Het professionele optreden van vrachtwagenchauffeurs tijdens het mistdrama op de A58, twee weken geleden, heeft grotere gevolgen voorkomen, zo concluderen onderzoekers. Door hun trucks naar de zijkanten te sturen konden er geen auto’s onder schuiven.
Op 16 september jl. kwamen in dichte mist op de Zeeuwse A58 3 afzonderlijke kettingbotsingen voor, waarbij 2 doden en vele gewonden te betreuren waren. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid en verzekeraar TVM concluderen na eigen onderzoek dat de schade groter had kunnen zijn, als de trucks gewoon op de rijstroken waren gebleven. Immers: een auto die op een andere auto klapt maakt iets meer kans te overleven dan eentje die onder een truck met 25 ton lading schuift.
“Maar het leed was niet te overzien geweest als beroepschauffeurs hun zware trucks niet naar de zijkant van de snelweg hadden gedirigeerd. Nu werd als het ware een vrije doorgang gemaakt, waardoor personenauto’s voornamelijk op elkaar knalden en zich niet te pletter reden op vrachtwagens.”, aldus een woordvoerder van TVM in de Telegraaf. Waarvoor hulde.
UPDATE: een reactie van ‘luchtfotograaf’ geeft ons wat meer achtergrondinformatie:
Als we het bij de feiten houden is dit een onzin verhaal. Ik heb direct na het optrekken van de mist als luchtfotograaf met mijn vliegtuig ruim een 1/2 uur boven de ravage gehangen. Alle vrachtwagen combinaties op 1 na stonden op de normale rijstroken. De ene uitzondering was een vrachtwagen achter het ongeluk. Wat betreft het feit dat er geen vrachtwagens ingereden zijn op de botsingen voor zich pleit uiteraard wel wel voor de chauffeurs. Als ik de foto’s terug kijk zie ik wel een personen auto achterop een vrachtwagen. Dat ze op de eigen rijstrook gebleven zijn heeft juist bijgedragen tot een snelle hulpverlening via de vluchtstrook. Bovendien is dit deel van de A58 redelijk vrachtwagenluw. Het overgrote deel van het vrachtverkeer komt 2 km verderop op de A58 vanuit het Vlissingse havengebied en Westerschelde tunnel.
6cylinder zegt
Ik heb diep respect voor vrachtwagen chauffeurs, vind het altijd een godswonder dat ze niet elke dag wel een bumpertje meepakken ofzo met die bakbeesten.
911GT2 zegt
@6cylinder: Ja als ze nou eens allemaal gewoon op de rechter baan bleven, of in ieder geval de inhaaltijden respecteren zou het helemaal top zijn.
Oh en knipperlicht naar links betekent niet dat je meteen kan komen… ook wel handig om even in de gaten te houden.
snorrie zegt
@911GT2: *mompelt iets met anticiperen…*
flatsbats zegt
@911GT2: ik ben van mening dat we op zich ook allemaal wel iets meer rekening mogen houden met vrachtwagenchauffeurs. Hoe vaak zie je het niet gebeuren dat ze hun richtingaanwijzer naar links aan hebben en dat er elke keer net nog even een of andere droplul denkt: ‘daar kan ik best nog wel even voorbij’. Ik heb diep respect voor vrachtwagenchauffeurs aangezien zij vaker te maken hebben met debiele automobilisten (die zijn er nogal wat) dan dat wij ooit te maken zullen hebben met vervelende chauffeurs. Dan heb ik het alleen nog maar over de snelweg. Ga voor de lol maar eens kijken bij drukke winkelpleintjes waar chauffeurs moeten lossen, hoe goed ze daar op moeten letten omdat niemand er rekening mee houdt dat zij daar achteruit naar de losplaats rijden over een smal rotrijbaantje. Zo, dat is er uit.
wilbertg zegt
Velen klagen over truckers, maar dit zijn veelal wel degenen met de meeste verkeerservaring en degenen die gevaar herkennen en adequaat anticiperen (en dan doel ik niet op totaalmalloten die tijdens het sturen koffie zetten en meer van dat soort dingen). Complimenten aan de betrokken chauffeurs. Ik weet niet of ik er direct zelf op gekomen was om de berm in te sturen.
Endlezz zegt
@wilbertg: Helemaal mee eens! (en nee, ik ben zelf geen trucker)
rennsport6 zegt
@wilbertg: helemaal mee eens!
widodh zegt
@wilbertg: Uitschot heb je in elke beroepsgroep, maar ik ben het wel met je eens ja.
Ik heb toch vaak respect voor die lui die met 40 ton rond rijden als ze dan weer eens een ” brake check” krijgen van een idioot die zijn afrit nog moest halen.
