Koplampkluizenmakers, we hebben een nieuw klusje voor jullie! Ook Range Rover-lichtunits lijken nu extra bescherming nodig te hebben tegen steeldieven, en ook nu wordt de link met wietteelt gelegd.
Eind 2012 kwam Porsche promninent in het nieuws, toen in en rond Amsterdam plots talloze Cayennes en Panamera’s van hun voorlampen werden ontdaan. De mediastorm ging even liggen, maar dat wil niet zeggen dat er niets meer gepikt wordt. Een bewijs hiervan levert deze upload van een Cayenne met uitgeprikte ogen die vandaag op autojunk verscheen.
Criminaliteit is geen landelijk maar een wereldwijd verschijnsel, en onze Britse buren schijnen momenteel geteitserd te worden door een plaag (minimaal 40) van lampdiefstallen uit Range Rovers. In dit artikel van de Telegraph wordt prominent de cannabiskaart gespeeld, wat ons op het idee bracht het waarheidsgehalte van deze link maar eens onder de loep te nemen.
Aangezien we zelf niet zulke groene vingers hebben, namen we contact op met mensen die hier meer verstand van hebben (de Kweekotheek) en legden het verhaal voor. In een reactie laten ze weten het gebruiken van Xenon/LED-lampen in de wietteelt behoorlijk onwaarschijnlijk te achten. De lichtopbrengst van dergelijke lampen is niet groot, dus je zou er een flink aantal van nodig hebben om een fatsoenlijke oppervlakte mee te kunnen bedekken. Wellicht is het in de beginfase (de eerste 2 weken) nog wel te doen, maar daarna heb je toch echt iets sterkers nodig. Conventioneel geel licht ligt meer voor de hand dan het hangen van allemaal koplampunits boven je stekjes.
De kleurtemperatuur is ook een factor in dezen, bij Xenon/LED ligt deze hoger dan bij een gloeilamp, maar onderaan de streep lijkt het de heren zeer onwaarschijnlijk. Dit is de mening van één partij, maar wel eentje die er meer van weet dan de doorsnee autojournalist.
Feit blijft wel dat er nog steeds mensen zijn die niet met hun fikken van andermans auto kunnen blijven, maar helaas zal dit ook wel zo blijven. De Britse boeven schijnen met grof geweld (koevoeten e.d.) de boel los te breken, waardoor de schade flink in de papieren loopt. Ondertussen rest de eigenaren weinig meer dan de lampen te laten vervangen en te hopen dat het ze niet weer overkomt. Wellicht lopen de dieven bij het verpatsen van hun gestolen waar vanzelf tegen de lamp.
topless zegt
De onderdelen worden gewoon voor andere auto’s gebruikt. In Oostenrijk is iemand gepakt die meer dan 4 miljoen omzet heeft gemaakt door gestolen auto onderdelen te verkopen via Ebay. Daar valt genoeg aan te verdienen.
marikoelolo zegt
@xenonlampje: ik denk dat ik een verband zie tussen jou en de “koplampgate”…
xenonlampje zegt
@marikoelolo: Haha, You might think that, I couldn’t possibly comment.
gop1 zegt
Toevallig weet ik dat de koplampen van een E-klasse ook zomaar even 1100 kosten. Dit zou natuurlijk gouden handel kunnen zijn voor zowel dieven als schadeherstelbedrijven. Wel nieuw factureren, maar slechts een fractie van de nieuwprijs betalen.
Design_Driven zegt
Ook voor Land Rover niets nieuws. De koplampen van de facelift Discovery II worden ook regelmatig gestolen. Heel eBay staat vol met exemplaren waar de knipjes ‘per ongeluk’ afgebroken zijn.
robert110 zegt
Daar is geld in te verdienen. Zelf de Xenon lampen van mijn pa’s 2008 Renault Megane zijn aan de prijs. Ruim €90 als ik mij niet vergis. Ik vindt dat toch veel geld voor een lampje.
dutchneon zegt
@robert110: €90 is niet knap geld, daar kun je amper een week van leven als je schraper bent :P
nasty zegt
@robert110: wat een lachertje qua prijs. De koplampen van de honda civic 2004 kosten €234 per stuk nieuw. Voor xenon units betaal je het dubbele
erce zegt
De lampen schijnen (zie je hem) vooral gebruikt te worden voor hennepteelt.
johnson zegt
@erce: http://youtu.be/UfOqXFcycB8
driver28 zegt
Alles wat snel los is te halen is zo meegenomen gvd :D..ist geen koplamp dan wel een RNS of airbags
krissie zegt
Gop1 : koplampunits l+ r van een opel corsa met afl (h7 verlichtin dus) kost ook 1200 euro, ex montage dus…
lamborgfan zegt
Welke eigenaar van een nieuwe range rover die ruim een ton kost, gaat 2e hands units kopen ipv nieuwe originele bij de dealer?
Als het wel over nieuwe modellen gaat hoor, want van die oude zijn er ook wel een zooitje verkocht. Maar kan me haast niet voorstellen dat ze die in de handel gaan gooien.