Mogen wij dat nog zelf bepalen?
Ieder jaar probeert het Amerikaanse Consumer Reports de balans op te maken en een lijst te maken van de meest en minst betrouwbare auto’s. Uit zijn meest recente onderzoek is gebleken dat een aantal auto’s niet meer voldoen aan de strenge eisen van het blad. Als gevolg willen (en kunnen) ze deze niet meer aanbevelen. Tot de nieuwste slachtoffers behoren een aantal opmerkelijke voertuigen.
In het onderzoek van Consumer Reports, waarvoor het blad bijna 500.000 verschillende eigenaren ondervroeg, staat dat er in totaal zes modellen niet meer op een aanbeveling kunnen rekenen. Het gaat hier om de Tesla Model 3 (rijtest), de BMW 5 Serie, de Volkswagen Tiguan, Acura RDX en de Chrysler 300 en Dodge Charger.
De voornaamste problemen voor de twee Duitse afvallers vinden we op het gebied van elektronica. Volgens het onderzoek hebben een fors aantal eigenaren te maken gekregen met elektrische gremlins. Bij de 5 Serie gaat het vooral om elektrische systemen in de auto, zoals het navigatiescherm en keyless entry. Voor de Tiguan geldt ongeveer hetzelfde; eigenaren van de SUV ervoeren problemen met de koplampen, sloten en bedieningspanelen voor de ramen. Bij de Model 3 is het iets gecompliceerder. Eigenaren van de Tesla zagen vooral het interieur uit elkaar vallen, of kregen te maken met schimmel, verfschade en barsten in ruiten. De overige auto’s hadden vooral elektronische problemen.
Overigens is het niet alleen maar kommer en kwel. Consumer Reports heeft namelijk ook een drietal auto’s van BMW, Lincoln en Genesis toegevoegd aan zijn lijst van auto’s die wél in orde zijn. Het blad kon nog niet zeggen om welke modellen het precies ging.
lincoln zegt
Consumentenorganisaties bestaan nog ..
In een land ver van hier ..
ghost zegt
@lincoln: daar waar Shrek woont toch? Ver, ver hiervandaan..
enjoypunani zegt
@ghost: are we there yet? Nooooo..
cbyvo zegt
@lincoln: Zeg, weet u wel wat er zoal speelt op deze wereld? De nederlandse Consumentenbond heeft honderdduizenden betalende leden. Idem voor Belgie, Frankrijk, Italie, Duitsland, Spanje, etc, etc… De Amerikaanse consumentenbond is wel het grootste, met zo’n 6 miljoen betalende leden. Consumentenbonden komen op voor de belangen van alle Consumenten, leden en niet leden, dus wees sowieso lief voor ze :-)
haaren zegt
@cbyvo: en jij denkt echt dat ze voor de consumenten opkomen? Hoe lang heb jij onder die steen gelegen, deze mensen proberen echt alleen meer geld en macht te verkrijgen maar maskeren dit onder het noemer: Consumentenbond.
dwfc zegt
Fake news, hoe kan het interieur van een model 3 nu uit elkaar vallen, er staat niets in !
Zo zie je maar hoe objectief deze organisaties zijn …
dees zegt
@dwfc: Geen stoelen, geen bekleding, body panels? Maar die verhalen heb ik al vaker gehoord van Tesla’s dat dingen aan de binnenkant los laten. Lijkt op een slechte quality control, waarschijnlijk is het voor ze belangrijker om aantallen uit te pompen dan dingen te repareren.
thierryvth zegt
@dees: ik denk dat hij een grapje maakte en de rest van je comment is een oud verhaal, die dingen worden er inderdaad uitgeperst, en de early adopters zijn de sjaak en maand bij maand worden ze beter net zoals de model s. Dus voor oudjes (in het hoofd bedoel ik dan, lichamelijk ben ik zelf “oud”)) is het niet geschikt
mashell zegt
@thierryvth: dat is bij BMW niet anders hoor. Daar zijn de modellen uit de eerste productiemaanden ook niet de beste.
dwfc zegt
@dees: al goed dat er nog stoelen instaan :-)
flutterby zegt
@dees: liever een slechte auto uitleveren en later corrigeren dan failliet gaan..
Uiteindelijk verdiend niemand geld aan BEVs zoals Tesla dat doet. Een beetje vergelijkbaar met Apple op de mobiele telefoonmarkt. Iets van 30% marktaandeel, maar 90+% van de winst over de hele sector.
RobUSA zegt
Met dat verschil dat BMW “premium” meent te zijn en ongeveer 2x duurder is al een model 3.
rovadepo zegt
@RobUSA: behalve in Nederland waar een Model 3 en 5 serie even duur zijn. Een 5 nog iets goedkoper zelfs.
rovadepo zegt
@rovadepo: *bijna
flutterby zegt
@rovadepo: de instap model 3 is goedkoper dan een gelijk uitgevoerde 330iA. Je moet natuurlijk wel enigszins ene vergelijkbare specificaties en uitvoering hebben.
rovadepo zegt
@flutterby: t ging over de 5 serie, zie artikel
Model 3 kost al 55 k op dit moment een 3 46000 een hybrid 3 is er niet
Dutchdriftking zegt
Gelukkig was ik naar geen van deze drie op zoek.
torsen zegt
Oké, dit artikel gaat echt helemaal nergens over.
