Gij zult niet sjoemelen!.
Vorig jaar schortte de Zuid-Koreaanse overheid de verkoop van een groot aantal VW-, Audi- en Bentley-modellen op wegens fraude met de uitstootnormen. Anders dan in Europa en de Verengide Staten zou het niet gaan om sjoemelsoftware, maar om het vervalsen van documenten omtrent de uitstoot en geluidsproductie van tachtig verschillende modellen.
VAG zelf kreeg al een tweetal boetes, een van 14.91 miljoen dollar voor het vervalsen van documenten en een van 31.87 miljoen dollar voor het misleiden van consumenten. Volgens de rechtbank is bewezen dat ene meneer Yun verantwoordelijk is voor het vervalsen van documenten. Doordat hij gegevens in deze documenten vervalste, kregen de auto’s onterecht een Koreaanse typegoedkeuring. Voor een aantal modellen leidde dat zelfs tot een definitief verkoopverbod.
De rechtbank rekent dat deze meneer Yun zwaar aan en heeft hem veroordeelt tot een gevangenisstraf van 18 maanden, zo meldt persbureau Reuters. Dat is nog eens wat anders dan een meer dan riant pensioen waar we in Europa sjoemeltopmannen mee straffen.
Foto van een Volkswagen Santana in China (ook ver weg): @pinut187 op Autojunk.nl
lexaudi zegt
Ja, want Koreaanse merken sjoemelen natuurlijk niet.
mout zegt
@lexaudi: Deze VW topman is voor deze overtreding veroordeeld.
Als jij daar een uitspraak over andere fabrikanten in wilt zien: Ga je gang.
Bijvoorbeeld ‘Ja, want Amerikaanse autofabrikantens sjoemelen niet’.
martinus zegt
@mout: Volgens mij kwam uit de praktijkmetingen van [url=http://equaindex.com/equa-air-quality-index/]equa emission analytics[/url] dat de Ssangyong Korando 2.2 Diesel een van de meest giftige auto’s zoniet [b]de meest giftige[/b] auto is qua NOx uitstoot in Europa.
Giftiger dan welke Amerikaanse auto dan ook.
fanboy zegt
@lexaudi: Auto’s die niet aan de typegoedkeuringseisen voldoen moet je gewoon van de weg afhalen. Verkoop moet gestopt worden, en eventuele verantwoordelijken moeten bestraft worden.
Met andere woorden, ze zijn lekker bezig in Zuid-Korea. Waar we hier in Europa er niks mee doen.
LaLancia zegt
VW hanteert toch een op z’n minst apart beleid. Alles is blijkbaar geoorloofd in de race naar werelddominantie. Terecht dat deze meneer is veroordeeld overigens. Kunnen we in Europa nog wat van leren.
fiestacruizer zegt
@lalancia: Probleem is als we in Europa bestuurders gaan vervolgen van autofabrikanten die bewust gesjoemeld hebben met de uitstoot van dieselauto’s we geen bestuurders meer over houden om die autobedrijven te runnen.
Wat mij betreft wordt het ook wel tijd om de importeur van KIA – Picanto’s in Europa van zijn bed te lichten. Die auto verbruikt in de praktijk, zelfs onder ideale omstandigheden al snel 40% meer dan de opgave van de fabrikant. Het is zo erg dat zelfs Kassa er een uitzending over gemaakt heeft.
https://m.youtube.com/watch?v=30ld13HLPIo
Zelf ook zo’n picanto in 2012 als vervanging gehad van mijn Aygo (schadeherstel, was iemand achterop gereden) en dat ding zoop als een tempelier. Met veel snelwegkilometers (700 p.w.) had ik over anderhalf week 50% meer verbruik als ik in dezelfde tijd gehad zou hebben met mijn eigen auto.
Toch had dat ding
– een hardstikke ‘groen’ verbruiks-label.
– op papier een lager verbruik (3.6L/100KM) dan mijn Aygo.
– Waarschijnlijk grote BPM korting vanwege die de verbruikcijferfraude.
Er is geen auto in het A segment dat zo’n groot verschil dat in de praktijk zoveel meer verbruikt als in de cyclus. Wat mij betreft pakken we in Europa dus ook gewoon deze oplichter op.(samen met importeur van de fiat 500 twinair)
giulio zegt
Fantast-isch zeg, je bevindingen. Ik zal naar je luisteren en de bevindingen van de Zuid-Koreaanse overheid in de wind slaan. @fiestacruizer:
sracert zegt
@fiestacruizer: Wat een lulkoek verhaal zeg. Wat mij betreft de topper van 2017! Opsluiten die zgn bestuurders, op water en brood.
esprit84 zegt
@lalancia: als de boete lager is dan de eventuele winst die ermee behaald kan worden dan zet men door.
Beetje de rode draad voor kapitalisme.
Totdat de hele planeet naar de klote is.
dieselkameel zegt
Je verwacht het niet…
cossiekiller zegt
Zo hoort het. Hadden ze met Winterkorn en co ook moeten doen. Al zitten ze maar 1 jaar effectief achter de tralies. Ze zouden wel nadenken.
Dutchdriftking zegt
Nu maar hopen dat hij net zo’n pensioen als de Duitse toppers zal krijgen….
vorsprungdurchbetrug zegt
Goed begin, nu de Duitse verantwoordelijken voor de sjoemelsoftware van VAG nog achter de tralies.
bofkont zegt
@vorsprungdurchbetrug: Helemaal niet vooringenomen met zo’n gebruikersnaam of wel.
vorsprungdurchbetrug zegt
@bofkont:
Goed gezien, wat is daar mis mee?
lekbak zegt
Tijd om dat hier ook te doen. Nu denkt de volgende in Korea wel een keertje vaker na voordat die zoiets gaat doen.
Winterkorn daarentegen heeft vooralsnog alleen maar gewonnen. Dat is bijna een stimulans voor de volgende om ook zo te doen. Eerst een paar jaar dikke bonussen binnen harken omdat het kunstmatig goed gaat en als je rotzooi uitkomt dan stap je eruit met een zak geld na. Het bedrijf brandend achter latend.
diablogt zegt
‘Afkijken mag, zolang je maar niet gepakt wordt’ hoor ik de heer Duin roepen door mijn wiskunde toets.
rikus zegt
Dat is even wat anders als een dik pensioen meegeven..
Kijk Duitsland, zo pak je dat aan.
mrrallycross zegt
Heeft hij ook zo een bonus gepakt?
tarquesh zegt
Er word niet gesjoemeld in de auto-industrie. Ambtenaren maken belachelijke regeltjes waar niemand iets mee kan.