Voor degenen die niet zo geilen op ‘alles origineel’.
Origineel is deze RS2 namelijk niet te noemen, want zowel optisch als technisch is de auto ‘aangepakt’. Optisch valt de schade/verfraaiing mee. Alleen de velgen afkomstig van een 911 Turbo zijn niet helemaal zoals het heurt, hoewel ook de standaard RS2 (special) beschikte over Porsche-velgen. Net als de Mercedes 500E/E500 ontstond de RS2 immers in samenwerking met Porsche. Vandaar ook dat deze jetsers passen, want de RS2 heeft een grotere steekmaat (5*130) dan de andere Audi 80 Avants (5*112).
Technisch is er echter veel meer versleuteld aan de bekendste opper-Audi van medio ’90. De vijfcilinder in het vooronder, sowieso een graag gezien object in de betere tunings-werkplaats, is flink opgepompt om er indien noodzakelijk een dikke 500 pk uit te rammen. Je kan de gevraagde hoeveelheid pk’s zelf kiezen via de ECU. Dit is niet alleen bewerkstelligd door een grotere turbo op het blok te schroeven en verder maar te zien waar het schip strandt. Ook drijfstangen en zuigers zijn aangepast om het toegenomen vermogen goed te kunnen verwerken.
Naast de motorische wijzigingen heeft de Audi met Porsche-genen nog wat meer organen gekregen van de fabrikant uit Zuffenhausen. De remklauwen aan de voorzijde zijn afkomstig van een Porsche GT3 en aan de achterzijde zijn remklauwen van een Porsche Boxster gemonteerd. Dat eerste klinkt mooi, dat laatste neigt naar een mogelijke kostenbesparing van de vorige eigenaar. Gaan de alarmbellen af, of zouden die Boxster remklauwen echt beter zijn dan het standaardspul wat op de RS2 zat?
Enfin, dit exemplaar uit 1995 met 139.000 kilometer op de teller staat te koop voor 32.950 Euro. De meeste originele exemplaren in Duitsland doen al snel een rug of zeven meer dan dat bedrag, wat maar weer eens bewijst dat geld in tuning stoppen niet hetzelfde is als geld in Bitcoins stoppen. Of misschien ook wel, uiteindelijk, wie weet. Hoe dan ook meldt de verkoper dat er nóg wat verbouwd gaat worden aan het ding voordat ‘ie geleverd wordt. De bumpers voor en achter worden nog gespoten, er komen nog nieuwe remmen op aan de voor- en achterzijde, plus de RS2 krijgt nog wat nieuwe vloeistoffen en filters. Kopen, of toch lekker doorsparen voor een originele?
Met dank aan Rachid voor de tip!
Graafke zegt
Doe maar lekker origineel voor mij
lincoln zegt
@graafke:
Idd .. dit exemplaar is veel te standaard ..
rufctr01 zegt
De laatste mooie Audi!
87sandyd zegt
Zonde dat er aan dit soort iconen gesleuteld wordt. Origineel voor mij!
kennone zegt
@87sandyd: ja en nee. Heb mijn 850R ook voorzien van een snellere chip, uitlaat etc waar van de meeste zeggen dat dit zonde is. Maar de auto is er zo veel beter en leuker van gaan rijden. En daarvoor zijn ze toch gemaakt. Om mee te rijden. Dus ik ben voorstander van het opvoeren van oude iconen!!
480turbo zegt
@kennone: helemaal mee eens. Had dit ook met mijn 480 turbo gedaan. Chip en uitlaat. Ging van 120 naar 170pk en zat in 6.5sec op de 100. Qua uiterlijk verder origineel. En beter verbruik. Ik zie alleen maar voordelen
heat59 zegt
Dit is heel even heel leuk. Doe mij op langere termijn maar origineel.
kennone zegt
@heat59: dit blijft langer leuk dan een originele.
peug206 zegt
@kennone: is idd te zien in de restwaarde.
En hoe vaak gebruik je het volledige potentieel van het orgineel of meer?
