Toch lekker, om wat vermogen over te hebben.
We kunnen veel zeggen over bedrijfswagens. Sterker nog, we zeggen heel veel over bedrijfswagens. Bedrijfswagens zijn de ruggengraat van de economie, om maar even een populaire frase uit de kast te halen.
We rijden er niet zozeer in voor de leuke kilometers, maar juist voornamelijk om werk mee te kunnen verrichten. Dat kan van alles zijn. Een categorie die nog weleens wordt vergeten is die van personenvervoer. Denk dan niet aan een MPV of stationwagon, maar een echt busje met een paar rijen aan banken. Voor taxibedrijven en autoverhuurders heel erg handig.
Een voorbeeld is deze Volkswagen T5 Kombi, een verstandige bus voor een verstandig vervoersbedrijf. Althans, normaliter. Deze is namelijk onder handen genomen door het beroemde c.q. beruchte TH Automobiltechnik. Ja, de bus is opgevoerd, maar niet zoals je gewend bent. We hebben het niet over een andere chip met uitlaat, maar over het ‘echte’ werk.
De veel te vervuilende TDI-motor is eruit geschroefd. In plaats daarvan is de T5 Kombi voorzien van een 3.6 liter Porsche motor. Niet zomaar een Carrera-aggregaat, maar een raszuivere Mezger, de 3.6 Twin Turbo uit de Porsche 996 GT2. Deze levert standaard 456 pk, maar voor de gelegenheid hebben ze het blok iets opgeschroefd naar 647 pk. Inderdaad, meer dan de 997 GT2 RS levert! Om de boel tot stilstand te krijgen is de auto voorzien van een setje enorme Brembo’s.
De T5 is gespoten in een Porsche groene lakkleur en is compleet aangepakt. Zelfs het interieur is totaal anders. Zo zit je in het midden. De banken zijn vervangen voor racekuipen. Wel zo gepast. De prijs voor zo’n bedrijfswagen? Die is niet mals: 155.000 euro, net zoveel als bijna twee jaar geleden, toen ‘ie ook al te koop stond. Daar koop je met gemak 5 gewone T5 Kombi’s voor. Maar ja, die zijn alle vijf véél langzamer dan deze groene bliksemschicht. De advertentie van deze gebruikte bedrijfswagen kun je hier bekijken.
kennone zegt
Had deze een hele tijd terug niet meer vermogen? Rond de 800pk volgensmij.
bierbuik zegt
@kennone: klopt, maar later hebben ze het iets terug geschroefd. Schijnbaar wel lastig te verkopen zo’n bus, of zou hij elke keer weer doorverkocht worden?
willeme zegt
@bierbuik: Ze hebben er bij TH meerdere van gebouwd. Een paar jaar geleden stonden er een paar (waaronder deze groene) bij een grote Porsche meeting in Dinslaken. Je kon ze destijds laten bouwen met allerlei stadia qua tuning, van 420 pk tot 800 of meer. Aangezien het ombouwen veel meer kost, dan de tuning, koos het handjevol eigenaren voor lekker veel pk’s ;-)
Forzedesign zegt
Mmm… Leuke uitdaging bij het trekken van een kaartje bij een parkeergarage.
mashell zegt
Als die vloermatten een indicatie van het niveau van afwerking van de techniek zijn..
unavailable zegt
@mashell: Voor dat geld hadden ze interieur ook inderdaad beter kunnen laten ogen.
lukevdh zegt
Zonde om die motor in deze auto leggen.
stephane8200 zegt
@lukevdh: sommige mensen hebben er veel tijd, geld en moeite voor nodig om te zeggen dat ze een snelle of zelfs de snelste Bulli hebben.
Andere auto’s zijn met minder vermogen waarschijnlijk sneller.
wimof zegt
Mijn t4 heeft na één kilometer evenveel centimeters gereden als dit geval. Update vandaag de 449000 km zonder buiten onderhoud kosten gehaald. Ik mag nog 1 maand Brussel binnen en daarna blijf ik er weg.
monsieurleloure zegt
@wimof: De T4 stond nog bekend als duitse degelijkheid op roest na. Daarna is het bergafwaarts gegaan.
wimof zegt
@monsieurleloure: Nu de mijne is van 2002 en geen mm² roest.
tortuga zegt
Ombouwen tot lichte vracht en snelste pakjes dienst is kermit de kikker
jpsienen zegt
@tortuga: Het is groen en is altijd eerder bij de klant dan het PostNL busje..
Kermit de Quicker
Dutchdriftking zegt
Je hebt er geen klote aan, maar wel heel leuk.
ghost zegt
Ik zie mezelf al met 300 over de autobahn knallen met dit groene monsterbusje!
* geluid van de Dukes of Hazzard Claxon *