
Pakket deal voor onder de boom.
De Mercedes-Benz SL was dé celebrity auto in de jaren’90. Picture me rollin in my 500 Benz, aldus Tupac Amaru Shakur. Je kon je zelf als cocaïne dealer niet serieus nemen als je niet een in een ‘R129’ kwam voorrijden.
Pensionado’s, voetballers, rappers, nachtapothekers, acteurs, raamexploitanten, Captains of Industry: iedereen hield van deze generatie SL. De zescilinders waren vlot genoeg en verrassend leuk om te rijden. De achtcilinders waren alles wat je maar kon wensen en voor degenen die het beste willen hebben kon je bij Das Haus opteren voor een twaalfcilinder, de SL600.
AMG was in de jaren ’90 véél exclusiever dan dat ze tegenwoordig zijn. Nu bestaat de kans dat AMG met 75% moet inkrimpen, wat ons doet hopen op de terugkeer van de gloriedagen van AMG. Mocht je niet kunnen wachten, zijn deze geïmporteerde occasions een leuke optie. Ja, occasions in meervoud. Het gaat namelijk om een pakketdeal bij Auto Leitner in Alkmaar.
De eerste is een Mercedes-Benz SL70 AMG uit 1998 in de kleur Obsidianschawarz. In meer dan 21 jaar tijd is er slechts 32.000 km mee gereden. Feitelijk nét ingereden om op te voeren en in je Pagani Zonda S te lepelen. De kleuren combinatie is decent sportief, doch niet spannend: zwart leer met koolstofvezel inleg.
Het leuke bij deze generatie Mercedessen is dat je de AMG behandeling er niet direct aan af ziet. Het gaat te ver om het een ‘sleeper’ te noemen, maar slechts twee uitlaatjes voor 7 liter slagvolume en twaalfcilinders: hulde! De prijs is een duizelingwekkende 575.000 euro, maar daar krijg je wel de volgende auto bij.
Ja, nóg een zwarte SL AMG. In dit geval een Mercedes-Benz SL73 AMG. Deze lijkt dezelfde kleur te zijn, maar het is Almodinschwarz, een soort kersenzwakte tint. Het interieur noemt men ‘purper’, maar ziet er meer uit als donkerrood. Maakt niet uit, het ziet er heerlijk fout jaren ’90 uit. Dit exemplaar komt uit 1999 en heeft 44.000 kilometer gelopen. uiteraard krijg je gebrande CD-ROM’s erbij, waarschijnlijk voor de navigatie.
Het paradepaardje van de SL73 is natuurlijk de motor. Qua vermogen en prestaties scheelt het overigens niet heel erg veel, maar 525 pk is meer dan 500 pk, dus is de SL73 automatisch beter. Ook hier zijn de AMG modificaties heel erg ingetogen. Wel zien we een Europese achterklep, terwijl de SL70 een US-achterklep heeft. Als je 575.000 euro hebt neergeteld voor de SL70, krijg je deze SL73 er helemaal gratis bij.
Ik zat me gisteren toevallig aan deze te verlekkeren:-) Toen ik de prijs zag dacht ik in eerste instantie ‘waanzin’ maar dit is echt zo’n auto die waard is wat de gek ervoor geeft cq over heeft. Mooi meegenomen dan zo’n bonus-SL.
Ik doe het voorlopig met mijn E63 dus ik pas.
@t5power: gisterenavond toevallig ook de website van Leiter bezocht. De cadillac by Hennessy was mijn favoriet (en nog ‘betaalbaar’)
R129 blijft één van mijn favo mercs.
@baidu: Geef mij de W124 E500 maar. ?
@114i210pk: Ik denk dat je de 500E bedoeld ;-)
@cossiekiller: hangt af van het bouwjaar;-)
@cossiekiller: Precies die! ??
@114i210pk: de Mk. III doel ik dan op hè, die werd vanaf ’93 de E500 genoemd. De Mk. II werd 500E genoemd.
Tijdloze verschijning, altijd al een chique model geweest !
