Slechts 8.300 legde dit scheurijzer af in zijn leven.
Nog altijd is de E46 de beste generatie 3-serie ooit. Nu de kans dat toekomstige Dreiers dikke I6-en onder de kap hebben met de minuut slinkt, zal dat wellicht ook altijd zo blijven. In dat geval is de E46 M3 CSL (rijtest) de ultieme 3-serie die ooit gebouwd zal worden. Coupé, atmosferische zes-in-lijn onder de kap met een specifiek vermogen van meer dan 100 pk per liter, dat briljante aanzuiggeluid, de simpele doch stijlvolle velgen, nog net geen gedateerde navi-nonsense in het interieur…Beter dan dit wordt het niet.
Dat realiseerde zich de Belgische BMW-dealer die dit exemplaar aankocht waarschijnlijk ook al rap. Hij stelde de auto tentoon in zijn glazen paleis, alvorens hem voor eigen gebruik op kenteken te zetten in 2005. In zeven jaar legde hij slechts 7.000 kilometer met het apparaat af, waarna hij de auto doorspeelde aan een Nederlandse verzamelaar. Die deed de auto op zijn beurt in 2015 van de hand aan de huidige eigenaar, maar in de tussenliggende jaren is de kilometerstand dus maar marginaal verder opgeschoven.
En dus kan je nu een bijna nieuwe E46 M3 CSL oppikken in Gronsveld, of all places. Maar helaas, je raadt het al, een goedkope aangelegenheid wordt dat niet. Voor ‘normaal gebruikte’ CSL’s betaal je al flink meer dan voor een reguliere E46 M3, ze beginnen bij ongeveer 60-70K op mobile.de. Dit maagdelijke exemplaar moet echter 142.500 Euro opleveren. Mjah, daar heb je dus ook zo’n beetje een nieuwe M4 CS (rijtest) voor…Maar goed we hadden in de eerste alinea al vastgesteld dat die niet zo episch is als de E46 M3 CSL.
Bedankt Robin voor de tip!
Dutchdriftking zegt
Zo gaaf dit!
ck92 zegt
Dit ziet er wel echt heel goed uit, de prijs is natuurlijk belachelijk.. maar wat een wagen!
mb10 zegt
@ck92: ik blijf het toch jammer vinden dat van de e46 m3 nooit de facelift is gekomen. Nog dat eene beetje extra geven
ck92 zegt
@mb10: vind ik niet zo’n probleem. Ik vind de koplampen van de facelift minder ‘stoer’ ogen, zou naar mijn mening dan ook minder passen bij de M-versies
mb10 zegt
@ck92: haha ik vind dat juist precies andersom doordat het uiteinde van de koplampen omhoog gaat lijkt het juist strakker. In combinatie met de iets bredere nieren zeer mooi. Maar ik kan ergens wel begrijpen wat je bedoeld!
aquila2003 zegt
@mb10: bedoel je van de csl? Want de ‘normale’ m3 is er gewoon als facelift
s62b50 zegt
@aquila2003: nee hoor
aquila2003 zegt
@s62b50: jawel; led achterlichten en een bredere greep op de achterklep. Maar ok, je had me. Ik trek dat net van google. Dacht echt dat ik een gefacelifte m3 had ??
mb10 zegt
@aquila2003: nee kijk maar naar de nieren die zijn nog klein. De voorlampen is het uiteinde naar benenden ipv naar boven.
rikus zegt
@ck92:
dirkv zegt
Heel bijzonder!
viezefreddyw zegt
Werkelijk een geweldige wagen. Een tijdloos ontwerp. Een geweldig geluid. Goede prestaties.
En het dan voor elkaar krijgen om er zo weinig mee te rijden. Onwijs knap om de verleiding te weerstaan.
dirkv zegt
@viezefreddyw: idd, zou de koper van deze (zeer dure) bolide er mee gaan rijden?
viezefreddyw zegt
@dirkv: Zou ik niet weten. Dat moet je aan hem vragen.
Gulli zegt
@viezefreddyw: ja dat ben ik wel van plan.
