Hoppa, even wat miljarden ophalen om tegen windmolens te vechten windmolens te bouwen.
De drie grote Duitse autoconcerns worden weer bestookt met Feuer und Flamme. In de machtsstrijd tussen de zakelijke elite die ons centjes probeert af te troggelen en het volk de politieke elite die ons in een politiek correcte dwangbuis probeert te duwen, worden de klappen dit keer uitgedeeld door Eurocommissaris Margrethe Verstager. Deze Deense heeft al de nodige robbertjes uitgevochten met tech-giganten en dergelijke en heeft nu haar pijlen gricht op de favoriete autobouwers van heel Nederland.
Tegenover de Funke-Mediengruppe heeft Verstager op deze zaterdag (een ambtenaar die werkt op zaterdag, dan weet zeker je dat je de klos bent als doelwit) laten weten dat zij de Duitse drie nu officieel verdenkt van ‘vals spel’. Het gaat in dit geval om de inzet van SCR-Katalysatoren voor dieselmotoren en van fijnstof-partikelfilters voor benzineauto’s.
De fabrikanten zouden onderling afspraken gemaakt hebben over de inzet van deze technologie. Je kan je er iets bij voorstellen, want de kats en filters zijn duur, zwaar en vernaggelen het geluid van auto’s. Vroege 991.2 GT3’s worden vaak al aangeprezen met de term ‘ohne OPF’ om aan te geven dat de vermaledijde partikelfilter er niet opzit. Verstager vermoedt dat zij de ongeoorloofde afspraken ook kan bewijzen, al loopt het onderzoek nog.
Het punt waar het kennelijk nu nog om gaat is of de Duitse drie gehandeld hebben uit een soort algemeen belang, of puur uit eigen belang. Als er bijvoorbeeld afspraken gemaakt worden over dingen die de veiligheid van auto’s bevorderen, is dat oké. Verstager zegt daar het volgende over:
Wij komen in actie als wij vaststellen dat de ‘samenwerking’ geen voordelen biedt aan de eindgebruikers -zoals we in dit geval vermoeden-.
Mochten de Duitse automerken schuldig bevonden worden ligt er weer een miljardenboete op de loer. Miljardjes die dan bijvoorbeeld weer aangewend kunnen worden om een heel klein deel van Timmermans’ megalomane green deal te bekostigen. Superdeal?
Dutchcarwizard zegt
Wie zijn billen brandt niet op de blaren zitten. Dokken bitte!
wimof zegt
Eén van de punten was de grootte van het reservoir. Te klein en zo konden ze de juiste doserings hoeveelheid ad-blue niet meenemen. (enfin in dat geval was het bakje zo leeg)
Dutchcarwizard zegt
@wimof: Opel en anderen deden het ook. Het schijnt dat de VW directie niet wilde dat de addblue bijgevuld moest worden tussen beurten.
wimof zegt
@baidu: Kan, we waren niet uitgenodigd hé.
str8six zegt
Ach, “wij komen in actie”. Dat komt uit hetzelfde vat als “we zijn geschokt”.
audiquattro71 zegt
Die Britten zijn zo gek nog niet… doorgeslagen idioten zijn het in het Europese parlement… zucht… mss dan toch maar naar Amerika, die blonde kuif zal toch ook het veld eens ruimen..
roland78 zegt
@audiquattro71: Veel succes in de States. Ik hoop dat je niet ziek wordt.
Robert zegt
@audiquattro71: die Britten komen er over één generatie achter dat de besluitvorming over de uittreding uit de EU de geschiedenis is ingegaan als de grootste democratische fuck-up sinds de Duitsers in 1933 democratisch kozen voor een mislukte Oostenrijkse onderofficier als Reichskansler.
