De dikke diesel onder de kap van deze A6 Allroad geeft collega @willeme ’the fizz’.
Sommigen houden van supercars, anderen van JCB’s. Collega @willeme valt zo’n beetje in het midden van dit spectrum en heeft veel op met dikke diesels, reisbakken waarmee je in een ruk door naar de Alpen rijdt en daar voorbij. Nou ja, dat soort bakken en Porsche 996 GT2’s.
Speciale affectie heeft onze auto-encyclopedie voor een Audi A6 (rijtest) met het 3.0 BiTDI blok. Zijn ogen fonkelden werkelijk van geluk toen hij er ons over vertelde bij de laatste redactieborrel. Zes cilinders, twee turbo’s, 313 pk en een reikwijdte waardoor het bij een volle tank lijkt alsof je er eeuwig mee door kan denderen zonder het stuur los te hoeven laten.
Autoblog-lezer Robbert deelt mogelijk deze passie met @willeme, want hij stuurde ons een tip over deze blubberdikke, nee moddervette A6 Allroad 3.0 BiTDI die te koop staat op Marktplaats. Zoals de verkopende partij meerdere keren herhaalt in de advertentie, kostte de A6 nieuw ooit 121.132 Euro. Na drie jaar en slechts 31.644 kilometer wil hij daar nog ongeveer de helft van hebben, namelijk 64.450 Euro. Wat krijg je zoal voor dat geld?
Om te beginnen heeft deze A6 geen kleuren die je zomaar kon aanvinken in de configurator, zowel de tint van de mosgroene exterieurkleur als het bruine ‘Valcona’ lederen interieur zijn afkomstig van Audi Exclusive. Tevens is de nodige luxe aanwezig in de vorm van bijvoorbeeld een panoramadak, adaptieve cruise control, Keyless Go en extra dikke geluidswerende ruiten. Ook belangrijk voor een dikke Audi: de volledige LED-lampen zijn aanwezig.
Maar dat is nog niet alles. Het verwende trommelvlies wordt bediend door een systeem van Bang und Olufsen dat je speakers opblaast en naast het speciale leder op de gebruikelijke plaatsen zorgen verschillende Exlusive opties voor de betere wohl-fühl-ambiente. Daardoor zit overal lederen, is de hemelbekleding van zwart alcantara met gekleurde siernaden en hebben de individuele contour-stoelen een gekleurde bies.
Kortom, deze A6 is geen lease-schraper maar een bomvolle reisgenoot. En het beste nieuws komt nog: er staat pas 31.644 kilomter op de teller van deze dealer onderhouden Allroad. Ga jij de bossen in met deze groene A6, of laat je ‘m toch staan voor @willeme.
rodger zegt
Lekkere dikke unit. Kleur moet je van houden, rest is helemaal top
bmwm3gtr zegt
@rodger: precies dat interieur perfect alleen zou ik dan wel een andere carrosserie kleur kiezen zoals puur chocolade bruin ofzo
honeyhanger zegt
Import auto.. ik pas
eelco74 zegt
@honeyhanger: Waarom dan ?
ruudbmw zegt
@honeyhanger: dat hoeft niks uit te maken hoor.
barbro zegt
@honeyhanger: omdat?
slickrick zegt
@barbro: ik ben fan van dikke diesels, heb altijd minimaal 3 liter onder mijn kont. En afgelopen 10 jaar was dat altijd een import geweest, meestal zelf uit DE gehaald. In Nederland heb je meestal alleen kale luis bedoel lease bakken, in Duitsland kan je je 2e hands auto nagenoeg vinden alsof je hem zelf samensteld. Er staat altijd wel ergen een auto met exact de opties , kleur en km stand die je zoekt.
solksagen zegt
@slickrick: Volgens de RDW wordt er bij ongeveer 2% van de Nederlandse auto’s en 33% van de Duitse auto’s met kilometerstanden gesjoemeld . Duitsland kent om privacyredenen geen kilometerregistratie.
slickrick zegt
@solksagen: Ik kan je vertellen dat die 2% een stuk hoger is. Ik werk in de automotive en wij hebben apparatuur waarbij we auto’s kunnen uitlezen en eventueel teruggedraaiede klokjes worden gemeld. Nou ik heb redelijk wat mensen met een origineel NL auto moeten teleurstellen. Wat meestal gedaan wordt is net voor de APK de auto terugdraaien zodat deze nog steeds een logische stand heeft. De handelaren doen dit zelfde trucje bij import. Zelfs menig dealer kan dit niet checken, hier heb je specialistische apparatuur voor nodig.
