Ah, c’est très bien, ça!
Bij een yountimer-boer in het Brabantse Uden staat een speciale Fransoos te koop. Het was tot voor kort de laatste échte Alpine die op de markt verscheen. Tenminste, dat klopt niet helemaal, want de Renault Alpine V6 (1984-1991) evolueerde voor zijn laatste jaren nog in de Alpine A610 (1991-1995). Hoewel Alpine in haar beginjaren nog wat andere auto’s maakte, zien velen de A610 als het laatste model in de originele Alpine-trilogie: A110, A310, A610. Daarbij moeten we aantekenen dat de A110 ‘The Matrix’ was en de A310 en A610 ‘reloaded’ en ‘revolutions’.
De auto die te koop staat dateert van vlak voor het moment dat de Renault Alpine V6 verdween en de Alpine A610 het daglicht zag. En zoals dat vaker het geval is bij sportievelingen, waren de laatste versies ook meteen de lekkerste. Hoewel, de V6 Turbo Le Mans kreeg te kampen met één nadeel dat te wijten was aan het moment waarop die op de markt kwam.
Klanten die een Renault Alpine V6 kochten, konden kiezen voor een PRV-V6 of een PRV-V6. We kennen dit blok vooral uit de DeLorean DMC-12 en daarin geniet het niet de allerbeste reputatie. De kritiek op de DMC-12 was immers dat de auto wel wat sneller had mogen zijn van nul-naar-achtentachtig mijl per uur. Maar de Alpine V6 was niet bedoeld als een supersporter. De basismotor met atmosferische 2.9 had met 160 pk ruim voldoende power om een Porsche 944 bij te houden medio jaren ’80. Wilde je meer, kon je wat cc’s inleveren in ruil voor een turbo. Als 2.5 V6 turbo had de auto de beschikking over 200 pk.
Maar helaas! De V6 Turbo Le Mans kwam in de tijd dat de catalysator verplicht werd gesteld. Dat kostte je 15 pk. Renault nam niet de moeite het blok een beetje te kietelen, dat werd overgelaten aan tuningsboeren. De reden dat de Le Mans-uitvoering toch begeerlijk is, ligt hem dan ook met name in de looks van de auto.
In 1987 meende de Duitse Renault dealer Heinz Christian Kleinemeir dat de Alpine V6 er wel wat agressiever uit zou kunnen zien. Zodoende ontwierp hij een bodykit voor de auto en installeerde die op twee auto’s. In 1988 krijgt Jacques Martin, een hoge pief bij Alpine, de bodykit onder ogen. Hij is enthousiast en ziet er een mogelijkheid in de verkopen van het model een boost te geven. Echter moet de voorganger van Laurens van den Acker, Patrick Le Quément nog wel even akkoord gaan. Uiteindelijk gebeurt dat en koopt Renault de rechten van Kleinemeir’s kit op. Zo wordt de Renault Alpine V6 Turbo Le Mans geboren.
Het model is meteen te herkennen ten opzichte van de andere Alpine V6-en doordat de knipperlichten ‘weg zijn’. In plaats van naast de koplampunits zitten deze nu op de bumper. Volgens sommigen lijkt het front hierdoor veel op dat van een Sierra Cosworth. De ‘Le Mans’ staat standaard op driedelige honingraatvelgen die doen vermoeden dat ze van BBS afkomen, maar stiekem gefabriceerd worden door ACT. Vóór zijn de wielen 16″ groot, achter 17″. Op de kont van de Le Mans prijkt het logo van Alpine en niet meer dat van Renault, een teken van de dingen die komen gingen. Terwijl de productie van de reguliere Alpine V6-en stopt in 1990, gaat de Le Mans nog even door tot begin 1991. In totaal worden er 325 exemplaren van gemaakt.
Eentje daarvan, uitgevoerd in blauw, kan je nu dus oppikken in Uden voor 55.750 Euro. De auto heeft 81.726 kilometer op de teller. Kijk ook vooral even naar die voorstoelen. Briljant, toch?
cloverleaf zegt
Heel gaaf!!!!
desjonnies zegt
Die Sierra neus kan misschien wel worden verklaard omdat le Quement de geestelijk vader van deze Ford is.
