Een stukje Nederlandse bijzonderheid, maar dan extra bijzonder.
Spyker, tsja. We willen trots zijn op het geestekindje van Victor Muller en het feit dat ze het maar blijven proberen. Het wil maar niet lukken om auto’s te verkopen, maar in de tijd dat ze het wel deden kwamen er pareltjes uit de fabriek rollen. Elke Spyker is een bijzondere auto, dus kun je nagaan wat de vereisten zijn voor een bijzondere Spyker. Eén van de (extra) speciale auto’s die ze in Zeewolde in elkaar hebben geschroefd is de C8 Double 12S.
Spyker heeft een groot verleden als het gaat om de racerij, naast een F1-team werden ook C8’s omgebouwd tot race-specificatie. Net als de McLaren F1 kon je dan genoegen nemen met een gestripte en bespoilerde straatversie, maar ook net als de McLaren F1 was er een extra speciale ‘long tail’-versie die alleen gebruikt werd in de racerij. Die was dan weer zo gaaf dat men vond dat er een straatversie van moest komen. Dat is de Spyker C8 Double 12S in het kort. Een C8 met kont.
Dat is belangrijker dan je denkt. Het is makkelijk voor Spyker om hem halfbakken af te maken ‘want het is een raceauto’. Nee, Spyker maakte hem op basis van de C8, wat betekent dat er niks verloren ging van de op de luchtvaart geïnspireerde binnenkant. De signatuurstukken van Spyker zijn er: het vierspaaks stuur, de versnellingspook met mechanische stang die door het interieur loopt en gewoon het hele luxe gevoel. De motor is ook ‘gewoon’ die van de C8, een 4.2 liter V8 van Audi. De prestaties zijn vergelijkbaar met de reguliere C8, maar zoals Bugatti ons leerde met de Chiron SS: een extra lange achterkant is goed voor de topsnelheid.
Klinkt goed toch? Als je hier nou een hele bak geld voor over hebt, dan kun je terecht bij Classic Youngtimers in Uden. Zij hebben één van de vijftien Double 12S’en te koop staan. Een grijs exemplaar met zwart leren interieur, niet zo gewaagd maar wel tijdloos lekker. Hij is van 2002 en heeft sinds die 17 jaar slechts 875 km gereden. Een echt verzamelstuk, dus.
Hebben? 550.000 euro. Bijzonder spul en gewoon op te halen in Nederland. Het is echter zo weinig kilometers dat je er eerst even voorzichtig mee moet doen, de inrijperiode is nog niet eens achter de rug.
Met dank aan Dennis voor de tip!
dees zegt
Jammer dat de muts die de leiding had alles moest verneuken.
Hadden echt wel een goede basis.
Dutchdriftking zegt
Ik zat mij al zo te verbazen over de lelijke lange overhang, maar dat is dus de bedoeling….
kennone zegt
@dutchdriftking: buiten de extra snelheid was er volgensmij ook de bedoeling om er V12 in die lange reet te leggen.
lompey zegt
Vandaar dan mijn eend met koffer ook zo hard liep
meneerbergsma zegt
Wel bijzonder dat die dingen wereldwijd zo hun waarde houden.
dees zegt
@meneerbergsma: Er zijn er niet veel van gemaakt, en ze hebben enkele design features die geen enkele andere auto heeft.
Ze vallen niet uit elkaar, hebben daadwerkelijk racing pedigree etc
lekkerlinksrijden zegt
Ik weet dat er veel zijn die Spyker mooi vinden, maar ik vind en vond het echt een vreselijk merk. Te opzichtig en zeg maar kitsch
basman147 zegt
Op zich vindt ik die lange achteroverhang er niet slecht uitzien, beter dan de normale korte eigenlijk. Ik hoop alleen dat Adrian Newey die diffusor nooit ziet, die arme man zou spontaan een hartaanval krijgen. Hij lijkt er gewoon een beetje onder te hangen (vastgemaakt met popnagels zo te zien?) en sluit niet aan op de achterbumper bij de zijkanten. Daarnaast zitten een aantal geleide armen van de achterwielophanging nog vol in de aanstromende lucht. Let wel, ik ben geen aerodynamicus, maar of dit ding nou zo effectief is?
cabriohater zegt
@basman147: Nu kan ik het niet goed zien en ben ik ook geen expert. Maar het lijkt er inderdaad niet echt op dat de defuser vast zit aan een gestroomlijnde onderkant, dus enorm efficient zal het niet zijn. ?
E34M5Touring zegt
Vind die kont echt serieus lelijk. Dan maar wat minder topsnelheid.
drdre1 zegt
@E34M5Touring: ik denk dat ’t idee was om die kont icm de “koepel” nóg meer een straaljagerachtig concept meer te zetten.
bmwpowerm5 zegt
volgens mij heeft dit ding een blok van bmw
bmwpowerm5 zegt
https://www.classiccars-forsale.com/sold/2002-spyker-c8-double-12/
Robert zegt
@bmwpowerm5: u heeft bijna gelijk. In de basis is het een BMW blok, alhoewel er heftig aan is gesleuteld…
Chassis number 008 is unique in that it was fitted with a 4 liter BMW based racing engine built and tuned by Swiss engine builder Hendri Mader, at the time a major force in the racing world. The 90 degree V8 is capable of revving to a mighty 7500 RPM in street tune, producing 450HP and 425Nm of torque at max. RPM, however with all the safeties and durability programs off its capable of far more. With the engine built to handle 1000 RPM in race trim.
