







Voor weinâg.
Er is de afgelopen jaren veel veranderd bij Volkswagen. In het begin van dit millennium deden ze er bij VAG nog van alles aan om Volkswagen een soort van premium merk te maken. Kijk maar naar de Phaeton, de Touareg en deze Passat met W8 onder de kap. Het devies: veel cilinders onder de kap en veel zacht plastic in het interieur.
Vooral wat betreft dat eerste is het tegenwoordig armoede bij Volkswagen. De opvolger van de B5 Passat had nog maximaal zes cilinders onder de kap. Het huidige model (rijtest) moet het zelfs zien te redden met een 2000cc groot vierpits turboblokje als topmotorisering. Denk je de stofzuiger even weg is dat letterlijk maar half de motor uit de machtige Passat W8 van weleer. Ook qua onderstel is het B5 platform dat gedeeld werd met luxe broeder A4 inmiddels vervangen door het MQB-platform dat gedeeld wordt met onder andere de Golf.
Kortom de Passat heeft flink moeten inleveren de afgelopen jaren. Volkswagen werd weer gewoon Volkswagen en luxe fratsen werden weer overgelaten aan Audi. Maar, gelukkig kan de liefhebber van hele dikke Volkswagen’s nog altijd uitwijken naar de modellen van toen, inmiddels verworden tot begerenswaardige youngtimers.
Neem nou deze Passat W8 Variant uit 2002. Deze sleeper schreeuwt toch gewoon goede smaak. Holleeder had er eentje. Leo de Haas ook. Iedereen begrijpt waarom. Kijk bijvoorbeeld naar die vier uitlaatpijpen, die Recaro’s aan de binnenkant en die perfecte wielen. Een sedan was wellicht chiquer geweest, maar zo’n station is wel zo bruikbaar.
En dat wil je, want zoals de verkoper al aangeeft gaat de echte liefhebber er natuurlijk dagelijks mee rijden. Zelfs al is de auto een ‘verzamelaarsexemplaar’. Wat hij daar precies onder verstaat, wordt duidelijk als we lezen dat de auto een kilometerstand heeft van 198.989 en dat de auto geïmporteerd is uit Duitsland.
Oké, dat is een beetje flauw. Als het goed is zitten de onderhoudsboekjes bij de auto, evenals rekeningen waaruit zou moeten blijken dat de automaat de nodige liefde heeft gekregen. De vraagprijs van de opper-Passat bedraagt 5.500 Euro. Maar voor potentiële kopers heeft de verkoper nog wel een boodschap te melden:
“Let op!
Betreft particulieren verkoop.
Uiteraard worden onzin biedingen per direct verwijderd. Bandenschoppers, gelukzoekers, testpiloten en “ik moet nog even met mijn vrouw overleggen” dienen thuis te blijven! Kortom, neem uw vrouw/partner gelijk mee, anders zonde van uw en mijn tijd! Proefrijden enkel bij serieuze gegadigde!”
Dat je het maar weet…
Bedankt Robert voor de tip!
Wel eens een paar gekeken voor zo’n W8. Maar belasting, verbruik trekt je helemaal leeg. Daarbij zijn ze niet echt betrouwbaar en een een beetje diesel is voortaan sneller. Maar de W8 roffel is wel leuk.
@thomasthomas: 1.8T is de betere keuze!
@rachid: Laat me niet lachen, er is maar 1 de beste keuze en dat is de 1.9 TDI…….dat weet iedereen
@slickrick: mee eens, heerlijke blokken!!
@slickrick: 2.5 180pk TDI
@dutchdriftking: the master race
@dutchdriftking: daar lopen de krukaslagers van kapot! Slechte blokken.
@rufctr01: Inderdaad. Gewoon de 1.9TDI graag; onverwoestbaar en met chippie makkelijk naar 160pk te brengen … nu alleen nog een roetfiltertje :(
@rachid: Zeker niet!! dan nog altijd de 2.8 V6 4 motion!
@bofkont: 1650kg en 196pk is gewoon traag.
@dutchdriftking: heel snel niet maar vrij vlot is hij wel hoor.
@rachid: sowieso niet. 2.7 van de S4 er in!
@thomasthomas: Hey meneer Thomas, wat weet jij nou af van de betrouwbaarheid af van deze auto? Je lult gewoon uit je nek. Deze auto is juist hartstikke betrouwbaar, mits goed onderhouden maar dat geld voor iedere auto, Grote kans dat je dit apparaat over een paar jaar voor het 3 voudige kan aanschaffen is levensgroot.
Zeker leuk totdat je er iets mee krijgt $$$
@peugti: Ik houd enorm van mijn vrouw, maar wat zit ik af te janken na een dagje shoppen. Zo dus ook met auto’s. Een auto om van te houden laat je janken bij het pinnen.
