Een V8, een diesel en een SUV in één. Voor als je echt plezier haalt uit het irriteren van boomknuffelaars.
De Mercedes G Klasse behoeft geen introductie meer, de bazige baksteen is immers al sinds 1979 in productie en inmiddels uitgegroeid tot een icoon. Spoedig zal er echter een einde komen aan de G zoals we hem kennen. We hebben zelfs als even kunnen spieken in het interieur van zijn opvolger. Afgaande op de spyshots lijkt het erop dat Mercedes bepaalde stijlkenmerken van de oude G zal behouden, maar toch zal het nooit hetzelfde zijn.
Daarom kan je beter kijken naar een mooi tweedehandsje, zoals deze G-wagon die te koop staat in Uden. Het is er eentje met de 4.0 liter grote V8 diesel onder de kap. Deze OM628 levert 250 pk en kwam voor het eerst op de markt in 1999, maar vond pas later zijn weg naar de G Klasse. In 2006 werd de motor (samen met de vijfpitter uit de G270 CDI) vervangen door de zespits G320 CDI. V8-diesels mochten toen namelijk al niet meer.
De kleurstelling van de auto is saai maar chique: de buitenkant is zilvermetallic en aan de binnenkant vind je zwart leder. De kilometerteller geeft echter al wel 227.925 aan. Aan de positieve zijde: de stoelen zijn uitgevoerd met stoelverwarming, wat wel lekker is in dit jaargetijde. Voor 34.750 Euro zit je er warmpjes bij. Puike deal?
tenaci zegt
Het is bijna een mode-accessoire geworden zo’n G, maar sorry, een SUV is het toch echt niet. Ondanks de uitvoering en niet echt terreinwaardige banden is dit toch echt een old school terreinwagen.
aarsgewei zegt
Laatst nog een proefrit gemaakt in een 400cdi. Geweldige ervaring en vond het rijgedrag positief meevallen, had het erger verwacht I guess. Motor is top en trekt er tot de 100 behoorlijk stevig aan.
tmenges zegt
Zat effe op de site van de adverteerder te kijken, maar daar staat ook een leuke hummer H1 op! 6.5 liter diesel, als je dan toch boomknuffelaars wilt irriteren…
tenaci zegt
@tmenges: überhaupt veel moois daar: XJ220, 5 turbo, NSX, paar Alpines, ik zou er graag eens een kijkje nemen.
tmenges zegt
@tenaci: dat sowieso! Wel eerst even de spaarrekening leegtrekken.
rulefollower zegt
@tmenges: de auto is te duur. Ik heb er zelf 1 verkocht voor de helft AMG goodies. Wel erg leuk spul in het terrein. Op de weg kan je beter een Range Rover rijden.
kraakensmaak zegt
Oppassen voor roest!
rulefollower zegt
@kraakensmaak: dat klopt. Eigenlijk niet buiten parkeren.
thomasthomas zegt
ken iemand die kapotte verstuivers had in deze v8 diesel versie. 8 x 260 euro schijnt veel voor te komen bij de 400cdi motoren.
rulefollower zegt
@thomasthomas: En een revisie van de eerste modellen. De ketting rekt op en de tanden verspringen. Meer dan 150tkm moet je er zeker naar kijken.
Thomas20vt zegt
@thomasthomas: vind 260 euro voor een verstuiver best meevallen… Bij sommige merken ben je voor 4 verstuivers meer kwijt.
thomasthomas zegt
@thomas20vt: tis eigenlijk een koopje dan 2080,- euro + inbouwkosten etc.
