Koop geen Porsche 911 als je ook DIT kunt bestellen.
De Porsche 911 is een icoon. Daar gaan we niet omheen draaien. Elke generatie vraag je je af of het beter kan en elke keer lukt ze het heel erg aardig. Dus ja, als je twee ton kunt stukslaan op een sportwagen, is de kans groot dat je naar de Porsche-dealer gaat om daar je favoriete 911 samen te configureren en te bestellen.
Er zijn wel een paar nadelen. De Porsche 911 is inmiddels krankzinnig duur geworden. Nu is het ook een grotere en zwaardere auto dan voorheen, maar toch. Ook is de 911 wel heel erg ‘de standaardkeuze’. Er valt niets af te geven op de 911, maar als je je het schompes hebt gewerkt wil je toch niet in de geijkte keuze rondrijden? Ten derde: de concurrentie is stiekem beter dan ooit.
Geiger Corvette 45th Anniversary
We zeggen ‘stiekem’ omdat de belangrijkste concurrent niet in Nederland leverbaar is. Maar toch zouden we alles eraan doen om de achtste generatie Chevrolet Corvette naar Nederland te halen. Aanvankelijk waren we niet helemaal zeker over de lijnvoering, maar dat heeft Geigercars helemaal goed gemaakt. De schitterende auto die je op de afbeeldingen ziet is de Geigercars Corvette 45th Anniversary Edition.
Deze Chevrolet is helemaal briljant en nee, we worden niet betaald om dat te zeggen (collega Branded Content is even met vakantie met zijn vriendin Advertorial).
Geigercars is precies 45 jaar geleden door Karl Geiger opgericht en is een bedrijf dat Amerikaanse importeert en aanpast op de Duitse c.q. Europese smaak.
Configuratie
Er zijn twee dingen geweldig aan de Geiger Corvette 45th Anniversary Edition. Ten eerste is de configuratie. In plaats van mat zwart, babyblauw of een andere infantiele tint die je na 10 seconden zat bent, is er gekozen voor donkergroen. Het interieur is bekleed met bruin leder. Zowaar stijlvol!
Het mooie is dat ze met de tuning niet de focus hebben gelegd op megaveel vermogen. Je kunt voor 5 mille een Whipple supercharger kopen. Deze kun je erop schroeven en dan heb je zo 300-400 pk extra.
Maar daar wordt een auto niet beter van, het gaat om de balans tussen grip, vermogen, koppel en dergelijke. De motor is overigens wel aangepakt, zij het subtiel.
De atmosferische 6.2 liter LT4-motor heeft een nieuw inlaatsspruitstuk, gasklephuis een aangepaste ECU. het vermogen bedraagt nu 552 pk, terwijl het koppel stijgt naar 652 Nm. Dat zijn gewoon prima waarden. De sportuitlaat en oliekoeler zijn onderdeel van het Z51-pakket, dat Europeanen altijd krijgen.
Veel betere wegligging
De wegligging van de nieuwe generatie Corvette is beter dan ooit, maar Geigercars doet er een schep bovenop. Dat doen ze met een KW V5 schroefset, ter waarde van 8 mille.
Deze kun je helemaal naar wens af stellen: hoogte, ingaande demping, uitgaande demping, compressie, hardheid: alles. De wielen zijn eveneens anders.
Geen grote chromen patta’s, maar bronzen OZ Superleggera’s. Eromheen liggen heerlijk plakkerige Pirelli P Zero Trofeo R-banden. Kortom, dit is toch veel gaver dan de zoveelste 911? Het klinkt sowieso beter.
De Geiger Corvette 45th Anniversary kun je gewoon bestellen bij Giegercars voor 149.500 euro. In Nederland komt daar nog een lading BPM bij, maar nu we een nieuwe kabinet hebben gaat die belachelijke BPM-regeling vast wel van tafel. Toch?
Meer lezen? Dit zijn 8 glorieuze roadster met briljante motor!
kniesoor zegt
Het verhaal over die Pirelli banden wordt nogal geweld aangedaan door de foto’s . . .
Richmond zegt
Fail
tommycooker zegt
Terwijl die Conti-nummerplaat toch moeilijk te missen is ;-)
William zegt
Geiger heeft er, samen met wat andere bedrijven, ook voor gezorgd dat de 3 liter zescilinder lijndiesel van GM aan de EU emissie regels voldoet.