Jammer alleen dat zo’n bedrijf, als ze een auto in deze prijsklasse aanbieden, niet even een gecertificeerde vertaler naar zo’n stukje Engelstalige tekst laat kijken – en corrigeren, waar nodig.
ghost zegt
@RRRobert: zeurpiet!
Robert zegt
@ghost: sorry, ik heb jaren ervaring met het schrijven, vertalen en corrigeren van technische documentatie. Dan wordt je vanzelf een ‘grammar nazi’…
ghost zegt
@RRRobert: oké vooruit voor deze ene keer dan ?
papa zegt
@RRRobert: zo zo… 1000 rpm…
Loek zegt
@bmwpowerm5: Classic Youngtimers heeft het over de 4.2 liter V8 van Audi.
jeroenwz zegt
Ruim een half miljoen aftikken voor deze auto? Nooit! Nimmer! Jamais! Never!
Voor hetzelfde geld:
https://www.autowereld.nl/ferrari/365/gtb-4-daytona-31361372/details.html
Of deze: een 911 2.7 RS. Iets duurder, maar zoveel aansprekender. Een icoon. Ik durf zelfs te stellen dat de 911 als icoon hier is begonnen.
https://www.autotrack.nl/tweedehands/porsche/911/34948596?
Voor iets minder de Genesis van Lamborghini:
https://www.autowereld.nl/lamborghini/350-gt/only-84-000-km-matching-numbers-original-colour-only-120-made-30093408/details.html
Voor bijna een ton minder een Ferrari Boxer:
https://www.autowereld.nl/ferrari/512/bb-27632238/details.html
En nog veel meer. Stuk voor stuk auto’s die naar mijn mening mooier, meer bijzonder zijn en stuk voor stuk meer geschiedenis en betekenis hebben.
cabriohater zegt
@jeroenwz: Tja meningen verschillen op de 911 na allemaal auto’s die mij koud laten.
papa zegt
@cabriohater: de 911 doet mij dan weer niks… Veel liever de bb
meneerbergsma zegt
@jeroenwz: Maar je denkt tocht niet dat diegene die deze Spyker koopt het zijn eerste auto is? Die heeft alles wat jij opnoemt al in zijn garage staan…
jeroenwz zegt
@meneerbergsma: goh, echt? Ik dacht het zijn daily zou worden. Duh. Ik vind de auto’s die ik noemde stuk voor stuk interessanter.
seicilindri zegt
@jeroenwz: Dat is en blijft een heel persoinlijk iets. Een 911 zou ik voor geen goud willen hebben. Zo’n ding staat op elke straathoek. En voor je gaat vertellen dat ie zo bijzonder is omdat hij toen zo snel was en blah blah. Voor mij blijft het de zoveelste platgeslagen kever, of hij nu voorzien en draai ik mijn hoofd er niet voor om. En de Ferrari Boxer heb ik eerlijk gezegd ook nooit mooi gevonden.De Lambo ga ik wel helemaal met je mee , maar dan weer niet in zilver natuurlijk. Ik wil maar zeggen : Dit zijn aankopen met emotie . En dat is iets heel persoonlijks. Als het dan toch een Spyker moet zijn, en ik vind dat interieur dus wel erg mooi, dan graag die Zagato die recent werd aangeboden.
2wheeler zegt
@jeroenwz: fucking hel, die Lambo ?
lambowambo zegt
Ik vind de reguliere C8 toch wat mooier.
subaru555 zegt
Hier zit een BMW-motor in, geen Audi V8 (in dit specifieke exemplaar).
bmwpowerm5 zegt
@subaru555: u heeft bijna gelijk ;)
ghost zegt
Some say that he almost immediately goes bunkrupt when playing monopoly but in the end he always wins the game.
All we know is, he’s called The Vic!
Dank voor de vermelding @720s, vond deze idd wel het tippen waard.
zesinlijn zegt
Hij staat onder het kopje ‘Sold’, ik zou denken dat ‘ie dan al verkocht is…
macz46 zegt
Kijk die collectie van dat bedrijf…daar staat een hoop cult
Pino143 zegt
Deze stond ook op de Techno Classica eerder dit jaar (en als ik me het goed herinner, vorig jaar ook).
unavailable zegt
Ik krikg van die traanplaten niet echt een luxegevoel. Verder een toffe wagen.
ericd zegt
Eigenlijk was de eerste Spyker nog de beste. Erna werd het echt een amalgaam zonder duidelijke signature, behalve dan het interieur. Zijn er al Spykers verkocht met de Koenigsegg motor?
Eduardo Cuvelier zegt
Spyker C8 Double 12S Apposite Anthracite – Score :
– Briskey : ‘Conchita’s Cabin’
– https://www.youtube.com/watch?v=52Qud0A8tZQ