De meeste hebben echt wel inzicht en weten waar ze mee bezig zijn.
jack_abarth zegt
@wilbertg:
Inderdaad, beter als die leipo’s achter het stuur van een stadsbus. Daar zitten wel zulke debielen bij. Laatst nog een discussie gehad bij een wegversmalling waarbij ik voorrang had. De buschauffeur was van mening dat hij voorrang had, want hij had haast. Na enige tijd heeft hij ‘m alsnog in z’n achteruit kunnen zetten want in zo’n situatie kan ik verrekte geduldig zijn.
parker zegt
Maar als je uitwijkt dan zit je alsnog onder een truck…?!
potver7 zegt
@parker: Ja wat wil je dan… Foeksia de Miniheks die effe oefent op een mooie spreuk om die 40-tonners te laten verdwijnen?
yupyup zegt
Idd een goede reactie van de chauffeurs. Ik ben sowieso van mening dat er bij de rijlessen nog wel een rijvaardigheidstraining mag worden toegevoegd, ik heb zelf meerder slipcursussen en trainingen gedaan (waarvan ook een certificaat) en kan het iedereen aanraden. Je weet veel beter wat je moet doen in bepaalde situaties en de schrikreactie is veel minder. De kans om je auto succesvol uit bijvoorbeeld een slip te corrigeren word daarmee veel groter. (En de kans op ongelukken kleiner)
Iedereen vind zichzelf een prima rijder (vond ik eerst ook van mezelf) maar ben gaan inzien dat ik door die cursussen duidelijk meer controle over mijn auto’s heb gekregen. (Vergelijk het met jongeren die zonder licht op de fiets zitten, pas als je zelf bestuurder bent heb je door hoe slecht je zichtbaar bent) En ze zijn nog leuk ook!
yupyup zegt
@yupyup: ik zie dat hij twee keer is geplaats, ging even mis in de app
newguy92 zegt
@yupyup: ik heb met de vrachtwagen ook een slipcursus gehad, ben er zeker ook meer bewust van geworden in zulke situatie’s.
Ik ben ook van mening dat Werknemers en/of gevers verplicht moeten worden om zo’n cursus minimaal 1 á 2x in de vijf jaar moeten volgen. Dit wordt ook meegeteld voor de verplichte nascholingsuren dus zeker een win-win situatie
parker zegt
@yupyup: onzin, in een paniekreactie is de kans groot dat je nog steeds verkeerd handelt, alle cursusjes en mooie certificaatjes ten spijt. Tip: gewoon een besneeuwd parkeerterrein opzoeken in de winter, veel goedkoper dan een overpriced slipcursus..
yupyup zegt
@parker: Ja en dan sta op een lege parkeerplaats maar wat te doen en niemand die er goede instructies bij geeft, begrijp me niet verkeerd maar een goede cursus (niet alleen slip) is gewoon leerzaam.
Daarnaast hoeft het helemaal niet duur te zijn, de eerste cursus die ik deed koste 60€, die ik binnen drie maanden had terug verdient wegens korting op mijn autoverzekering (2 extra schade vrije jaren), die korting heb ik nog steeds!
Deze dag was tevens zeer compleet met o.a. in een vrachtwagen rijden, verschillende slip oefingen, rijden met een instructeur die je extra tips geeft en een lunch (niet nuttig, wel lekker;)).
Ik heb mij deze dag prima vermaakt en het levert mij nog steeds geld op, in de vorm van een goedkopere autoverzekering (volgens de website van de cursus alleen bij unive, maar even bellen naar een andere verzekeraar levert meestal dezelfde korting op)
Maar zoals ik al zei, ik dacht eerst ook dat je er niks aan had en deed het puur voor de korting (makkelijk verdient), achteraf ben ik van mening verandert en heb meerder cursussen gedaan.
yupyup zegt
Idd een goede reactie van de chauffeurs. Ik ben sowieso van mening dat er bij de rijlessen nog wel een rijvaardigheidstraining mag worden toegevoegd, ik heb zelf meerder slipcursussen en trainingen gedaan (waarvan ook een certificaat) en kan het iedereen aanraden. Je weet veel beter wat je moet doen in bepaalde situaties en de schrikreactie is veel minder. De kans om je auto succesvol uit bijvoorbeeld een slip te corrigeren word daarmee veel groter. (En de kans op ongelukken kleiner)
Iedereen vind zichzelf een prima rijder (vond ik eerst ook van mezelf) maar ben gaan inzien dat ik door die cursussen duidelijk meer controle over mijn auto’s heb gekregen. (Vergelijk het met jongeren die zonder licht op de fiets zitten, pas als je zelf bestuurder bent heb je door hoe slecht je zichtbaar bent) En ze zijn nog leuk ook!
