
De grote SUV is nu ook beschikbaar als 1.5 TSI met 7-traps DSG automaat.
De Tarraco biedt niet alleen ruimte aan veel bagage, maar ook aan 7 personen indien nodig. De 2.0L (190 pk) wordt standaard geleverd als automaat. Tot op heden was dit de enige automaat in de optielijst van de SUV. Maar er is nieuws, 12 december kan ook de 1.5 TSI (150 pk) gekoppeld worden aan de 7-traps DSG bak. Zo hoef je niet perse voor een vierwiel aangedreven versie te gaan maar kun je nu een voorwielaandrijver gebruiken voor de koets op 17 inch lichtmetaal.
Voor zijn klasse zit de Tarraco met zijn standaarduitrusting goed in elkaar. Zo is hij voorzien van een Virtual Cockpit, 8″ touchscreen met Apple Carplay, Keyless Go, Full LED koplampen en Lane Assist. De Virtual Cockpit is met handbewegingen te bedienen, iets wat we al eerder zagen bij BMW.
Vanaf 12 december is de nieuwe bak/motor combinatie te bestellen met een vanafprijs van € 39.990. Moederconcern Volkswagen Groep lepelde de combinatie van DSG met de 1.5 TSI al eerder in de Skoda Kodiaq. Deze ‘concurrent’ is 5 centimeter korter en heeft hierdoor minder bagageruimte dan de Tarraco. De Skoda is met een vanafprijs van €37.390 (voor dezelfde motorisering) een stuk goedkoper maar wel minder luxe uitgevoerd.
De Tarraco 1.5 TSI met 7-traps DSG zal ook op moeten boksen tegen de Peugeot 5008, welke ook beschikbaar is als 7-zitter. De 5008 heeft een uniek interieur in tegenstelling tot de Tarraco die redelijk neutraal blijft. Peugeot koppelt hun 1.2 PureTech (130 pk) aan een 8-traps automaat en heeft hiermee iets minder vermogen. De 5008 is in combinatie met een automaat te bestellen vanaf € 39.400.
Toch weer behoorlijke prijzen, ook van die 5008, met kleine motoren. Dan zou ik toch opteren, als je 7 persoons niet nodig hebt, voor zo’n Kia e-Niro te gaan. Stuk sneller/soepeler en goedkoper om te rijden.
@fanboy: als je hoog wilt zitten zou ik in deze prijsklasse de nieuwe laten staan. En opzoek gaan naar een mooie nette youngtimer.
@kennone: dat is in de meeste leaseregelingen natuurlijk geen optie. En dit is natuurlijk wel een typische leasewagen. Een “youngtimer” is minstens 15 jaar oud, als je dan een dure en zware auto koopt zoals een SUV moet je flink wat geld achter de hand houden voor kostbare reparaties.
Zijn ook totaal vergelijkbare auto’s…. Aldus de Kia fanboy…
@thomas20vt: was voor bovenstaande bedoeld ;)
@thomas20vt: Deze Tarraco is inderdaad wel wat groter. Maar ook een behoorlijk kleine motor. Dan neem ik liever iets minder ruimte met sterkere motor, dat rijdt veel beter. En ook nog eens goedkoper in gebruik en bezit.
@fanboy: zo’n e-niro heeft 20pk meer en weegt zo’n 400 kilo meer, ik denk niet dat die zo veel vlotter rijdt.
@mashell: Hij zit 2 tellen eerder op de 100km/u, dat is best aanzienlijk.
Maarja ook koppel te over ten opzichte van zo’n klein benzine blokje.
Ik heb niet in de e-niro gereden, wel in de Kona, die vrijwel hetzelfde is, en die rijdt heel lekker en is ook vlot.
Las onlangs nog in een interview met De Meo dat de verkoopcijfers van dit model achterlopen. Duurdere Seats, laat staan ‘premium’, gaan dus niet werken.
Zo’n enorme boot met een 1.5, dat moet toch niet vooruit te fikken zijn?!
@dutchdriftking: affikken daarentegen wel
@dutchdriftking: die 5008 met 1.2 wel dan? Alsof cc alles zegt…
@sjonniedeluxe: die 5008 weegt 1300 kg… met 130 pk
@alassad: 10 kilo per pk. Dat is gewoon royaal in vergelijk met het gemiddelde wagenpark en meer dan wat een normaal mens nodig heeft om van A naar B te rijden.
@mashell: dat was 20 jaar geleden royaal
@alassad: met de 5008 130pk 3 cilinder naar Zuid Frankrijk gereden. 4 kids 2 volwassenen en een schoonmoederbak erboven. En ohja, de ruimte achterin die er nog was ook volgegooid met bagage en wat denk je…….. perfect rijdende bak. Geen hoge toeren,niet hoeven terugschakelen….het is maar wat je wilt van een auto
@superboertje: maarja hoeveel kilo is plastic van die Peugeot? Wel appels met appels vergelijken he ;)
@20klepper: waarschijnlijk 1000kg van de 1300kg…
@dutchdriftking: meer gas geven om fatsoenlijk vooruit te komen, zal wel resulteren in meer brandstofverbruik, maar ach… dat is te compenseren met het geld dat jr bespaard hebt toen je voor de 1.5tsi ging i.p.v. de 2.0tsi.
Affikken daarentegen wel
Wat een interessant nieuws. Ik hoop niet dat elk motornieuwtje hier voorbij gaat komen, dan blijven we bezig.
Maar nu we er toch zijn: Vandaag werd van concurrent C5 Aircross hetzelfde bekend gemaakt, namelijk dat voortaan de 1.2 130pk leverbaar is met automaat. Waarom volgt er dan voor de Seat wel een artikel en voor de Citroën niet?
Ik kon een paar jaar geleden bij mijn Smax kiezen tussen een 1.6 of 2.0. Hij weegt zo’n 1700 kilo , dus toch maar lekker die 2.0 gedaan.