Er kleeft een grote ‘maar’ aan deze Alpina B3 occasion. Tip: de stand van het achterwiel is geen opzettelijke positieve camber.
We moeten tot dit jaar wachten voor een BMW M3 Touring, maar een stiekem al net zo goede BMW M3 Touring is er al jaren. Dan hebben we het natuurlijk over de Alpina B3 (of D3) Touring. Het welbekende Alpina recept is natuurlijk dat hun auto’s gebaseerd zijn op niet-M-versies van de auto in kwestie, neem de M340i in het geval van de 3 Serie. Vervolgens pakt Alpina de auto rigoureus aan om er een lekker luxueus Autobahnkanon van te maken. Overigens is Alpina geen ordinaire tuner, maar een eigen automerk: hun auto’s hebben een uniek VIN-nummer ten opzichte van de BMW die als donorauto gebruikt wordt.
Goedkoop
Alpina volgt een tof recept, maar helaas geen goedkoop recept. Een B3 Touring vliegt met een beetje opties over de 130.000 euro heen, bijvoorbeeld. Het is dan best opmerkelijk als we een Alpina B3 vinden die een stukje goedkoper is. Het gaat namelijk om een hagelnieuwe Alpina B3 Touring die als occasion aangeboden wordt met als eerste registratiedatum oktober 2021 en met slechts 231 km op de klok. Gloednieuw dus, en dat voor maar 43.500 euro. Koop dan!!1!
Addertje
Er zitten drie addertjes onder het gras. Ten eerste: de Alpina B3 occasion voor weinig staat in België, dus hij zou sowieso een stuk goedkoper zijn dan onze lekkere BPM-kassaprijzen. Ten tweede gaat het om een exportprijs zónder BTW. Ook dat zou dus voor particuliere verkoop weer nog wat geld er bovenop gooien. Het derde addertje onder het gras is wellicht de belangrijkste. We zeiden het al: die positieve camber op de headerfoto is niet zelf geïnstalleerd.
Schadeauto
Oké, dit had je al lang aan zien komen. De Alpina B3 occasion voor weinig heeft een schuiver gemaakt. En niet zo’n kleintje ook. Alle wielen staan scheef, de hele linkerkant zit vol met deuken en butsen, om nog maar te zwijgen over de linker voorhoek waar de schade ook nog eens verder gaat dan alleen het plaatwerk.
We kunnen geen één hoek vinden waar het niet duidelijk wordt dat er flinke schade is gereden. Ook heeft het incident meerdere airbags laten knallen. Je raadt het al: deze B3 is flink op. Je moet er handig voor zijn om hem werkend te maken, al vragen wij ons af of het nog gemaakt kan worden.
Het ongeval in kwestie kunnen we niet bevestigen, maar we hebben een nieuwsartikel gevonden uit België (waar de auto dus staat) waar de schade mee overeen komt. Dat nieuws komt uit Deerlijk, nabij Kortrijk, waar op een kleine weg de macht over het stuur werd verloren tijdens het nemen van een flauwe bocht. De auto belandde in een gracht en ging zelfs aan het tollen. De auto kwam tot stilstand tegen een muur, wat de grote impact op de linker voorhoek verklaart. De bestuurder was een handelaar, vermoedelijk degene die de Alpina B3 occasion bestelde. Hij kwam er zonder kleerscheuren vanaf en ook een passagier heeft het overleefd met lichte verwondingen.
Kopen
Goed, dat alles is een goede reden om zo’n 110.000 euro minder te betalen dan normaal voor deze Alpina B3 occasion. We vragen ons echter wel af of ‘ie voor minder dan 110.000 euro weer de weg op kan. Overigens was de auto nog nooit geregistreerd. Veel gloednieuwer dan deze krijg je ze dus niet. Kopen kan op de advertentie van de Alpina B3 occasion op schadeauto’s.nl.
rulefollower zegt
Daar ga je niet aan uit komen.
alcantara zegt
Gloednieuw? Ik vind total loss een betere benaming.
En 43k is veel te veel geld voor een wrak, ipv ‘zeer weinig’
406_v6 zegt
Binnenkort bij Jetcars..
tjorque zegt
43k voor een wrak?
Dan ben je toch echt het noorden kwijt…
raoufff zegt
Ff langs Rikkert en hij maakt em weer fabrieksnieuw!
pomoek zegt
Schade achter, dan denk je nog, nou 43, het kan. Maar dan die schade aan de voorzijde. Dan moet je echt 4 rechterhanden hebben.
kareljansen zegt
@pomoek: Aandrijflijn overzetten op een 318i met motorschade, maar dan moet je alsnog een hoop vrije tijd hebben..