Thomas20vt zegt
@thomasthomas: Een verstuiver voor mijn TDI was toen 550 ex BTW. Voor dat totaal bedrag heb ik dan liever dat ze er 8 vervangen ipv 4. Neemt niet weg dat het een bak geld is…
sr20det zegt
Doe dan maar een range ronnie met een 4.4 diesel
zesinlijn zegt
Kan ook voor minder, ik kwam deze tegen: Mercedes G-Klasse 4.0 CDI G400 ST WGN Lang AUT 2002 Zwart
€ 32.950,00
http://link.marktplaats.nl/m1228884106?utm_source=whatsapp&utm_medium=android_social&utm_content=vip&utm_campaign=socialbuttons
mikje90 zegt
Dit is wel echt de motor die je wilt hebben in je G klasse, of de 420cdi maar bij mijn weten hebben ze die nooit in de G klasse gehangen. Alleen 35000 euro voor een auto met bijna 230000km op de teller vind ik wat veel. Het kan een G klasse zijn maar dan nog is het te duur.
siemi zegt
@mikje90: doe maar de 420. De 400 is een motie waar je leeg op loopt
granlusso zegt
@mikje90: Nee, dit is juist NIET de motor die je wilt hebben. De 400CDI staat niet echt bekend om zijn degelijkheid. Je kunt veel beter voor de 270CDI gaan. Oerdegelijke vijfcilinder. Bovendien is dit blok in veel modellen gekeverd en bovendien erg goed verkrijgbaar (als ie naar de klote is, lepel je er zo een andere in).
Langzaam? Ja, maar niet traag. Bovendien is de 400CDI ook geen strepentrekker. Als je er een goeie aanhangwagen achter wilt hangen, dan is dat prima.
En als je geen diesel wilt, raad ik je aan om óf voor de zescilinder benzine (G320) uit de jaren ‘90 te gaan óf voor de G500 vanaf 2011 te gaan. Die benzinemotoren uit de tussenliggende periode zijn naar mijn idee de mindere.
Dickie zegt
@granlusso: Vooral de de G klasse hadden de 400cdi meer problemen dan in andere modellen, was iets met koeling van de achterste cylinders als ik het goed heb. Er is vanaf bepaald bouwjaar een update geweest waar door dit probleem verholpen is.
5 cylinder is idd vele malen betrouwbaarder maar vind ik persoonlijk het net niet voor ML of G.
Wij hebben ML420cdi 3 ton gelopen nu afgezien van wat andere problemen (gloeispiralen vaak stuk en luchtvering problemen) geen gekke dingen prima auto verder.
406_v6 zegt
@Dickie: klopt, de G400 CDI had/heeft idd koelproblemen en die zijn niet op te lossen. De G320/350 CDI is stukken beter, vrijwel net zo snel en stukken zuiniger.
granlusso zegt
@Dickie: Nooit met een 420CDI gereden, maar het schijnt een waanzinnig fijn blok te zijn met bergen koppel en dito prestaties, ook naar huidige maatstaven.
Dickie zegt
@granlusso: het is ook echt een fijn blok komt nooit wat te kort ook al weegt auto 2400kg.
diablogt zegt
Wij hadden een S-klasse met deze blok op de zaak, ding stond vaker bij de dealer dan bij ons. Heerlijk blok was het, voor de dealer.
JaxDryke zegt
Zo aan de feuteu’s te zien, gaat het hier om de ex van de Dhr. Zoontjes, de algemeen directeur van de Druiventros ;)
hadesniva zegt
@JaxDryke: hahaha lijkt er wel op maar die stond afgelopen week nog gewoon achter de druiventros :-)
granlusso zegt
@hadesniva: @JaxDryke:
Haha, daar lijkt ie inderdaad op. Mooi programma ook. Het zal ongetwijfeld voor de televisie wat aangedikt zijn, maar wat kunnen mensen toch eigenwijs zijn haha!
hadesniva zegt
@granlusso: heb even terug gekeken ongelofelijk ja haha dit is de auto: MERCEDES-BENZ G320 van bouwjaar 1998 met kenteken HJ- 598-S
granlusso zegt
@hadesniva: Hahaha. Top
snepke zegt
Voor de ondernemer of particulier heb ik een veel leukere auto gevonden voor minder geld!!
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mercedes-benz/m1229358897-mercedes-benz-g-400-cdi-v8-250-pk-lang-5-drs-grijs-kenteken.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr