Een MAN waar een Smart in kan. Ha, dat rijmt!
het leven van een autocoureur gaat niet over rozen. Natuurlijk, op dit moment zijn er weinig mensen die zouden willen wisselen met Alexander Albon. Maar zelfs deze sympathieke Red Bull coureur die wel stijf van de stress moet staan heeft het redelijk goed voor elkaar.
Motorhome
Een goed salaris, Aston Martin van de zaak en hij kan om het weekend Max Verstappen ontmoeten. Het zijn juist de lagere klasses waarin het lastig is. Met je kroost door heel Europa rijden om maar te zorgen dat ‘ie bij een kartrace of Formule race kan meedoen. Niet dat er ook maar iemand kijkt, maar dat terzijde. Om het leven dus iets aangenamer te maken, moet je dus jezelf trakteren op deze MAN motorhome.
MAN vrachtwagen
Het is niet een omgebouwd busje of bedrijfswagen, maar een flinke MAN vrachtwagen. Je zult ook een vrachtwagenrijbewijs nadig hebben om ‘m te mogen besturen. Of althans, je hebt iemand nodig die zo’n apparaat mag besturen. Het vehikel, de MAN, komt uit 2013. Deze is vervolgens in 2017 voorzien van een Ketterer Continental Luxury motorhome opbouw.
MAN waar een Smart in kan
Zoals de door onze hoofdredacteur @michaleras verzonnen titel, is dit een MAN waar een Smart in kan. Aangezien wij op de redactie een redactie-Smart hebben, zijn wij natuurlijk extra geinteresseerd in deze kekke automobiel. In de motorhome zit namelijk een compacte garage waar een Smart in past. Eenmaal aangekomen op bestemming, kun je je kamp opzetten en wegkarren in je Smart. Het is ook niet zomaar een Smart, maar eentje die door Brabus onder handen genomen is.
Luxe
Uiteraard is de motorhome voorzien van allerlei mogelijke luxe. Stromend water, douche, toiletten, keuken, magnetron en vaatwasser: het zit er allemaal in. Je zou kunnen aannemen dat een dergelijke camper enorm prijzig is en verrek: dat klopt ook!
Gratis Smart
De MAN waar een Smart in kan kost namelijk 425.750 euro, exclusief belasting. Maar, daar krijg je deze kekke Smart ‘gratis’ bij! Interesse? Bekijk hier de motorhome-advertentie op Racetrailer.com.
imaginenl zegt
Heb thuis een Smart waar 2 MAN in past. Vind dat MANs zat.
tortuga zegt
Vrachtwagen van 2013 en pas in 2017 voorzien van de ombouw? Dus een afgeschreven vrachtwagen met een ressente opbouw voor een half miljoen?
lekbak zegt
@tortuga: scheelt waarschijnlijk toch weer een lekker hap geld. Het ding heeft nauwelijks kilometers gemaakt dus waarom geen vrachtwagen van een paar jaar oud nemen? Zoveel ontwikkelingen zijn er volgens mij niet geweest op het gebied van vrachtwagens.
vaakbenjetebang zegt
@lekbak: vergis je niet. Je ziet het er vaak niet aan af omdat de cabines lang grotendeels hetzelfde blijven maar technisch gebeurt er vrij veel. Een groot deel is natuurlijk emissie-gerelateerd geweest in de aanloop naar Euro 6 en vervolgens Euro 6 stap D – onderschat niet die halve chemische fabriek die er tegenwoordig in zo’n uitlaatsysteem zit. Deels daaraan gekoppeld zit het steeds laagtoeriger worden van de motoren en de bijbehorende lange achterasreducties. Een beetje moderne trekker ‘doet’ net aan 1000rpm bij 80km/h waar dat een paar jaar geleden nog zomaar 1200rpm was. Dat is niet niks, want het ding blijft verder prima rijdbaar. Maar ook de integratie van allerlei elektronische systemen, van Predictive Powertrain Control tot allerlei fleet managemen-functionaliteiten, plus alle slimmigheidjes om tòch weer een stukje verder te komen op een drupje diesel terwijl er steeds minder onderhoud nodig is. Een laatste generatie Actros pompt bijvoorbeeld zijn differentieel deels droog als hij steady state over een snelweg rijdt. Scheelt een halve procent brandstofverbruik. Een Volvo D13-motor kun je tegenwoordig weer krijgen met TurboCompound (Scania heeft dat in de jaren ’90 ook kort gebruikt) en zo’n ding trekt voor een 13-liter echt als een bruine beer vanaf stationair toerental, maar verbruikt navenant niks. En dan zijn er nog de motoren die (deels) op LNG lopen (al of niet met bougies), de onafhankelijke voorwielophanging en versnellingsbakken met dubbele koppeling die Volvo kan leveren, de mirrorcams en de intelligente dode-hoekbewaking van de Actros, het feit dat zowel Iveco als Scania Euro6d kunnen halen zonder EGR…
lekbak zegt
@vaakbenjetebang: ik volg de vrachtwagens een klein beetje, dus weet wel wat van de vorderingen.
