In het verkeer zijn er twee duidelijk risicogroepen te onderkennen: jonge mannen en oude vrouwen. Voor die eerste groep heeft verzekeraar Inshared nu een innovatief aanbod in de markt gezet.
De kans dat een jonge automobilist betrokken raakt bij een ernstig verkeersongeluk ligt vier maal hoger dan bij een ervaren bestuurder. Alleen het bezit van het roze papiertje is nog niet voldoende om je veilig door het verkeer te kunnen laten bewegen, vandaar dat verzekeraar InShared de Young Drivers Academy opricht. Bij de Young Drivers Academy halen jongeren niet alleen hun rijbewijs, maar nemen nog 2,5 jaar lang verplicht deel aan een heel programma. Gedurende deze periode krijgen ze diverse verkeersveiligheidstrainingen en krijgen ze een veilige auto (MINI of Citroen) tot hun beschikking om rijervaring op te doen. De vervolgcursussen bestaan onder andere uit een analyse van rijvaardigheids- en zelfanalyse, een truckersuurtje, Het Nieuwe Rijden, maar ook een slipcursus.
Het gehele traject duurt 3 jaar, maar binnen het eerste half jaar halen de deelnemers gegarandeerd hun rijbewijs. Goedkoop is het zeker niet, maar Inshared claimt wel dat de deelnemers 20-40% minder kwijt zijn voor het totaal dan als zij alles los zouden afnemen. Totaal kosten rijbewijs, vervolgtrainingen en de auto 276 euro per maand. Eveneens moet een aanbetaling van 1000 euro worden gedaan.
TJR zegt
Ik denk dat dit geen verkeerd idee is. En als bij die 276 euro per maand ook de “huur” van de auto in zit vind ik het niet eens duur ook.
GOD zegt
je kunt rijden of je kunt het niet.
kijk hoe lang Nederland al oefent op penalty’s, en nog kunnen ze het niet.
Breinstein zegt
Nette C1 bij dit bericht.
Rick zegt
@ GOD
Geheel onterechte vergelijking, het meest van je rijkennis leer je door te oefenen. En door dat oefenen in een geschikte auto en niet in zo’n oude opgepimpte Golf of BMW te doen, komt dit alleen maar sneller tot z’n recht. Zelfs als het Nederlands Elftal meer zou oefenen in penalty’s, zouden ze het beter kunnen. Overigens is het Nederlands Elftal geen individu, en is het vreemd om het dan te vergelijken met een individu dat auto rijdt.
StormRAM zegt
Op papier een goed initiatief van Inshared, maar veel te duur naar mijn mening! In totaal kost het hele pakket ruim 10.000 euro (276x36maanden+1000). Daarvan zou je ook gelijk de hele auto kunnen kopen, in het geval van de Citroen…
Hopelijk gaan andere verzekeraars dit ook aanbieden en krijg je marktwerking, en zakt de prijs vast wel iets. :) Maar goed, de mensen die hieraan meedoen zullen er vast wel iets van opsteken… hoop ik!
C30 T5 zegt
Dikke C1
SjoerdV zegt
Het idee is niet gek, maar hoeveel van de “young drivers” hebben 276euro per maand te besteden aan een auto? Ik in ieder geval niet…
HTJ zegt
Ik word eind dit jaar achttien en ik vind dit zeker een zeer goed aanbod. sowieso zou ik al slipcursus en zo willen doen.
Ik neem aan dat wanneer je een mini least je wel een Cooper S JCW krijgt??!?!!
florisw zegt
Eens met Sjoerd!
-niels- zegt
als de prijs inclusief brandstof, verzekering enz. is is het wel redelijk denk ik. 15.000 km per jaar ofzo
HTJ zegt
@ stormram
maar nu heb je ook gelijk je rijbewijs en vervolg cursussen er bij in. Ze moeten wel wat bedenken dat je na de drie jaar de auto voordelig kunt overnemen of zo.
TR zegt
@ Niels, natuurlijk is het niet incl brandstof. En de prijs, daar is helemaal niets mis mee. Moet er alleen niet aan denken dat ik na drie jaar nog bezig zou zijn met mijn rijbewijs.