“Vehicles with the highest Overall Scores in their category get a CR recommendation.”
Dat is dus alles wat er ingetrokken is. Net zo spannend als een kind dat vorige week nog een sticker van de juf kreeg maar nu niet meer.
Dan kom je hiermee:”een drietal auto’s van BMW, Lincoln en Genesis toegevoegd aan zijn lijst van auto’s die wél in orde zijn. Het blad kon nog niet zeggen om welke modellen het precies ging.”
Maar in het artikel waar je zelf naar linkt staat dit:”They are the BMW X3 SUV, Genesis G90 sedan, and Lincoln Nautilus SUV.”
Misschien was onderstaand artikel boeiender. Gezien dit de 10 minst betrouwebare auto’s betreft uit hetzelfde onderzoek.
https://www.consumerreports.org/car-reliability-owner-satisfaction/10-least-reliable-cars/
cbyvo zegt
@torsen: Autofabrikanten vinden het reuze spannend of iets een recommendation krijgt, of niet. Vooral het laatste kan (op zich) toch wel wat invloed hebben. Maar uiteindelijk moet je zelf, als consument, natuurlijk ook oordelen in hoeverre je een bepaald minpunt belangrijk genoeg vindt om naar iets anders uit te kijken. Als je zo’n Tesla, BMW, Volkswagen, etc. toch supermooi vindt, dan weegt dat voor jezelf natuurlijk ook gewoon mee.
Dat zijn mijn 2 centen, de rest van je reactie daar kan ik me volledig in vinden :-)
torsen zegt
@cbyvo: Het gaat mij erom dat hij van ‘dit is niet meer de beste keus’ maakt ‘deze moet je niet kopen’.
Het lijkt er sterk op dat @ikschrijfoverautos: gewoon geen Engels snapt en er dan zelf maar wat van maakt.
En dat terwijl de Alfa Giullia, VW Atlas en de Tesla model X bij de slechtst scorende 10 zitten. (Waarschijnlijk nog steeds prima, maar goed, nuance is eng voor velen hier)
Nee, dan ga je over dit artikel dit soort onzin schrijven. En dat klapvee hier neemt het nog over ook.
hotze zegt
@torsen: goed dat de Lincoln mag blijven anders wordt ’t maar een saaie boel hier.
bmwfreak038 zegt
De titel moet zijn; koop uberhaupt geen tesla.
kobus1967 zegt
@bmwfreak038: precies, die lease je.
bmwfreak038 zegt
@kobus1967: ja want je word toch al genaaid.
roadster1976 zegt
@bmwfreak038: koopt überhaupt geen bmw klinkt toch lekkerder…
stfu zegt
@roadster1976: ja zo’n 3 pitter 3 Serie kan je mee thuis komen hoor..
mashell zegt
Drie Amerikanen (daar verwacht je toch al niet veel van), twee Duitsers (stellen wel teleur) en zelfs één Japanner (ga even snel harikiri plegen Acura) maar geen Italiaan! Dat betekent dus dat uit dit voor de rest compleet zinloze onderzoek onomstotelijk is gebleken dat je in de VS het best een Italiaan kunt kopen. Alfa dealers in de VS, bestel al maar vast wat dranghekken, het wordt druk.
lekkerlinksrijden zegt
@mashell: Japanner? Kia is Koreaans
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: sorry je bedoelde Acura. Edit knop?
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: en gaat in de hoek zitten
frank2b zegt
En wéér is Lexus niet genoemd….
monsieurleloure zegt
Terwijl Alfa de naam heeft om elektronisch slecht te zijn wordt die niet genoemd.. Cuore sportivo
torsen zegt
@monsieurleloure: Zou niet te hard juichen. Die staan in het rijtje 10 minst betrouwbare met de Giullia.
Dit is alleen het lijstje met wat er uit de top gezakt is.
saffie89 zegt
Tiguan heb ik inderdaad al veel slechte verhalen over gehoord. Qua elektronica dan.
daniel1975 zegt
Zo zo, Acura, het betrouwbare Honda dus, wordt niet vermeld in de titel, waarom eigenlijk niet?
vroaaar zegt
Schimmel? Pffff… even cursusje Engels gaan doen voordat je aan het vertalen slaat. “Interior trim and molding” betreft natuurlijk binnenbekleding en lijstwerk.
haaren zegt
@vroaaar: en daardoor komen de wilde verhalen in de grote mensen wereld, iemand is niet zo goed in vertalen en 99% is te lui (waaronder ik) om het originele artikel te lezen en nemen het voor waar aan.