Gewoon zelf je auto uit Duitsland halen bij een particulier, doe ik al jaren. erg tevreden. Maar als je voor een prikje in de getto van Berlijn een dikke Beemer wilt halen kan je net zo goed naar JetCars rijden. Beetje je verstand er bij houden en van een nette Duitser iets kopen…
MAB zegt
@slickrick: wat voor apparatuur is dat dan? Ik zou best langs willen komen om een chek tedoen voordat ik een auto koop.
frederik zegt
@slickrick: Ja ik ben ook wel benieuwd.
slickrick zegt
@frederik: apparatuur die ook voor chiptuning gebruikt wordt. Afhankelijk van het type ECU kan je veel data naar boven halen die je via normale diagnose niet ziet
misterdrogba zegt
Die tweeters van de soundsystem lijken toch echt op die van Bang & Olufsen en niet Bowers & Wilkins.
ON: lijkt me echt de ideale wagen voor een gezin die door Europa reist, nog een mooie dakkoffer van 56 Nord en hij is compleet!
jaapiyo zegt
@misterdrogba: Inderdaad, scherp. Staat verkeerd in de advertentie. Ik pas het even aan.
autodrome zegt
Dit is wel erg prettig, zowel op het netvlies als specs ..
honeyhanger zegt
Is geen bower en wilkens. Maar bang & olufsen
flippiez06 zegt
Verrekte audi’s toch altijd
aerotic zegt
Waarom koop je zo’n dikke diesel en rijd je er zo weinig mee?
W115 zegt
@aerotic: because km teller terugdraaien
TimoBac zegt
@aerotic: exact mijn idee! Zo’n wagen is gemaakt voor minimaal 50k per jaar.
romeoalfa zegt
Heerlijke bak in een heerlijk kleurtje!
viezefreddyw zegt
121.000 euro voor een Audi A6 diesel, wat een geld zeg. Een prima afschrijving dus… Ik heb hier eigenlijk ook helemaal niets mee, van die verhoogde stations. Net als bij Mercedes en Volvo.
dieselkameel zegt
@viezefreddyw: Liever een X3/ML/XC60 in dat geval. Mijn ouders rijden sinds 2 jaar in een uit Duitsland geïmporteerde XC60 en zijn er super tevreden over. De hogere instap plus heerlijke stoelen maken hem super comfortabel en de gechipte D5 maakt hem heerlijk vlot. Deze A6 is net te laag voor een echt lekkere instap. Wel een heerlijke kilometervreter met die dikke diesel. Als ik elke dag +-150 kilometer zou moeten rijden kwam er heel snel een dikke diesel. Al zou ik dan liever een 435d kiezen. De hoge stations hebben een beetje de net niet uitstraling vaak en zijn in veel gevallen een stuk duurder dan de standaard cross overs
87sandyd zegt
@dieselkameel: “Deze A6 is net te laag voor een echt lekkere instap.”
Vervolgens wil je graag een 435d. Wat een graf instap heeft die dan wel niet.
dieselkameel zegt
@87sandyd: die is tenminste echt laag, waardoor je niet zon half hoge auto hebt. Ik vind een Allroad net niet de juiste lekkere hoge instap hebben. Een 435d is echt laag en daar ook voor gebouwd. Als je de reviews van een Passat Alltrack ook leest, daar zitten gedeeltes onder van de Touareg. Dan krijg je vervolgens een station die misschien 5 centimeter hoger is met een verhoogde logheid t.o.v. De gewone Passat. Mijn advies koop een auto met een echt lekkere hoge instap X3/ML etc. Of een echt lage auto die daarvoor gebouwd is.
TimoBac zegt
Heerlijke wagen, de wegenbelasting is wel wat prijzig: dik €550 per kwartaal!
davelepeef zegt
@timobac: da’s een schijntje vergeleken bij de afschrijving op het ding…
giulio zegt
Ik vraag me echt af als je alle kosten naast elkaar legt en je gemiddeld, wat rijdt iemand gemiddeld, misschien iets van 20000 km in het jaar of je nou echt er wat aan hebt om zoveel geld uit te geven aan een diesel. De eenling die dit leuk vind en het voor zijn hobby graag wilt daargelaten. Het is toch voor die 121000 veel fijner om een rs6 met de kop eraf te rijden, moest je per se een Audi rijden.
Bovendien heeft bmw wel wat beters in de aanbieding in de vorm van een m550d, sneller, dynamischer en mag ik zeggen, veel mooier vormgegeven..
slickrick zegt
@giulio: omslag punt om een dikke diesel of dikke benzine te rijden ligt vaak tussen de 18k – 22k per jaar. Ik reken het elke keer weer uit, en ga pas weer benzine rijden als ik minder dan 15k rij
eelco74 zegt
@slickrick: Dat kan nog wel eens meer zijn, ik rij al ruim 12 jaar diesel, maar daarvoor benzine en gas gereden.
