
VW aan de buitenkant, Audi aan de binnenkant.
Op het eerste lijkt de Golf GTI van de tweede generatie hierboven op een doorsnee bakkie dat je kunt tegenkomen op de GTI Treffen. Minder doorsnee wordt de hatchback wanneer je zijn motorkap omhoog duwt. Daar huist geen Volkswagen-blok, maar een Audi-blok.
Het originele zestienkleppertje met 129 pk is er volgens de verkoper Wolf Auto’s in 2015 uitgehaald. Daarvoor in de plaats kwam de viercilinder met vijf kleppen per cilinder uit de Audi S3. Het geschat vermogen ligt op zo’n 250 tot 260 pk dat via de zestraps bak van een Volkswagen Touran naar de voorwielen gaat. Verder is er een andere turbo en elektronische brandstofinjectie.

En de tuning stopt niet onder de motorkap. Er is een sportonderstel met schroefsets, een RVS-uitlaatsysteem, geventileerd schrijfremmen voor en achter en Brembo-spulletjes. De koets om de motor heen is een paar geleden nog opgeknapt die overigens in een keurige donkergroene lak is afgewerkt. De Golf GTI met Audi S3-motor staat op lichtmetalen velgen.




Vanbinnen ziet de GTI er tevens keurig uit met donkerblauwe stoffen bekleding, Recaro-stoelen en een CAE-shortshifter voor een extra sportief tintje. Het dashboard is vrij origineel gebleven. Vandaar ook het hilarisch jaren ’80 bestuurdersdisplay achter het geinige stuurtje.

Wat kost de Volkswagen Golf 2 GTI met Audi S3-motor?
Behoorlijk wat mods dus voor deze Golf 2 die er niet eens zo afgetrapt uit ziet. Daar hangt ook nog eens een schappelijk prijskaartje aan. De Volkswagen Golf 2 GTI met Audi-motor staat te koop op Marktplaats en kost €24.200. Daar haal je nu nog geen nieuwe Polo voor.
Ik ga ‘m niet kopen maar ik vind het wel erg leuk gedaan.
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Jammer van die velgen, verlaging, lampen, eh.. alles eigenlijk.
Nee bedankt, veel succes verder.
Kopen nee…
Leuk vinden wel redelijk. Zo’n Reihefunfer-the vind ik veel leuker klinken dan een viercilindertje.
Maar verder gun ik het plezier geheel aan iemand anders :)
“Er is een sportonderstel met schroefsets, een RVS-uitlaatsysteem, geventileerd schrijfremmen voor en achter en Brembo-spulletjes.”
En een setje neppe Speedline velgen…
Waar baseer je de neppe velgen op?
Omdat ik de originele onder mijn Integrale heb.
Kijk! Daar horen die wielen op ja! Prachtig.
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Daarnaast wel omgekeurd bij de RDW, dus punten daarvoor. Maar voor dat geld koop ik wel wat anders, helaas voor deze hobbyist.
Gaaf ding, goeie kleur, netjes omgekeerd bij de rdw. En dat digitale display achter het stuur is tegenwoordig een duur ding geworden. Tussen de 750 en 1500 euro
Was het zo uniek of gaan ze vaak stuk? Ik ken de Golf II inderdaad vaak met die twee klassieke grote tellers, niet dit Opel GSi achtige KITT gebeuren
Bij de golf 2 had je de mogelijkheid om bij bepaalde uitvoeringen de digifiz te bestellen. Tegenwoordig als je je ze kan vinden zijn de tellers aardig aan de prijs en zeer gewild.
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Sinds wanneer is de 1.8 turbo motor uit een S3 een vijfcilinder?
Dat dus….
Er staat 5v op het motetdeksel en dan neem je aan dat het een 5cilinder is. In de adv staat echt duidelijk een 4cil, 5 kleppert
5v staat bij Audi voor 5 kleppen per cilinder en niet 5 cilinders. Anders had er wel V5 gestaan ;)
Altijd leuk als het RDW er niet van op de hoogte is dat de motor is vervangen, daarmee is de auto niet meer straatlegaal en kan je dus ook nog problemen met de verzekering krijgen als je een ongeluk veroorzaakt.
Prachtige kar zeg! Iets te laag maar verder ben ik er groot fan van.
Dit lijkt mij toch een heerlijk speeltje. Uiteraard is alles smaakgevoelig en had ik sommige zaken anders gedaan, maar ik vind het een tof ding.
Dat vat het allemaal wel goed samen.
Audi blok, dus uiteindelijk gewoon weer een VW blok