Vooropgesteld dat ik óók niet altijd onder de indruk ben van de EU, gezien het feit dat ze op belangrijke punten geen overeenstemming krijgen en op andere punten juist ongelooflijk belerend uit de kast komen X kun je m.i. beter deel uitmaken van dit clubje nitwits dan er naast.
artje zegt
@rrrobert:
Binnen één generatie mogen de VS en UK de EU weer komen bevrijden van toegelaten achterlijk gedachtegoed. Dat is wat er gaat gebeuren.
wimof zegt
@artje: Nog meer inteelt, nu ze beslist hebben dat alles op hun eiland beter zal gaan lopen.
tfsi zegt
@RRRobert:
Het VK gaat het beter hebben dan welk aangesloten EU land op dit moment, let op mijn woorden.
Dit heeft de familie Rothchild nou eenmaal niet in gecalculeerd.
Robert zegt
@tfsi: de Rothschilds? Jij gelooft heilig in complottheorieën? Het hele sentiment rondom de Brexit is ingegeven door de oudere generaties die een hang hebben naar de tijd dat het VK nog een wereldmacht was -iets wat ze al zeventig jaar geleden hebben moeten opgeven. En daarbij een ongezonde vorm van xenofobie uiten.
Wat ze er nu voor terugkrijgen is een belemmering in het vrije verkeer van personen, goederen en diensten. Een terugval van de economie waarbij de schattingen uiteen lopen dat het zo’n acht tot vijftien jaar duurt voordat ze die weer te boven zijn. En de typisch Britse stokpaardjes als de NHS, de industrie en de landbouwsector krijgt het nóg moeilijker dan voorheen: het veelal buitenlands personeel wordt schaarser, want de instroom is al vrijwel stilgevallen en de afzetmarkt voor producten wordt ernstig verkleind.
Ze hebben, indien de uittreding per 31 januari inderdaad een feit is, nog elf maanden om de handelsakkoorden met de (afzonderlijke!) lidstaten van de EU geregeld te krijgen. Mislukken die, dan volgt er eind volgend jaar alsnog een harde Brexit. En zal de economische en sociale schade alleen nog maar groter worden. Tenslotte zijn er nog de kwesties rond ’the troubles’ in Noord-Ierland en het onafhankelijksstreven van de Schotten, die hoogstwaarschijnlijk nog jaren voor problemen gaan zorgen.
Nee, als je jong, ambitieus én Brits bent, ben je niet echt te benijden.
mark997gt3 zegt
@RRRobert: idd. Ik wens de Britten veel succes met het onderhandelen van een handelsakkoord met Trump!
tfsi zegt
@RRRobert:
Het is geen complot theorie, de familie bezit vele banken over heel de wereld, en hebben een forse impact op het financiële stelsel.
Zei zijn en erg bij gebaat dat er een Europese unie blijft bestaan.
Je zou eens de geschiedenis van de Russische revolutie moeten lezen, waar deze (Familie) ook een behoorlijke bijdragen in had.
Kijk goed om je heen wat er nu in de wereld gebeurd.
5cilinder zegt
@RRRobert: Wacht maar tot Deutsche Bank omvalt ergens in de komde jaren. En dan blijkt dat er in de Europese raad is afgesproken dat wij weer mogen betalen voor die elende. Het klinkt zo leuk zo’n unie, maar niemand heeft ook maar enig overzicht in wat er elke week aan duizenden paginas aan regels en verbintenissen worden vastgelegd. En wat we wel te horen krijgen zijn dan de ‘crisissen’ waar weer uren op tv over moet worden gesproken. Achja, verder heb ik het prima naar mn zin hoor :-)
Dutchcarwizard zegt
@audiquattro71: in de States zijn de emissie regels en vooral de straffen veel strenger. Juist Trump wil dat verminderen. Je statement scoort goed hier op de onderbuik, maar is feitelijk onjuist.
xjs678qr zegt
Geen boete geven, maar hen verplichten x miljard extra te investeren of verplichten om bvb de filters zonder meerprijs op nieuwe modellen te plaatsen.
Van een boete wordt niemand beter…
johnhert zegt
@xjs678qr: Daar worden best wel een aantal mensen beter van hoor !
dawwg zegt
@johnhert: Juist, extra potjes die beschikbaar komen, alle lobbyisten uit Oost- en Zuid-Europa en de boomknuffelaars kunnen weer aan de slag :(
artje zegt
“Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest.”
