De Koreaan Jae Min Lim heeft met zijn ontwerp van een ergonomisch zebrapad de Seoul International Design Competition 2010 gewonnen.
Voetgangers hebben nog weleens de neiging om bij het oversteken in de buurt van een zebrapad een stukje af te snijden. Door hier rekening mee te houden en de strepen op aan te passen, zullen er volgens Jae Min Lim minder ongelukken gebeuren. Tevens zijn de strepen voorzien van LEDjes die rood of groen kleuren om aan te geven wanneer het voor voetgangers veilig is om over te steken. Geen idee of het werkt, maar wel aardig bedacht. Toch vind ik de virtuele muur leuker.
Met dank aan prim voor de tip
mano zegt
dit is eigenlijk gewoon briljant…
Spyder zegt
Volgens mij is dit minder briljant dan het in eerste instantie lijkt. Voetgangers die oversteken zullen nu (nog) eerder in een “boog” lopen. Waardoor ze langer onderweg zijn. De tijd dat voetgangers op de rijbaan lopen zal dus toenemen.
dumdum zegt
wow! out of the box, heel goed!!
Hupke zegt
cool, lijkt geniaal zou wel eens willen zien hoe goed het werkt in een drukke stad.
LaurensVD zegt
Alleen een beetje verwarrend als automobilist dat je net moet verder rijden bij een volledig rood zebrapad en moet stoppen bij een groene gloed. Zeker ’s nachts wnr je dus enkel dat licht maar gaat zien.
BasRS zegt
Erg leuk bedacht en uitgewerkt,
alleen denk ik niet dat dit gaat werken.
ik denk namelijk dat voetgangers zullen gaan oversteken bij de breedste streep en direct oversteken naar de andere breedste streep.
De ledjes zijn echter wel erg practisch!
Kvgorp zegt
Volgens mij is het in Nederland verplicht voor voetgangers om zo snel mogelijk en met de korst morgelijke route (recht, haaks) over te steken. Zoiets zal je in Nederland dus niet snel zien
Bosnia_love zegt
Goh, dit kon ik ook wel bedanken (behalve het deel met die led-lampjes). Mensen zullen altijd een beetje afsnijden. Zo zijn mensen nou gewoon. In dit geval zullen zij (vast) ook een stukje afsnijden denk ik. :)
Oei, een hele slimme reactie van Spyder. ;) Dat zegt al genoeg denk ik.
Bas zegt
Volgens mij bestaat er al iets met lichtjes die aangeven wanneer het veilig is om over te steken. Die dingen heten volgens mij stoplichten.
alfra01 zegt
Eigenlijk is het simpel en toch dacht niemand er eerder aan. Gewoon doen en het zebrapad geeft nog een design-meerwaarde aan de saaie kruispunten.
Quartett zegt
Je heb van die mensen die een meter van een zebrapad overwillen steken, een uitkomst dus deze luie donders.
floryn zegt
ha eindelijk. Mooi bedacht ik loop ook liever in een boogje dan dat ik ineens abrupt moet draaien.
911GT2 zegt
Typfout in de link van Virtuele muur.
Verder goed plan, maar zouden de de andere kant op ook niet rond moeten zijn?
gioor zegt
erg onlogisch voor de auto. stoppen bij groen en rijden bij rood. dat zal nog wel eens fout gaan.
Zoef zegt
Mooi. Maar Gioor heeft gelijk: die ledjes mogen enkel voor voetgangers zichtbaar zijn. Dat kan ook, je kan ze enkel links en rechts laten oplichten;
KaCh1ng zegt
zo simpel , maar toch :O !
jack_abarth zegt
Heeft in Nederland geen nut, er wordt toch doorgereden.
Dan komt er nog bij dat er waarschijnlijk over wordt gestoken op het stuk tussen de stoplijn van de auto en het zebrapad zelf.
Verder hebben de kleuren ook geen nut. Want wanneer een zebrapad wordt nageleefd als bijvoorbeeld in Italië dan is het altijd veilig. Het is alsof er daar de doodstraf op staat.
Maargoed, Nederland heeft het dan ook wel zelf verpest. Die leggen zebrapaden neer en stoplichten op 1 plek. Dan wordt het er niet makkelijker op voor wie er nu voorrang heeft en wie niet.
Vince zegt
@jack_abarth: In het noorden van Italie liggen zebrapaden er slechts ter formaliteit…
@ Iedereen die het over lui heeft en zelf in de auto zit: De pot verwijt de ketel
Jochempie zegt
Ik zou gelijk het middelste stuk afsnijden…
VantageR zegt
Eens met Spyder. Daarnaast heb je nu een hele loze ruimte binnen de boog, waardoor mensen die recht oversteken het uiterste puntje nemen en vervolgens niet meer over het zebrapad lopen.
mcdonald zegt
Zebrapaden op de Rotterdamse Coolsingel zijn reeds voorzien van witte lichtjes die ook zichtbaar zijn voor automobilisten. Heb geen idee of het om LEDjes gaat.
SJ zegt
In een drukke stad met veel voetgangersverkeer zullen de mensen het wachten voor het zebrapad zich over de hele breedte van de eerste streep opstellen. Bij ‘groen’ loopt iedereen dan alsnog gewoon rechtdoor.
KeesB zegt
Ik weet ook nog wel wat snelwegen die economischer gelegd kunnen worden.
paulusrx7 zegt
simpel maar wel slim dat nog nooit iemand anders hiermee is gekomen
jp zegt
Slaat natuurlijk nergens op. Mensen moeten gewoon recht oversteken, kortste weg. Maar dat doen ze niet dus pas je de zebrapaden aan, omdat mensen die neiging hebben. Mensen hebben ook de neiging om te hard te rijden, dus eh…………En mag zo’n verdrijvingshard dan ook wat ergonomischer, oh en de auto van mijn achterbuurman ook, zodat ik die ook wat makkelijker kan snijden.
jp zegt
verdrijvingshard=verdrijvingsvak
[email protected] zegt
Iemand al ooit eens bij stilgestaan hoeveel meer belastinggeld dit gaat kosten om dergelijke lijnen te tekenen??