@peugti: Ja, peugti, dat is voor iedere auto het geval! en wanneer je een lege beurs hebt kun je beter met de bus gaan! ik adviseer je om eens op een site te kijken waar ze auto,s voor jou budget verkopen.
B5 blijft in mijn ogen de meest elegante Passat. Tijdloze vormen, zeeën aan ruimte en bakken comfort. In de juiste combinatie (donkere kleur, chromen sierstrips en 17 inch of 18 inch velgen, leer en automaat) nog steeds een prachtige verschijning.
@vonklausenburg: absoluut een schitterende wagen. Jammer dat het S4 blok nooit origineel geleverd is in de Passat. Haf hem echt af gemaakt.
@dutchdriftking: Dus dat, S4 blok en 4Motion en gaaaaaan! Al moet ik eerlijkheidshalve bekennen: die smeuïge dieselblokken mogen er ook zijn.
Zo te zien heeft ie hem zelf ook nog geen 3 maand (vanaf 16 dec)…
@twentsediesel: Twents is een mooie schrijftaal zo! Lelijke auto, maar wel speciaal. Darm van een verkoper.
@fmgarcia: :-))
Effe zonder gekheid: deze tijdsduur stinkt mogelijk. 2-3 maand er tussen is -mijns inziens- te lang voor direct doorverkoop en te kort om plezier van de wagen te hebben. Lijkt me enorm oppassen….
Geluidje van zo’n W8 is wel echt een oorgasme ..
@twentsediesel: en dan ook nog met zo’n omschrijving dr bij, dat irriteert mij dan weer gigantisch. Over je taalgebruik heb ik geen commentaar mede tukker :p
W8 op de voorwielen? Nee bedankt…
@frederik: is altijd 4 motion
@schellekens006: Nou vooruit dan :)
@frederik: vooruit wil die zeker haha
@schellekens006: je bedoelt quattro ;-)
@willeme: v6 lengte dus quattro idd.
Uit de tijd dat er nog dashboard klepjes in zaten.
Als de auto net zo goed is als des mans beheersing der nederlandse taal, zou ik ‘m laten staan.
In sedan echt een fijne auto!
Kan de 1.8T eerder aanraden, met een chipje erbij etc, ben je sneller/voordeliger af dan een W8.
Verder prima en degelijke auto’s.
@rachid: Zeker niet sneller!! de 1.8T is vooral onderin niet thuis en helemaal met zo’n zware wagen als de Passat.
Deze W8 is een onverwacht sneller rakker kan ik je zeggen!! bergen koppel en bijna gelijk instant met die 8 cilinder.
@bofkont: die W8 is zwaar teleurstellend als het gaat om instant torque. Je moet hem echt op toeren houden. Een beetje 1.8T met chip is fijner. Of nog beter, die V6 TDI. Die W8 was gewoon een trage zuipschuit. Het idee was leuk, maar de uitwerking matig.
Bij VW zagen ze dat ook in door de Phaeton een Audi V8 te geven, en niet dit koppelarme blok.
@willeme: was dit koppelarme blok niet nodig omdat de 4.2 niet paste?
@kennone: speciaal voor deze serie had VW de neus van de Passat verlengd. Dus die 4.2 zou ook wel gepast hebben.
@willeme: een 0-100 tijd van 6.5 sec noem jij teleurstellend ?? Die oude nagelende 2.5 tdi met matige nokkenassen doet daar bijna 10 seconden over.
De w8 beschikt bij 2750 toeren al over max koppel, die oude 1.8T komt bij 3500 een beetje lekker op gang.
Weet niet hoe vaak jij in een W8 hebt gereden , maar is een zalig blok, tikt moeiteloos de 270/280 aan.
@bofkont: op de teller, ja ;). Wind mee, berg af, veel fantasie. Knap dat je hem in de begrenzer kreeg. Tijdens een toertochtje door Dld met een 928, Saab 9-5 Aero en dus zo’n hopeloos gecompliceerde Passat W8 was de Passat behoorlijk traag. Viel mij vies tegen.
Volgens mij deed de Passat Combi W8 met automaat er 8,1 seconde over om de 100 te halen. Dat is bijna genant te noemen met 275 pk.
Dus dat is het probleem een beetje met die W8’s: ze haalden dat vermogen bijna nooit. Audi’s V8 motoren waren veel fijner. Meer vermogen, meer koppel en een mooier geluid. (Mede) Daarom werd de W8 uiteindelijk gewoon geschrapt voor de Toaureg en Phaeton.
@willeme: 2.7 uit de S4 was perfect geweest voor deze auto.
@dutchdriftking: Oettinger leverde deze wel. Dan had je een 2.7 met 330 pk en 500 Nm (of zelfs meer als je maar genoeg centjes meebracht). De tellers kwamen rechtstreeks uit een S4. Maar in plaats van zoveel moeite doen kun je ook een nette A6 2.7T quattro kopen. Heb je meteen een luxueuzer interieur ;)
@willeme: absoluut waar.