Homer55 zegt
@peug206: vaker dan je denkt. Lege snelweg in de late avonduren bijvoorbeeld…
peug206 zegt
@homer55: jup… dan heb je aan 250pk ook wel genoeg in nederland. En dan is deze ook niet ideaal, maar dan liever een grotere auto. Ligt stabieler boven de 200. En met 250pk red je de 250km per uur prima. Harder wil toch niemand in NL…
jmeverts zegt
@peug206: azijn gedronken opa?
turboboy zegt
Gewoon lekker knallen met dit ding, originele voor de verzamelaar en dan maak ik gewoon leuk gebruik van deze.
dutchfiat zegt
Koop lekker zelf.
ghost zegt
Niet veel geld of lijkt dat nou zo ?
rickilicious zegt
Ik vind hem eigenlijk wel netjes, de wielen staan hem erg goed, vind hem zeker niet overtuned zo. En wat is er mis met 500pk? Je houdt nog 7k over om hem rijdend te houden..
Dutchdriftking zegt
Dit maakt mij heel hebberig!
woertquattro zegt
De originele remmen waren van de 968 en onder bemeten voor de zware RS2 er was een upgrade nadien mogelijk naar de 993 turbo remmen. Koste wel 4K D Mark meer . Deze optie had ik ook mijn RS2 en dat remde werkelijk fenomenaal .
5cil zegt
Waarschijnlijk getuned in een tijdperk waarin je voor €14000 een nette RS2 kocht, en niemand zich druk maakte over originaliteit. Origineel is altijd beter, maar liever deze dan een originele voor bijna 60000
spotkoningvdaal zegt
Auto is natuurlijk wat ouder maar het interieur doet meer km’s vermoeden, of gewoon lekker in geleefd? De velgen kunnen m.i. wel, alleen persoonlijk had ik de merk embleempjes aangepast…maarja….” als het mijn auto was”….verder kloeke bolide, leuk om weer eens te zien hier op AB
skinnybmw zegt
Er komen nog nieuwe remmen op? Zo te zien, op de foto’s, zijn die aardig nieuw…
toyotafortuner zegt
Erg lekker dit
rossi46audi zegt
Hoe vet het ook is. Een originele in het blauw is en blijft toch het vetst. Lepel dan gewoon zo’n blok in een 80 90 coupe en ga die tunen.
allesmetturbo zegt
Heel dik! Doe mij deze maar en en originele voor iemand die m wegzet in een stoffig hoekje.
lincoln zegt
Ik vind em best origineel ..
Uniek zelfs ..
sander1980 zegt
Super tof zo’n RS2 en hoewel stiekem te iconisch voor tuning vind ik dit wel gaaf ?
jkhm zegt
Origineel is allemaal wel interessant voor iemand die hem in een garage parkeert want dat is zo goed voor de waarde, maar het rijd voor geen meter meer natuurlijk, dempers van die tijd stellen niet veel voor, remmen houden niet over, koeling waarmee je ook een stukje door de file kan rijden is ook wel fijn hoor. Originele banden, ook niet echt aan te raden. Je blok wat beter laten lopen zonder dat de betrouwbaarheid in gevaar komt is ook zeker iets wat niet onmogelijk is, of dat bij zo’n vermogensstijging ook zo is…..
Vind wel bij omgebouwde auto’s kijk extra goed of het op een manier gedaan is zoals jij het ook zou doen, anders wil je het achteraf toch aanpassen.
crisert55 zegt
Sorry hoor, maar wat huilt iedereen hier over origineel. Bang dat je uit de toon valt, of sterker nog dat mensen iets van je vinden? ( lees: gajes) Nederland is al zo grijs qua auto’s. Doe is gek, probeer eens iets #braveburgers
kilum zegt
@crisert55: Omdat je nooit weet of de vorige eigenaar enigszins bekwaam is met zijn handwerk. En daar kun je bij Audi/Porsche wel van uit gaan.
peug206 zegt
@crisert55: zoek dan iets wat niet brave burger uitstraalt. Dit koop je niet om uit te stralen hoe je uit de toon valt. Gewoon een andere audi…
e36thuglife zegt
Lekker drempels tjappen met die front overhang.
cpp1 zegt
Eigenaar woont in Vught Noord als ik me niet vergis. Deze auto lijkt er iig exact op.
woertquattro zegt
Trouwens , dit is de laatste bouwserie , my ‘96. Deze had het mooiste interieur en een extra versterkte bak. Na de zomervakantie stopte de productie .