De vernieuwde Kia Stinger pakt een paar kleine nadelen aan.
Het is een van de gaafste auto’s in zijn klasse. Zeker als je een rood exemplaar in het echt ziet. Ze hebben er echt heel erg veel werk van gemaakt bij Kia. De Stinger is laag, breed en lang. Toch is de Kia Stinger niet een enorm succes. In deze klasse wenst men heel erg graag een chique badge op de neus. In Nederland kopen we in principe alles, mits de bijtelling laag is. Dat is met de Kia Stinger totaal niet het geval. De Koreaanse sportsedan is alleen met dikke motoren leverbaar. Daardoor is de Stinger ook nog eens erg duur.
Audi of BMW
Overigens valt die prijs mee: de standaarduitrusting maakt eigenlijk elke Stinger ‘BOMVOL!!1!’ met items waarvoor je flink moet bij betalen bij Audi of BMW. Nu moeten we overigens niet doen alsof er geen verschil is met een 4 Serie Gran Coupé of A5 Sportback en de Stinger. Als je erin zit, zie (en voel!) je direct waar het geld naartoe is gegaan.
Nieuwe LEDs
Maar er komt een herkansing voor Kia’s grootste. Dit is namelijk de vernieuwde Kia Stinger. De wijzigingen zijn overigens vrij subtiel. Er zijn nieuwe LED-koplampen met nieuwe dagrijverlichting en donkere koplampbehuizing. Ook de achterlichten van de grote Kia zijn gewijzigd. Kijk maar, er is nu een enorme LED-balk en de indeling van de lampunits is iets anders.
Detailniveau
Verdere wijzigingen bij de vernieuwde Kia Stinger zijn op detailniveau. Denk aan de zilverkleurige uitlaten, de nieuwe ‘diffuser’ en nieuwe 18″ en 19″ velgen. Net als bij de nieuwe Bentley Bentayga Speed kun je de vernieuwde Kia Stinger ook krijgen met een ‘Black Package’. Het is op dit moment een trend bij veel fabrikanten. Hierbij worden de chromen versiersels uitgevoerd in het zwart, waardoor het net lijkt alsof je de 1.8 LX instapper hebt.
Interieur
Dan het belangrijkste aspect van de vernieuwde Kia Stinger. Dat is namelijk het interieur. Dat was niet zozeer slecht bij de vorige generatie, maar het zag er iets fraaier uit dan dat het aanvoelde. Volgens Kia zijn voor deze klasse belangrijke dingen als afwerking, materiaalgebruik, ambiance en verfijning op een hoger niveau dan voorheen. Ook is er een nieuwe 10,25 inch groot infotainmentscherm. Tevens zijn er nieuwe bekledingen.
Nappaleder
Naast synthetisch leder is er ook nappaleder leverbaar. Dat kunstleer zien we trouwens ook voorbij komen bij de Duitse concurrentie, maar dan heeft het een mooie naam als Twin-Leder of mono.pur-bekleding. Over motoren wordt nog met geen woord gerept. De kans is aannemelijk dat de 2.2 CRDi (200 pk), 2.0T (275 pk) en 3.3 V6 (365 pk) gewoon blijven. Hopelijk kan Kia deze verbeteren middels 48V-generatoren en andere ingrepen, in Nederland kan zo’n auto dan ineens een stuk bereikbaarder (en interessanter) worden.
Boomer zegt
Nee, want Kia. Heel leasend Nederland wil een auto waarmee je op feestjes een haantje kan zijn. En mensen met eigen geld kijken naar restwaarde, in beide gevallen dan is een Duitse premium gewoon meer voor de hand liggend. Wat je daar dan ook van vind.
Meer inhoudelijk, de achterkant is in mijn ogen veel te druk, vooral rondom de hoek bij achterlichten is het een kakefonie van panelen en naden. Maar ook de ‘diffuser’ vind ik veel te uitgesproken aanwezig.
Arie Jan zegt
@airc: Niet helemaal waar. Voorlopig wordt de Kia E-niro ongeveer het vaakst gekozen nu.
Arie Jan zegt
@airc: Maar in deze klasse zal je verder wel gelijk hebben. Wat ik mij eigenlijk ook kan voorstellen.