Lotus-Omega zegt
ooh!… ik vind die Sbarro c1 ZO GAAF! echt! doodzonde dat je die kitjes niet kunt bestellen…
Benjamin1 zegt
Goed initiatief, maar ik denk te duur voor de meeste mensen
StormRAM zegt
@ HTJ: Wat SjoerdV zegt: het is onbetaalbaar voor de jongeluitjes. En wie wil er nou een C1 als eerste auto! :P
Peushovel zegt
Heb net een calculatie gemaakt voor lease van goedkoopste versie van de Citroën C1 voor 30 maanden met 15.000 km per jaar:
€ 239,- per maand.
Als je dan 37 euro per maand over houdt om rijbewijs en allerlei curssusen te betalen, dan is het op zich ene goede deal, maar welke 18 jarige heeft € 276,- per maand over???
StormRAM zegt
@ Peushovel: Dat dacht ik nou ook! Ik moet de eerste 18-jarige nog tegenkomen met zo’n inkomen en de 1ste rijschool die voor 37 euro per maand rijbewijs+cursussen heb ik ook nog niet gevonden. :D
G. Bert zegt
Misshchien chippen de ouders wel bij als zij zich ook aangetrokken voelen door dit bericht en de boodschap dat hun lieve kind veilig de weg op gaat, Voor de kiddo’s zelf is er natuurlijk n nieuwe auto en allerlei cursussen waarmee hij ook wat meer vertier uit zn bakkie kan halen…
stoplichtsprintertje zegt
@ GOD
Hahahaha die is droog :p
JanC zegt
Waarom moet die auto er perse bijgeleased worden? Lijkt me zo meer een leaseproduct…
MrAbarth zegt
Even zeikmodus aan: waarom moeten ze hier in Nederland overal Engelse namen voor bedenken?? Dit is een initiatief van een Nederlandse verzekeringsmaatschappij, of iig van een Nederlandse vestiging (ken dat InShare niet) en het is, neem ik aan, bedoeld voor Nederlandse jongeren..
Waarom dan “Young Drivers Academy” en niet “School voor beginnende bestuurders” oid ?
Meer on-topic: Ik denk dat veel ouders dit mogelijk wel zien zitten:
– Zoon (of evt dochter) komt beter voorbereid op de weg, dus minder kans om je nageslacht vroegtijdig te moeten begraven, omdat er weer eens een boom overstak.
– De ouders hoeven hun eigen auto niet afgeragd te zien worden, omdat ie weer uitgeleend moet worden.
En dus minder schade aan de goede auto van t gezin.
– Ze leren zo meer verantwoordelijkheid denk ik. Op je eigen auto passen, want hij is van ‘jou’ en het is idd geen afgeragde Golf waar 90% van de beginnende bestuurders in rijdt, dus een krasje is nu een stuk erger.
Verder moet je je bedenken dat er wel een leger aan instructeurs op de been is om dit voor elkaar te krijgen. Een slipcursus is ook niet goedkoop, dus al met al denk ik echt niet duur.
Als ik kinderen zou hebben, zou ik dit serieus overwegen. Al is het natuurlijk leuk voor InShare dat er dan zoveel mensen een verzekering van hun hebben ;)
Handige marketing. En ze zullen vast wel gesponsord worden door BMW (Mini) of Citroën.
Ben beniuwd of we hier meer van gaan horen!
Pixed zegt
Ik vermoed dat de afbeelding dus slaat op de ‘oude vrouwen’…?
RDS zegt
Allemaal leuk dit aanbod maar nu even de feiten:
– Bij Inshared kun je onder de 24 alleen een autoverzekering afsluiten als je aan deze cursussen mee doet.
-Ga je na deze tijd (geld ook voor de “gewone” zogenaamd goedkope verzekeringen van hun) weg dan geven ze geen bewijs van no claim mee. Oftewel als je naar een andere verzekering gaat wordt het ineens een stuk duurder.
Er zijn zo nog een aantal addertjes onder het gras.
En voor de gene die dit een goed idee vinden:
Ik moet er niet aan denken dat alle verzekeringen dit gaan doen, dit is namelijk GEEN KEUZE!!
RDS zegt
@ MrAbarth
Inshared is een onderdeel van Achmea
OT
Je hoort ook steeds vaker dat mensen minder voorzichtig rijden omdat hun auto veiliger is. Misschien gaan deze jongeren ookwel minder voorzichtig rijden onder het motto: Ik heb een slipcursus gehad en kan daarom wel wat meer gas geven.
