We gaan even flink rekenen om uit te rekenen wat de totale kosten zijn om een BMW 3 Serie te kunnen rijden. Benzine, diesel of toch plug-in hybride?
We krijgen elke week vele Autoblog advies aanvragen binnen. Allereerst: hartelijk dank! Dankzij jullie vraagstukken kunnen wij artikelen publiceren! De rubriek is alweer bijna 5 jaar een begrip. In die tussentijd hebben we bij de meeste lezers gezien waar men voorkeur voor heeft: Duits, premium, relatief modern, betrouwbaar en niet te duur. Nu laat zich dat vaak lastig combineren, dus kunnen we uitwijken naar andere alternatieven.
Een ander vraagstuk dat we vaak krijgen is simpeler: welke brandstof moet je kiezen? Omdat elektrische occasions als eerste auto vaak niet interessant zijn, is er nog altijd keuze uit grofweg vier opties: benzine, diesel, plug-in of LPG.
Salonfähig
Normaliter was er altijd een stelregel: meer dan 25.000 km is diesel, minder is benzine. Dankzij een anti-zelfontbrander campagne van de overheid, @jaapiyo en @wouter is de diesel niet meer salonfähig en erg kostbaar in gebruik. Als je een dikke en nieuwe auto kunt leasen, kun je vaak kiezen tussen elektrisch en plug-in hybride.
Om er iets wijzer uit te worden, gaan we even rekenen. Het is geen grootschalig onderzoek, maar we proberen wel met vier voorbeelden een voorbeeld te creëren. Omdat de aanvragers zoveel van Duits, premium en vlot én zuinig houden, kiezen we voor een favoriet in deze klasse, de BMW 3 Serie. Toevallig is deze auto ook leverbaar met drie aandrijflijnen.
Paar dingen waarvan we uitgaan:
- Bestuurder kom uit 1985
- Woonachtig in Utrecht
- 5 schadevrije jaren
- 30.000 km per jaar
- Rijdt enigszins sportief
- Wilt 3 jaar gaan rijden
- Inruilen dus later met 90.000 km extra op de teller
- Auto moet nu te koop staan op Marktplaats
- Brandstof: 1,75 (benzine) / 1,40 (diesel) / 0,85 (LPG)
Houd deze parameters goed in de gaten en vergelijk deze met die van jezelf. Woon je in het bos in de achterhoek, zal de verzekering iets lager uitvallen. Ook de motorrijtuigenbelasting is anders per provincie, alhoewel die opcenten niet heel erg afwijkend zijn. Heb je meer schadevrije jaren, dan is de premie lager. Rijd je meer kilometers, dan verandert er ook het een en ander: meer onderhoud en hogere verzekeringskosten, bijvoorbeeld. Maar we moeten een uitgangspunt hebben om mee te werken.
BMW 330iA Sedan (F30)
€ 35.500
2016
51.425 km
Het probleem begint al met de benzine-uitvoering. De 330i is namelijk heel erg weinig verkocht in Nederland. De reden is erg logisch: de prijs van de plug-in hybride-uitvoering was destijds véél lager. Voor minder geld reed je een PHEV. Dit exemplaar komt uit 2016 en heeft 51.425 km gelopen. De vraagprijs van deze BMW 330i op benzine is wat ons betreft erg optimistisch, zeker met de smaakgevoelige wielen eronder. Maar we pakken even een écht voorbeeld, niet een theoretisch voorbeeld van hoe het zou moeten zijn. Als je NU een 330i in je leven nodig hebt, wil je het nu weten, toch?
In algemene zin is de BMW 330i een zeer prettige auto. Ja, net als de 320i heb je een 2.0 viercilinder turbo motor, maar dankzij het surplus aan vermogen kun je de capaciteiten van de auto iets te goed benutten. Voor een viercilinder klinkt de motor best aardig en het verbruik valt relatief mee. Als je wilt kun je er ook nog wat meer vermogen uit extraheren. Nuchter beschouwd heb je meer niet nodig. De afschrijving is nog een beetje spannend. Enerzijds ben je een van de weinigen met een 330i, anderzijds stap je hoog in qua prijs. BMW 328i’s uit 2013 met 140.000 km op de klok doen nog 22 mille, dus 19.000 kun je nog wel krijgen.
- Wegenbelasting: 210 per kwartaal (2.520)
- Verbruik: 1 op 11,8 (13.348)
- Verzekering: 110 euro per maand (3.960)
- Onderhoud: 140 euro per maand (5.040)
- Afschrijving: 16.500 euro
Totale kosten BMW 3 Serie benzine (330i): 41.368 euro
Totale kosten per maand BMW 3 Serie benzine (330i): 1.150 euro
BMW 330e iPerformance Sedan (F30)
€ 26.500 (incl. btw)
2016
84.844 km
De BMW 330e is niet gebaseerd op de BMW 330i, maar de BMW 320i. Sterker nog, de viercilinders zijn bijna identiek. Het verschil zit ‘m in het de aansturing (ECU) en natuurlijk die enorme elektromotor die nog eens 88 pk extra levert. Deze waarden kun je (helaas) niet simpelweg bij elkaar optellen. Het systeemvermogen is stomtoevallig ook 252 pk. Qua koppel heb je wel iets meer tot je beschikking: 420 Nm. Met name omdat dit bijna direct tot je beschikking staat. Dit specifieke exemplaar ontbeert een M Sport pakket, maar ziet er daardoor wel iets chiquer uit. Achteraf kun je het er alsnog op laten zetten. Want de 330e is aanzienlijk goedkoper. Gevalletje vraag en aanbod en bovenstaande 330i is gewoon schreeuwend duur en de reden dat importbedrijven goede zaken doen.