Prijzen van de A 310 vliegen momenteel de pan uit.
Deze A 610 heeft mij nooit kunnen bekoren.
En de PRV 6 was bedoeld voor auto’s als de 604 Peugeot, de R30 Renault en de 264 van Volveau, het is van origine een V8 waar men door de energie crisis in de zeventiger jaren een cilinderbank van heeft afgekapt, vandaar dat ze eigenlijk nooit een mooie laufkultur hebben gehad en altijd wat rauwig liepen.
Er is heel wat tijd geld en energie in deze V6 gestoken om hem te verbeteren.
Hij wordt ook wel de Douvrin motor genoemd naar de plaats in Noord Frankrijk, bij Lille waar de fabriek staat.
Als ik me niet vergis maakte het rete-zeldzame Venturi ook gebruik van deze krachtbronnen.
Die de Loreans waren lorrebalen om te rijden en bij Lotus hebben ze nog geprobeerd iets van die wagens te maken
LaLancia zegt
@desjonnies: zelfs Lancia heeft ze gebruikt in de eerste Thema’s.
v6ti zegt
@desjonnies: niet helemaal juist. Men noemt deze motor layout ook wel oddfire door de 2 ontbrekende kruktappen/cilinders etc.
Is ook leuk te zien aan de verdeelkap.
De peugeot 604 heeft deze motor o.a. gehad (naast de xn6 en de enkele diesel motoren) bij de komst vab de 505 V6 in 86 is deze oddfire configuratie komen te vervallen en heeft men even fire krukassen gemonteerd voor een gelijkmatige loop.
Naast de mvs venturi hebben nog veel meer auto’s deze motor gehad zoals b.v. de eagle premier.
rufctr01 zegt
@desjonnies: als dit van orgine een V8 is in welke auto heeft deze V8 gelegen? Ik ken niet zo heel veel Franse auto’smet een V8
sabrerator zegt
@rufctr01: in geen een. Ze waren bezig een V8 te ontwikkelen toen de oliecrisis uitbrak.
Toen hebben ze er een zescilinder van gemaakt. Verder als een paar prototypes van de V8 is het nooit gekomen.
Ik heb een tijdje terug in het Britse blad Octane een artikel gelezen van iemand die zo’n prototype V8 op de kop had getikt en die in een Citroen SM heeft gebouwd, wat ook ooit de bedoeling is geweest.
desjonnies zegt
@rufctr01:
Nee, de bedoeling was dat dit een V8 zou worden, echter de oliecrisis van 1974 heeft ze op andere gedachten gebracht.
jeroenwz zegt
@rufctr01: Die V8 is door PRV ontwikkeld voordat de oliecrisis van 1973/74 er was. Toen heeft men van die V8 een V6 gemaakt. Behalve wat prototypes heeft er geen V8 “vrij” rondgereden.
MaartenD zegt
Ziet er erg mooi uit maar mist de peekaas die je verwacht bij zo’n ontwerp
kniesoor zegt
Stoelen doen me denken aan die die in de R5 Turbo (1) stonden.
VW golf R zegt
Zo te zien is de bestuurdersdeur al een keer overgespoten, of het moet lichtval zijn. Maar toch wel serieus geld voor een youngtimer. Ik hoop dat mijn youngtimer dat ook nog eens waard word. Maar daar zijn er nu nog teveel van
MaartenD zegt
@smitjestekkie: Opel kadettjes zie je inderdaad nog regelmatig
T16 zegt
De Douvrin PRV V6 heeft 402 pk bij Venturi in de 400GT
of 268 pk in een Safrane Biturbo, met 368 Nm een beest van een motor.
Ook diende dit blok als basis voor de Alfa Romeo 155 V6 Ti in de 1996 DTM/ITC vanaf Silverstone.
Belangrijkste voordeel voor Alfa, een lager zwaartepunt met 90 graden V ten opzichte van de Busso V6 die een 60 graden V heeft.
