







Qua prijs valt het heel erg mee.
In autoland praten we graag over ‘vermogen’. Een auto heeft een bepaalde hoeveelheid pk’s. Een Alfa Romeo 159 3.2 JTS? Die heeft 260 pk. Heb je daar ook maar iets aan? Eigenlijk niet. Uiteraard, hoe meer vermogen hoe beter, maar vermogen an sich zegt niet zo heel veel. Je hebt met veel meer dingen te maken, denk aan aërodynamica, transmissie en mechanische grip. Misschien wel de belangrijkste is factor is gewicht. Ja, je hebt er een hoge topsnelheid door, maar relatief gezien vallen de acceleratie en met name de wegligging erg tegen. Wat dat betreft is het knap dat ze bij AC Schnitzer een M5 hebben weten te bouwen die over de Nordschleife knalt in 07:30 minuut.
Op een circuit wil je juist een zo laag mogelijk gewicht. Hoe minder gewicht, hoe wendbaarder een auto is. Ook heb je veel minder vermogen nodig om tot acceptabele prestaties te komen. Maar wat als je nu op zowel een maximum vermogen als een minimum gewicht gaat focussen? Dan kom je uit bij Ultima. Ultima Cars is al jaren een fabrikant van bijzonder lichte sportwagens die in de verte wat weg hebben van oud Le Mans racers.
Ultima’s zijn zonder uitzondering bijzonder lichte auto’s. Qua motor hoef je je geen zorgen te maken, want er wordt (bijna) altijd gekozen voor een enorme V8. In het geval van deze occasion zijn ze een paar stapjes verder gegaan. Nee, het is niet een LS V8 van 6.2 liter met 430 pk, een populaire Crate Engine die je in veel andere sportwagens ziet. Nee, het is de LS7 uit de Corvette Z06 en de Camaro Z/28. Een zeven liter grote heerlijkheid met 515 pk en 659 romige Newtonmeters.
Voor de gelegenheid is het blok aangepakt om 651 pk te leveren, 136 pk meer dan standaard. Standaard is de zestienklepper niet heel erg gestresst, dus een beetje tuning kan geen kwaad. Sterker nog, de motor produceert nog steeds geen 100 pk per liter en zal dus niet voorkomen in dit lijstje.
Het vermogen wordt alleen maar indrukwekkender als je het gewicht in ogenschouw neemt. Deze Ultima GTR weegt net iets meer dan 1000 kg. Dus je hebt een auto met meer vermogen dan een nieuwe E63 AMG, maar de helft aan gewicht mee te torsen.
De auto staat gewoon in Nederland te koop. Tevens is de auto voorzien van gele kentekenplaten en is de auto links gestuurd. Kortom, mocht je in het bezit zijn van 98.000 euro is het zaak zo spoedig mogelijk deze auto op de inrit te zetten.
Met dank aan Rocco voor de tip!
Een auto voor echte mannen, zal wel niet snel verkocht worden dus.
Een aaibaar interieur en “motor”geluid uit de speakers is wat de man van tegenwoordig wil, oh en 7 grote schermen door de hele wagen want je moet wel connected blijven natuurlijk, doe er maar gelijk een automaatje bij en het liefst 4 wiel aandrijving anders wordt het al snel te spannend.
O.t. ik zou er graag eens een rondje in willen doen, heb helaas de knaken er niet voor om hem te kopen, maar wat een vette (haha) bak.
@bimmert: De meeste mensen willen 7 grote schermen en een app omdat ze wel een ton voor een daily-auto kunnen betalen, maar niet nog een ton voor een weekend-racer die Group B snel is. En anders vallen ze in de categorie 50K daily + 50K weekend; dat is ook een veel grotere markt :)
@dawwg: Kopen? Bijna al die zevenschermige rijdende huiskamers zijn geleased.
@tge1: zijn ze toch gekocht door de leasemaatschappij.
@tge1: lease kan uiteindelijk ook koop zijn… Snapt de helft niet dat dat slimmer kan zijn dan in 1 keer de vraagprijs neerleggen. Ach ja, daarom is de ene ondernemer, de ander werknemer. Ot: vet ding, bij welke leasemaatschappij kan ik em onderbrengen ;-D ?
@enjoypunani: Heb me altijd afgevraagd hoe het in Godsnaam voordeliger kan zijn ,als je weet dat leasingsmaatschappijen er een pak personeel erop nahouden , gebouwen moeten afbetalen.