Om te rijden lijkt de 330e redelijk veel op de 330i. Totdat je ervoor gaat zitten, dan merk je dat de 330i meer een BMW is. De 330e is een stukje zwaarder. Dat niet alleen, ook in de sportmodus merk je dat de elektronica rekening houdt met efficiency. Qua prestaties is de 330e dan ook iets minder potent. De topsnelheid is begrensd op 225 km/u en de sprint is iets trager. Je maakt het goed bij het verbruik. Het opgegeven verbruik haal je niet, maar 1 op 17,2 haal je wel, mits je stekkert. Als je niet stekkert zit je op het niveau van de 330i. De inruilprijs is erg lastig te bepalen, zeker omdat je over 3 jaar géén halftarief meer hebt. Wij schatten de inruilprijs op zo’n 15.000 euro.
- Wegenbelasting: 116 per kwartaal (1.392)
- Verbruik: 1 op 17,2 (9.157)
- Verzekering: 100 euro per maand (3.600)
- Onderhoud: 160 euro per maand (5.760)
- Afschrijving: 9.500 euro
Totale kosten BMW 3 Serie Plug-in Hybride (330e) (wel stekkeren): 29.409 euro
Kosten per maand BMW 3 Serie Plug-in Hybride (330e) (wel stekkeren): 817
Wel of niet stekkeren
De meeste overzichten, sites en publicaties laten zeer optimistische cijfers zien. Ook in de praktijk. Dit komt omdat je met de 330e behoorlijk zuinig KUNT rijden. En natuurlijk moet je ook de auto aan de lader zetten. Als je een vriend(in) hebt, moet je ook de lakens delen en niet alleen de bankrekening. Met andere woorden: maak er gebruik van als het kan. Als je niet laadt en alleen op de verbrandingsmotor rijdt, haal je een lager verbruik dan de benzine. Logisch, met een minder sterke motor neem je meer gewicht mee. Dat levert ook een iets ander plaatje op:
- Wegenbelasting: 116 per kwartaal (1.392)
- Verbruik: 1 op 9,5 (16.579)
- Verzekering: 100 euro per maand (3.600)
- Onderhoud: 160 euro per maand (5.760)
- Afschrijving: 9.500 euro
Totale kosten BMW 3 Serie Plug-in Hybride (330e) (niet stekkeren): 36.831 euro
Kosten per maand BMW 3 Serie Plug-in Hybride (330e) (niet stekkeren): 1.024 euro
BMW 330dA Sedan (F30)
€ 32.450
2016
67.370 km
Dan gaan we door met de minst populaire, de diesel. De dieselmotor staat geregeld slecht in het nieuws, alhoewel het de laatste maanden meevalt. Mensen vergeten waarschijnlijk dat het überhaupt heeft bestaan. In tegenstelling tot de benzine 330’s heb je geen viercilinder motor, maar een 2.993 cc grote zes-in-lijn. Met 258 pk en 560 Nm heb je meer dan voldoende vermogen en bijna te veel trekkracht.
Zo’n grote diesel rijdt totaal anders. Als een soort dieselloc komt de motor tot leven en het loopt als de motor van een Pfanzer. Het is mechanisch, maar niet op de voorgrond. Het mooiste van zo’n motor is natuurlijk de enorme golf van koppel. Dat heeft als voordeel dat je niet alleen een behoorlijk prestatiepotentieel hebt, maar ook dat het verbruik binnen de perken valt. Strikt genomen is een 325d biturbo de betere vergelijking, maar deze blijft achter qua prestaties. Dit exemplaar dat wij vonden is ook uit 2016 en is qua kilometers vergelijkbaar. Qua inruil het volgende: een gebruikte 330d met 160k op de klok uit 2013 kost 18.000 euro, dus we gaan uit van een inruilprijs van 16.000 euro.
- Wegenbelasting: 412 per kwartaal (4.944)
- Verbruik: 1 op 14,2 (8.874)
- Verzekering: 160 euro per maand (5.760)
- Onderhoud: 170 euro per maand (6.120)
- Afschrijving: 16.450 euro
Totale kosten BMW 3 Serie diesel (330d): 42.148 euro
Totale kosten per maand BMW 3 Serie diesel (330d): 1.170 euro
BMW 330i (Hypothetische LPG ombouw)
Op dit moment stonden er geen 330i’s te koop met een LPG-installatie. LPG is sowieso een beetje het stiefkindje van de autoindustrie. Over het algemeen ligt het onderhoud iets hoger dankzij extra hitte en slijtage. Ook moeten we even meerekenen dat een LPG ombouw geld kost. Waar je ook mee rekening mee moet houden: het aanbod LPG is klein, maar voor de vraag geld dat ook. Je zult dus ondanks de investeringen minder ervoor terug krijgen na 3 jaar.
