Koop een Japanse auto, de rest is gewoon prutkwaliteit.
Ah, een Lexus op een headerfoto, dan weet iedereen hoe laat het is. Er is weer een betrouwbaarheidsonderzoek uit en Toyota en Lexus staan weer eens bovenaan. Ja en nee.
Ja er is een betrouwbaarheidsonderzoek en ja Toyota en Lexus staan heel hoog. Maar niet op nummer 1. Daar staat een ander Japans merk. Namelijk Subaru!
Japanse betrouwbaarheid
Even terug naar het begin. Over welk onderzoek hebben we het eigenlijk. Het gaat hier om het Consumer Reports onderzoek. Welk automerk bouwt de meest betrouwbare auto’s. Die onderzoeken zijn er natuurlijk meer, maar eigenlijk hebben ze allemaal hetzelfde gemeen, de Japanse merken staan bovenaan.
Voor het onderzoek vraagt Consumer Reports aan haar leden om vragenlijsten in te vullen over hun eigen auto. In die vragenlijsten vragen ze naar problemen die de eigenaren het afgelopen jaar met hun auto hebben gehad. Naar eigen zeggen verzamelen ze zo data over nagenoeg elke auto die op de markt te verkrijgen is.
Top zes geheel Japans
Alles bij elkaar zijn de eerste zes plekken voor Japanse merken. Op nummer één dus Subaru. Vooral de Forester en de Impreze scoren waanzinnig goed. Vlak daarachter Lexus en de top drie wordt compleet gemaakt door Toyota. Op nummer vier staat Honda met submerk Acura op nummer vijf. De zesde stek is voor Mazda.
Pas op nummer zeven zien we het eerste Europese merk, Audi. Op acht BMW. De Koreanen maken met Kia en Hyundai de top tien compleet.
Koop niet Amerikaans
Ondanks dat Donald Trump weer aan de macht komt en America first predikt, zouden wij de Amerikaanse merken niet meteen aanraden. Tenminste niet naar aanleiding van de data van dit onderzoek.
Stijf onderaan met een verwachte betrouwbaarheid van 14 procent staat Rivian. Cadillac staat daar met 27 procent iets boven. GMC en Cadillac scoren met 33 procent net iets beter. Volkswagen met 34 en Tesla met 36 procent scoren ook ronduit ondermaats.
Koop een Japanse auto
We wisten het natuurlijk allemaal al, je kunt voor de betrouwbaarheid het beste een Japanse auto kopen. Subaru heeft in Nederland helaas niet meer zo’n breed aanbod. De betrouwbare Forester kun je gewoon kopen, maar de in dit onderzoek bewierookte Impreza zit er niet meer in.
Daarom ook de Lexus boven het artikel. Toyota en Lexus zijn in Nederland breed aanwezig. Net als Mazda en Honda. De conclusie is: ben je verstandig? Dan koop je dus een Japanner!
Maar ja, petrolheads en verstandig zijn…
ttr6 zegt
Slechts 1 x een Japanner gehad (9 jaar) en kan de bovenstaande uitslag bevestigen. Die Lexus is het beste wat ik ooit heb gereden. Niet perse de leukste……
pechweg zegt
Precies dit, alleen heb ik mijn Lexus nog in bezit (en de volgende daily wordt 100% weer een Lexus).
Wat een fantastisch merk als je in luxe en comfort van A naar B wilt zonder hoge kosten (onderhoud, brandstof, reparaties etc.). Tel daarbij de goede restwaarde op en het is dé verstandige keuzes
Maar inderdaad niet de leukste of spannendste.. helaas.
Rokende Wielen zegt
Hier ook een ambassadeur, ben niet merkvast, maar heb onlangs een Lexus vervangen door een nieuwer model. Voor de lol heb ik er een andere Japanner bij. Ook deze heeft RWD, maar aangevuld met sperdifferentieel, veerpootbrug en Bilstein schokdempertjes gecombineerd met een sublieme versnellingsbak. Leuk setje
DeWitteCondor zegt
Hear hear
kennone zegt
Hier idem maar dan in een Mazda. Fijne en mooie auto met amper onkoste. Alleen rete traag en alles behalve spannend.
Joris24 zegt
Vraag ik me toch af hoe audi bijna bovenaan staat en volkswagen fors onderaan. Het leeuwendeel van de onderdelen worden gewoon uitgewisseld binnen VAG.
Verder verbaast het me enigszins dat de Japanners hier niet zo veel aanbieden wat gunstig is qua uitstoot, terwijl ze in eigen land met kei-cars wel zuinige motortjes maken… Je zou toch denken dat ze koning downsizen zijn.
mashell zegt
Toyota was met de Prius ook de eerste met electro ondersteuning en ze hebben het daarna laten liggen.