@willeme: fantasie ?? Jij wellicht ??Kan je verzekeren het exemplaar wat ik meermaals heb gereden alles behalve traag was, die oude 2.5 tdi is traag.
Geen handbak, geen deal.
@jochempie: Die zijn heel erg schaars.
@bofkont: Daar heb ik geen boodschap aan.
@Jochempie: groot gelijk. Die ontzettend trage tiptronic haalt alle vaart eruit. Naar de 100 houdt je het gewoon bij met je Focus ;). (ST170 toch?)
@willeme: Die Focus is echt niet zo snel hoor, iets van 8,4 seconden naar de 100… ’t Is een beetje als een MX-5: snel is het niet, maar het voelt wel snel aan.
Bijzonder negatieve vibe in die tekst van de verkoper.
Lijkt alsof hij niet gelukkig is met zijn uber passat.
Als je dan iets van 15 jaar oud koopt als ondernemer, dan liever een limousine met dikke diesel.. dan een tempelierende veelcilinder op petrol.
Een vriend van me had er eentje, naast zijn rs2 en rs4. Gewoon voor de leuk, maar gauw verkocht want het verbruik was écht verschrikkelijk.. nog vele malen erger dan een rs4!
Wat een lelijk interieurkleurtje. Voor de rest is zo’n W8 wel leuk maar op lange termijn loop je er gewoon op leeg. Doe mij maar een pompverstuiver 1.9 TDI met handbak op zo’n Passat.
Eindelijk weer een auto waar ik mijn 6310 in op kan hangen!
Altijd gaaf, zo’n W8.
En, toegegeven: ik begin de B5 Passat toch wel aardig te waarderen
De B5 blijft toch de Passat, al is het omdat hij zoals gezegd van het B5 platform komt. De W8 is uniek, al weet ik niet of ik het zou aandurven.
Een W8 in een Passat. Het klopt gewoon niet. Het voelt aan als een tuningprojectje van een of andere megalomane VW bestuurder die denkt dat ie met zoiets zijn merk naar een hoger plan kan tillen. Beetje hout nog op het dashboard en …klaar.
@schreute01: Valt mee, met de CLK/ C55 en S4 doen ze het het ook, zelfde formaat auto.
Hele fijne wagen!!
Maar met wat pech kun je het hele blok eruit lepelen als de lamdasondes vervangen moeten worden plus nog wat andere sensoren waar je gewoon niet bij kunt.
Wel een ontzettend fijne wagen!! uber cruiser en echt schofterig onverwacht snel voor een passat, niemand verwacht het.
Lekker anoniem
Op het geluid na valt de Passat w8 echt tegen
Geluid vind ik overigens ook niet eens super, de lekkerste passat blijft nog altijd de R36!
Zuipuh jonguh ….
Nou vooruit. Ervanuitgaande dat het hout afkomstig is van de plasticboom, de navigatie hooguit voldoet als je terugkeert naar het Flinstone-tijdperk en er een extra tankwagen achter gehangen moet worden (zit er wel een trekhaak onder), lijkt dit mij een VAAG-product waar ik mij wel in zou willen voortbewegen.
Ik koop alleen gebruikte auto’s waarvan op de foto’s naar Radio 4 geluisterd wordt. Dan heb je een goede. Luistert de verkoper naar radio 538 dan is de teller teruggedraaid en luistert de verkoper naar SlamFM dan is de wagen afgeragd. Bij 100%NL is er in de wagen gerookt en meestal ook Heineken gedronken.
@mashell: Hulde ?
Ik denk dat je meer aan een touareg met v10 hebt
Heb er eens serieus naar gekeken. Kende de auto helemaal niet. Maar ben toen eerst maar is mij een beetje in gaan lezen voor ik in het diepe sprong. Heb er toen vanaf gezien. Een auto met veel problemen en presteert niet zo goed als je zou verwachten van een 8 cilinder. Ik sla dus maar even over.
@kilum: dan zou ik aan raden hetzelfde te doen als @Autoblogger en @Wouter. Een Audi S4! Meer koppel bij een vroeger toerental en veel betere prestaties.
B5 Passat en Golf II, beter heeft Volkswagen nimmer meer gebouwd. Ook die zo geliefde kever en t1 kunnen kwalitatief niet in de schaduw staan van deze twee Wolfsburgse mijlpalen.
Dit is de kwaliteit waar iedere VW rijder naar hunkert, gewoon drie ton kilometers maken zonder dat er spannende dingen gebeuren.
En gewoon altijd starten, dit waren net Toyota’s zo goed….
@desjonnies: De enige terugkomende kuur waren de lampjes achter. Als je de kofferklep te hard dicht deed konden ze eruit trillen. Voordat soort kwalen doen ze nu een moord bij VW ;)