De N62 V8 heeft de voorruimtes van vele BMW’s gezien, maar ook van een bijzondere sportwagen waar er maar acht van zijn gebouwd.
Hoe lang kan je een auto uitmelken? Als je het Morgan vraagt, heel lang. Hun Roadster houdt het al decennialang vol en ook hun 3 Wheeler kwam terug, erg lijkend op het oude model. Toch vond het merk het in 2000 tijd om ietwat te moderniseren met de Aero 8. De bijzondere styling pakte veel van wat we kennen in een soort retro-modern jasje. De motor en aandrijflijn kwam van BMW, de M62 uit de 540i (E39) werd gebruikt.
Aero 8 Series 5
Toen BMW hun modellen ging uitrusten met de N62, die je kan weer kent van de X5 4.8i en de 550i/650i/750i. Die motor bleef tot 2019 in de Morgan Aero 8 gelepeld worden. Daarna was het niet alleen over voor de 4.8 liter grote V8, het was over voor de Aero 8 in het algemeen. Dat moest wel nog even één laatste keer gevierd worden.
Morgan Aero GT
Dat werd gedaan met de Morgan Aero GT. Deze ultieme versie van de Aero was er enkel als roadster en kreeg wat race-geïnspireerde extra modificaties. Dit is de Aero 8 op zijn best. Met dus de 4.8 liter grote N62 met 368 pk. Dit is de Aero op zijn best. Helaas zijn er niet veel mensen die ervan mochten genieten, want om het getal acht te eren was dat de oplage.
Kopen
Dit exemplaar, nummer vijf, staat gewoon in Nederland. Toepasselijk, want je moet van oranje houden. Dat is zowel de exterieurkleur genaamd Bentley Orange als de interieurkleur. En dan is dit exemplaar ook nog eens net ingereden met 576 kilometer op de klok. De koolstofvezel hardtop zorgt ervoor dat je hem ook gewoon kan rijden als het regent.
Mag ook wel, want AutoLeitner wil voor deze unieke Morgan Aero GT 345.000 euro vangen. Uniek bedoelen we serieus, maar ja, uniek kan je op vele manieren interpreteren. Zou jij het willen?
Robert zegt
Sowieso rijd ik bij voorkeur in iets met een hard dak boven m’n hoofd. Maar in deze prijsklasse is zo’n nylon roltasje in de kofferbak toch wel echt de ultieme afknapper. Voor een paar honderd euro kun je toch wel een bespoke kofferset laten maken.
Dymff zegt
Net alsof je een koepeltentje mee hebt 😂
Fernando zegt
Niet mijn smaak net zo min als een Excalibur bv. Over the top
tenaci zegt
Ook de meest exclusieve toepassing van de achterlichten van de Lancia Thesis. Dat gezegd hebbende, ik ben altijd wel fan geweest van de Aero 8, maar deze uitvoering is echt over the top. De kleur trek ik nog wel, maar de ventilatiegleuven op de achterspatborden en de diffuser aan de achterkant staan echt niet bij de stijl van het ontwerp.
DeWitteCondor zegt
Zijn dat achterlichten van een Lancia? Verder een lillekerd.
tenaci zegt
Jup, van de Thesis
rfocus zegt
En de koplampen van een Mini ?
Fruitcake zegt
Wat een ranzig hok
ghost zegt
Als die koplampen nou niet smoelden als een schele kikker, was het al meteen een fraaiere auto. Anyhow, soortgelijke klasse, zelfde geld? Een Wiesmann GT dan ;-)
rob5nismo zegt
Dat schele is een designkenmerk.
Als je in schele koplampen kijkt weet je meteen wat je tegenligger is
mashell zegt
Als ik Morgan was dat had ik koplampen anders gedaan, de achterkant ook en het model gewoon Freeman genoemd.