(En garagisten die het goed menen voor de gek houden)
@enjoypunani: Ik ben goedverdienend werknemer (“loonslaaf”, zo je wilt noemen) met een paar leuke particulier aangeschafte automobielen voor de deur. Ik heb geen zin om ondernemer te zijn, teveel gezeur, gedoe en vooral véél te veel werken ten koste van het vrije leventje dat ik nu heb. Heerlijk! In mijn vriendenkring zijn een aantal ondernemers actief en ik zou voor geen goud met hun levenswijze willen ruilen…. Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk!
@tge1: is daar wat mis mee?
@bimmert:
Wat men tegenwoordig ook bijzonder op prijs stelt is een snoer met aan het einde een stekker……
Want de stroom wat uit de muur komt is afkomstig uit kolencentrales die elfjes-muziek en lavendelgeur uitstoten…..
@bennyweisz: Ja en een raffinaderij waar ze benzine maken stoot niets uit zeker ;)
@bimmert: Pas je wel op dat je bubbel niet barst. Je hebt nog al geïnvesteerd in je mening zie ik.
@bimmert: we kunnen ook een vereniging oprichten, met 25 leden de kosten delen en er 2 weekenden per jaar mee rijden. Of 1 als we er alleen in de zomer / lente mee rijden
@bimmert: spreek voor jezelf
Gave bak, bijna geen enkele auto die naast je komt staan denk, hmm zullen we racen? Want verliezen doe je gegarandeerd. Niet dat je gaat racen op de openbare weg want dat mag niet natuurlijk.
Ik zou wel eens willen zien wat de rondetijden zijn TOV een Donkervoort GTO.. beide geweldige rij-machines en beide heel veel vermogen en weinig gewicht.
He jammer. Geen 1280 edition. Dan heb je (zoals het getal al zegt) 1280pk uit een twin turbo V8. Deze is een beetje lafjes zo (:-))
@e34m5touring: dat lijkt me echt niet op de weg te houden
@theblazerunner: hoeft ook niet, dat maakt het juist leuk!
Mooi speelgoed voor diegene die nog haar onder zijn neus/oksels/ballen heeft.
@fiero: én ongeëpileerde wenkbrauwen!?
Ik ben een keer met zo’n Ultima een rondje mee gereden. Mijn Lotus-specialist had er een in onderhoud. Echt ongekend wat een geweld. Zwaar indrukwekkend.
Toch geef ik zelf meer de voorkeur aan een Radical bijvoorbeeld. Ik ben meer van het fileermes dan de sloopkogel.
Dan heb je toch een ontzettende dikke (weg)racer voor relatief weinig geld..
Als je die ton niet jeukt, dan wist ik het wel.. Oppikken!
Hmm, dit heeft -bestuurders meegerekend- dezelfde pk/gewichtsverhouding als mijn toch niet heel lullige motorfiets. Yikes.
@Dizono: wanneer komt @Dizono in ‘mijn motor’?
Is dit niet iets voor onze vriend @Gregbem: ? Niet veel minder hardcore maar wel een dak boven het hoofd haha.
@w0o0dy: haha ziet er wel vel uit ja, alleen zo’n Amerikaanse motor en dan de afwerking… niet mn ding :p
Gaaf ding!
Ik zag er een tijdje terug een in de buurt rijden, een oranje cabrio waar een Lamborghini V10 in lag.
@sabrerator: ook cool met een gaaf geluidje!
Heeft buurman met zijn 100k een nieuwe RS3 gekocht, kom je hiermee de hoek om. Zal ie zijn onderkaak mogen oprapen. Natuurlijk heel dom, want als je zoiets koopt voor je buurman te trumpen kan je er hoogst waarschijnlijk niet mee om. Geen quattro, automaat of esp die je met een onzichtbare hand op het wegdek te houden…
mijn absolute droomwagen. 1x in mogen rijden en het ding is absoluut verschrikkelijk, stuurt zwaar, koppeling is beenhard, je vullingen trillen uit je kiezen,in en uitstappen is een ramp, de radio hoor je door gebrek aan geluidsisolatie amper,eerder ondersturend karakter,… en ik vind hem absoluut geweldig, gooi een paar bochtjes, kijk een paar keer naar de gaspedaal(dan gaat die al hard genoeg) of rij met volle focus op een afgesloten stuk weg, dan komen al die erg gevoelige moeilijk te bedienen onderdelen voldig tot zijn recht.
i love it
Mooi is anders, afwerking laat ook wat te wensen over, maar wat zou ik hier graag mee een blokje om willen! Wel op een mooie rustige zondag ochtend op een vroeg uur, en met een aantal schone onderbroeken!