In de enige juiste kleur ook nog.
Hoewel de Porsche 911 van generatie 993 door puristen doorgaans bechouwt wordt als de laatste ‘echte 911’, was de 993 Turbo die uitkwam in 1995 duidelijk al een stap in de richting van toekomstige ‘Elfers’. Zo was het bijvoorbeeld de eerste 911 Turbo met twee turboladers en wellicht nog significanter, de eerste 911 Turbo met permanente vierwielaandrijving. Het listige karakter van de 930 Turbo en 964 Turbo werd daarmee definitief de deur uit gesmeten. Volgens sommigen is dat eindeloos jammer. Maar ach, zij weten inmiddels dat ze aan het einde van de productiecyclus van elk model 911 een GT2-versie kunnen verwachten om het RWD-hart op hol te brengen.
Ondanks dat de scherp(st)e randjes dus enigszins van de 993 Turbo afgeveild zijn, blijft het een gewild model. Tegenwoordig schieten de prijzen van dit soort speciale Porsche’s die de youngtimer-leeftijd bereikt hebben dan ook door het dak heen. Zelfs de lange tijd verguisde 996jes kruipen de laatste tijd duidelijk omhoog qua prijzen, zeker in Turbo-trim.
Maar terug naar deze 993. Lezers van een bepaalde leeftijdscategorie kennen ‘m misschien nog wel uit Need for Speed: High Stakes. Een spel dat een jonge @jaapiyo hélémaal grijs heeft gespeeld. In mijn herinnering had de 993 Turbo in dat spel ook altijd deze kleur, maar het kan zijn dat ik die er gewoon altijd zelf aan gaf. Arenarot-metallic noemde Porsche deze dieprode tint en ook vandaag de dag staat het nog prachtig. Het interieur van dit exemplaar is trouwens blauw. Een combinatie waarvan je niet meteen zou verwachten dat ‘ie werkt, maar toch valt het op de plaatjes niet tegen.
Bijzonder aan de Porker is dat hij is uitgerust met de X50-optie. Deze motorupgrade bracht het vermogen van 408 pk naar 430 pk. Porsche fabriceerde 183 van deze Turbo’s met de optie. De auto is afkomstig van de eerste eigenaar en voorzien van alle historie. Die historie zou moeten bewijzen dat de auto 65.860 kilometer gereden heeft, want dat is de stand die op het klokje staat.
Om de opper-911 te kopen moet je net over de grens zijn in Bad Bentheim. Op Marktplaats bedraagt de vraagprijs van deze bijzondere Turbo 179.500 Euro. Die prijs is wel inclusief BPM, want die bedraagt namelijk nul Ekkermannen bij auto’s van 17,5 jaar of ouder. Zou jij deze Turbo verkiezen boven een nieuwe 991 Carrera GTS of sla jij deze opgevoerde Kever liever plat?
bofkont zegt
Droom auto!! onzettende auto porno is dit, voor mij gaat niet mooier worden wat betreft porsche.
arthurh zegt
@bofkont: helemaal mee eens :)
e1000bmw zegt
@bofkont: Eens.
cvoo zegt
Heel gaaf en een mooie kleur!!
bofkont zegt
http://www.barroncars.de/angebote
Sowieso een prachtig aanbod dit bedrijf, altijd leuk om op een zonnige zomerdag langs te tuffen en gewoon even te kijken, en vooral te blijven dromen.
viezefreddyw zegt
Ja, zou deze blindelings kiezen boven een 991 Carrera GTS. Sowieso boven elke 991 911. Vind de 993 de mooiste 911 ooit gebouwd en in deze kleur absoluut een parel. Eigenlijk de enige 911 die ik écht zou willen. Prachtig ding.
misterdrogba zegt
ik vind deze vooral in de neus te braaf/zacht vormgegeven, de voorganger 964 is voor mij toch de ultieme Porsche. Mooie auto’s met even “mooie” prijzen..
mashell zegt
@misterdrogba: helemaal mee eens. Hoewel de 993 echt de betere auto was. Was de 964 de laatste echte klassieke 911.
pkgek zegt
Zou liever deze luchtgekoelde hebben, mr dan als ik er nog een paar andere beauties ernaast zou hebben. Als Daily Driver denk ik toch dat ik ‘zwicht’ voor een 991…
toyotafortuner zegt
993 Turbo > 991.
In een heerlijke kleur als waarin deze 993 is uitgevoerd, al helemaal!
trolle zegt
Geef mij maar deze ipv een hedendaagse kever. Deze hebben tenminste nog karakter
kritisch zegt
Blauw leer…. met een rood/paarse kleur. Afknapper!
jorden zegt
@kritisch: hele aparte keuze laten we maar zeggen
breakingpoint zegt
Kwijl… die kleur staat hem zó goed!
reactief zegt
Ik ben één van de weinige, zo niet de enige, die de 993 de minst geslaagde 911 vind.