Ik ben nu in de markt voor een huidige C klasse en heb een C200 (benzine) of C220 (diesel) in het lijstje staan.
Het punt is dat je voor de diesel al zo 80 Euro per maand extra aan MBR en verzekering (hogere cat waarde) kwijt bent. Benzine is met de moderne motoren ook niet meer zo heel onzuinig.
De lease maatschappij houdt bij ons 40.000 km aan als maximum voor benzine.
Voor de C klasse kwam ik op 32.000 km uit en dan pas werd diesel voordeliger. En dan nog tientjes werk daarna. Dus stel je er niet teveel bij voor.
Dus inderdaad altijd uitrekenen
giulio zegt
Tel daarbij op dat veel moderne dieselmotoren problemen hebben met roetfilter/dpf/injectoren dan zou je misschien zelfs kunnen stellen dat dieselmotoren duurder zijn in onderhoud. @eelco74:
eelco74 zegt
@giulio: dpf is eindelijk niet echt een probleem, tenzij je doet waar een diesel niet voor bedoeld is. Korte ritjes en weinig kilometers maken. De mijne staat nu op 230.000 km en de dpf regenteert nog steeds op fabrieks spec.
Helaas kent benzine net als diesel tegenwoordig een dpf, zoek maar eens op inlaat vervuiling van de VW tsi motoren. Dus ook daar weer extra onderhoudskosten ook voor benzine.
1lunatic zegt
Andere exterieur kleur en gaan!
thowmas97 zegt
Die kleurstelling is prachtig en lekker anders!
gerjan zegt
Dit is zoveel mooier dan de meeste rs 6 modellen. Ik zie gewoon geen min punten. De kleuren combo is erg mooi. Appart maar het staat deze auto erg goed.
pinut187 zegt
Leuk voor de lokale boswachter. Vind de velgen wel wat saai..
autoriteit zegt
Ik ben het volledig met @willeme eens: mijn favoriete all round auto is ook de Audi A6 Avant BiTDI. Een erg mooie auto qua design, is comfortabel en zit vol luxe, is enorm praktisch, erg zuinig en supersnel. Wat wil je nog meer?
lincoln zegt
@autoriteit:
Ding koste de vorige eigenaar ongeveer 3 euro per kilometer ..
Met de taxi gaan is zuiniger ..
Verdict .. slechtste auto aller tijden ..
st3fan zegt
@lincoln: slechtste ? Is dat zo?
autoriteit zegt
@lincoln: wat een simpele manier van redeneren zeg! Als de kosten per kilometer blijkbaar de norm is bij het bepalen hoe ‘slecht’ een auto is, dan zijn er dus nog heeeel veel slechtere auto’s denkbaar. Ik denk dat bijvoorbeeld een Lincoln sneller afschrijft en meer per kilometer kost..:)
sezz zegt
Eerste eigenaar een Teutoonse anglofiel misschien, of juist andersom ?
topcom zegt
Hier ook een liefhebber. Allroad of ‘gewone’ A6 station. 320 of 326 pk. Volle tank. Moeders en kind mee. 56 Nord dakkoffer erop (alleen wanneer echt nodig natuurlijk). Grens over bij Enschede rechtervoet naar beneden en hup naar Zuid-Europa. Heerlijk!
topcom zegt
@topcom: Como(vuiniszak)grijs is geen leasegrijs. http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=299522560
buutvrij zegt
Ik laat ‘m voor je staan Willeme!!
Vergeet niet jaarlijks 10% van de vraagprijs te reserveren voor onderhoud en technische malheur.
Veel plezier er mee!
bennieokkels zegt
@buutvrij: onzin. En ik spreek uit ervaring.
kempenaer zegt
@bennieokkels:
N=1 bennie of heb je er een studie naar verricht?
berlinetta zegt
Het kleurtje vind ik erg fraai, maar het bruine interieur met die houtsoort vind ik niet matchen. Liever een andere houtsoort. Ik vind deze ook erg oubollig namelijk.
Maar los daarvan vind ik 120k voor een A6 Allroad sowieso belachelijk. Oke, met deze auto heb je alles wat je maar kan wensen (op een speelse wegligging na), maar voor 120k zou ik wel iets specialers willen.
lincoln zegt
Als dit werkelijk je favorite auto is kan je wellicht beter bij autoweek aan de gang ..
sracert zegt
Lelijk ding, sorry
Dutchdriftking zegt
Werkelijk schitterend!
lompey zegt
Sjoemeldiesel. Misschien koopt VW hem ooit nog terug. Minder afschrijving.
ocda zegt
Een audi als favo auto en dan ook nog een diesel. Jullie hebben zojuist mijn dag goed gemaakt.