Jez zegt
Hahahahaha, 2,5jaar= 30 maanden * 275eur = >8000euro! (En het rijbewijs zelf, na 6 maand, krijg je voor 1650 euro…)
Doe mij dan maar de Belgische manier; mijn rijbewijs kostte me in totaal misschien 80 euro :D
Peter zegt
Een rijbewijs garandeerd enkel dat je de verkeersregels kent en een basis voertuigbeheersing hebt. Een doorgedreven rijkwaliteit en verkeersinzicht komt met ervaring of eventueel extra, gerichte training. Dit kan enkel geleidelijk. Je kan niet op 3enkele maanden tijd leren een auto perfect te beheersen, slippen, anticiperen en defensief rijden. Ik denk dan ook dat wie deze uitgebreide rij-opleiding volgt als een betere chauffeur de weg op komt. Echt goed wordt je enkel na de nodige kilometers.
@Rick, iemand die zichzelf GOD noemt, mag je niet al te serieus nemen.
jeroen zegt
@sjoerdv:
De meeste jongeluitjes van achttien jaar wonen nog thuis, waarvan een groot aantal een rijbewijs, en in sommige gevallen een auto krijgt. De doelgroep van Inshared zal vast niet Jan Modaal zijn. De ouders met een hoger inkomen zullen dit geld vast over hebben om hun kind veilig over de weg te laten rijden.
michielh zegt
Haha, ben je als 18-jarige eindelijk van je ouders af, krijg je de verzekeringsmaatschappij die zich overal mee gaat bemoeien.
Ik ben net 18 geworden en ik hoop dat ik met 2 maanden m’n rijbewijs heb. Dan heb ik nog wel geen geld voor een auto, maar ik heb me alvast voorgenomen dat mijn eerste auto minimaal 5 cilinders heeft
Ferdinand1 zegt
Dit gaat nooit werken joh! Veel te duur voor de jongeren onder ons. Gewoon hopen dat je het overleefd tot de tijd dat je een ervaren bestuurder bent. Ben je gelijk van al die bemoeienissen af! ;)
@ michielh
In 2 maanden is wel erg optimistisch…dacht ik eerst ook, maar je hebt bijna geen tijd om te lessen. (wel als de vakantie is ingegaan).
GOD zegt
het beste zou zijn als je een dagje op een circuit gaat rijden.
dan ben je daarna gewend om snel te handelen.
bij rijlessen rij je traag en worden mensen nerveus of onzeker als ze een beetje sneller moeten reageren of handelen. dan maken ze ook de meeste fouten.
ook moet de CBS optreden tegen sommige examinators
sommigen gedragen zich als SS’ers en die gasten maken mensen onnodig nog nerveuzer. Ik kon al rijden en had alleen een paar lessen nodig om te wennen aan het spiegel werk en 2 handen aan het stuur.
maar de eerste keer zakte ik omdat ik een Her Flick van de Gestapo naast mij had zitten. de tweede keer had ik vet relaxte gast naast mij en toen was het appeltje eitje en zij die na 20 minuten rij maar terug je bent geslaagd.
Jan zegt
36 * 276 = 9936
9936 + 1000 EU = 10936 aan totale kosten voor rijbewijs plus 3 jaar een C1 onder de kont. (ex benzine).
voor ca. 1500 – 2000 heb je je rijbewijs in nederland. Stel dat ze een goede deal hebben gesloten met een rijschool, dan is InShared aan eigen kosten ca. 1500 EU pp. kwijt. Dan hou je ca 9400 EU over voor een auto + verzekering. Een Citroen C1 levert na 3 jaar nog zo’n 5000-6000 EU op (afhankelijk van kilometrage). Aanschaf is tegenwoordig voor de instapper 8600. Dus netto kosten voor die auto zijn ca. 3000 EU. Dan hou je nog ca. 6400 EU over voor verzekering en extra cursussen.
Dat is totaal meer dan 150 EU per maand voor verzekering.
Ik vindt dat ERG veel geld.