In dit specifieke geval is het voorbeeld hypothetisch. Een 3 Serie op LPG is vrij zeldzaam. De berekening dient ter lering en vermaak, er zijn voldoende LPG aanbieders die daadwerkelijk een ombouw voor een soortgelijke auto verkopen. Het verbruik is 10% hoger dan bij benzine. De onderhoudskosten hebben we verhoogd met 20%. Ook de afschrijving zetten we 20% hoger in.
Kosten BMW 330i LPG
Kosten inbouw LPG (inclusief 5 jaar garantie): 2.000 euro
Wegenbelasting: 317 per kwartaal (3.804)
Verbruik: 1 op 10,62 (7.204)
Verzekering: 140 euro per maand (5.040)
Onderhoud: 160 euro per maand (5.760)
Afschrijving: 19.800 in drie jaar (19.800)
Totale kosten BMW 330i op LPG in 3 jaar: 43.608 euro
Totale kosten per maand BMW 330i op LPG: 1.212 euro
Conclusie: autorijden is duur en benzine is een veilige keuze. Om hert een beetje overzichtelijk te maken, hebben we een tabel voor je
36 maanden | Per maand | |
BMW 330i | 41.368 | 1.150 |
BMW 330e (stekker) | 29.409 | 817 |
BMW 330e (alleen benzine) | 36.831 | 1.024 |
BMW 330d | 42.148 | 1.171 |
BMW 330i (LPG ombouw) | 43.608 | 1.212 |
grasvreter zegt
Serieus prima rekensommetje. Phev en stekkeren is echt de beste keuze blijkt maar. Mag je ook nog eens op laadplekken parkeren. Mis nog 1tje in de rekensom: private lease. Maar dat zal veel veel veel duurder zijn. Even snel gegoogled: 25k per jaar (meer kon ik niet kiezen) 330e kost je minimaal 959 per maand. Dat is ‘kaal’. En dan moet er natuurlijk nog benzine en stroom bij.
Benzine 1.75 per liter, oef. Ik tank net over de grens in Duitsland voor +- 1.25. en dan heb ik geen e10, dat zit rond de 1.20. Keer 65 liter, dat past in mijn tank, scheelt toch 32.50 per tankbeurt.
ar156sw zegt
@grasvreter: tja… je kan ook zeggen: daar hoeft dan alleen nog benzine/stroom bij. En dan ben je niet per se heel veel
duurder uit, maar rij je wel in een nieuwe auto die je zelf samen kan stellen. En deze berekeningen gaan er wel vanuit dat je geen onverwachte (grote) mankementen tegenkomt: 1 noodzakelijke grote reparatie extra en die tweedehands is opeens aardig duurder.
grasvreter zegt
Benzine is in dit rekenvoorbeeld bij de 330e 254 euro per maand. Dus zit je op 1213 per maand voor private lease. (1213-817)*36= 14.256.
Als jij in 90k kilometers 14k aan onderhoud NAAST de al berekende 160 euro per maand hebt heb je de slechtste 330e ter wereld gekocht.
Private lease is altijd duurder. Altijd. Zonder uitzondering. Okay ze hadden een paar jaar geleden teveel skoda citigo’s gemaakt en deden ze heel scherp weg in de privatelease. Jong gebruikt scheelt normaal gesproken altijd.
b088y zegt
@grasvreter:
Audi A1
3 jaar gereden 36.xxx km
Privatelease 15k/pj
36 x 320 = 11.520
Geld terug voor minder km
0.0453 x 9000 km = 407,70
Totaal: 11.112,30
Privé:
23.814 – 14.950 = 8.863 afschrijving
950 rijklaarmaakkosten
790 onderhoudskosten (30.000 km/2 jaar)
1.152 wegenbelasting
1.979,28 (54,98 * 36) verzekering (3 schadevrije jaren, goedkoooste verzekering Independer)
Totaal: 13.734,28
Verschil PL vs. Kopen:
2.621,98 voordeliger
grasvreter zegt
Lees mijn reactie. Ik zeg: jong gebruikt is altijd goedkoper. En dit hele artikel gaat over jong gebruikte auto’s. Want ik zie een A1 uit 2017 met 18k km op de teller voor 17k te koop op marktplaats. En 2014 exemplaren met rond de 50k gereden gaan nog voor 12-13k. Dus dan heb je geen rijklaarmaakkosten, en 4k minder afschrijving, dat maakt 5k verschil. Beetje extra onderhoud, ben je ineens 2k voordeliger uit met koop jong gebruikt! En met een beetje zoeken pak je nog een A1 met wat opties ook, ipv helemaal kaal laagste private lease prijs.
b088y zegt
@grasvreter: Dan heb je inderdaad gelijk :-)
Als je 2e hands met nieuw gaat vergelijken.
Volgens mij geld dat sowieso met alles dat 2e hands voordeliger is (heeft misschien een reden).