Iemand nog anderhalve ton over die hij aan mij kwijt wil? Mag ook 9 bitcoin zijn.
rikus zegt
@dirkv: Waarschijnlijk niet, want investering. Sluit wel mooi aan op de geschiedenis van deze auto. Zonde.
e1000bmw zegt
@dirkv: ding staat op semi-slicks, wat denk je zelf…?
VeniVidiVici zegt
Geweldige auto, maar helaas voor dat geld ga ik toch liever voor een nieuwe M4 CS of dikke Nissan GTR (R35)
baske zegt
@venividivici: de auto’s die je noemt zijn weliswaar beter en sneller. Het kan alleen nooit tippen aan de beleving die deze auto je laat ervaren..
lincoln zegt
@baske:
Heb je het nog niet eens over de hommage driveability heritage stuurbeleving passie en emotie ..
JanJansen zegt
@lincoln: …en de restecp van de fanboys met klep.
hplh zegt
@baske: zo te horen nooit in een gtr gereden.
baske zegt
@hplh: maar wel in een M4 CS. Het is extreem snel maar het gaat té makkelijk
steelfighter zegt
Koop ik een veel mooiere Porsche 911 Carrera S model 2018 voor, hou ik nog een jaar benzinegeld over
alex1589 zegt
@steelfighter: dan kom je terug van een koude kermis. Heb je een vrij kale porsche..
lekkerlinksrijden zegt
@alex1589: misschien houdt hij wel van kaal
steelfighter zegt
@lekkerlinksrijden: die Csl is toch ook kaal met zn kartonnen kofferbak en plastic deurpanelen
bastiaangt zegt
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik begin zo onderhand een beetje speciaaltjes-moe te worden. Niet omdat die auto’s gaan vervelen, maar omdat ze gewoon nooit gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn en vervolgens voor absurd geld worden doorverkocht. Ik heb inmiddels meer respect voor een hele mooie 135i coupe (om even bij BMW te blijven) waar meer dan 100.000 km mee gereden is, dan dit. Maar het blijft een mooie auto, dat wel.
hplh zegt
@bastiaangt: of ze voor dit soort bedragen ook echt verkocht worden betwijfel ik.
Zeker met een smg bak
baske zegt
@hplh: de CSL is enkel geleverd met SMG-bak.
bmwfreak038 zegt
@hplh: de smg is een top bak, haarscherp! bij het opschakelen word je constant achterover gedrukt, ongeacht de versnelling.
lincoln zegt
@bmwfreak038:
Nerveus kutding dus ..
bmwfreak038 zegt
@lincoln: als je er geen kaas van hebt gegeten, zeg dan niks.
spykerboy zegt
@bmwfreak038: kijk nog iemand die het begrijpt, iedereeen die altijd de SMGII bak afzijkt heeft er gewoon nooit goed mee gereden, ik mis de SMG ban in mn huisige e46 M3 heeeel erg!
hplh zegt
@bmwfreak038: ik vind het ook een nerveus onding.
bmwfreak038 zegt
@hplh: als je erin hebt gereden of gezeten piep je wel anders
hplh zegt
@bmwfreak038: ik heb er zelfs 1 gehad met smg.
Alleen dan geen csl.
Bij het schakelen klapt hij echt in zn versnelling.
Daarvoor had ik een 330 automaat die vele malen fijner schakelde.
e1000bmw zegt
@hplh: gas los tijdens het schakelen doet wonderen.
maotje zegt
@bastiaangt: dat is toch aan een ieder zelf wat die er mee doet? Sommige hebben er hun geld mee belegd. Vanaf de crisis is geld geen klote waard geworden. Banken gaven geen rentes en nog steeds niet. De beurzen hebben klappen gehad. Dus ook daar zijn mensen voorzichtig in geworden.
Huizenprijzen daalden. Ok dat is nu wel andere. Het enige dat stijgende lijn had waren auto’s en andere kunst.
Dus mensen hebben daar hun geld in gestopt.