Dit blok kon FIAT kiezen voor haar 155 racer omdat Lancia er gebruik van maakte in de Thema van 1985- 1992.
link: https://en.wikipedia.org/wiki/V6_PRV_engine
https://nl.wikipedia.org/wiki/V6_PRV-motor
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lancia_Thema
bozothenutter zegt
@t16: ik dacht dat de motor uit de V6 Ti gebaseerd was op de V8 van de Montreal, en dat dat de reden was dat Alfa van deze ‘ontwikkeling’gebruik mocht maken. (dat was toen het verhaal)
T16 zegt
@bozothenutter: FIAT heeft een sprookje verzonnen om te verdoezelen dat dit onderblok van Peugeot en Renault kwam. Maar dat is misplaatste schaamte daar alle overige techniek van Alfa Romeo kwam.
De eerste racemotor 2,5 l V6 60° was met 480 pk bij 11500 toeren per minuut 3 jaar lang al uiterst competitief.
Maar de gewichtsverdeling kon beter:
The 1996 version had a 2.5 L 90° V6 engine based loosely on the PRV engine[14] delivering 490 PS (360 kW; 480 hp) at 11,900 rpm, had a top speed of around 300 kilometres per hour (190 mph) and weighed 1,060 kilograms (2,340 lb).
https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_155
marinepower zegt
Tres bien!
rhellema zegt
De Alpine Le Mans, wat een mooie auto was dat toen ter tijd. Wij hadden er toen één in de showroom staan tezamen met een speciaal voor ons gemaakte Alpine Mille Mille. Dat was dezelfde als de Le Mans echter zonder de bodykit. Gespoten in een waanzinnig mooie wijnrode kleur en een grijs lederen interieur. Je kon de Le Mans volgens mij in 3 verschillende kleuren krijgen, deze donkerblauwe, een prachtige azuurblauwe, en een uni rode. Heerlijke GT’s waarvan we er toen ook nog één hebben geleverd aan Michael Bleekemolen. Mooie tijden waren dat toch…
rhellema zegt
@rhellema: shit…na het stukje geschreven te hebben heb ik de foto’s pas bekeken en daar zie ik die lichtblauwe staan…wat een beauty!!!
Dutchdriftking zegt
Liever een 610. Desalniettemin een heel gaaf apparaat.
tarquesh zegt
Franse auto’s heb ik nooit wat aangevonden door de slechte techniek, roest , en onbetrouwbaarheid, maar ze maken wel heerlijk ogende auto’s.
Net als bij de USA cars, mooi maar gevoelig.
Een Duitse auto is doorgaans van tijdsloze schniet en zo inelkaar gezet dat je er eindeloos in kan rijden.
Ontoppic bezien, die Alpine LeMans vind ik geknipt voor een automuseum waar meer speciale auto’s staan te glimmen. Een kunstwerk die ik niet wil, daar mijn voorkeur een Porsche 944 is.
v6ti zegt
@tarquesh: wat een bullshit. Dieselgate, spatbord randen opel kadett, oliestokende VAG, 3 cilinder troep in polos skoda en seat rammelende kettingen in VAG motoren…… goeie techniek he. Maar omdat het uit duitsland komt nemen we dat allemaal voor lief en als t uit frankrijk komt ligt t onder t vergrootglas.
desjonnies zegt
@v6ti:
Och ik heb gisteren nog onder de door mij geredde 106 Rallye uit ’96 gelegen, kneiterhard, onderdelen kosten een drôle en gewoon een keigoed karretje met 230000 op de teller waarvan de meeste in de stad.
Laat iedereen maar løllen !
jeroenwz zegt
@tarquesh: Het is niet voor niets dat er erg veel sprookjes uit Duitsland komen…
Joost zegt
Heel mooi, maar ook zeker meer dan de hoofdprijs.
Volgens mij geen origineel stuur erin, maar een stuur uit de A610.
En die 200 pk (gewoon de kat eruit slopen) is meer dan voldoende in die auto. Weggedrag is redelijk uitdaging (hulde aan de gewichtsverdeling en het jaren-80-turbogat), zo weet ik uit ervaring.
En toch vind ik het m net niet. Een bodykit op een auto die juist (volgens de brochure) is ontworpen om zo aerodynamisch mogelijk te zijn; het klopt niet