Audi A1 was trouwens niet kaal…
Auto was tot zekere mate samengesteld naar wens.
De Audi A1 PL gaat er nu uit en er is een gebruikte BMW voor in de plaats gekomen.
(Niet voordeliger, wel leuker; cabrio, 6-cilinder)
Reden dat wij destijds voor PL hebben gekozen was juist dat wij daarvoor een jong gebruikte auto hadden waar net na de garantie behoorlijke kosten aan zijn geweest. Dat was in ieder geval niet voordelig :-)
Wil je zekerheid en nieuw is PL een goed alternatief (soms voordeliger)
Wil je meer fun en is gebruikt geen probleem dan kopen.
Ik maak in ieder geval elke 3 jaar een afweging wat het best bij mijn situatie past, waarbij ik geen voorkeur heb voor de ene of andere optie.
grasvreter zegt
Poh cabrio 6 pitter. Kan niet wachten tot mijn kinderen het huis uit zijn. Dan kan 1 van de 2 familiebakken de deur uit voor ook zoiets tofs.
ar156sw zegt
@grasvreter: Oh en die 1,75 is wel aan de snelweg, als je die pompen vermijd is het aanzienlijk goedkoper (E10 zo rond de 1,45 het afgelopen jaar).
willeme zegt
@ar156sw: die benzineprijs is ook gekozen met een kleine stijging in prijs de komende paar jaar. Deze kan dus van invloed zijn.
Overigens zijn er nog twee aanmerkingen: de verzekering gaat met noclaim omlaag (maar dat geldt voor alle auto’s in dit vergelijk).
Ook kost elektriciteit ook wat geld, maar dat bedrag is zó variabel, dat we dat voor dit overzicht niet meegerekend hebben.
Voor alledrie de auto’s geldt ook nog eens dat je absoluut geen grote defecten moet hebben. De garantie op deze auto’s stelt niet zoveel voor.
Je zou kunnen zeggen dat de kosten enorm kunnen schelen als je een voorzichtige chauffeur bent. Dan heb je meer noclaim, lagere brandstofkosten en zullen de onderhoudskosten ook fiks lager uit kunnen vallen.
Oh, en het loont om in Duitsland een nette 330 op te sporen. Daar heb je veel meer keuze, voor aantrekkelijkere kosten. Maar dat is misschien een leuk prijsonderzoek voor volgende keer ;-)
Benny_Weisz zegt
Lood om oud ijzer dus…..
pa045 zegt
@bennyweisz: tuurlijk. In 3 jaar tijd is een 330e een ruime 10 mille goedkoper in dit rekenvoorbeeld. Ik weet niet wat jij verdient, maar voor mij is dat iets om over na te denken.
ukbob zegt
Los van alle financiële toestanden: wie koopt er zo’n toegetakelde 3 met non-originele velgen, opgeplakte spoilers en (waarschijnlijk) hot en her geplakte M-badges en carbon-‘gewrapte’ interieur delen…? Wie?
vaakbenjetebang zegt
Tja. Wie koopt er een nieuwe 3-serie en takelt hem zo toe…? Wie? Vragen, vragen…
pindakoning zegt
@ukbob: tis nog de duurste ook. Wat een hok
tanzanitef30n zegt
@pindakoning: dat ding is max 24kwaard. Niks meer
raoufff zegt
@ukbob: zat mensen helaas die zoiets mooi vinden! ??????
scrmeagle zegt
Diesel dus
wildbeest zegt
@scrmeagle: zeker, met het beste blok ooit gebouwd. Wat een lekker koppelbeest
karhengst zegt
Tja en als het goedkoper mag of moet zijn, dan ben je met een 320d ook geen stakker. Zeker niet in Nederland.
saxoke zegt
@karhengst: tuners genoeg die er nog enkele ezels extra uit trekken
retetikker zegt
Jammer dat de MRB en accijns bedragen niet wat logischer zijn. Dat zou een hoop rekenwerk schelen.
mobieler zegt
Ik heb een F30 320i gehad, gechipt naar 260PK/ 420NM en schreef ruim €3000,- per jaar af. €10.000 weg tussen aanschaf en verkoop in drie jaar. Geweldige auto. Nooit wat mee gehad. 15.000 per jaar mee gereden. Maar het is serieus duur.
alcantara zegt
Ja ja….als het zo geweldig was, waarom doe je hem dan na 3 jaar alweer weg?
saxoke zegt
@alcantara: afschrijving. Fiscale lol die minder wordt. Investering die gedaan “moet” worden, …..
spence zegt
Verbruik 330i mag je gerust wat hoger zetten. Gemiddeld reed ik 9,4L/100km (125.000km over 4,5 jaar), met een lichte voet en max 10km/u boven de toegestane snelheid, 35% stad, de rest snelweg en nationale wegen. Het eerste jaar bleef het tussen 8,5 en 9, maar dat doe ik nooit meer. Op 1000km ononderbroken autosnelweg zakte het tot 7,3 L/100km.
willeme zegt
@spence: dat verbruik is iets waar je zelf invloed op hebt. We hebben diverse gemiddelden bekijken en zijn daarmee gaan rekenen.