tjorque zegt
Ik ben gestopt met roken onder andere omdat roet en teer niet goed is voor de longen… dus dieselen hoeft voor mij ook niet meer…
verder ben ik geen 0000 fan. (Hoewel ik de allroads wel mooi vind)
cjdg zegt
Voor 20k extra neem je die X5 M550d mee die de verkoper heeft staan.
st3fan zegt
@cjdg: 20k extra.. alsof t niks is
autoriteit zegt
@cjdg: voor 20k minder dan de X5 M550D neem je de Audi A6 Avant Allroad 3.0 BiTDI. Nog beter :)
Silverarrow zegt
80% rijdt in een schrale, grijze lease Octavia met 1.niks koffiemolen, het geluk kan niet op als ze van de baas 18″ velgen of half lederen bekleding aan mogen vinken, want kroegpraat.
Maar laat ze wat plaatjes van een met opties afgeladen volle A6 met 3.0 biturbo en een kleur die buiten de vijftig tinten leasegrijs valt zien en de wereld is opeens te klein. “Die kilometerstand kan nooit kloppen!” “Wie koopt er nu een A6 voor 120.000 euro?!” “Geïmporteerd? Dat zaakje stinkt!” “Wat een lelijke kleur!” “M’n schoonouders rijden met een XC60 en die heeft een veel hogere instap!”
Wat een ongelooflijk naargeestig, kleinzerig en afgunstig volkje kunnen we soms zijn…
OT: Zeldzaam mooi uitgevoerde wagen en een retegoede deal! Amper ingereden en 50% korting op de nieuwprijs.
lincoln zegt
@silverarrow:
Ik weet waar jij 120 rooitjes gaat langs brengen ..
giulio zegt
Kritisch zijn en afgunst hebben zijn lastig uit er elkaar te houden woorden, net als cynisch of sarcastisch zijn.. of mening en feit. @silverarrow:
Silverarrow zegt
@giulio: Of kritisch en hypocriet. (De betekenis bedoel ik dan, de woorden op zich zijn prima van elkaar te onderscheiden.)
frederik zegt
@silverarrow: Sorry maar je mag een auto toch gewoon niet mooi vinden? Hoeft niet meteen te betekenen dat je jaloers bent. Mijn smaak is deze Audi (wat zeg ik: elke Audi) ook niet…
bjornski1976 zegt
Ach in mijn optiek is een audi een wagen voor een mislukte manager waar het doel om te rijden in z’n wagen een doel op zich is en niet het resultaat van succesvol zijn.
john4545 zegt
Audi met luchtvering: niet doen. Dat gaat veel tranen schelen.
jippie zegt
Dat hout vloekt als de pest met de kleur van het leder en plastic vlakken. De kleur groen is het ook al niet helemaal. Kan dan wel Audi Exclusive zijn allemaal. Het is gewoon niet mooi.
janmetdelangeachternaam zegt
Tering, afschrijving is a biatch
banaan7 zegt
Ik laat hem staan
kniesoor zegt
Deze byzondere buitenkleur in combi met de alu(kleurige) accenten staat ‘m prima. Had liever een lichte interieurkleur met ook hier alu(kleurige) accenten gezien, maar desondanks een fraaie auto. De B&O installatie maakt ’t af. Dus @Willeme : wat let je ?
buutvrij zegt
@bennieokkels: Nee die poster boven je bed hoeft nooit naar de garage, klopt!
Edge zegt
Ik heb niks met de A6 Allroad, ik zie liever de gewone A6 Avant. Dat gezegd hebbende is dit wel een enorm mooie wagen, niet op de laatste plaats door die mooie kleuren.
nicolasr zegt
Als ik het geld had, had ik hem gekocht.
En dat zeg ik als BMW- en Jaguarliefhebber, voordat mensen weer gaan roepen dat we hier alleen maar op Audi’s geilen.
Maar deze kleur icm interieur icm motor zou ik direct meenemen.
Maar goed, ik heb het geld niet, dus laat ik hem staan.
kempenaer zegt
Ik vind het geen smaakvol geheel. Past niet bij Audi. Sowieso is zo’n allroad een vrij droef concept.
Wel lekker afgeschreven zeg. Ben benieuwd waarom de eigenaar ervan af wilt.
taxman zegt
@kempenaer: omdat oudie
Citrofiel zegt
Ik snap @willeme wel. Zo’n dikke cruiser is heerlijk. Ik zou niet gauw voor een Audi gaan, maar zo’n samenstelling en een goede kleur (waar zwart tot wit dus niet onder vallen) doen veel voor een auto. Goed ding dit.
hahaha zegt
Nee bedankt, ik heb wel smaak.
carsandmore zegt
Dat is wel een plaatje hoor.