Een zeldzame Bimmer voor de prijs van een Tesla Model Y.
Misschien is de E34-generatie van de M5 wel de beste die BMW ooit bouwde. Dit was tevens de laatste handgebouwde M5 én de laatste M-Fünfer met vier losse koplampen. In 1991 voegde BMW naast een facelift een Touring-versie toe aan het assortiment. Van die BMW E34 M5 Touring staat er nu eentje te koop op Marktplaats.
BMW fabriceerde maar 891 E34 M5 Tourings waardoor de station-M5 behoorlijk zeldzaam werd en nog steeds is. Zo staan er in Nederland maar vier geregistreerd met de 3.8 liter krachtbron volgens het RDW. Een daarvan is de zwarte BMW E34 M5 Touring die je hierboven ziet en te koop staat.
Het exemplaar stamt uit 1992, een tijd waarin een M5 Touring nog netjes 1.875 kilo woog. In 2016 is ie naar Nederland gehaald. Net als de andere E34 M5 Tourings ligt er een 3.8-liter zes-in-lijn in het vooronder die 340 pk produceert. Van 0 naar 100 km/u zou in 5,9 seconden kunnen en de topsnelheid bedraagt 250 km/u.
Wat kost de BMW E34 M5 Touring van Marktplaats?
De Bimmer staat te koop bij Garage Goudswaard en wordt verkocht in opdracht van een klant. Deze M5 heeft al flink wat ervaring. Er zijn namelijk al 283.251 kilometers mee gereden. De garage vraagt € 39.750,- voor de zeldzame M5 Touring. Dat geld hebben duizenden Nederlanders over voor de Tesla Model Y (of in de meeste gevallen, de bedrijven waarvoor ze werken). De M5 Touring wordt geleverd met een geldige APK. Je kunt ook een auto of motor gebruiken als ruilmiddel.
Je kunt ook nog een jaartje wachten en voor een eerdere M5 gaan, namelijk die van de E28-generatie. Die wordt volgend jaar officieel 40 jaar oud en is vanaf dan dus een oldtimer.
Johanneke zegt
Poh wat maakte BMW een mooie auto’s. Heb zelf een schaamteloze kopie gereden, een mitsubishi galant station. Maar als je zo’n mooi design kopieert is dat een compliment toch?
Robert zegt
Dit is zeker een van de fraaiste en meest begeerlijke BMW’s. Alleen bijna 40 mille vragen voor een auto met bijna drie ton op de teller… je moet maar durven.
E34M5Touring zegt
Ze gaan voor bizarre bedragen tegenwoordig. Zelfs met hoge km standen. Ik heb destijds 17k betaald en dat was een 1 owner auto met 110k op de klok bij aanschaf. En mijne was een full options auto. Daytona Violett met zilveren m bodykit, Two tone leer, dubbel schuif kanteldak, zeldzaam fabrieks af M sportstuur met airbag etc. Had ik em maar gehouden. Had ik er nu een fortuin voor kunnen vragen, maar goed.
kniesoor zegt
Daytona Violett, da’s echt by far de mooiste kleur voor zo’n ding. Dus de huidige eigenaar (m/v/x) kan trots zijn op z’n bezit.
gamma81 zegt
Netjes 1875 kilo?? Mijn Lancia Thema T16v uit 1993 weegt 1261 kilo, waren destijds concurrerende modellen.
Sir_Vmax zegt
Ah welnee. Een thema is echt een slag kleiner. Concurrerende eerder met een e36. En qua vermogen dan eerder met de 325i dan een M. Desondanks is ook een 325i zwaarder, maar het scheelt geen halve ton.
gamma81 zegt
Onzin, omdat de Thema een oudere basis heeft is ie iets korter, ca 12 cm, wel even breed, maar was onderdeel van de klasse E, met als concurrenten de Alfa 164, Saab 9000, (waarmee de Thema de basis deelt) Audi 100/A6, MB E, Citroen CX etc., lees er de testen uit die tijd maar op na. De Dedra was meer qua afmetingen gelijkwaardig aan de 3 serie.
maussieknip zegt
Top dat je opkomt voor jouw Italiaanse schone. Zelf had ik een 164 3.0v6 12v met 235pk uit 1992. Blok leverde standaard 184 pk op 1235kg. Nog bijna 2 jaar in gereden voordat ik er gezeur mee kreeg. Wel met winst kunnen verkopen aan een Alfist. Van voor tot achter straight piped, incl. Spaghettispruitstuk waardoor hij geweldig klonk. Ongelooflijk heerlijke auto was dat en vooral erg snel. Gemeten 5,3 seconden naar 100 en een geteste top op de autobahn van 286 km/h op de gps. Deze M5 zal er weinig voor onder doen, maar ik zou altijd eerder tekenen voor zo’n heerlijke Italiaanse schone.
gamma81 zegt
Dank je, 164 stond ook op wensenlijst maar Thema was ultieme wens, en toen ik er 1 afkomstig uit Zuid-Italie met niet teveel kilometers kon kopen, hoefde ik niet lang na te denken. De Busso is een fantastische motor qua geluid en souplesse, de Turbo heeft heel veel meer vermogen en koppel, lastig kiezen.
gamma81 zegt
Qua vermogen heb je deels gelijk, is niet vergelijkbaar met M5, maar duidelijk hoger dan een 325, Thema heeft 201 pk en 305Nm, gaat best goed op dat lage gewicht, mede omdat Lancia als eerste de overboost bij vol gas uitschakelde gedurende 10 seconden, geeft een lekkere “over boost” .
Mini Joe zegt
‘‘t is en blijft natuurlijk wel een vertegenwoordigers wagen h’e
560pk zegt
Vertel mij a.u.b. bij welk bedrijf je als vertegenwoordiger een M5 tot je beschikking krijgt, dan ga ik daar morgen solliciteren
mashell zegt
Zelfs in uitvaart zwart is dit een fraaie auto.
560pk zegt
Aan de ene kant wordt ik hier ontzettend hebberig van; een goed onderhouden exemplaar kan niet anders dan een klein fortuin waard worden. Aan de andere kant: ik kocht in datzelfde jaar (1992) een nieuwe 525 tds touring. In 11 jaar 2 ton mee gereden, altijd in onderhoud bij de dealer. Daarna weggedaan omdat ik de onderhoudskosten echt niet meer op wilde hoesten. Echt álles ging kapot aan die auto. Het meeste heb ik verdrongen, maar het moten vervangen van de automaat bak en het afbreken/doorroesten van het ruitenwissermechaniek (zowel voor als achter) is mij bijgebleven.
En dan nu een exemplaar kopen dat bijna 3 x zo oud is, en met meer kilometers?
560pk zegt
Edit functie werkt niet, maar ik bedoel natuurlijk “moeten vervangen”
frederik zegt
Heb er laatst in eentje mogen rijden en de motor is een pareltje. Maar het chassis vond ik matig (misschien door versleten dempers) en het gewicht is niet te camoufleren. Hoe kan deze auto uit begin jaren 90 nou meer wegen dan een F11 535i?