saxoke zegt
@spence: voor veel snelweg te rijden vind ik dat een behoorlijk hoog verbruik. Mn Cupra (290pk) verbruikte bij mn laatste vakantie-terug-naar-huis-rit (ongeveer 500km waarvan een 50km niet op de snelweg) slechts 7.8l/100km. T gedeelte in Duitsland waar je mag doorrijden was het op cruise control en 160km/u. Mn gemiddelde snelheid bij thuiskomst was 106km/u
spence zegt
@willeme
Nationale wegen zijn hier beperkt tot 70km/u en kruisen heel wat dorpen in Vlaanderen (50 en 30km/u). Dat heeft zeker invloed op het verbruik. De dagelijks afstand werk-kantoor van 15min op koude motor helpen zeker niet. Globaal is dat echter wel wat veel mensen elke dag doen.
saxoke zegt
@spence: de 70km/u wegen vallen bij mij qua verbruik ook best mee. T is de 50 en 30 wat m nekt. Bij mn dagdagelijkse km zit k rond de 9l/100km
hiostu zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
isleofman zegt
Tsjah, dan is een dikke 6 cilinder diesel nog niet eens zo heel veel duurder dan één van die potente 4 cilinders.
Wel een fors verschil in beleving, want die 6 cilinder rijdt echt heerlijk en klinkt nog goed ook. Ik zou voor een 320d of 325d gaan. Toch 4 cilinder, maar verbruik fors beter evenals de wegenbelasting.
atrak zegt
@isleofman: verschil in verbruik tussen een 320d en 330d valt reuze mee. Als je dat fors vindt kun je beter rustig in je Aygo blijven rijden.
willeme zegt
@atrak: er zit wel een flink verschil in, tussen een 4- en 6-cilinder. Met een zescilinder doe je gemiddeld 1 op 15 max, met de 320d gaat het richting de 1 op 20.
Ikzelf zou voor een iets oudere zescilinder gaan ;-).
Alfonso_Alfist zegt
@willeme: ligt wel aan het soort gebruik. Heb een F31 330d in 2016 gehad gemiddeld 7,0 op 100km. Nu een 225d cabrio en die doet 6,8 op 100km, vooral bij Autobahn tempo +150 is de 6-cilinder in het voordeel qua verbruik. Heb wel het idee dat de twinturbo .25 meer zuipt als een .20d.
Mijn 2.0 JTDm in de Giulietta doet ongeveer 6.0 op 100km.
isleofman zegt
@atrak: ok. Mijn referentiekader wijkt ook wat af wellicht. Heb een e91 330d gehad en daarna een f31 320d. Scheelde een kleine 30 procent. De nieuwere 330d doet het inderdaad vast een stukje beter.
ar156sw zegt
Leuk om dit eens zo te belichten. De anwb heeft op haar site overigens een tool waar je ook deze berekening kan uitvoeren, de 330i komt daar op 1179 per maand, aardig vergelijkbaar dus!
fconderkantlat zegt
-edit: yes! –
trouwens.. rijkwaliteit van een 330i ligt toch 2 trappen hoger dan een 330e !!
Als je tevens voor een premium selection kan gaan met service inclusive, zal misschien iets van 2 a 3 duizend hoger liggen dan van een handelaar, maar dan heb je geen omkijken meer naar onderhoud, behalve bandjes.
Ik heb mijn premium selection + service inclusive bmw 50.000km verder en na 2 jaar niet hoeven om te kijken naar onderhoud, dan kan je je onderhoudsbegroting ook wel een eur of 2000 omlaag brengen, en je weet dat je een auto aanschaft waar niet aan gesjoemeld is en een kloppend geschiedenis heeft!
por100 zegt
Goeie tip!
Probeer alle kosten door te nemen. Wat meer betalen bij een bekende dealer. Soms hebben ze daar ook nog leuke renteacties (bmw iig wel) waardoor je op dat vlak ook nog wat kan besparen.
fietsenmaker zegt
Wat een hoop afschrijving voor een 3er, die veelal zo snel afstevent naar een saai of fout imago.
caspert79 zegt
Ze rijden heerlijk hoor, maar ik blijf het bijzonder vinden hoeveel geld mensen aan auto’s uitgeven die kwalitatief nogal te wensen over laten.
gass zegt
Ook iets om rekening mee te houden; het strippen van het interieur door het dievengilde. Een veel voorkomend probleem bij de F90. Deze week het zelf mogen meemaken helaas.
gass zegt
@gass: F30*
saffie89 zegt
De onderhoudskosten zijn ook wel erg hoog. Of is dat normaal bij premium merken? (Geen idee, heb er nooit een gehad)
grasvreter zegt
Dure auto’s zijn gemaakt van dure onderdelen dus als er wat kapot gaat is het duur om te fixen. Een aygo is van goedkope onderdelen gemaakt, zit weinig op, kan weinig kapot, en wat kapot kan is goedkoop, want goedkope auto goedkope onderdelen.
frank2b zegt
Als je gaat stekkeren, hoeveel kwh stekker je dan en wat kost dat?
