Een mislukking, waardoor zijn status alleen nog maar aangedikt wordt.
Zo mooi als het klinkt, zo lelijk kan het zijn. Dat beschrijft Jaguar’s aandeel in de supercar-‘oorlog’ in de jaren ’90 wel. Ze kwamen ineens als paddenstoelen uit de grond, auto’s die volgens de ingenieurs “de snelste auto ter wereld” konden zijn. Denk aan de Ferrari F40, Porsche 959, Bugatti EB110 en natuurlijk de McLaren F1. Jaguar’s duit in het zakje was de XJ220. Zoals @willeme ooit al uitgebreid heeft uitgelegd was het concept veelbelovend. Een 6.2 liter V12 met 500 pk en vierwielaandrijving stond op de planning. Dat in een elegante futuristische verpakking, met vleugeldeuren een imposant spektakel. De topsnelheid moest 220 mijl per uur (352 km/u) worden, vandaar de naam: XJ220.
Het eindresultaat was echter een 3.5 liter V6 met twee turbo’s. Voor huidige standaarden logisch, maar toen was de afweging om níet voor een V12 te kiezen niet GroenLinks of GreenPeace. Nee, voor Jaguar was het vooral praktischer: de V6 kon gebruikt worden uit een MG Metro 6R4, die nét niet mee mocht doen met Groep B. Vooral vanwege het feit dat Jaguar niet alleen de helft van de beloofde cilinders niet leverde, ook de vierwielaandrijving en zelfs de vleugeldeuren werden achterwege gelaten. Het enige wat nog overbleef van het concept was het koetswerk.
Per ongeluk bouwde Jaguar daardoor één van de eerste supercars volgens het recept wat we nu voor lief nemen. Zo’n V6 is kleiner en lichter, dus met zijn 1.350 kg is de auto gebalanceerd en lichtgewicht. De auto kon binnen zeer redelijke tijden de Nordschleife klokken en ook de topsnelheid zat enorm dicht bij die 220 mijl per uur. 350 km/u was in die tijd bloedsnel. Een andere reden dat de XJ220 geen succes werd was de concurrentie. Die durfden het wél aan om ‘de juiste motor erin te lepelen’. En de McLaren F1 bijvoorbeeld, die was nog sneller ook. Nee, de Jaguar XJ220 werd verkeerd begrepen.
Achteraf maakt dat hem misschien wel briljant. Een stukje bijzondere geschiedenis. Wil je nou een fysiek stukje van die geschiedenis bezitten, dan kun je wederom terecht bij een Nederlandse occasionzaak. Een denigrerende term voor Classic Youngtimers, die een XJ220 aanbiedt. Vaak associeert men een XJ220 met grijs, maar dit exemplaar is mooi Silverstone Green. Het betreft een exemplaar uit 1994 die net geen 25.000 kilometer op zijn odometer zette. Het is één van de 275 XJ220’s die Jaguar uiteindelijk bouwde en leverde.
Het mooie van de dubieuze status van deze auto is zijn waardebepaling. Oké, 412.500 euro is geen schijntje. Maar al de XJ220 zijn concurrenten tikken tegenwoordig de miljoen aan (de F1 zelfs de 10 tot 20 miljoen!). Voor de helft kun je dus de tegenvaller kopen, die stiekem gewoon het snot voor alle concurrenten hun ogen wegreed. Plus, die V6 is gewoon downsizing avant la lettre. Ook op de Noordpool zul je ze dus niet zo hard horen klagen als wanneer je en hoop meer geld overmaakt voor een F1 of EB110. Ten slotte is het leuk te vermelden dat je voor onderhoud terecht kunt bij het Jaguar-walhalla van Don Low Racing. Een specialist, Britser dan Brits, die heden ten dage nog steeds vervangende onderdelen kan regelen voor XJ220’s. Onder vele anderen. De moeite waard om eens wat over te lezen.
martinus.tussengas zegt
Mooiste velgen ooit!
Robert zegt
@martinus-tussengas: putdeksels FTW! Altijd al een zwak voor gehad.
Jammer dat de mode dit type velg grotendeels verbannen heeft, want naast fraai zijn ze ook nog eens erg praktisch, want véél eenvoudiger schoon te houden.
Forza zegt
De EB110 had anders ook maar een miezerig 3,5 liter blokje…om nog maar over die bijna onzichtbare 2,9 v8 in de F40 te zwijgen ?
zlover zegt
@forza: Beide hebben wel veel vermogen door turbo’s
SimonMc zegt
@forza: Die EB110 had wél een V12 en 4 turbo’s !
posthumus zegt
@SimonMc: En toch zal de XJ220 in de praktijk waarschijnlijk sneller zijn dan de EB110.
Maar ja, lekker belangrijk. Allebei onwijs lekker
zlover zegt
Wat mensen ook zeggen ik vind het een prachtige auto! Ik zag laatst nog een groene.
Erg indrukwekkend!
erwine60 zegt
Het gehucht waar ik ooit geboren ben en helaas een tijdje gewoond heb, had een klein auto bedrijfje waarvan de eigenaar maar liefst 3 xj220s had.
Wat heb ik het toch altijd een toffe auto gevonden, uit school altijd even langs lopen om te kijken!
't Peugje zegt
@erwine60: IJmuiden?
