Gisteren zagen jullie Casper rondsnorren in een 924 met 5.000 kilometer, vandaag stuitten we op het complete tegenovergestelde: een Porsche 928 met, hou u vast, 1.046.000 kilometer op de klok. Whoa momma!
Als de Club Sport van gisteren een strakke jonge maagd was, dan is dit ’the village bicicle’, om met de woorden van ene A. Powers te spreken: deze Porsche heeft een kilometerstand waar menig taxichauffeur blij van wordt in zijn broekje.
Het model is er één van de vroege serie, uit 1979, en dat er 7 cijfers op de klok staan zie je er niet aan af. Volgens de aanbieder echter loopt de auto nog op zijn eerste motorblok, een 4,5 liter V8 met 239 pk, om precies te zijn. Voordat hij hem aan de volgende koper overdraagt doet hij bovendien ook nog even een oliewissel. Da’s schappelijk! Voor de rest is het gewoon ‘einsteigen und losfahren‘ voor bijna 6 rooitjes, met deze ervaren 928.
Aan u de taak om te oordelen of we hier met een slimme aandachttrekker die een miljoentje heeft gesmokkeld te maken hebben of niet. Zo niet, dan moet dit haast wel de Porsche met de meeste kilometers ooit zijn, maar we zijn sceptisch… Zou het?
Met dank aan T16 en Tijs voor de tip!
forzaferrari zegt
Deze auto wordt gebruikt waarvoor hij bedoeld is. Mooi om te zien.
gofuckyourselfie zegt
Inderdaad, hij heeft iig levenservaring
jrk68 zegt
De toenmalige hoogste baas (ja zo noemde wij dat toen, niks hip CEO) van Mercedes heeft ooit gezegd, de beste auto die je kan kopen is een Porsche 928.
Dat was een wijs man met visie…
trambel zegt
@jrk68: Dat is waarschijnlijk omdat alle draaiende delen in het blok van Mercedes zijn..?
ej20g zegt
Ach, kilometers. Op zich zeggen kilometers niet veel over de technische staat van een auto. Ook hoeft een motorblok met meer dan 1 miljoen kilometer ervaring nog lang niet versleten te zijn. Gewoon op tijd olie en dergelijke wisselen en vervangen en vooral ook de goede vloeistoffen gebruiken. Dan kan een auto makkelijker veel langer mee dan mensen denken.
erwh zegt
@ej20g: klopt helemaal, zeker in Nederland waar het gros van de 2e hands auto’s op miraculeuze wijze nooit veel meer dan 2 tot 3 ton heeft gelopen. In werkelijkheid is dat vaak een factor 2-3 meer, maar rijden die auto’s vaak nog helemaal prima.
T16 zegt
Met 239 pk hoeft dit blok niet zo heel erg hard te werken, het specifieke vermogen is 53 pk per liter.
Belangrijkste bedreigingen zijn matig onderhoud, sludge vorming en andere vervuiling van het blok. Met de juiste oliefilters en net gebruik zoals gewoon warmrijden kan het zeer lang mee gaan. Dan verteren vervolgens wel de pakkingen, rubberslangen gaan uitdrogen en scheuren.
Goed onderhoud en preventief onderdelen vervangen is hier de sleutel tot een lange levensduur.
Peil je olie en controleer het koelwater, dat ook met enige regelmaat moet ververst.
Overigens heb ik deze 928 14 mei al getipt, leest Wouter zijn mail niet meer?
tupperware zegt
Jammer van de iets donkerdere deur, verder ziet hij er nog goed uit.
Zoals ej20g terecht zegt, goede olie, op tijd verversen en netjes warm rijden en je blokje gaat langer mee dan je denkt. Niet vergeten de distributie op tijd te vervangen, anders heeft het nog weinig zin.
Olie verversen doe ik altijd zelf, bij de meeste garages betaal je voor premium olie maar krijg je frituurvet..
desjonnies zegt
@tupperware:
Tsja, ouwe Lu**en hebben nog echt rijvaardigheids onderwijs gehad met een rij-instructeur en/of Vader die je bijkans in elkaar trapte als je een koud motorblok over de kling joeg.
tupperware zegt
@desjonnies:
Daar begint het uiteraard mee, wij ouwe L*llen is nog liefde voor techniek bijgebracht.