Pim Brussee zegt
Dit is niets nieuws, want ik ken deze aanpak al vanuit Engeland. Overigens is het daar wel een succes, dat moet ik nageven. Het gedrag in het verkeer van de jonge automobilisten die op deze wijze hun rijbewijs hebben “verdient”, is meer dan lovenswaardig.
michielh zegt
@Ferdinand,
Ik ga maandag beginnen met m’n examens, daarna heb ik heel lang niets te doen. Kan ik mooi leren auto-rijden ;)
Dan zegt
Goed idee, hoewel het zo wel een beetje makkelijk word gemaakt voor de mensen die net hun rijbewijs hebben gehaald
A6'er zegt
Ten eerste, de meeste jonge mensen die hebben dat geld niet per maand. Als ze het wel zouden hebben gaan ze liever naar H&M en Jack&Jones voor kleren.
M.a.w. ze richten zich op een bepaalde klasse die dus minimaal een dikke 600 euro in de maand hebben te besteden
(600-276 voor de cursus, = 324 daar moeten kleren, uitgaan (kamerhuur+schoolkosten) etc. van worden betaald, vandaar dat ik aan die minimale 600 euro kom)
.
Die groep hebben vaak lieve ouders, en lieve ouders die laten hun kinderen echt niet in zo’n hok rijden.
DrsDre zegt
@ GOD
Dus je kreeg daarna een Rene naast je?
Ik had liever Helga naast me gezien dan…
Maar OT;
De gemiddelde 18-jarige kan dit nooit betalen, laat ze het dan anders pakken, ze verminderen het bedrag met 50%, en stellen verplicht dat als je deze curus doet, je na de 3 jaar ook nog eens 3 jaar verzekerd bent bij InShared.
Je pakt dan direct een groep, die net iets minder te besteden heeft, een auto wil en veilig wil rijden.
Zo zijn ze voor de komende 6 jaar ook nog eens verzekerd tegen daling van het aantal verzekerden…
six-trey zegt
Ik zou zoch nooit als eerst auto een hatchback citroen gewild hebben… maar ik ben dan ook twisted/gek/nutteloos :P
ManicManiac zegt
Jammer dat speedlicence.net niet meer doet wat ze deden… 625€ voor een geldig rijbewijs… En ja, dat was echt, 2 Finnen die ik ken hier hebben er daar eentje gekocht. Tot grote tevredenheid van henzelf :)
Hanico zegt
Opzicht een goed idee, maar zoals andere het al vermelden is het duur. Daarnaast denk ik dat je die trainingen na 1 á 1,5 jaar zat begint te worden en gewoon eigen weg wilt trekken.
RenesisHP zegt
Met mij 18de was ik nog aan het varen. Ik had nog een stuk meer over na aftrek van alle vaste lasten.
Helaas gaf ik het aan andere zaken uit. :?
GOD zegt
@ DrsDre
:lol: nee Gruber, Rene en Helga waren al bezet
DrsDre zegt
@ GOD
Jammer…
Herr Flick zat weer met Helga natuurlijk….
Slecht slecht, bespreken we ” ‘allo, ‘allo ” op AB…
Kan eigenlijk niet :P
BananaFlip zegt
Coole C1.
De rest niet zo ;) .
EnzoR zegt
Welke 18 jarige zou zoveel elke maand 3 jaar lang willen neerleggen?
Met dat geld kan je veel en veel meer.
Het is denk ik niet haalbaar..
ruben vd berg zegt
Ik ben nu 20 jaar en ben 16 november dit jaar dan 2 jaar in bezit van een rijbewijs…
Geen enkele deuk gereden, geen bekeuring gekregen…niks noppens nada…het ligt dus echt niet aan de leeftijd maar aan de opvoeding.
jm zegt
Jezus wat een waardeloze naam voor een Nederlandse verzekeringsmaatschappij. En (bijna niemand die er iets van zegt). Mensen laat je niet verloochenen en kom op voor onze cultuur! ;) Potdomme hoe kan dit toch gebeuren. Je hoeft echt geen zeikerd te zijn om er iets van te zeggen want het zou volkomen terecht zijn.
Ik vind het sowieso een vreemd idee. Zo heb je weer een ontwikkeling die de scheiding tussen jantje modaal en hoger op de ladder, groter maakt. En dat is nou net iets wat we niet nodig hebben. Het kan we maar dan moet het voor iedereen mogelijk zijn, en natuurlijk met een mooie Nederlandse naam ipv dat hoogdraverige Engels.
Gegroet een jonge bestuurder.