alassad zegt
@frank2b: apart dat dat niet is meegenomen. Kost zon 25 a 30 cent per kw, en ik gok dat een 330e zon 4,5km ver komt op 1kwh
nldonaldo zegt
Afschrijving is lager als je een touring neemt. Onderhoud lijkt me ook aan de hoge kant. Als je er een bij de dealer koopt heb je 2 jaar garantie en kun je redelijk voordelige onderhoudscontracten afsluiten. Onderhoud bij mijn 320i kwam daarbij op ongeveer 600 euro per jaar. 330i/e zal niet veel duurder zijn, misschien wat meer slijtage banden/remmen.
realhustler zegt
Hoezo schrijft de lpg meer af? Na de 3 jaar heeft de auto een serieuze kilometerstand, en wordt lpg juist interessanter.
En lpg onderhoud meer? Ik heb in 2006 een anderhalf jaar oude H Astra (2004) met 46k gekocht, lpg in laten bouwen, 11 jaar mee gereden, en 295k erbij opgezet, en ik heb in die 11 jaar 1x 200 euro kosten gehad aan een nieuwe lpg injector unit, die was versleten. En dat was na 10 jaar. Toen ik de auto inruilde was deze gewoon nog ok, ondanks de 340k. Al het onderhoud was regulier, en een voordeel van lpg: de uitlaat gaat veel langer mee.
azmo83 zegt
@realhustler: Er wordt helaas op deze site bijna standaard zo gesproken over lpg. Mijn ervaring is hetzelfde, elke 15k een gasfilter van 2 tientjes vervangen, thats it. En met een brandstofprijs rekenen die 40% hoger ligt dan de praktijk zet je lpg heel gauw buitenspel in het artikel. Jammer, want bij veel kilometers rij je belachelijk goedkoop.
willeme zegt
@realhustler:
LPG is complexer, meer onderdelen, meer slijtage.
Jouw unieke eravring maakt dat niet anders, helaas ;-) LPG is ook serieus impopulair, dus je investeert extra om meer af te schrijven. Jouw ervaring is op basis van een 16 jaar oude Opel Astra, we hebben het nu over veel complexere auto’s die een klasse hoger opereren. (D-segment). Dus ondanks jouw goede ervaringen (wat zeker mogelijk is!), is het absoluut niet representatief.
Richmond zegt
Mooi overzicht, maar misschien is het interessant om erbij te zetten vanaf welk kilometrage elke brandstof soort het goedkoopst is. Waar ligt dus het omslagpunt als je diesel / LPG / phev wil rijden.
sparks zegt
Ik hou het nog wel even op mijn 316i uit 2014 (F30). Sinds de 100km/u afstraffing en nieuwe banden is 1:21.3 praktijk verbruik haalbaar geworden. Goed zat voor mij. Daar ga ik geen dure 330 voor halen en als ik harder wil chip ik hem wel naar 220pk.
Alfonso_Alfist zegt
Wat is een leuke auto rijden in Nederland toch duur. Ok in Duitsland zat ik qua bijtelling met een 330d ook op zo’n €690 netto per maand. Nu privé een dieseltje erbij gekocht(‘2012 Giulietta 2.0 JTD) slechts 200€ per jaar en belasting en €40 aan verzekering. Geen centje pijn
karhengst zegt
Ik schrik er eveneens van. De genoemde kosten zijn flink hoger dan de leaseprijs van een nieuwe. Maar ja in Nederland betaal je per kwartaal belasting wat je in Duitsland per jaar betaalt.
loggy zegt
Ik heb een nieuwe 330e gehad. Hele fijne auto, maar in 2 jaar tijd 4x voor een behoorlijke reparatie naar de dealer. Allemaal met het hybride systeem. Laatste keer wou hij niet meer opladen en was de garantie net afgelopen. de rekening was 3700 euro. Uit coulance betaalde Bmw de helft. Gelukkig voor mij de rest door de leasemaatschappij. Van mijn eigen geld heb ik gewoon weer een betrouwbare 6 cilinder diesel gekocht.
spence zegt
@loggy
Dat is nuttige informatie.
Kan je mij ook even inlichten over de afstand die je kan rijden in hybride-stand voor de batterij leeg is ? Ik denk voornamelijk aan een reis. Kom je 1000km ver met één lading of zou je onderweg moeten stekkeren ?
En wat was het gemiddeld verbruik ?
Richmond zegt
@spence: op de snelweg rijdt je altijd benzine, elektrisch bereik ligt tussen 30 en 50km. Dus alleen voor de stukken die je niet op de snelweg rijdt.
loggy zegt
@spence: in het voorjaar, airco uit, kachel uit en batterij niet te koud of keurig voorverwarmd aan de stekker is optimaal. Dan haal je Max 25km elektrisch. In de winter, kachel aan, batterij niet voorverwarmt of zomer airco aan, zakt al gauw terug naar 15km.