Dit is allemaal leuk voor diegene die er echt geld mee moet verdienen maar volgens mij is het enige grote verschil wat van belang is voor zo’n camper als dit de innovatie van de automaten, die worden snel beter. Een procentje brandstof hier en daar is niet heel belangrijk als je niet zoveel rijdt en vermogen heb je toch wel genoeg want je bent altijd relatief licht. Wellicht dat je de camaraspiegels nog zou willen. Maar die kan je altijd achteraf inbouwen als dat op de markt komt als accessoire.
Uiteindelijk veranderden er een hele hoop kleine dingen, maar niks echt substantieels voor de gebruiker van een camper. Het is vooral het vergroten van de marge als je je geld ermee moet verdienen.
vaakbenjetebang zegt
@lekbak: dat ben ik met je eens, de bestuurder merkt vooral dat de automaat beter bij de les is. Zelf vind ik het verschil tussen de motoren ook vrij merkbaar, met name die lage toeren op kruissnelheid zijn rustgevend. Zal ook wel beroepsafwijking zijn. Die cameraspiegels ben ik nog niet echt vriendjes mee overigens, maar dat went vanzelf.
toniominestrone zegt
@tortuga: In 4 jaar tijd een vrachtwagen afschrijven? Blij dat jij mijn boekhouder niet bent.
tortuga zegt
@toniominestrone: niet al te letterlijk nemen mijn reactie, maar van bedrijf tot bedrijf kan het heel wat verschillen. Wij hebben dan een klant die na 3 jaar niets meer met de wagen valt te doen buiten oud ijzer, en anderen die na 8jaar 1miljoen km’s hebben en er uit zien als nieuw
vaakbenjetebang zegt
@toniominestrone: Kan makkelijk. Bedrijven genoeg die niet meer dan een half miljoen kilometer op de teller willen zien, en hem dan vervangen. Geheel naar 0 afgeschreven is hij dan natuurlijk niet, maar je snapt wat ik bedoel.
escort77 zegt
@tortuga: wat Rob Geus hiervan zou zeggen?
Man man man
tortuga zegt
@escort77: rob geus?
2wheeler zegt
@tortuga: 2013 is nog Euro-5, kan tegen slechtere diesel in bijv. centraal Afrika of de voormalige Soviet satelliet landen. Mocht je daarheen willen met dit ding.
Kvgorp zegt
Heb eens een aflevering van diesel brothers gezien waar ze (in Amerika) een MAN globetrotter camper met schade gekocht heden. Veel schade want ze kregen hem niet gemaakt. Was een hoop abracadabra voor die mannen in de USA ?
lekbak zegt
Ik geloof dat ik liever een flinke buscamper met dichte aanhangwagen zou gebruiken. Net ff wat beter te manoeuvreren, veel minder gedoe met papierwerk en onderhoud en multifunctioneler.
bmwfe zegt
Ketterer is bekend van het bouwen van vrachtwagens die in de paardensport worden gebruikt. Zij zijn, samen met Roelofsen uit Raalte, toonaangevend op het gebied van deze trucks. De getoonde garage wordt al sinds begin 2016 door Concorde Reisemobile uit Duitsland aangeboden. Ik heb zelf jaren, samen met mijn dochters, met een paarden vrachtwagen door Europa gereisd. Deze was ook van alle mogelijke luxe voorzien. Comfortabel voor paard en mens.
maussieknip zegt
En dan wil je ermee de camping oprijden en zak je weg in het gras
dubcars zegt
Leuk om na de A5 met grijs kenteken nu een vrachtwagen te zien met een ‘normaal’ kenteken (want camper, i know).
cooper96 zegt
Ze zien je aankomen op een camping, heb je gelijk 3 plaatsen nodig.