Onehp zegt
@yupyup: tien jaar geleden was ik het helemaal met je eens geweest. Maar rijvaardigheidstraining brengt niet per se meer verstand bij. In Finland krijgt men uitvoerige les, maar toch blijven ongevallen gebeuren omdat hoofdzakelijk het mannelijk gedeelte toch meer tendenties hebben zich dan rallykampioenen te wanen en meer risico nemen. In Zweden moet men een namiddagje een “slipervaring” doen waar men mag meemaken wat er gebeurt als je in een slip komt. Maar bijster veel meer wordt er niet aangeleerd, behalve hoe je veilig de snelheid naar beneden brengt en stuurt naar waar je wil. Men gaat naar huis met het idee, beter wat langzamer rijden. Moderne auto’s met ESP (in Scandinavië is het al vele jaren onmogelijk een auto zonder te kopen) maken het hele slipcursusgebeuren ook een stuk minder relevant.
Als men zou beginnen met aan te leren voor het halen van het rijbewijs hoe men correct op de autosnelweg rijdt zou op zich al heel veel zijn. Goed invoegen, afstand houden en bewaren, gepast rijvak, veilig van rijstrook wisselen, ritsen, snelheid aanpassen aan het zicht (duh)… basala dingen wat heel veel mensen niet doen en waar je helemaal geen slipcursus voor nodig hebt….
yupyup zegt
@Onehp: Ik begrijp je punten inderdaad. Toch als ik in winterse omstandigheden uit mijn raam kijk (woon voor een hoofdkruising in mijn woonwijk, waar vaak niet wordt gestrooid) zie ik veel mensen glijden en schrikken, waardoor uiteindelijk vaak (vooral kleine) schade ontstaat (nooit iets ernstigs gezien gelukkig! Daarbij denk ik dat veel voorkomen kan worden als mensen meer ervaring hebben met het slippen en glijden.
Met rijvaardigheids-trainingen bedoelde ik ook het beheerst rijden onder normale omstandigheden. Maar je hebt zeker gelijk, op de snelweg (en iedere andere weg eigenlijk) zie je genoeg gekke dingen voor je neus gebeuren. Als je op de snelweg te veel afstand houdt drukt iemand anders dat gat wel even voor je dicht en als je een keer lekker door rijdt remt iemand je wel af door een vrachtwagen met 90kmph in te halen (met toch vaak irritatie, gevaarlijk in het verkeer! tot gevolg).
camber24 zegt
Auto’s worden veiliger, maar vrachtwagens blijven een moordwapen aan de achterzijde. Toch misschien een idee als ‘men in europa’ na gaat denken over een veiliger achterkant wellicht.
mercedesclk350 zegt
Je kan inderdaad klagen over vrachtwagenchauffeurs maar vrachtwagenchauffeurs hebben veel te doen. Ze hebben weinig inzicht op kleine rijdomstandigheden en doen hun best, hun best is goed genoeg.
Je kan klagen over dat ze links hangen op de snelweg. Dit heet inhalen. Wie weet vervoeren ze iets belangrijks, iets dat misschien invloed heeft op (levens)omstandigheden van personen? Dan voer je het tempo iets op.
En personenauto’s vervoeren alleen mensen van A naar B. Vrachtwagens zetten de transportwereld in beweging.
scorer zegt
Zonder transport staat alles stil ? Met transport staat ook alles stil…
Plopperdeplop…
krishh20 zegt
@scorer: kietel me even dan kan ik lachen..
p993 zegt
Wat een helden waren het!
luchtfotograaf zegt
Als we het bij de feiten houden is dit een onzin verhaal. Ik heb direct na het optrekken van de mist als luchtfotograaf met mijn vliegtuig ruim een 1/2 uur boven de ravage gehangen. Alle vrachtwagen combinaties op 1 na stonden op de normale rijstroken. De ene uitzondering was een vrachtwagen achter het ongeluk. Wat betreft het feit dat er geen vrachtwagens ingereden zijn op de botsingen voor zich pleit uiteraard wel wel voor de chauffeurs. Als ik de foto’s terug kijk zie ik wel een personen auto achterop een vrachtwagen. Dat ze op de eigen rijstrook gebleven zijn heeft juist bijgedragen tot een snelle hulpverlening via de vluchtstrook. Bovendien is dit deel van de A58 redelijk vrachtwagenluw. Het overgrote deel van het vrachtverkeer komt 2 km verderop op de A58 vanuit het Vlissingse havengebied en Westerschelde tunnel.