Ik stekkende braaf, maar heb wel een sportieve rijstijl. Ondanks sterkeren reedt ik gemiddeld 1:14. Maar 1:20 kan ook. Zeker in de eco stand. Maar goed, daar heb je geen 252pk (en sportonderstel in mijn geval) voor onder de kap naar mijn mening
500km op 1 tank is echt maximaal, want die is maar 40L groot. En buiten de stad, rij je voornamelijk benzine.
spence zegt
Sorry, mijn vraag was blijkbaar niet duidelijk.
Toch is het opgeven werkelijk verbruik van de batterijen al interessant. Zoals gewoontelijk geven de fabrikanten weer veel te enthousiaste cijfers mee.
Hetgeen ik zoek is het verbruik van stroom wanneer de benzinemotor en elektrische motor samen werken, bvb op lange afstanden. Want eens die elektrische stroom niet langer voorhanden is, zal het verbruik duidelijk stijgen.
Van een vriend met een X5 met de eerste generatie hybride kreeg ik te horen dat het gemiddeld verbruik uiteindelijk rond de 15 à 16L/100km lag, zo snel was de energie van de batterijen uitgeput. Hij kon mij echter niet zeggen na hoeveel km de stroom niet meer beschikbaar was.
Er wordt vanuit alle richtingen gepusht naar hybride auto’s. Ik heb het idee dat buiten de fiscale voordelen, er helemaal geen voordelen zijn aan die auto’s. Hogere aanschafprijs (in België althans), zwaarder gewicht, hogere onderhoudskosten, … kinderziektes die zwaar doorwegen en lagere restwaarde.
saxoke zegt
De diesel is zo duur nog niet ivm de 330i
arjan916 zegt
@arjan916: dank, Android autocorrect voor taalfouten in eerdere reactie…
bmw2coupeeigenaar zegt
Een heel mooi artikel. Zelf ook een tijdje mogen rondrijden in een 330e 2019 model. Net even iets beter qua radius dan het voorgaande model dat hier boven wordt genoemd. BMW bewijst dat hybride voertuigen echt niet alleen voor suffe bestuurders is. 330i zal daarentegen wel wat beter op de weg liggen. Goedkoop rijden kan nog steeds, mits je rekening houdt met tijdig opladen.
loggy zegt
@bmw2coupeeigenaar: had je er een sportonderstel onder? Ik hoor vaker dat hij minder goed op de weg zou liggen dan z’n benzinebroertje, maar ik was altijd blij als ik de leenauto weer terug kon brengen en m’n eigen 330e met sportonderstel weer op kon halen. Lag als een kart op de weg. Zeker in de sportstand.
bmw2coupeeigenaar zegt
Nee. Het was ‘slechts’ een sport line model.
Desondanks nog steeds een prima stuurmachine. Jouw auto zal nog iets strakker in de bochten liggen.
Een goed onderstel maskeert veel van de centrifugale krachten. Maar het extra gewicht en de positionering van de batterij en electromotor hebben hoe dan ook een negatieve impact op de wegligging. In dat opzicht is de 330i in zijn voordeel.
Dutchdriftking zegt
330d dus. Nog één keer een dikke diesel nu het nog kan.
freshlife zegt
Jammer dat de 340i niet is meegenomen in deze vergelijking. Staat nu sinds december op gemiddels 7,7l/100km en daar zitten ook autobahn ritjes bij. Zeer efficiente motor die qua restwaarde wss ook iets hoger blijft steken
wally zegt
Met al die hoge afschrijvingen blijf ik wel in mijn e92 335d rijden. Ging kijken voor een 435d, blok is hetzelfde en moest 25 k bijleggen….wat ga je er dan op vooruit? Zwaarder en x-drive…Ik heb de E92 als hobbyauto neergezet, aangepakt en rij met 500+ pk en 1100nm. Grote grijns op mijn gezicht. A1 onderhouden en gaat nooit meer weg. Woon-werkverkeer een audi a3 8p op lpg. Rij ca 35k per jaar.
edward330d zegt
Had dan ook een 4 cilinder diesel in het vergelijk meegenomen of alleen 6 cilinders vergeleken. Maar nee dan was de diesel als voordeligste uit de test gekomen en dat is weer niet politiek correct dus gaan we net zolang puzzelen dat de stekkerdoos als voordeligste uit de test komt… Gemiste kans wat mij betreft
jometdebanjo zegt
@edward330d: klopt. Helemaal mee eens! De 330d is bijzonder in Nederland, in Duitsland meer gewoon. En de 320d is natuurlijk ook een stuk zuiniger. Dus klopt dan komt de diesel het beste eruit…maar dat klopt natuurlijk niet in deze tijd. Ik blijf voorlopig dieselen en de volgende wordt weer een diesel??
willeme zegt
@edward330d:
Gezien je nickname zal het lastig worden, maar ik zal het toelichten. Er staat in de tekst: ‘Strikt genomen is een 325d biturbo de betere vergelijking, maar deze blijft achter qua prestaties.’
De 330 is de enige die er is als benzine, plug-in en diesel.
Ik vind overigens je reactie ‘en dat is weer niet politiek correct’ wel heel erg kleinzerig en excuseer: butthurt. Ten eerste heb ik zelfs een een zescilinder diesel in een BMW 3 Serie Touring, dus ik weet hoe fijn ze zijn ;-). Ten tweede is er niet echt een overduidelijke winnaar qua kosten en ten derde staat letterlijk in de tekst dat de 330d de fijnste motor heeft.