Robert zegt
@kareljansen: deze optie is inderdaad de enige. Maar zelfs hierbij is het maar de vraag of dit economisch levensvatbaar is.
kniesoor zegt
Ik zou van dit soort snelle oto’s geen opgelapte ex-kreukelaar willen hebben. Dus wat mij betreft mag-ie, na verwijdering van de nog bruikbare delen, door de shredder.
ukbob zegt
De achterklep lijkt nog best ok… dus daar ligt voor iemand met een groene 3 touring een uitgelezen kans om op de meest omslachtige manier een Alpina badge op z’n 316 te schroeven 🤣
lexis zegt
Straks staat ie wel ergens te koop als premium selection, “van een oud vrouwtje” geweest altijd voorzichtig meegereden.
Tja performance Bmw’s in occosion kopen altijd beetje de loterij. Winnaars zijn er zelden.
ffw88 zegt
Als er een nieuw Alpina artikel is weet je bijna zeker dat je ongeveer de volgende tekst tegen gaat komen 😂
“Overigens is Alpina geen ordinaire tuner, maar een eigen automerk: hun auto’s hebben een uniek VIN-nummer ten opzichte van de BMW die als donorauto gebruikt wordt.„
doublechevron65 zegt
@ffw88: en wijnboer 🍇🍷
jmeverts zegt
@ffw88: haha inderdaad. We weten het inmiddels wel
kalesander zegt
Dit komt nooit meer goed, al zou het financieel al te doen zijn binnen het geld wat ie normaal waard geweest zou zijn; hier blijft iets aan kleven. Geen liefhebber wil deze auto nog, Alpina’s zijn dusdanig zeldzaam dat altijd te achterhalen zal zijn welk nummer deze klapper heeft gemaakt.
Bruikbare techniek gebruiken voor een leuke swap lijkt me de beste keus, hoe zonde ook van zo’n droombak.
3246cm252kw zegt
Heel apart als het een nieuwe auto betreft met die km’s en met de airbag eruit. Als die namelijk op transport modus nog stond dan zou die niet af zijn gegaan…
dvaerden zegt
Staat toch vrij duidelijk in het artikel denk ik. Is een “nieuwe” als in lage km-stand en nooit geregistreerd. Maar zoals ook in het artikel staat was de auto eigendom van een handelaar die er het ongeluk mee heeft gehad. Er is dus gewoon mee gereden maar dan waarschijnlijk met zijn handelaars/garage kenteken en daarvoor hoeft die in België ook niet geregistreerd te worden. Is zacht uitgedrukt wat een grijze zone of het mag of niet, maar gebeurd zo weinig controle op en zo weinig mensen weten 100% zeker hoe het nu echt zit dat het héél frequent gedaan wordt door handelaars/garagebedrijven in België.
mark997gt3 zegt
Zou eens een wet voor moeten komen dat dit soort schade auto gedemonteerd moeten worden. Zeer kwalijk om dit soort auto’s weer de weg op te laten komen!
jmeverts zegt
@mark997gt3: eens, onderdelen eraf schroeven voor de verkoop maar chassis in de shredder
autogeak zegt
Een auto die total loss is voor €44k verkopen, je moet het maar durven.
petroldrinker zegt
Word gewoon in litouwen of polen hersteld, net als al die usa imports van tegenwoordig die daar opgelapt worden….
harleytijn zegt
@petroldrinker: zag idd deze week een vrachtwagen met LT kenteken vol met US schadewagens richting het oosten rijden. Stond echt van alles op. De US dealernamen stonden nog duidelijk leesbaar op de kentekenplaathouders. Ook redelijk nieuw spul, maar allemaal met flinke schade.
sabrerator zegt
Volgens mij koop je voor die 43 mille alleen een aandrijflijn en wat interieurdelen. Best aan de prijs, als je het mij vraagt.
vindik zegt
231km!!!
Foto’s van het gedeukte ego?
dree16v zegt
Schadeauto, doorgestreept chassisnummer.. Laat maar ;-)
jmeverts zegt
@dree16v: inderdaad, nog slecht gedaan ook, je ziet het oude nummer nog duidelijk staan
harleytijn zegt
Vind je het gek met zoveel positief camber achter. Daar is toch niet normaal mee te rijden… dat blijkt wel uit de andere foto’s….
Wel heel zonde want verder mooie specs!
wernerv8 zegt
Alleen als je een eigen reparatiebedrijf hebt en je doet het in je vrije tijd. Anders lijkt het mij dar ie igg economisch loss is