Een van de oude winteroptrekjes van Henry Ford staat te koop. Je kent ‘m wel, die man van de T-Ford. Kopen dus en leven als een grootindustrieel.
Ja vandaag doen we huisblog op een andere manier. Want dit keer is er geen gigantische ondergrondse garage, autolift tot in de woonkamer of modale woning met een giga-verzameling exoten in de achtertuin. Maar wel een huis dat ooit toebehoorde aan Henry Ford. De oprichter van -je verzint het niet- Ford.
Henry was een beetje een gecompliceerde man. Als 16-jarige verliet hij het ouderlijk huis om werk te vinden in Detroit. Daar werkte hij een tijdje als technisch vaardig persoon. Onder andere voor Edison Electric. Doch Ford wist dat het pad naar echte vrijheid en rijkdom het zijn van eigen baas was. En op zijn veertigste, toen al een redelijk vergevorderde leeftijd, richtte hij in 1903 Ford Motor Company op.
Met succes, vooral met dank aan de T-Ford (rijtest). De auto die iedere kleur mocht hebben, als ‘ie maar zwart was. Een tikje racistisch wellicht, maar toen kon dat nog gewoon. En Henry was wat dat betreft sowieso een man van zijn tijd. Tegenwoordig zou hij absoluut gecancelled worden en eigenlijk terecht ook. Hij had het namelijk niet zo op Joden. Hij schreef er zelfs een laatdunkend boek over, genaamd The International Jew. Oef…Oef…
Dat gezegd hebbende was Ford gek genoeg ook een pacifist. En nee, niet alleen omdat hij omstreeks 1940 dacht dat de Duitsers wel oké waren; hij was het namelijk ook al voor de eerste wereldoorlog. Hij verzette zich daar actief tegen en was betrokken bij de League of Nations. Tevens was hij honcho bij het America First Committee. Een bekend klinkende term. Dit gezelschap had bedacht dat Amerika zichzelf zoveel mogelijk moest isoleren van de rest van de wereld en zich moest focussen op zichzelf. Iets wat in de kleine eeuw sindsdien, uitstekend gelukt is.
Tsja, de dichotomy of man. Ford was voor vrede en zag de consumptiemaatschappij als het vehikel daar naartoe. Maar toen het toch oorlog werd, was hij ook niet te beroerd wat materieel te maken. Door de industriële successen, werd hij een van de meest bekende en rijkste mensen van zijn tijd, voor wat dat waard is. Hij werd ook, voor het tijdsgewricht, vrij oud. Hij overleefde zoon Edsel en werd 83 jaar. Er zijn er nu nog die het helaas niet gegeven is.
Wellicht hielp het om in de winter te relaxen in een warm oord. Met de weelde, had Ford verschillende prettige optrekjes. Waaronder Cherry Hill House in Georgia. Het huis werd gebouwd in 1870. Geheel in Amerikaanse stijl met hier en daar wat stenen, maar ook veel hout. Er ís uiteraard ook een aparte garage, met ruimte voor vier Ford GT’s.
Hoewel het een winteroptrekje was, moest het wel een beetje ruim zijn. Je hebt dan ook bijna 400 vierkante meter woonoppervlak. Met nog eens de helft erbij in ruimte op de porch. Zoals Andre 3000 al zei: don’t want much, just a house with a roof and a porch and a Porsche and…Het mooie van het huis is echter de grote glaspartijen die zicht bieden op Lake Clara, Ford Field en de plaatselijke golfbaan. Kopen dan kan, voor 4.495.000 Dollar.
ghost zegt
Daar heb je in Amsterdam een tussenwoning voor 😂
drdre1 zegt
Als ik z’n schilder was had ik een witte T-Ford afgedwongen. “Je mag elke kleur verf voor je huis kiezen, zolang ’t maar zwart is. – Ah, u wilt wit? 🤔”
vetnek zegt
De makelaar die ‘t aanbied heeft ook wel iets.
drdre1 zegt
Nee, zoom even in. Die smile, lijkt wel dochter van The Joker!
B00G1E zegt
Ik weet niet of er veel aan gedaan is sinds 2022 maar toen was het nog maar 1M.
De jaarlijkse vve van 37k is ook niet mals.
https://www.zillow.com/homedetails/170-Cherry-Laurel-Way-Richmond-Hill-GA-31324/111240173_zpid/