![Occassions](https://static.autoblog.nl/images/wp2007/occasions.jpg)
Dat de kosten voor het autorijden stijgen, zal niemand verbazen, maar de kosten voor het rijden van een tweedehands auto zijn vorig jaar sneller gestegen dan de kosten voor het rijden van een nieuwe auto. Dit is gebleken uit een jaarlijks autokosten en mankementenonderzoek van de Consumentenbond.
Volgens de Bond is de kostenstijging van de occasions vooral te wijten aan de hogere aanschafprijzen en niet zozeer aan stijgende brandstofprijzen, die gemiddeld zo’n 6 euro per maand hoger liggen. De rentelasten stegen gemiddeld met 11 euro per maand en de motorrijtuigenbelasting met zo’n 4 euro.
Doordat de kosten voor het rijden van een tweedehands auto sneller stijgen dan voor een nieuwe auto, wordt het verschil in maandelijkse kosten tussen een occasion en een nieuwe auto kleiner. Toch is een gebruikte auto nog altijd voordeliger. Een kleine middenklasser occasion was in 2006 gemiddeld 136 euro per maand goedkoper dan een nieuwe auto uit dezelfde klasse. Het allergoedkoopste model onder de vijfduizend van leden onderzochte auto’s, is de Suzuki Alto. Deze auto kost 317 euro per maand, berekend over een periode van 2,5 jaar.
De Consumentenbond concludeert voorzichtig dat auto’s iets betrouwbaarder zijn geworden, maar er is op basis van het onderzoek niets te zeggen over de betrouwbaarheid per merk. Wel is duidelijk geworden dat Aziatische auto’s nog steeds betrouwbaarder zijn dan Europese modellen. (via: automotive-online)
Dus als je een nieuwe of occasion hebt gekocht zonder lening, ben je met een occasion 10 euri per maand duurder uit gekomen?
Met dus nog een verschil van 136 per maand?
Reden genoeg een occasion te kopen dus (als je moet kiezen tussen nieuw en okkazie natuurlijk).
En wat was de beste auto uit de test!!!!! Natuurlijk, mijn sletje! :-)
@ Marten: ik zou het stil houden ;)
De minst-dure is daarnaast niet hetzelfde als de beste. ;)
De prijsstijging van tweedehandse auto’s is mij ook al opgevallen. Vergelijkbaar met de prijsstijging van kleine huizen en appartementen? We verliezen duidelijk koopkracht, iets wat al jaren bezig is en nog versneld is sinds de komst van de Eurozone. Benieuwd waar dit gaat eindigen. We moeten vooral nog meer dwepen met Chinese en Moldavische arbeidsvoorwaarden…
Dus kun je die kostenstijging van occasions weer wegstrepen tegen de jaarlijkse prijsstijging van nieuwe auto’s. Dat geld natuurlijk ook voor de wegenbelasting.
Zitten veel lampjes bij die consumentenbond.
ja daaaag .. een auto kost altijd teveel ..
welke randdebiel gaat er nu uitzoeken welke bak er het minst teveel kost ..
die lui rijden zelf vast een mitsubitshi spacestar ..
Pfff, dit is allemaal maar ‘ongeveer’ en ‘gemiddeld’-werk enzo…
Als je een occasion koopt, zorg dan voor goede garantie. Dat scheelt je al een hoop ellende!
“Dat de kosten voor het autorijden stijgen, zal niemand verbazen, maar de kosten voor het rijden van een tweedehands auto zijn vorig jaar sneller gestegen dan de kosten voor het rijden van een nieuwe auto.”
“Een kleine middenklasser occasion was in 2006 gemiddeld 136 euro per maand goedkoper dan een nieuwe auto uit dezelfde klasse.”
Tsja, ik weet niet hoe het met de anderen zit, maar als ik dit zo lees dan denk ik bij mezelf; een heleboel heibel om niks….
@ Martin,
Op jouw sletje mag iedereen rijden of niet :)
je kan 2e hands vooral veeel goedkoper in een grote auto rijden… dus het is niet zo’n nuttig onderzoek. In verhouding ligt de aanschaf van een 2e hands middenklasser veel dichter bij de nieuwprijs dan de aanschaf van een 2e hands 7 serie of S klasse.
vooral het verbruik bij die laatsten ligt wel weer heel hoog maar dat is bij een nieuwe net zo…
en dat van die berouwbaarheid komt alleen maar omdat de fransen het europees gemiddelde zo dramatisch omlaag halen!!!