Er staat letterlijk dat de 330e de minst prettige 330 is om te rijden, dus om te zeggen dat we hebben lopen puzzelen om de stekkerdoos ’te laten winnen’, is best wel triest om te denken. Het is nu eenmaal wat het is.
edward330d zegt
@willeme: ik snap je punt wel maar toch blijf ik het een “niet reële” vergelijking vinden. De 325d had mijns inziens best als opponent gebruikt mogen worden. Oké het vermogen is iets minder maar het koppel tov de 330i is daarentegen weer iets meer dus onder de streep vrijwel gelijkwaardig. Tevens hebben ze beiden een nagenoeg gelijke motorinhoud wat de test eerlijker maakt. Het had de test zeker een andere uitslag gegeven. Ondanks dat ik je wel geloof dat je niet voor de politiek correcte keuze bent gegaan vind ik toch dat je door deze 6 cilinder diesel in de test op te nemen wel een beetje schijn wekt dat de diesel niet als winnaar uit de bus mocht komen.
azmo83 zegt
Ff serieus 85 cent voor LPG? Wie betaalt dat? Ik tank voor 52 cent..
azmo83 zegt
@azmo83: voortbordurend, ik snap dat je met richtprijzen werkt voor brandstof. Maar als je het vergelijkt met de praktijk zit je met benzine ca 15% boven de praktijk, diesel ca 20% en lpg ca 39%. Daar klopt iets niet. Ergo; zelf dit rekensommetje doen en je eigen afweging maken. Verder alle.waardering voor het artikel maar hier zit wel iets scheef.
willeme zegt
@azmo83:
Nee, het zit juist niet scheef. We zijn uitgegaan van een gemiddelde. niet de allergoedkoopste LPG die je aan de rand van de haven ofzo kunt scoren. Daarbij zijn we OOK uitgegaan van een lichte stijging in brandstofprijzen.
Dit overzicht is gemaakt om een reëler beeld te geven, niet het goedkoopste mogelijk. De richtprijs is op dit moment gewoon 0,78 (bron: http://lpg-prijs.nl)
azmo83 zegt
@willeme: ik draai hem graag om, ik moet erg mn best doen om ergens de hoofdprijs te betalen. Overal rondom amsterdam liggen de prijzen tussen de 0.60 en 0.52 cent. Het rand van de haven verhaal gaat niet op wat mij betreft. (Tip; directlease brandstofprijzen app). Je schets een te negatief beeld van lpg over het algemeen vind ik. Verder zijn je artikelen overigens de hoofdreden dat ik autoblog bezoek, dus alle respect voor je werk verder.
willeme zegt
@azmo83:
Allereerst: bedankt! We doen ons uiterste best om leuke artikelen te maken ;-).
In dit geval was het niet om LPG zwart te maken, maar ik moest een gemiddelde pakken. Uit diverse bronnen kwam ongeveer hetzelfde bedrag uit. Dat het ongetwijfeld goedkoper kan, dat geloof ik graag. Ook was dit een overzicht voor de komende 3 jaar en alle brandstofprijzen zullen wel ietsje gaan stijgen. Dat verschil is al meegerekend (vandaar de ietwat hogere prijs).
Met rekensommetje heb ik overigens niet het idee gehad om iets goed naar voren te laten komen. Het kwam eigenlijk uit een soort nieuwsgierigheid. Wat is nu eigenlijk duurder? En hoeveel scheelt het dan?
Je zou eventueel nog een gastank in een 330e kunnen leggen, dan ben je helemaal voordelig uit ;-)
jometdebanjo zegt
Maar je kiest niet altijd voor het voordeligste. Een BMW koop je met emotie en rijbeleving en niet omdat ie 1000 euro per jaar goedkoper is. Ik kies de 330d want die heeft de meeste fijne motor en lekkerste geluid. En niet te vergeten lekker lang doen met een tank. Althans….
Rudy zegt
Heb zelf 5 jaar een F30 (320iA) gehad, denk dat bedragen overall aardig accuraat zijn. Afschrijving na 5 jaar viel relatief mee (maar kocht de auto dan ook pas toen hij dik 2 jaar oud was).
Verbruik welke jullie aanhouden (van de 330i) is aan de hoge kant in mijn ogen. Als je jaarlijks zoveel kilometers rij zal je veel autobaan rijden, met 100 kun je echt hele nette verbruiken scoren (zonder daar je best voor te doen) is mijn ervaring. 6,5 op 100 is probleemloos haalbaar (met een G21 330i) als je ~110 op de autobaan rijdt.
sjeemsbond zegt
Je bent vergeten te vermelden wat voor een verzekering je hebt gebruikt in dit rijtje… gezien de maand premies lijkt het alsof je All Risk hebt genomen, maar is dat wel realistisch voor een 6 jaar oude auto? Eerder beperkt casco of gewoon enkel WA kiezen. Bespaart je een hoop centen.