Dat gaat zich nu lamgzaamaan terugbetalen.
lincoln zegt
@bastiaangt:
Jetcars ..
Parkeerterreinen vol met dikke vette repesct ..
bassx zegt
@bastiaangt: En dan te bedenken dat deze auto t.o.v. de nieuwprijs met het meerekenen van de inflatie nog steeds geen pepernoot heeft opgeleverd, het was al een absurd dure auto nieuw. M3s blijven een slechte investering hoe speciaal ze ook mogen zijn, ze moeten de 25 jaar doorbreken voordat het echt geld gaat opleveren en dan nog is de vraag of de kosten + indexering de auto werkelijk zoveel meer waard is geworden.
misterdrogba zegt
Zonde.. zal helaas voor altijd een “Garagenfahrzeug” blijven. Terwijl zo’n CSL eigenlijk van trackday naar trackday moet reizen..
€ 142k uitgeven en dan elke ochtend in je fluwelen ochtendjas met je kop koffie in de hand ernaar staren in je verwarmde garage. Damn…
vonklausenburg zegt
De tijd dat BMW echt prachtige, tijdloze auto’s maakte. Net als een mooie E39 is dit ook een type die elke autoliefhebber minstens één keer gereden moeten en het liefst in bezit gehad.
rhellema zegt
@vonklausenburg: heb de CSL niet in het bezit gehad, wel ooit een keer mogen sturen met deze auto. Wat een onvergetelijke middag was dat zeg!!
mikje90 zegt
Er was toch ook een M3 e46 met een 3.8l v8?.
bmwfreak038 zegt
@mikje90: nee enkel 6 pitters in lijn.
rhellema zegt
@mikje90: klopt, dat was de M3 GTR, maar die zal kwa prijs het dubbele van deze doen denk ik.
Henkie86 zegt
@rhellema: http://www.bmwblog.com/2016/03/13/bmw-e46-m3-gtr-limited-model/
Er zijn er uiteindelijk maar een stuk of 5 van gemaakt geloof ik, die op één na allemaal bij soepjurken in de kelder staan. Ik vrees dat je voor het dubbele van deze CSL, er nog lang geen kan kopen.,,
victornator95 zegt
@Henkie86: Nee hoor, staat ook gewoon bij mij in de garage in Need for Speed Most Wanted.
alpinafanb10 zegt
Jammer dat er niet mee gereden wordt. Een fantastisch model.
lekkerlinksrijden zegt
@alpinafanb10: maak ff een afspraak voor een proefritje, blijf je gewoon 2 uur weg
berlinetta zegt
Dat interieur ook.. heerlijk. Geen poespas erin. Alleen het broodnodige. Stoeltjes dunner dan een anorexia patiënt en geen touchscreens.
raceface zegt
Als ik dit soort bedragen aan een auto kon uitgeven had ik het er voor over!
lyon1845 zegt
Wat een heerlijke wagen, mag gerust onder de kerstboom geplaatst worden bij mij
midas zegt
Bijzonder mooie wagen! ik zag ook richtingaanwijzers zitten! maakt deze BMW nog meer speciaal! overigens zou ik zelf geen auto van deze leeftijd kopen met zo weinig kms… dit omdat stilstand ook slijtage is! verder echt super dikke bak!
sollie1984 zegt
Mooie wagen maar voor dat geld haal ik liever meerdere voertuigen.
E34M5Touring zegt
Die prijs…. Vind de helft al duur betaald. Zelfde geld:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/ferrari-599-6-0-gtb-fiorano-f1-benzine-zwart-10441281-eacd-4cb6-aac6-4ff7f29e7530?cldtidx=4
Vind ik toch nog een stuk specialer, heeft ook geen donder gelopen en klinkt ook bizar. Kom op, als dit soort auto’s ineens dezelfde prijs mee krijgen gaat er toch echt wat mis vind ik. Totaal van de WC gevallen.
e1000bmw zegt
@E34M5Touring: voor dat geld ga ik liever voor een 60s/70s bolide.
e46mark zegt
Mooi, maar net buiten het budget