Nee, doe mij maar een 997.1 Carrera S en daarnaast een G-model 3.2 SC.
E34M5Touring zegt
Dit type vind ik de enige mooie 911. Maar het is niet de 911 die ik zou kopen. 997 GT3 RS 4.0, vind ik de ultieme 911. De looks zijn iets minder maar dat maakt de rest ruimschoots goed.
louisvdd76 zegt
@E34M5Touring: die staat nu in Gelderland te koop
borrelnoot zegt
Mooiste 911 ever!
baklava zegt
993 ist ganz geil jah
blogade zegt
Ik moet hem even terugduwen… wat een prachtige en moddervette auto!
joaker zegt
Wat een geweldige auto in een fantastische kleur.
Heb hier een 1:18 model in exact dezelfde kleur.
martijndh zegt
Hier gaat mijn hart sneller van kloppen!
WoutJan15 zegt
Staat een 993 turbo S in deze kleur bij Gina Collector Cars in Leek, schitterend. Die “S” toevoeging is ook goed voor zo’n drie ton bovenop deze vraagprijs..
Forza zegt
Als ze geen 456 hadden gehad daar had ik zeker deze Turbo gekozen. Machtig mooi apparaat en met afstand de mooiste 911 van de laatste 25 jaar.
100octane zegt
Lekkere wagen. Mooie kleur. Interieur past als een tang op een varken, zoals mn hier id volksmond zegt.
drdre1 zegt
Euh, was het niet Neer for Speed: Porsche Unleashed? Eén van de beste en meest vermakelijke racespellen van dat moment. Maar OT: skonne woage joa
john4545 zegt
@drdre1: Ik heb recent XP weer geinstalleerd om dit te kunnen gaan racen. Erg leuk spel, ook al had ik een echte 993 voor de deur :)
Robert zegt
Ik zou heb nog een ‘verouderingskuurtje’ laten ondergaan bij de tovenaars van Singer. Dan wordt deze 993 nog eens dubbel zo duur, maar ik denk dat een paar Fuchs velgen en de retro-klassieke chroomaccenten echt heel fraai zullen combineren met deze donkerrode lak.
davelepeef zegt
Ik had ‘m zó opgehaald, ware het niet dat ik me helemaal leip zou ergeren aan de velgen die links/rechts niet symmetrisch zijn…
sracert zegt
JA!. alles erna: NEE!
gloudertje zegt
Wat mij betreft het mooiste type 911. Prachtig! Wel een andere kleur interieur
E550 zegt
Werd de EU-Spec Turbo uitgevoerd met US-spec achterlichten, of heeft de eigenaar dat zelf gedaan?
john4545 zegt
Ik heb jaren een 993 Carrera 2 gereden, wat mij betreft een nog betere uitvoeirng dan de Turbo, die iets te zwaar en iets teveel vermogen had. 4-weheel drive of niet in de regen moest je verdomt goed sturen en heb menig schrikmomentje gehad boven de 90kmh. Wat er klopt aan dit model, naast de luchtkoeling, is het interieur met de oude klokkenwinkel en vrij spartaanse invulling van de rest. De 996 vond ik echt zon afknapper. Tegenwoordig zal je overigens met deze 430 pk een stuk beter meekomen dan de ongeblazen 3.6 maar voor mij blijft dat de voorkeur. En dat geluid. Dat geluiddddddddd aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhh
biohazardracer zegt
Wat een pareltje. Heerlijke kleur en wat mij betreft gewoon de vetste 911 turbo ooit (uitzondering is de 930 turbo natuurlijk)
Dutchdriftking zegt
993 turbo, mijn droom Porsche. Wel een gele graag.
maferick74 zegt
How are you doing ?
arenarood zegt
Echt wel de juiste kleur! Werd zo gepresenteerd op de autosalon van Genève.
Hennep zegt
Iemand in mijn geboortedorp heeft al heel lang een gele. Droomauto is het zeker.
hugoe zegt
Het blauwe interieur slaat de plank dan weer volledig mis imo
sulobb zegt
Ik ga er nog over dromen denk ik…wat een prachtbak!
cossiekiller zegt
Is dit nu een turbo of een turbo S? Hij heeft de vermogenupgrade en de airscoops opzij van een turbo S, maar geen gele remklauwen of ’turbo s’ opschrift in de deuren. Is zo een beetje een halve precies…