Deze Alfa Romeo 75 V6 heeft ooit aan een concours-wedstrijd deelgenomen, maar de turquoise Italiaan viel daar wel een beetje uit de toom.
Jeremy Clarkson roept vaak dat je geen echte petrolhead bent als je nog nooit in het bezit bent geweest van een Alfa Romeo. Deze kroeg-uitspraak lijdt meestal tot heftige discussies waarbij de antieke ‘roest-in-de-brochure-grap’ niet wordt geschuwd.
Toch drijft Jezza ook weleens de spot met het Italiaanse merk. In 2008 deed het TopGear-trio met drie goedkope Alfa’s mee aan een Alfa Romeo-concours. Uiteraard was de Spider van Hammond, de GTV van May en deze 75 V6 van Jeremy in verre van concoursstaat. Hilariteit alom met het stijve Britse concoursvolk.
Nu staat de Alfa voor 2000 pond op Pistonheads te koop. Niet heel veel geld als je de faam meetelt. Wel veel geld als je herinnert dat Jeremy er destijds maar 450 pond voor neertelde. De auto is naar omstandigheden in redelijke staat en wordt verkocht met de originele concourskaart.
Alfarobert zegt
Dat hij daar nog geld voor durft te vragen.James was wel trots op z’n GTV. Die zag er ook redelijk goed uit.
robert110 zegt
@Alfarobert: Dat iemand daar geld voor wil geven. Maar ach er zit een god verhaal aan, dat doet altijd wel wat met de prijs.
robert110 zegt
@robert110: *goed natuurlijk
Joel_D zegt
Staan op die foto’s ook wel een paar leuke 155’s zo te zien. :)
gieltj zegt
@joel_d: waaronder een 155 die op de clarkson 75 V6 wil lijken haha
toyotafortuner zegt
Heb die TG aflevering kort geleden nog gezien. Was vermakelijk! En die kleurtje is best goed op een zeer onallerdaagse 75 V6. Denk dat je ze nauwelijks meer tegenkomt
spidermann zegt
Toen ik in 1991 of 1992 een nieuwe auto wilde kopen jeb ik getwijfeld tussen een 75 Epoca (uitloopmodel) en de nieuwe (Fiatderivaat) 155. Ben blij dat ik de 75 heb gekozen, met oa RWD, handrem als Boeing 747 en electrische raambediening in het dak. Heerlijke auto, alleen bij 150K was het olieverbruik circa 1 liter per 1000km.
Ik droom nog wel eens van een Turbo en de V6 America.
toyotafortuner zegt
@spidermann: Is dit een gewone V6 of toch een America? Geen idee wat het verschil is… http://www.autojunk.nl/2013/12/reupload-alfa-romeo-75-v6 (betere kwaliteit foto’s dan van de originele upload)
doewap zegt
Uit de toom?
rickr zegt
De vorige eigenaar was in ieder geval wel een liefhebber zo te zien!
roppp zegt
De 75 was al met al de laatste echte Alfa. Niet bepaald vooruitstrevend met zijn onderstel van de Alfetta uit begin 70’er jaren, maar wel een hele leuke Alfa!
hape zegt
@roppp
Pardon…. Niet bepaald vooruitstrevend met z’n onderstel ?
Motor voorin, versnellingsbak en differentiëel achter voor een betere gewichtsverdeling. Remschijven achter tegen het differentieel gesitueerd voor een lager onafgeveerd gewicht.
911GT2 zegt
@hape: Ja iets wat Porsche al jaren deed (op die remmen na)
pjotr zegt
@911GT2: Je insinuatie klopt niet: de Alfetta had deze constructie al jaren voordat de Porsche 924 uitkwam. Maar goed, de eer voor deze constructie gaat – uit mijn hoofd – naar Lancia, maar wellicht dat er een ander merk nog eerder mee was.
tupperware zegt
@pjotr:
Yep, De Dion Bouton gebruikte het transaxle principe al in de 19de eeuw.
De Lancia Aurelia had het inderdaad ook maar dat was wel een halve eeuw later.
Technisch wel een erg mooie auto trouwens, die Aurelia.
hape zegt
@911GT2:
Porsche heeft dit inderdaad ook toegepast (na Alfa) maar heeft ontzettend veel moeite gehad om dit werkend te krijgen. Uiteindelijk heeft men een soort starre tunnel gebouwd tussen motor en bak omdat ze trillingen niet geëlimineerd kregen. Alfa had de motor, bak en daartussen de tussenas juist onafhankelijk opgehangen.