@johnhert: ook geweldige auto ja. Die uitgeklopte wielkasten, geweldig mooi.
Oef deze zijn fijn! Ultieme droommobielen. Veel fijner gaat een Mercedes niet worden.
Grappig dat iedereen zo lovend is over dit model, vind t persoonlijk echt een kamperbak.
Zo dicht bij een Zonda met deze auto zal je als gewone sterveling niet komen. Hier wordt ik toch wel hebberig van.
@kaeser: 575.000 euro of zeg 3 ton per stuk. Nog steeds niets voor “gewone stervelingen” hoor.
Toch zijn ze in de uitvoering zoals ze hier staan nog altijd precies ‘fout’. Een two tone groen-metallic exemplaar met een interieur in een bruintint, op de originele, ingetogen wielen (kortom: oude-mannen-spec) is dan juist weer chique. Bijzonder hoe één auto door wat relatief kleine details zo anders kan overkomen.
@vaakbenjetebang: bovenstaande is natuurlijk een mening, wat je ongeveer brengt als een feit. Ik vind deze SL’s helemaal niet fout, al zouden de AMG velgen niet mijn keuze zijn, die vind ik te oubollig. Verder vind ik ze eigenlijk best ingetogen.
@rrk147: deze velgen horen gewoon bij de tijd van toen. Zou doodzonde zijn als hier ‘moderne’ wielen onder worden geschroefd.
@rrk147: Als eigenaar van onder andere een S124 ‘mag’ ik dat vinden ;) Uiteraard is dit allemaal een kwestie van persoonlijke smaak, dat maakt het ook leuk. Anders reden we allemaal in dezelfde auto met dezelfde wielen. Dan zou het op de weg ene nog duffere aanblik worden dan het nu al is met al die Golfjes, Polo’s, 308-en, Qashqais en weet ik wat voor ellende meer.
Waanzinnig gaaf, dit vond ik destijds één van de mooiste auto’s die er bestonden. Ik snap het prima als de liefhebber hiervoor gaat ondanks de prijs.
Prijs opgedreven door de youngtimer-boeren, jammer.
Ja, heerlijk. Kom maar door. Samen met de S600 W140 en de E500 W124 het ultieme Benzen trio – als je het mij vraagt. En een normale SL600 is niet eens zo verschrikkelijk duur. Mits je een goede treft en je niet teveel kilometers maakt, lijkt me het onderhoud ook nog wel te doen? Hmmm, misschien is die SL500 dan toch een verstandigere keuze…
PS: doen we geen linkjes meer?
Met carbon motor covers, scheelt toch weer 100 gram.
Is het nodig om de aanbieder te noemen in dit soort berichten?
Of is er betaald voor het bericht door de aanbieder en moeten we dit als reclame zien?
Met een linkje naar de advertentie heb ik trouwens geen probleem.
Doen jullie immers ook bij particuliere advertenties.
En je weet maar nooit welke lezer serieuze interesse heeft.
Hopelijk heeft ie ze nog nadat ik de eindejaarsknaller heb gepakt
(zucht)……..’start marktplaats en autoscout weer op’…….
@mustang750supersnake: beter Mobile.de
Bij zo’n SL moet ik altijd denken aan Leefbaar Amsterdam in de negentiger jaren. Vader en zoon leidden de partij en pa reed in zo’n SL-paupermobiel. Zo zagen ze er zelf overigens ook uit. Dus wat betreft klopte het plaatje. Kosmetisch heel fout. Inhoudelijk was het een ander verhaal. Uiteraard stemde ik op ze. Politiek hoeft in tegenstelling tot automobielen niet verfijnd te zijn, hé…
De facelift kan de (optische) AMG-kuur wel hebben. De pre-facelift niet. Die ziet er, met zijn vierkante uithalen, echt te fout uit.
De rechter (op de foto’s) is volgens mij niet verder verlaagd. IMO mooier. Zodra ie te laag wordt, wordt het allemaal iets te ‘fout’.