Hou eens op om die enge artikelen steeds de wereld in te slingeren.
Plaats leuke, technisch interessante en bijzondere artikelen.
jaapiyo zegt
@artje: als dit soort dingen stilletjes doorgaan zijn die er in de toekomst helemaal niet meer…
artje zegt
@jaapiyo:
Nee, mensen maken elkaar de kop gek met continue dergelijke berichtgeving waardoor er zulk beleid ontstaat.
fanboy zegt
@jaapiyo: kap dan in ieder geval met die suggestieve onzin. Zo worden nieuwe Windmolens worden tegenwoordig zonder subsidie gerealiseerd.
olivier420 zegt
@artje: ga je lekker, ouwe struisvogel van me? Lekker het hoofdje in het zand.
artje zegt
@olivier420:
Zal ik je eens een verhaaltje vertellen?
Over 20 jaar komt gewoon de zon weer op, hebben we dezelfde winters en zomers net als de afgelopen 5000 jaar en zijn we weer met een heel ander gehyped onderwerp bezig.
Rustig maar schaapje, rustig, en ren toch niet zo bang achter de rest aan.
olivier420 zegt
@artje: Jup. En de aarde is plat
forzauno1 zegt
@olivier420:
Zooo, jij hebt je al lekker laten inpakken zeg.
Zo zie je maar weer hoe indoctrinatie werkt.
karaya zegt
Binnenkort maar op de boot naar Engeland, net als in mei ’40.
roland78 zegt
@karaya: Schaam je.
jaapiyo zegt
@roland78: bwoaah, als hij echt in 1940 naar Engeland is gegaan om zich aan te melden bij de RAF is dat toch juist iets om trots op te zijn?
roland78 zegt
@jaapiyo: Wat voor parallel met het heden wil je daar mee schetsen dan? Kansloos dit.
karaya zegt
@roland78: Als ik moet kiezen tussen Johnson en Timmermans, kies ik het ruime sop.
moveyourmind zegt
@karaya: Zou je dat nog wel doen op je oude dag?
Ouwe oorlogsveteraan…
mashell zegt
Dit is toch al oud nieuws? Gewoon een update van een nieuwe commissaris over een oude zaak.
ericc zegt
Als straks weer een ontslagronde volgt verschiet ik niet meer. Euro-politiekers maken echt hun eigen industrie kapot. Altijd al geweten dat de groenen de ondergang zijn van Europa!
mashell zegt
@ericc: het lijkt er meer op dat het conservatief liberale gedachten goed, dat telkens maar economische groei nastreven (meer mensen moeten meer consumeren) ondergang van heel de planeet is. Overigens denk ik dat als een PvdAer een enorm ambitieus groen plan lanceert dat zoiets eerder meer banen oplevert dan minder. Misschien minder in de automobiel industrie (waar ik zelf werk) maar daarvoor meer in andere industrieën. Om over 30 jaar met heel Europa klimaatneutraal te zijn zal er veel werk verzet moeten worden en veel nieuwe technologie ontwikkeld moeten worden.
kniesoor zegt
@mashell: Het nastreven van groei is bepaald niet het exclusieve gedachtengoed van conservatief liberalen, elk gangbaar polletiek model heeft het als basis. Al zit er enig verschil in wegen naar Rome, die ervoor bereden worden.
lithiumion zegt
@amghans: misschien dat hij bedoelt dat ‘het nastreven’ een conservatief gedachtengoed is… kust saying
artje zegt
@mashell:
Jij moet in een kringloop winkel gaan werken op de biologische koffiecorner.
Kan je de hele dag de wereldverbeteraar uithangen. Wat doe je hier?