Pascal zegt
Mits voorzien van een gunstig prijskaartje zou ik hier best wel voor gaan; maar dat is (in Nederland) natuurlijk nu net het probleem met deze auto. Zolang ik voor dezelfde prijs een (vergelijkbaar uitgeruste) BMW 4 GC of Audi A5 sportback kan rijden, maakt de Kia bij mij geen kans. (nog afgezien van restwaarde-risico’s trouwens)
rikus zegt
@Pascal: Dat is in Nederland het probleem met elke auto.
Pascal zegt
Iedereen weet dat alle auto’s in Nederland duur zijn. Maar zelfs daarmee vergeleken is deze Kia in verhouding extra duur; dat is vanzelfsprekend het punt wat ik maakte.
maarteno zegt
pfff ben voor de gein ff gaan kijken, maar inderdaad, hij begint met 68k, 2.0 255pk, voor de gein een 430i GC erbij gepakt, kan je nog gewoon een high executive, 19″ en M Sport Plus pakket op rammen en dan zit je op 68.935, nou dan is de keuze errrrrrrg snel gemaakt. Die Stinger zou minstens 10k goedkoper moeten zijn om een beetje mensen te kunnen trekken.
volvo-s60-adept zegt
De restwaarde nekt deze auto…
roland78 zegt
@volvo-s60-adept: Nou, de aanschafprijs ook hoor.
griffendahl zegt
Nee, voor mij nooit meer een Kia. Dat ze toevallig een model hebben wat beduidend minder lelijk en leuker is als de rest van hun gamma brengt daar weinig verandering in voor mij…
Maar nappa leer is volgens mij geen kunstleer…
rollingstoned zegt
Dat staat er toch ook niet? Naast synthetisch leder is er ook nappaleder leverbaar.
pier zegt
Ik las het ook zo, zinsvolgorde is niet heel lekker. Maar goed, ik ben toch niet in de markt voor deze stinger dus hoef de keuze niet te maken.
sntial zegt
hij las misschien “neppaleder”
griffendahl zegt
@rollingstoned: vervolgens staat er: Dat kunstleer… Het staat er een beetje moeilijk
dalmore zegt
Nee bedankt. Zou dit liever hebben dan een VAG auto mits de prijs goed is. Maar altijd nog liever een Mazda6 (of Guilia natuurlijk)
karhengst zegt
Nou, voor deze zou ik waarschijnlijk een Mazda 6 laten staan. Als die laatste nu de aandrijving op je juiste wielen had dan was het wellicht nog een ander verhaal geweest. Het interieur toont hier toch wel nét dat beetje meer wat het origineel eigenlijk tekortschoot. Dat doet Mazda namelijk ook super tegenwoordig!
cor102015 zegt
Maandje geleden op de Autobahn voorbij geraasd door zo’n schitterende rode Stinger en was toch wel onder de indruk van dat apparaat.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Totdat je er in stapt en naar een miniscuul infotainment schermpje zit te staren en alles wat je aanraakt aanvoelt als speelgoed van Fisher Price. Begrijp met niet verkeerd. Kia heeft de laatste jaren enorme stappen vooruit gezet, en de Stinger is op een afstandje een mooie auto om te zien… Maar ze zijn er nog lang niet als ze echt de concurrentie aan willen met ‘De Duitse 3′, zowel qua afwerking en materiaalgebruik als merkimago. Wat je ook vindt van dat laatste, het is wel waarom veel mensen auto’s kopen of laten staan.
mopar zegt
@F36GC: Heb zelf 2 jaar een GT gereden en vind het interieur zeker op het niveau van de toenmalige 3 serie. Niet alleen op een afstand is het een mooie auto om te zien ;) In Nederland natuurlijk volstrekt onzinnig prijskaartje maar hier voor omgerekend €55K staat die op de oprit. Daar koop je net een aangeklede 328i voor. Dan moet je wel heel graag een bmw willen om voor de 3 serie te gaan.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik vind de materialen toch echt van een ander niveau, maar goed, wellicht is dat ook subjectief. Overigens vind ik BMW’s met basis navi (kleine scherm) ook geen gezicht, maar die rijden er inderdaad ook genoeg rond.
doublechevron65 zegt
@mopar: Verklaar je nader. Want het is een vaag verhaal wat je opgeschreven hebt.