Overigens valt dat onderdelen delen best mee binnen VAG. Vanaf de Audi A4 en Q5 krijg je heel andere techniek dan die VW levert in Golf en Tiguan.
cdlop01 zegt
Ze hebben na Tesla schoonste line up….door enorme lineup aan zeer efficiënte hybrids, van Europese en Usa merken.
Complete onzin wat je zegt, weet jezelf ook wel.
mashell zegt
Japanse auto betrouwbaarheid is een beetje een self fulfilling prophecy geworden. Eerst waren er de ADAC statistieken die de Japanners als zeer betrouwbaar aantoonden maar die statistieken waren gebaseerd op het aantal pech gevallen langs de snelweg en daar rijden de handvol senioren die in Duitsland een Japanse auto kopen gewoon niet eens. Vervolgens kopen alle bejaarden die bang zijn voor auto pech een Japanner, zij rijden weinig kilometers en gebruiken complexe techniek als navigatie en Bluetooth niet, klagen daar niet over en de betrouwbaarheidsmythe is geboren.
ferrari94tr zegt
Juist ja, en daarom rijdt half Nederland in een Aygo. Daar hoor je namelijk allemaal verhalen over wat er stuk gaat, niet dus.
pier zegt
Half Nederland rijdt een Aygo omdat auto rijden in Nederland anders niet te betalen is. Een VW Up zal overigens net zo betrouwbaar zijn, daar zit ook geen spannende techniek in.
burninrubber zegt
Dit is echt de grootste onzin, top gear heeft ook meerdere keren bevestigd dat de Japanners veels beter zijn. Waarom denk je dat ze in landen met slechte wegen voornamelijk Japans rijden?
Rokende Wielen zegt
Dus eigenlijk zeg je dat als je als je als een bejaarde rijdt, dat je Europese en Amerikaanse auto’s per direct dezelfde betrouwbaarheid zullen tonen als de Japanse?
Hmmm, interessante gedachte….
Fernando zegt
Duitse senioren zijn zeer conservatief en rijden meestal een Mercedes! Vooral de B klasse is immens populair bij de Duitse senioren.
In de VS zijn 16 van de 25 best verkopende auto´s een Japanner en ook in ieder duurzaamheidsonderzoek komen de Japanners er steeds als beste uit.
DeWitteCondor zegt
Mythe? Boude stelling. Zo’n beetje ieder onderzoek onderschrijft dit. Lijkt me eigenlijk niet eens voor een discussie vatbaar.
Lexus is het Mercedes van de jaren 80/90.
grrrrrene zegt
Hahaha, you made my day! Maar even serieus: dat is wel de kroketten redenatie om je eigen verkeerde keuze (qua betrouwbaarheid dan he?) recht te lullen. Dus in Japanners rijden alleen oudjes een oudjes komen niet op de snelweg. Right. Ik zal het mijn collega’s met Lexus IS300h en Toyota Yaris Hybrids zeggen, ga niet de autosnelweg op en oh ja, je bent bejaard.
Als je het nou kon onderbouwen met cijfers…
tenaci zegt
Ik zou alleen zo graag willen dat Lexus een keer met een lekker stationwagon op de proppen komt. Op de IS300 Cross na hebben ze er nooit een gehad. Man als de IS300H een stationwagon variant had dan was het mijn auto!
cdlop01 zegt
Wij rijden al jaren Lexus en Suzuki….ES en Ignis. En het is waar, Japanse auto’s zijn gewoon veel en veel beter dan Europese.
Robert zegt
Uit de bron:
“We had insufficient data to create brand rankings for Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Infiniti, Jaguar, Land Rover, Lincoln, Lucid, Maserati, Mercedes-Benz, Mini, Mitsubishi, Polestar, Porsche, and Ram.”
Dit maakt het Amerikaanse(!) onderzoek al een stuk minder relevant voor ons, want sommige merken zijn juist onder- en ander weer oververtegenwoordigd op onze wegen.
Daarbij: veel Japanse en Europese merken verkopen ook modellen in de VS die daar regionaal in de VS, Mexico of Canada worden geproduceerd. Nu wil ik deze niet allemaal over een kam scheren, maar van vele van die ‘Europese’ en ‘Japanse’ modellen is bekend dat ze vaak toch wat minder degelijk in elkaar zijn geschroefd als de evenknieën die elders zijn gebouwd.
Aon zegt
Kannibalisme is niet de oplossing.
Onehp zegt
Alle auto’s hebben wel wat gekende problemen, zeker als het wat leukere zijn die harder gereden worden.
Veel gedeelde (fora) ervaring met de (heel leuke) Toyota GR Yaris en de grotendeels Subaru techniek GT86/GR86 en, nee, ze zijn niet 100% probleemvrij. Huidige Hyundai N ook niet probleemvrij. Vroegere BMW N47 blok ook niet. Blok EA888gen3 (zit in menig Audi) ook niet.
Dus complexe auto’s = altijd kans op problemen
Mijn top 10 ervaring.