Breinstein zegt
Blijft een prachtige auto en deze is in de juiste kleurstelling. Absoluut een liefhebbersauto zo.
elemento zegt
Ik heb het 1 x mogen aanschouwen in Den Haag. BRILJANT
koen23 zegt
Volgens mij hadden de meeste supercars (vroege hypercars?) uit die tijd een relatief klein blok met turbo’s. F40, 959, XJ220, EB110… alleen de F1 had een historische motor omdat er niet heel veel elf was voor het ontwikkelen van een nieuw blok.
De voornaamste reden dat de XJ220 zo hard gefaald is destijds had met name te maken met timing. Tegen de tijd dat de XJ220 klaar was kwam de economische race naar de top hard tot een halt en was niemand meer bezig met het kopen van een supercar, maar vooral met zo min mogelijk verliezen aan de economische tegenwind. De concurrentie had toen al best wat wagens weggezet.
roadster zegt
@koen23: Inderdaad. Het 6 cilinder verhaal was het argument van speculanten, om onder de koopovereenkomst uit te komen.
mustang750supersnake zegt
werkelijk een van de mooiste/zoniet DE mooiste sportwagen ooit!
xj220 zegt
JA JA JA!!!!! Fantastische tijdloze styling en formaat van een echte supercar (groot). Heb thuis nog de originele brochure. Was z’n tijd destijds ver vooruit, nooit de erkenning gekregen van zoal de F40 (jaja, minder puristisch maar zeker net zo competitief)
hippopotamus zegt
Poe, deze hing wel naast de poster van de F40 hoor. En als ik me niet vergis was dit een van de snelste auto’s in Need For Speed: Hot Pursuit ?
b00m3rang zegt
@hippopotamus: je vergist je, dat was NFS II SE. In Hot Persuit was alleen de XKR en de XJR 15
b00m3rang zegt
@b00m3rang: verder totaal met je eens overigens. Een van de mooiste autos aller tijden.
potjak zegt
Prachtig, in Arnhem stond jaren een zilvergrijze bij een Classic/exclusive handelaar.
Onehp zegt
Herinner me nog het artikel uit Car Magazine met de gele XJ200 S TWR. Erg goed geschreven artikel en fantastische fotografie was me dat toen, waarschijnlijk het beste ooit voor mij.
XJ220 had veel foutjes want de ontwikkeling ging wat te snel, de TWR haalde die er allemaal uit. Zoiets.
https://www.evo.co.uk/news/12179/super-rare-jaguar-xj220s-up-for-auction
680pk en 1080kg, weet niet hoe correct die laatste is (de F40 was rijklaar ook een stuk meer dan opgegeven), maar zelfs als ie er 200kg in de buurt van zit, toen al, goeiedag zeg…
Onehp zegt
@onehp: *XJ220 uiteraard
itiswhatitis zegt
@Onehp: die prijs… als ik dat had geweten dan liep ik nu rond met één nier
bpc zegt
@itiswhatitis: lever, altijd voor de lever gaan, groeit weer bij dus kun je er meerdere supercars mee aanschaffen,
verbouw jezelf tot leverplantage als jeje organen wilt offeren,
als ik ht mij goed herinner was er eens is de us of a een kerel die een teelbal verkocht had om een 350z te kunnen kopen.
tjorque zegt
Vroeger toen ik met de autokwartetten speelde was dit de auto waarbij je de snelheid als troef gebruikte en niet de cilinderinhoud of het aantal cilinders ?
En dan maar hopen dat je tegenspeler net niet een van de weinige snellere auto’s in het dek had.
Aah nostalgie!
emping zegt
@tjorque: als de kaarten nog in het dek zitten kunnen ze niet bij de tegenstanders in bezit zijn, toch?
tjorque zegt
@emping: ik bedoel gewoon algemeen in de set.
Ik weet niet hoe/of jij vroeger met kwartspelen speelde, maar wij deden dat als volgt:
– de volledige set werd verdeeld over de spelers
– de speler met kaart 1a mocht beginnen
– je koos een kaart uit je eerste kaart een zo vet mogelijke spec.
– de tegenpartij leest deze specificatie van zijn eerste kaart af.
– de hoogste van beide wint de ronde en krijgt de kaart van de tegenspeler
– de kaarten worden achteraan je handstapel toegevoegd.
– de winnaar van de ronde blijft steeds aan de beurt
Het spel eindigt als een speler alle kaarten heeft.
bas2014 zegt
Hee, ik herken de stoelen nog uit mijn Burago. Die hadden dan wel plastic gietnaden.
shaguar zegt
Prachtig!
stephane8200 zegt
Mooie auto en misschien wel onderschat in het verleden. Bij Jaguar Classic werden ze ook onderhouden: https://www.autojunk.nl/2017/06/jaguar-xj220-combo
Grappige was dat als we het raam op kantoor open hadden staan, wij zaten naast Jaguar Classic, je vaak op het echte klassieke of wat modernere Jaguar geluid getrakteerd werd. Jaguar SVO zat namelijk ook om de hoek. Mooie tijden!
mashell zegt
De “pas op zwenkt uit” borden moeten er zowel voor als achter nog op. Qua design klopt er niet veel van maar de wagen wel bijzonder.
tjorque zegt
@mashell: om hier mee te leren rijden in de stad, neem je best rijlessen voor een stadsbus ?
capri288 zegt
De Metro 6r4 heeft wel degelijk mee gedaan in het groep B rally-kampioenschap.
Dutchdriftking zegt
Deze is zooo gaaf!
powerblue zegt
Mijn favoriete supercar. Ik heb er gelukkig twee jaar geleden een keer mee gereden. Fantastisch.