mopar zegt
@doublechevron65: Heel simpel. Ik woon in het buitenland. Hier kost een stinger GT veel minder dan in NL. Zodoende heb ik er dan ook een aangeschaft. Aangezien ik altijd BMW heb gereden maak ik dus de vergelijking met een. Buiten Nederland is een Stinger een veel interessantere aanbieding. Voor hetzelfde geld rijd ik hier een 328i met een paar opties. Dan is de keuze snel gemaakt.
doublechevron65 zegt
@mopar: ah dat verandert h.e.e.a. handig om erbij te zetten dat je buiten NL woont, doe ik ook altijd want dan wordt het begrijpelijk. Bovendien “GT” in jou tekst moet niet per definitie een Stinger te zijn, kan ook een BMW 4 serie zijn. Altijd in “Adam & Eva” denken als je schrijft, daar iedereen ook begrijpt wat je bedoelt ?
henkp1 zegt
“Kopen jullie nu wel de vernieuwde Kia Stinger?“
Nee, ik koop alleen auto’s van Europese bedrijven.
SvenskaAeroplanAB zegt
@henkp1: Gecondoleerd…
henkp1 zegt
SAAB..?
Robert zegt
@henkp1: zo’n beetje driekwart van alle in Europa verkochte Aziatische auto’s is in Europa ontworpen en gebouwd. Alleen om die reden hebben die merken nog bestaansrecht in Europa.
Kijk naar bijvoorbeeld Daihatsu, Daewoo en (binnenkort) Mitsubishi, die verdwenen/verdwijnen uit dit continent enkel vanwege het feit dat import vanuit het land van herkomst gewoon niet meer lonend is.
henkp1 zegt
Weet ik, maar toch vloeit de winst naar landen buiten de EU die bovendien minder goed toegankelijk zijn voor producten uit de EU dan andersom. Sterk voorbeeld is natuurlijk China, die mogen bijna alles hier dumpen, maar probeer jij maar eens wat in China te verkopen.
christian85 zegt
@henkp1: de wereld is groter dan alleen Europa hé
lekbak zegt
@christian85: die gedachte is de bron van heel veel ellende hier in Europa. Globalisering heeft ons veel gebracht, maar het is inmiddels nog meer aan het kapot maken.
henkp1 zegt
Lijkt wel of ze in de magazijnen van Audi, BMW èn Mercedes hebben zitten shoppen. Vooral het interieur is een mix van die drie merken. Ziet er redelijk goed uit.
Maar kom op: nepleer in een auto van die prijsklasse (en al helemaal in een ‘premium’ auto als de Duitse 3????)??
torsen zegt
@henkp1: Dat is voor de tofu eters die niet op dode beestjes willen zitten.
christian85 zegt
@henkp1: henk, ik heb het idee dat je door een Duitse/Europese bril kijkt en eigenlijk alles wat buiten Europa komt slecht vind. Kia is op dit moment kwalitatief gezien één van de betere merken, VAG is bijvoorbeeld niet meer wat het geweest is. Ik heb liever een wagen met iets meer plastic als ik weet dat deze mechanisch beter is dan een wagen met iets meer premium materiaal.
henkp1 zegt
Nee hoor, prima auto’s die Kia’s.
Ik kijk alleen naar de handelsbalans en werkgelegenheid.
En dan kies ik ervoor om de mensen in de EU aan het werk te houden.
tmenges zegt
@henkp1: das in de Duitse 3 net zo goed te krijgen hoor dat nepleer
toyotafortuner zegt
Als ik er in de markt voor zou zijn: jazeker!
PunicaOase zegt
Interieur oogt top, buitenkant nooit mooi gevonden..
viezefreddyw zegt
Het interieur is absoluut verbeterd. Met name het multimediascherm. Die was eigenlijk te klein. Dit ziet er veel strakker uit. Verder gewoon een fraaie auto, altijd al geweest.
escort77 zegt
Voor 63, 68 of 98.000 euro?
Hahahahaha, dit wordt alleen gekocht door dealers als demo-auto of door doorgewinterde Kia-fanboys. Alleen door dealers dus.
bruinwerker zegt
@escort77: Iemand heeft deze gratis als sponsorbak.
moveyourmind zegt
Nieuw zou het zeker een kanshebber zijn als ik het geld ervoor had. Het is gewoon een prachtige wagen vooral die achterkant vind ik heel erg gaaf.