De techniek, die moest je koesteren, als je wil poetsen koop je maar een vaas..
gash zegt
Best cool een Porsche met zo’n kilometerstand. Zou er wel documentatie bij willen hebben die dat ook aantoont.
mashell zegt
Blijft een echt mooie wagen die 928 ook met 1 miljoen op de klok.
rob5nismo zegt
Ik vraag me af hoe vaak dat interieur opnieuw bekleed is.
Want bij mijn auto met 199.000km begint de bestuurders stoel wat slijtage te vertonen
ej20g zegt
@rob5nismo: bekleding slijt voornamelijk door het in- en uitstappen. Vooral de wangen slijten dan veel. Mijn auto heeft oo dit moment iets meer dan 353.000 km op de teller staan en begint lichte slijtage aan de linker wang te vertonen. Op 2 brandgaatjes van de vorige eigenaar na is het interieur nagenoeg nieuw.
sprankel zegt
@rob5nismo:
Je hebt 3 factoren
Kwaliteit stof/leder
kleding die men draagt
onderhoud interieur
Kwaliteit van materiaal is algemeen bij alle merken heel sterk achteruit gegaan. Tegenwoordig zitten bedrijven alles om te draaien om te zien of ze nergens kunnen besparen (productie proces optimaliseren noemen ze dat dan). Een goedkoper stofje/leder valt niet meteen op, maar als je zetels na 200 000km op zijn dan weet je genoeg.
Wat kleding betreft, Jeans op leder is geen goede combo. Met verontreinigde werkkledij op je zetels gaan zitten is ook niet goed, zeker niet als je met wat agressievere producten werkt. Alles wat uitsteekt is minder en last but not least, overgewicht rekt de stof/leder sneller uit.
En onderhoud, vooral leder heeft onderhoud nodig. Soms zelfs een warmte massage om het de plooien eruit te krijgen. Stoffen zetels hebben minder onderhoud nodig maar o wee als er iets op gemorst word, als er een vlek inzit krijg je ze er zelden uit is mijn ervaring.
Een leder interieur dat goed is onderhouden & van deftige kwaliteit kan zonder probleem 300 000km aan terwijl het nog zo goed als nieuw is. Juist op de bestuurdersstoel kan je een beetje verfschade tegenkomen maar dat is vrij snel opgelost. Maar leder onderhouden staat niet in het boekje van de gemiddelde autorijder, als ze hem al is stofzuigen mag je blij zijn. En dan is de rek er na 300 000 er echt wel uit.
peterpan72 zegt
Auch…alleen in amrika? Ding rijdt 1 op 5 ofzo? Das 200.000 liter bezine ofwel 350.000 eurootjes lichter?
mashell zegt
@peterpan72: 1 op 5 kan zo’n 928 best als jij als bestuurder dat zo wenst. Maar Amerika? Brede kentekenplaathouder zonder kenteken, de kilometerteller, de bestrating, de Apfelschorle en het flessenwater in de garage. Ik tip: Duitsland.
moveyourmind zegt
@peterpan72: Nou, toch wel een stuk minder dan dat bedrag. Vergeet niet dat de auto uit 1979 komt. Toen kreeg je de benzine nog voor een habbekrats bij een set handdoeken.
T16 zegt
@peterpan72: Staat te koop in Bad Schönborn.
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/porsche-928-million%C3%A4r-bad-sch%C3%B6nborn/193749607.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=9&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=20100&makeModelVariant1.modelId=11&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&negativeFeatures=EXPORT
peterpan72 zegt
@T16: haha goed gevonden…! Mijn audi heeft 220k op de teller, ik rijd dus nog maar ff door zonder te mopperen. Alleen jammer dat mijn automaat om de 80k km totaal an gort is…
rotarypowah zegt
Deze heeft anderhalf miljoen and counting op de teller: http://www.petrolicious.com/meet-the-million-mile-porsche-356-daily-driver
desjonnies zegt
Met deze is het te doen, de latere modellen, die voorzien zijn vande meest bizarre electronische waarschuwingen zoals een te lage bandenspanning enz, daar haal je dat niet mee door de eeuwige storingen en peperdure reparaties.