Nee, hij huilt niet vanwege de afschuwelijke kleurencombo van carrosserie en velgen.
Het blijft een soort ‘strijd’, de turbo tegen de compressor. Beide zijn bedoeld om zonder te veel moeite extra kracht uit het motorblok te persen. Om een vrij technisch verhaal te voorkomen houden we het even simpel: de turbo lijkt meer ‘ingeburgerd’ te zijn, gezien het feit dat al het muesligebak van de Nederlandse wegen gebruik maakt van turbo’s op hun piepkleine blokjes, terwijl de auto’s met een compressor/supercharger flink in de minderheid zijn. Alles heeft zijn voor- en nadelen, een groot voordeel van de supercharger is dat er relatief minder ‘lag’ in zit en waar je echte petrolheads blij mee kunt krijgen: een heerlijke hoge schreeuw om de geluidservaring te versterken. Wederom laten we de voorkeur voor één van de twee in het midden, maar dat soms de wens om van turbo naar compressor te gaan bestaat, bewijst deze Porsche 911 ‘Turbo’.
Het betreft een exemplaar van de 996-generatie, die nu historisch lage waardes te boek brengt. Turbo’s zijn ietsje gewilder, in originele staat. Origineel is deze 996 niet echt meer. Niet alleen vanwege de niet-originele bumpers en velgen, ook vanwege het motorisch geschut. De flat-six van deze toekomstige klassieker is voorzien van een supercharger.
Het gaat om een tuningset van Vortech VF Engineering. Welke van de twee staat er niet bij, dus de auto heeft 425 of 470 pk. Dat is erg veel voor een 20 jaar oude 911. De historie van de auto is ook bijzonder, het is een import uit Japan, maar wel linksgestuurd. Het kleurtje is bijzonder, of het de originele laklaag is wordt nergens bevestigd.
De auto maakt deel uit van een veiling van Classic Car Auctions met een minimumbod van 1.000 euro. De richtprijs van de 996 is echter 24.000 tot 27.000 euro. Een smak geld, bovendien is de historie vaag en betreft het misschien wel geen echte Turbo. Voor wie denkt dat een auto daadwerkelijk een turbo moet hebben om Turbo te heten, dat is nota bene Porsche zelf niet met je eens.
Dutchdriftking zegt
Fijn speeltje.
gertjan2012 zegt
Om te huilen dus
brammetjedeb zegt
Goud past overal bij.
theblazerunner zegt
Even wielen en vloermatten wisselen en je hebt een tering dik apparaat, vind ik.
fendercd60 zegt
Gave kleurencombinatie
ouwedibbes83 zegt
Jammer dat ie geen handbak heeft. Ook een tikkie te ver verlaagd; het midden vd wielen zit nu naast t midden vd wielkast. En die ruitenwisser achterop is truttig. Matten mogen idd vervangen worden, net als die radio. Dat raamfolie maakt m wat fout, echter de kleur en deze velgen staan m wel! Wie durft t aan? En wat zou je bieden?
jaapiyo zegt
Kleurencombo is prima. Window tint daarentegen kan echt niet.
lluq zegt
Dikke radio…. trouwens geen turbo , voorbumper is nep en positie van de uitlaten klopt ook niet. Turbo en GT2 hadden de eindstukken meer naar binnen. Kleuren combo vind ik verder wel ok, tenminste iets orgineels
JelleEp3 zegt
@lluq: en de turbo’s hebben een lucht inlaat in de flanken.. dat heeft deze ook niet
ericd zegt
Needs an eye job.
rob5nismo zegt
Wel tof dat ze de originele letters hebben gebruikt voor SC
ghost zegt
Prijs is misschien nog niet het gekste qua verwachtingen maar wat het altijd compleet verneuqt zijn de veilingkosten en/of op-kosten daarvan.
E550 zegt
Een import uit Japan is echt niet meer bijzonder, daar rijden immers een hoop westerse auto’s rond met hele kleine kmstanden.
jerudo zegt
@e550: wel dat ie linksgestuurd is en uit Japan komt ipv logischerwijs rechtsgestuurd.
carmasterr zegt
@jerudo:
Nee hoor. Een linkgestuurde auto hebben is een statussymbool in Japan. Het is dus vaak zo dat exclusieve auto’s gewoon met het stuur links die kant op gaan.
dper4mance zegt
Is gewoon een carrera basis. Turbo had de koplampen met dat extra boogje aan de onderkant, andere achterlichten (lopen hoger door) en bredere schermen met luchthappers.
stephane8200 zegt
@dper4mance: precies en daarom ook de achterruit-wisser.