Deze bijzondere Mercedes heeft al een tijdje weinig liefde gekregen.
Bij Domeinen kun je de meest uiteenlopende auto’s tegenkomen. Mercedes is vaak goed vertegenwoordigd, maar deze keer gaan we het niet hebben over een foute AMG. Bij Domeinen hebben ze nu een Mercedes staan die eigenlijk nog veel interessanter is.
De spoiler verraadt het al: het betreft een heuse Mercedes 190E 2.5-16. Dit was in 1988 – het bouwjaar van deze auto – de dikste 190E die je kon krijgen. Het was de opvolger van de 2.3-16, die oorspronkelijk was ontwikkeld met het oog op de rallysport.
Omdat Mercedes daar echter kansloos was tegenover Audi’s vierwielaandrijving werd de 190E uiteindelijk ingezet in de DTM. Daar wilden ze op een gegeven moment met een grotere 2.5 motor gaan rijden, en om deze te homologeren werd de 2.3-16 vervangen door de 2.5-16.
De motor is ontwikkeld met behulp van Cosworth. Zij bouwden in eerste instantie een 324 pk sterke 2.3 16-klepper voor de rallyauto. Dat vond Mercedes voor de straatauto een beetje teveel van het goede: de 2.3-16 voor de ‘gewone man’ kreeg 185 pk. Vervolgens kwam dus deze 2.5-16, die 204 pk kreeg. Daarmee stond deze auto op gelijke voet met de E30 M3, die 200 pk had.
Wellicht weten jullie nog dat Wouter twee jaar geleden met een 190E 2.5-16 van The Collectables reed. Helaas ziet dit exemplaar bij Domeinen er een stuk minder fraai uit. De roestduivel heeft flink toegeslagen, er zitten krassen in de lak en het interieur ziet er ook vrij smoezelig uit. De Poolse eigenaar (er zit een Pools kenteken op) heeft deze auto dus weinig liefde gegeven. En de auto is dus in beslag genomen.
Goed, ergens is er vast nog wel een handige Mercedes-liefhebber die zich over deze auto wil ontfermen. Je hoeft waarschijnlijk niet heel hoog te bieden om deze auto op de kop te tikken bij Domeinen. Wie durft het aan?
kniesoor zegt
De oto oogt compleet en origineel. Als de motor niet vast zit (of beter nog : loopt), is dit een mooi project voor iemand met twee rechter handen, lijkt me.
Robert zegt
Een mooi project voor iemand met twee rechter handen én een sh!tload aan vrije tijd, bedoel je?
Als ik alleen al gaten in het plaatwerk zie…. voor zo’n beetje elke Mercedes < 2005 geldt:
de onzichtbare roest = zichtbare roest³
Richmond zegt
Een deel kan je uitbesteden..dat je zelf alles kaal maakt en daarna naar de hersteller/spuiter brengt en als het klaar is weer zelf opbouwt.
lecomte zegt
Niet helemaal, verkeerde grille, verkeerde knipperlichten en verkeerde velgen. Maar het kan inderdaad een leuk project zijn.
rwdftw zegt
Dat is allemaal te vervangen. Ik dacht eerst dat iemand wat aan badge engineering had gedaan maar dat kleppendeksel geeft aan dat het de real deal is.
Alleen waarom er een automaat zit in het homologatiemodel van de DTM? Ze moesten waarschijnlijk aan hun grijzende clientele denken die wel de associatie met sportief willen, maar zelf niet willen schakelen.
lpgbarrel zegt
Soms ben je te bang!
Hawkeye72 zegt
Hangt ook echt van de prijs af, voor 5k doe ik het….🙃
JEPB zegt
Kopen en naar Affalterbach rijden (HWA) en zeggen dat ze dit model voor 10% van de nieuwwaarde van hun omgebouwde Evo 2 mogen kopen.
polo14 zegt
Als ik naar de foto’s kijk, heb ik het idee dat de helft van de motoronderdelen in de kofferbak liggen.
William zegt
Overschatte en overprijsde auto’s die 190s. Zo klein dat het eigenlijk meer een 2 + 2 is dan een volwaardige sedan. En dan nog een uitgewoond Pools exemplaar, iets voor een (ver)blinde fanboy.
Hawkeye72 zegt
Euh, ehm, euh, alle auto’s waren in die tijd zo klein….
Joris24 zegt
Mijn audi 90 quattro uit 1987 heeft meer beenruimte dan m’n 20 jaar nieuwere A3… Of een hoop andere auto’s van nu. Auto’s van toen zijn kleiner maar dat wil niet altijd iets zeggen over de beenruimte achterin. Ik verbaas me er soms over hoe groot moderne auto’s van buiten lijken en hoe krap en onpraktisch ze van binnen zijn.
Verder is het vloeken in de kerk, maar ik kan nooit echt heel warm worden van deze 190’s, zowel qua looks als qua performance.
hardleersbv zegt
Ik zou net zeggen. Ik ben groot geworden op de achterbank van een fucking Renault 9. Ging prima hoor.
Hubert zegt
Wat een gezeur.
Moesten met z’n 3-en op de achterbank van een 3-drs Alfasud naar de wintersport. En beide ouders zaten gezellig voorin sigaretten weg te paffen. Raam mocht niet open, want dan tochtte.
Dat waren nog eens tijden!!!
Hubert zegt
Dan toch liever de originele 2.3-16 (uit 1985?) met sport handbak.
En dan met zwart/wit geblokte stoelbekleding.
Alles daarna is toch een beetje ordinair geworden.
MarcoM zegt
Hooguit 2k, meer is dit zo ongezien niet waard.