Daar heb je in een Corvette niks aan, maar wel in de Silverado, GMC Sierra, Tahoe, Suburban, Escalade etc. Leuk bedrijf, geen saaie auto’s.
kilum zegt
Een Corvette vergelijken met een Porsche….
drdre1 zegt
Al ziet ‘ie er prima uit qua specs, doe mij maar een Porsche. Ik blijf ’t zeggen: die Corvette klopt niet van qua design. Koplampen zijn te hoog gepositioneerd, achterflank/wielkasten niet uitgeklopt, ziet er nogal hoekig uit, achterlampjes zijn te breed, voorbumper te hoog… ’t is ’t gewoon allemaal net nie. Liever een Porsche in dezelfde specs dan.
kniesoor zegt
@kilum : ‘t is zoiets als siliconentetten vergelijken met echte jopen 😆
racerx zegt
Aardig wat C8’s zien rijden toen ik laatst in de VS was. Gave auto, achterdek net iets te lang door de bagageruimte maar soit.
lekkaah zegt
Mooie combo. Maar toch de C7 voor mij.
iphonistvongates zegt
Mooie tint dat Northern Irish Racing Green. De supercharger die je op de C8 Vette monteert is of een Lingenfelter Magnuson of de Eaton TVS. Je kunt ook wachten op de ZR1 (900+ PK) die waarschijnlijk snel z’n opwachting maakt.
gregorius zegt
Je kan als volwassen man toch niet in een Corvette gezien worden. Overal waar je aan komt rijden, sta je 1-0 achter.
Dat kan nog wel in een 911.
pa045 zegt
Een 911 is de ultieme midlife crisis auto. Dat bewijst de vele automaten uit de tijd dat de automaten ieder spatje sportiviteit uit de auto haalde. Nu kan het zijn dat de meeste mannen pas hun volwassenheid behalen bij een jaar of 70 (ik hoop dat het mij ooit lukt), maar dit kan niet de bedoeling zijn van een sportwagen.
Wat mij betreft is er helemaal niks mis met een mooie Corvette van welk bouwjaar dan ook.
Jurgen zegt
Als het maar geen cabrio of Targa is, dat is echt het toppunt van midlife crisis, meer een vrouwen auto
mashell zegt
Dus een 911 Targa is het toppunt van midlife crisis en een vrouwenauto? Waar kan ik zo’n midlife crisis bestellen? Want zo’n Targa en een jongere vriendin lijkt me wel wat.
Soms ben ik wel eens jaloers op de mensen die heel de wereld in hokjes kunnen stoppen en voor wie het allemaal zo overzichtelijk is.
Jurgen zegt
Tja, alsof je niet iemand in een hokje zou duwen omdat het not done is om in een Corvette te rijden, ik zou zeggen leven en laten leven.
Fernando zegt
Ik vermoed dat jij een expert bent. Misschien dat je me kan helpen.
12 jaar geleden zei iedereen dat ik een midlife ccrisis had toen ik mijn Lexus LS inruilde voor een MB SLK en mijn vrouw voor een 15 jaar jonger model.
Nu heb ik die ingeruild voor een 30 jaar jonger model. Welke auto moet ik aanschaffen?
Budget 300K ex BPM
Bedankt voor het advies
Jurgen zegt
Een 356 coupe zou ik dan adviseren, zolang er maar een dak opzit. Oh, en werk je toevallig in Kaatsheuvel? Je komt me bekend voor.
Fernando zegt
Bedankt voor de tip en nee, werken doe ik allang niet meer.
Ik kijk nu hoe anderen voor mij werken en dat is al vermoeiend genoeg
maarteno zegt
Denk dat de gemiddelde Corvette daar geen reet om geeft en dan sta je toch weer 2-1 voor…
LaCotse zegt
Ik zou de kleur wel nemen maar dan toch op de 911 ;-)
driver79 zegt
Zit er een Geiger teller op?
dolledries zegt
Prachtig. En weer eens wat anders dan een 13ineendozijn 911
mark997gt3 zegt
Lijkt wel kruising tussen een Ferrari en een Lamborghini.
mashell zegt
Een Corvette was altijd een al foute auto. Maar nu de er een middenmotor van gemaakt hebben lijkt het net een mislukte Ferrari kitcar. En dan moet je zeggen “nee het is geen nep Ferrari, het is een Corvette getuned door Geiger” misschien wel de meest gênante zin die ooit gesproken is.