Die gefortuneerde Japanner met een Porsche 962C Group C racer voor dagelijks gebruik, een uitzondering zegt u? Niet helemaal. We kwamen namelijk een soortgelijke 962 op het spoor. Inclusief Brits kenteken.
Hoe origineel deze Porsche occasion is, is nog maar de vraag. De standaard 2.8-liter zescilinder racemotor werd namelijk verruild voor een twinturbo boxerblok uit een 993 GT2, goed voor 580 bhp en 741 Nm, terwijl het wagengewicht op 830 kg werd gehouden. In theorie dus een explosie-op-wielen, deze koolstofvezel long tail.
Maar in de dagelijkse praktijk van de openbare weg ongetwijfeld een hel om in de te rijden. Daarom werd de rechtsgestuurde 962 voorzien van hydraulische Koni-schokdempers die van binnenuit zijn te bedienen. Geeft je net iets meer zelfvertrouwen bij een encounter met drempels. Achter de BBS-velgen kwamen ook wat grotere Brembo-remmen te hangen, ongetwijfeld om het stoppen wat te veraangenamen.
Deze Porsche 962 waarvan het bouwjaar niet werd gespecificeerd staat in Engeland te koop voor £325.000 – omgerekend ruim vier euroton.
Met dank aan Koen voor de tip!
norge zegt
Even een schone onderbroek aantrekken, jezus wat een lekker ding.
sandervolvo zegt
@norge: niet vloeken graag
lastbiltekniker zegt
@sandervolvo: Norge heeft het waarschijnlijk over \”je zus\”.
MAB zegt
ik vind m echt niet mooi.
mout zegt
@MAB: Niet alle auto’s worden voor het mooi verkocht
MAB zegt
@mout: klopt maja het oog wil ook wat. Er zijn genoeg mooie auto\’s die ook \’snel\’ zijn
euro95 zegt
@MAB: Touché, maar je moet ook een goede pk/gewichtverhouding hebben. En als je naar “nieuwere” / “mooiere” auto’s kijkt kom je toch vaak tot conclusie dat al die trendy veiligheidsmiddeltjes heel wat kilootjes extra opmerkt.
MullerG zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
bullgod76 zegt
Dood zonde dat de originele motor vervangen is.
En die BBS-velgen vind ik ook geen succes bij deze klassieke racewagen, net als die zwarte lak. Die zou ik gelijk vervangen door originele race velgen en een race-livery.
Btw, horen er niet meer meters, schakelaars etc op het dashboard te zitten. Het oogt zo wel erg kaal.
ronin1130 zegt
Moest hij hem echt niet kwijtraken…
baasbas zegt
Ik snap ‘m niet. Als je dat toch zo’n stukje geschiedenis wil bewaren, laat hem dan origineel. Als je zin hebt om iets bizars te bouwen, pak dan een Ultima?
jolig zegt
Doe mij die maar.
Lenige verkoper trouwens die die papieren matjes erin heeft gekregen.
StijnB zegt
Er kan wel wat koolstofvezel opplakken maar het chassis was nog steeds een alumium monocoque (zie ook het gebied rond te pedalen bij de interieurfoto). De 996 GT1 Evo van ’98 was de eerste koolstofvezel monocoque die Porsche bouwde…
viencentbussens zegt
een hel om in de te rijden. -Yeah, right.
OT: Vette bak!
Arco zegt
LOL. Niet eens een echte … behalve de motor dan, die is wel van Porsche.
E34M5Touring zegt
Mooi, DAF achterlichten. Wel een kick om mee op de straat te rijden. Verder voeg ik me bij @baasbas: Als ik het goed heb gelezen was de racemotor te gevoelig voor road use. Houdt hem dan origineel en ga er af en toe mee racen. Als je echt een Le Mans racer voor de weg wilt is er genoeg ander spul for sale.
JaxDryke zegt
He jammer. Als het stuur nou aan de goéde kant van de auto zat, dan had ik interesse.
ellippo zegt
Blijkbaar heeft niemand hier al van een Dauer Porsche 962 gehoord? Dit was de homologatieversie van de 962 zodat Porsche er toch mee zou mogen racen in Le Mans in ’94. In dat jaar werden de group C’s verboden en zo omzeilde Porsche dit reglement (en wonnen ze de race!)…
http://en.wikipedia.org/wiki/Dauer_962_Le_Mans
StijnB zegt
@ellippo:
Tuurlijk hebben we daarvan gehoord. Die creëerden, Jochen Dauer had ook met de 962 geracet voor hij aan zijn project begon, ook wegversies net als Koenig, Schuppan, Street Competition en deze Derek Bell Signature Series…
Vincegail zegt
@ellippo:
Jammer dat Jochen Dauer in de lik zit voor belastingfraude…
enveekaa zegt
Hmm, ik vindt de 962 best aardig maar dit lijk wel een slechte replica.
rufctr01 zegt
@enveekaa: ik heb ook het idee dat het een replica is.
rufctr01 zegt
Wel bloed en bloed snel! Dan bedoel ik de raceversie.
http://m.youtube.com/watch?v=RlPecspdJlY
lamborgfan zegt
Hang hem dan op een trailer achter een SUV en zoek een leuk circuit op.. Beetje zonde om 30-50 voorruit te tuffen in zo’n ding.
rufctr01 zegt
@lamborgfan: je bedoelt vooruit? Zeker autocorrectie aan;-)
lincoln zegt
tis te proberen natuurlijk ..
mag hopen dat de verkoper er nog een tonnetje voor kan pakken ..
meer gaat het gewoon niet worden ..
awesome zegt
@lincoln: next on Pawn stars?
Hupke zegt
Hebbe hebbe hebbe!
Zo’n dingen maken ineens weer een klein manneke van me. Zonde dat dat enthousiasme stilletjes wegebt als je er wat meer over begint na te denken.
spykerboy zegt
deze staat al een hele tijd tekoop hoor jongens!
mercedesclk350 zegt
Geweldig ding, maar ik weet niet hoe handig het uitkomt hier en daar.
desjonnies zegt
is geen echte
niet bij Porscvhe gebouwd
Geen orginele motor
Maar wel door Porsche gezegend.
fortuna zegt
Wat mooi, die vrachtwagenachterlichten. Ik dacht dat een echte Dauer Porsche van die 924/944 achterlichten had.
The360box zegt
Dacht dat dit ding door DTM RD3 een Koenig heette, racede voor geen meter.
stijnd007 zegt
het is een heele mooie bak, mar ze moeten hem wel orgineel houden vind ik. Dus geen groter blok of remmen.
remcokuup zegt
Wat een lelijk hok is dit toch
qoekje zegt
konden jullie dit niet stil houden heb hem al een hele tijd op het oog straks is hij weg voor ik de staatsloterij win