BaRa zegt
@artje: Correct me if I’m wrong, maar voor zover ik weet sluit interesse in techniek en de sensatie van het autorijden een groen hart niet uit. Maar eerlijk is eerlijk, mijn soort van niche binnen het autorijden is voor de meeste “autoliefhebbers” dan weer een brug te ver. Niet iedereen loopt wild van een Caterham. Voor al dat andere geneuzel dat 99% van de autoblogbevolking autorijden noemt… je weet wel, van A naar B gaan in een illusie van vrijheid annex marketingtruc annex aangepraat product… daar kan je veel beter een elektrische auto voor gebruiken. Of de fiets. Of het ov.
jaapiyo zegt
@mashell: als een PvdA-er een plan bedenkt zorgt dat hooguit voor wat extra banen voor ambtenaren. Maar ja, dat levert niks op, dat kost alleen geld.
karaya zegt
@mashell: Dan zouden we de eerste soort op deze planeet zijn die op krimp inzetten.
d4r1 zegt
@ericc: de “duitse drie” zouden er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om te voldoen aan de regels waar ze zelf mee akkoord gegaan zijn in plaats van te proberen om ze middels illegale afspraken uit winstoogpunt te proberen te ontduiken.
Het feit dat hun auto’s inmiddels wel aan de specificaties voldoen heeft al aan dat het wel degelijk haalbaar was.
Hoe kun je dat dan goedpraten?
johnwaters zegt
Klimaatfascisten!
faalhaas zegt
Die kortpittige kroketjes worden steeds linker.
moveyourmind zegt
“Wij komen in actie als de samenwerking geen voordelen biedt aan de eindgebruikers”
Nou, Deense muts, ga dan maar eerst op de barricaden staan om te protesteren tegen de Europese Unie. Als er één samenwerking is die niet te goede komt aan ons is die het wel.
auto62 zegt
Waarom niet gewoon dat geld aan de consument teruggeven zoals dat ook gebeurd in de VS
henkp1 zegt
Wat veel rare reacties hierboven; vermoedelijk worden consumenten (weer) besodemieterd door ‘de grote drie’, mevrouw van de EU wil daar wat aan doen (consument beschermen, dat zijn wij dus!) en ze wordt hierboven neergesabeld. Apart.
En wat de EU betreft, ja daar moet heel veel verbeterd worden, maar jammer genoeg beseffen velen niet dat ondanks dat de EU lang niet perfect is, het toch nog het beste systeem is voor ons Nederlanders.
BaRa zegt
@henkp1: Och, Nederland kan zich altijd nog aansluiten bij het VK. Die moeten binnenkort toch op zoek naar extra staten om het VK opnieuw groots te maken. #irony
johnwaters zegt
@henkp1: ons Nederlanders? Welkom in bijna 2020, door de massale import van armoede is er binnenkort geen sprake meer van ons Nederlanders. Want een arme bevolking is makkelijker onder de knoet te houden dan een welstellende bevolking. Nog 10 jaar, en de jaren ’30 zijn terug.
henkp1 zegt
@johnwaters: Welnee joh, geen paniek. Over tien jaar hebben wij het nog steeds goed. Vergeet niet dat wij officieel het gelukkigste volk ter wereld zijn. Geniet van het leven, dat kan heel goed in ons kikkerlandje, en krik dat gemiddelde gelukscijfer verder omhoog!
En tuurlijk, ook in Nederland valt er veel te verbeteren, maar we mogen zeker niet klagen.
jje003 zegt
@henkp1: haha, ik proef het sarcasme.. Ik werk vaker een x aantal maanden buiten de EU. Het is wel grappig hoe andere landen/delen van de wereld deze problemen totaal niet hebben. Dat groene gedoe is leuk, maar zolang ze in Zuidoost-Azie en Afrika alles in de fik steken om er van af te komen, gaat dit helaas niet werken. Iemand moet ergens beginnen, maar het is ook Nederland (en al die andere ‘groen’ ogende landen) die schepen vol afval naar Maleisie sturen omdat de verwerking daar goedkoop is. Dit is letterlijk de fik erin. Wat mij heel erg stoort is die scheinheiligheid. 100 op de snelweg voor het milieu, maar wel chemisch afval accepteren om te verwerken en te verkopen om lekker veel geld te verdienen..