JohnDrama zegt
Vituele=Virtuele
-edit: check!-
Dimglor zegt
Hehe is best wel goed gevonden, want het is echt zo…
Ra1kkoneN zegt
Wat een uitvinding, een stoplicht verwerkt in een zebrapad…
frans zegt
Jezustiefus, maak dan die hele straat zwart-wit-gestreept.. dit beloont luiheid. Wat een nonsens. Iemand die te lui is om naar het zebrapad te lopen, loopt gewoon meer kans om aangereden te worden. En zo hoort het.
ZwerverRoodbaard zegt
Simpel en toch hartstikke doeltreffend echt zo’n idee van “Goh ik had er ook op kunnen komen, maar mis net die vonk” :P
RenesisHP zegt
Met een beetje fantasie zie je toch gewoon een voetgangersbrug. ;)
L=Fred zegt
Briljant idee! En ja, zeker out-of-the-box!
Maar, dat een Koreaan de wedstrijd wint in Seoul is veel minder bijzonder. Dennis, je hoeft maar iets creatiever te zijn om deze titel te verbeteren. Je kan het!
HDM zegt
Ik verwacht nu dat mensen zullen beginnen over te steken waar het zebrapad begint bij de stoep, dat ligt dus heel ver terug van het kruispunt. Mensen zullen daar recht oversteken, dus moet je er weer een recht zebrapad van maken.
And so the cycle continues…
Simpson zegt
erg goed bedacht! mensen lopen toch veelal toch naar de strepen toe (al dan niet in een rechte lijn) nu hebben ze een soort virtueel baantje dat ze kunnen lopen.
En die ledjes is inderdaad briljant in zijn eenvoud
Purno1984 zegt
Out-of-the-box denken is zooo in-the-box denken. Het is nog steeds een zebra-pad… Doe de strepen ook mat-wit, lekker hip en echt 2010………
Lucb zegt
Maar dan beginnen ze bij het zebrapad nog vooraan en lopen ze nog over straat…
Bumer zegt
Erg leuk idee. Maar zou in Duitsland bijvoorbeeld niet nodig zijn, want Duitsers stoppen al 30 meter van tevoren als je nog niet eens op het zebrapad staat en in Nederland zal het niet eens werken, want je hebt het probleem dat sommigen juist extra gas gaan geven :P
MAB zegt
super bedacht
meneersander zegt
Het klinkt leuk maar auto’s moeten bij die lijn stoppen dus lopen mensen over dat stuk weg vlak voor de lijn.
junkreader zegt
WAT!!! zijn hier echt “mensen” die dit een “goed idee” vinden??? je moet al het iq van een aardappel hebben om zo’n debiel ontwerp nog maar een overdenking te gunnen…tssss
Alcantara zegt
Wat een onzin die boog erin, dan loopt iedereen vanaf de punt meteen rechtdoor naar de overkant, want je gaat echt niet in een boog de straat oversteken…
schnitzerken zegt
Maar een auto moet wel over rood rijden.. hoeveel mensen gaan niet denken dat ze daarvoor moeten stopppen..
Northwestern zegt
Ledjes zijn opzich wel een goed idee. Alleen zou ik ze niet rood maken als voetgangers niet mogen lopen, dit zou verwarring opbrengen bij de automobilisten. Die ronding eraan heeft trouwens ook geen toegevoegde waarde, ik zou hem alsnog afsnijden, vlak voor de auto’s langs. Maar een zebra die geel oplicht als je mag oversteken lijkt me wel slim, en gaat knipperen voordat auto’s mogen gaan rijden.
Toeter zegt
Nut of geen nut, het ziet er gewoon cool uit. =)
george zegt
Ik verwijs naar mijn reactie op de virtuele muur.
Nu met dodelijk gevolg voor automobilisten die geen respect willen geven aan andere weggebruikers.
De software in de helm is simpel aan te passen.
De oplossing is zo simpel dat een aanhanger van de PVV ( dit is een indirecte verwijzing naar het politiek getinte bloggen op deze site) dit ook begrijpt.
Ik vind dat behalve automobilisten dus ook, dat iedereen die links of rechts betrokken zijn bij,aan of in de PVV verplicht een helm opmoeten. Ik regel de software.
Uw mening over mijn mening valt onder een zogenaamd recht van vrijheid van meningsuiting.
Met respect zal ik reageren op respect.
De redactie van deze site is wijs genoeg om de grenzen te bepalen. Het meest geniale aan dit ontwerp van Jae Min Lim
is dat de voetganger meer ruimte heeft om te ontsnappen aan een respectloze automobilist.
De stopstreep is verder van de kruizing.
Op de foto zijn de Ram-palen zichtbaar om automobilisten tegen te houden die echt alles doen wat niet leuk is.
Zo is tegelijk duidelijk dat ze in Amsterdam Meer Waarde hechten aan een mensenleven en dat is al minimaal 55 jaar 100% duidelijk. Simpel toch.
Esprit_de_Flandre zegt
In plaats van die Virtuele muur, als je nu eens palen uit de grond laat komen. Je weet wel, zo van die waarmee ze voetgangerszones blokkeren voor auto’s maar die wel naar beneden kunnen voor politie e.d. Dan moeten ze wel stoppen voor voetgangers…
Je vindt het misschien stom, maar effectief zal het wel zijn.
Roelio zegt
De LED-trend zet zich niet alleen in de auto industrie voort…