En hem laten staan omdat er KIA op staat… Als het om de restwaarde gaat kan je ook beter mooie merken als Jaguar en Alfa Romeo aan je voorbij laten gaan en sowieso beter helemaal geen sedan kopen.
karaya zegt
@moveyourmind
De Giulia heeft een uitstekende restwaarde. Ik denk dat er genoeg Duitsers zijn die harder afschrijven.
moveyourmind zegt
Dat denk ik ook. En die Stinger valt volgens mij ook nog wel mee als ik de prijzen van gebruikte zie.
marcomanta zegt
Eens wat anders dan alle Audi’s, BMW’s, Mercedessen in snelle outfit. Smaken verschillen, je hebt met deze Kia wel iets unieks als je er eentje hebt.
Boomer zegt
De polo harlekijn was ook ‘uniek’…
marcomanta zegt
@airc: haha, inderdaad, laatst zag ik er nog eentje staan.
gregorius zegt
Stond gister naast een zwarte Stinger voor het stoplicht in Zurich. Ik zat meer naar zijn auto te kijken dan hij naar mijn. Goed gedaan dus.
Ik vind de motoren eigenlijk te matig voor zn klasse.
Maar de binnenkant vind ik klasse. Zet een Mercedes badge op het stuur en de meeste mensen zullen het niet doorhebben dat het een Kia is. Prima job dus!
menaz zegt
@gregorius: klopt. Helaas wel een Mercedes van een jaar of 5 geleden.
Dutchdriftking zegt
Hij is zo fijn! Een lekker afgeschreven Stinger uit Duitsland halen zie ik mij zelf eerder doen dan een A5 sportback.
Escudo zegt
Puike bak, jammer van de aanschafprijs in Nederland…
Overigens zie ik een afwijkend logo op de neus geplakt, zat niet op de ‘huidige’, toch?
tenaci zegt
Hoop inderdaad dat er een mooie (mild) hybride komt. Dan gaan we hem vaker zien hier!
KEV9 zegt
Het blijft gewoon een prachtige auto, door en door betrouwbaar en betaalbaarder dan een ‘premium’ germaan waar je dan ook nog eens 40.000 euro meer voor betaald vanwege de naam.
Yzord zegt
Ligt het aan mij of zijn de uitlaattips een beetje aan de grote kant? Ik bedoel, niks mis met uitlaten, maar deze lijken uit proportie imo.
karhengst zegt
56.000 in Duitsland en dan ben je klaar, heb je een V6 benzine en 4WD, plus een lekker kleurtje. Je moet wel echt merkliefhebber zijn om een 340i of C400 te kiezen. Ik snap de allure van premium Duitsers, maar het interieur wat Kia hier toont gecombineerd met de lovende reviews zouden een neutrale koper toch echt op andere gedachten moeten brengen.
jarnobakker zegt
Sinds mijn ibiza zijn distributieriem door de motorkap probeerde te slingeren ben ik allergisch voor duitse auto’s. Vooral omdat een maand eerder de turbo onder het rijden de geest door een harde knal en veel schade . was een paar dure maanden….
menaz zegt
@jarnobakker: dan beter een nieuwe KIA?
https://www.destentor.nl/dalfsen/vakantie-in-ommen-eindigt-voor-man-uit-zwolle-met-felle-brand-onder-motorkap-bij-oudleusen-caravan-en-bagage-gered~a0a411e1/?referrer=https://www.google.nl/
menaz zegt
Die enorme stortkokers met die lullige pijpjes erin zien er wel heel erg AliExpress uit zeg.
WinkeB zegt
Hey de gallerij werkt weer! Hulde!
cossiekiller zegt
Eentje van een jaar of 3 oud zou ik zeker overwegen als volgende auto. Dat de restwaarde dan maar lekker laag ik. Dan moet ik er niet de volle pot aan betalen.
En ik aai ook geen dashboards, ik rij met de auto en kijk maar buiten.
mc96 zegt
Het is zeker een leuke auto. Verdient het om meer verkocht te worden. Maar van mijn eigen centen koop ik toch liever een BMW.