Helemaal fabrieksnieuw is de BMW M Coupe niet, want er staan 3.400 kilometers op de klok. Koop dan?
Onlangs trok BMW het doek af van twee nieuwe auto’s bij Villa D’Este. De ene was de BMW Touring Coupe, gebaseerd op de huidige Z4. De andere was de nieuwe BMW 5-Serie. De eerste gaat BMW vooralsnog niet maken (of toch wel?), de tweede helaas wel. De styling van BMW’s blijft toch wel tot de verbeelding spreken. Alleen niet altijd voor goede redenen.
Dat was zo rond de eeuwwisseling soms ook al zo. BMW kwam destijds namelijk op de proppen met de Z3 Coupé. Dit was een Z3, maar dan met een vast dak erop. Een ‘Shooting Brake’ dus. Niet iedereen was fan van de styling. Het was duidelijk te zien dat de auto niet vanaf moment één op deze manier ontworpen was. In engelstalige publicaties werd gesproken van de clown shoe. Omdat de ‘hatchbak zonder achterstoelen’ met zijn lange neus daar een beetje op lijkt (kennelijk).
De styling was echter niet waar het om ging bij de Z3 coupé. De Z3 roadster was vooral een wat softe, relatief betaalbare cabrio. Dergelijke auto’s waren toentertijd nog populair bij kopers. Maar puristen haalden hun neus op. Ook toen James Bond erin reed in Goldeneye. Pas met de latere zescilinders die ook een wat dikkere koets hadden, werd dat wat bijgesteld.
De gesloten Z3 had echter altijd een zescilinder. Aanvankelijk was er de 2.8, die later vervangen werd door de 3.0. Maar daarnaast kon je ‘m ook krijgen met een blok van M GmbH onder de kap. In dit geval de motor uit de M3. Aanvankelijk de S50B32 (in Europa) uit de E36 M3 en later de S54B32 uit de E46 M3. Met de topmotorisering werd de auto simpelweg M Coupe genoemd, dus zonder ‘Z3’ erbij. Misschien wel om bewust wat afstand te creëren met deze wat gezapig geachte basis.
Een M Coupe was niet noemenswaardig lichter dan een M3 uit die tijd. Sterker nog, eigenlijk was de M3 (zowel E36 als E46) gewoon de betere auto. Maar de M Coupe was wel ‘specialer’. En het ding had ook ‘een randje’. Door de kortere wielbasis in combinatie met het forse vermogen op de achteras, kon de M Coupe behoorlijk listig zijn.
Inmiddels is het ding al enkele jaren een legende uit de hoogtijdagen van BMW. Vandaar ook het hommage aan de auto in de vorm van de genoemde Touring Coupe. De prijzen zijn daar helaas ook naar. Een roadster is nog steeds verkrijgbaar voor peanuts, zelfs met zespitter. Maar de gesloten Z3 niet.
Zelfs voor een enigszins fraaie dichte niet-M betaal je makkelijk enkele tienduizenden Euro’s. Maar de M gaat daar nog grif overheen. Een beetje redelijk, begint in Duitsland bij 40K. En dat durft men ook te vragen met flinke kilometerstanden op de klok. Een speciaaltje of iets met een kleurtje kan ook 70-90K doen, als vraagprijs althans.
De duurste op mobile.de doet nu echter 129.900 Euro. Niet omdat er een speciale kleur is, want dat is namelijk (cosmos)zwart. Wel omdat deze pas 3.400 kilometer gereden heeft. De auto is oorspronkelijk gekocht door een BMW-medewerker, die er vervolgens kennelijk maar zeer sporadisch in gereden heeft. De auto staat nog op zijn eerste set banden. Verder meldt de advertentie overigens wel regelmatig onderhoud.
De auto is 30.000 Euro duurder dan de op een na duurste, die een kleine 40.000 kilometer gereden heeft. En 44.000 Euro duurder dan de nummer drie. Die heeft eveneens maar 33.000 kilometer gelopen maar is een van negen M Coupe’s uitgevoerd in Dakar Yellow. Dat is natuurlijk altijd tienduizenden Euro’s extra waard. Voor 68.990 Euro is er ook nog een M Coupe die uitgevoerd is in een oranje-rood afkomstig van een Corvette. Naar verluidt van een verzamelaar geweest die al zijn auto’s in die kleur had.
Er zijn ook binnen dit nauwe spectrum dus nog wel wat keuzes te maken. Zou jij voor fabrieksnieuw gaan? Of toch een kleurtje voor ongeveer 70-80K? Of is een afgeragd exemplaar voor 30K jouw ideale ringtool? Laat het weten, in de comments!
Dank Jan voor de tip!
tjaam zegt
Waanzinnige prijzen, maar als MQP eigenaar gniffel je natuurlijk wel…. Overigens hellemaal origineel is de BMW niet meer, het stuur en de pookknop zijn opnieuw bekleed.
AudiRS zegt
Met banden van 20+ jaar oud. Kun je dus niet mee rijden… levensgevaarlijk.
Roskampies zegt
Oproken en nieuwe steken. ;)
AudiRS zegt
Waarom zou je je nieuwe banden willen steken? Duur grapje.
madmarky zegt
Waarom zou je er mee willen rijden? Het hele idee van die lompe vraagprijs is de kilometerstand. Rijd er 2000km bij en je bent €30.000 kwijt.
ggj1987 zegt
Die Corvette oranje Z3 heeft ook een G-Power supercharger kit naar 385 pk. Best een bijzonder karretje!
Roskampies zegt
Ai als ik de lotto gewonnen had. Meteen en tuurlijk beschikbaar voor autoblog! Donders wat een gaaf ding. Ook die nieuwe als ie ooit ( please bmw ) uitkomt.
madmarky zegt
Deze staat al zeker een jaar te koop, wachtend op iemand die zo gek is om die vraagprijzen te betalen
v10m5 zegt
Waarom Hennie direct de schrik bij het woord fabrieksnieuwe? Godzijdank dat deze niet bij de fameuze firma van meneer “fabrieksnieuw” is geweest en daardoor een stuk origineler en beter geconserveerd blijft! Halleluja
z3cabby zegt
Ik pruttel vrolijk door in mijn cosmos zwarte, armeluis Z3 2.0, die in de 10 jaar dat ik hem heb nog geen stuiver minder waard is geworden en buiten wat regulier onderhoud amper aandacht nodig heeft. De Wiesmann top staat hem ook prima in de natte jaargetijden. Maar met de huidige zonnige dagen is het toch wel erg fijn om dakloos te touren.
zesinlijn zegt
Oeh, ik zoek meteen voor 1 van de negen in Dakargelb gaan.
Waar hebben jullie trouwens in godsnaam dat Dakar Yellow vandaan…?!
jaapiyo zegt
Het is een amerikanski import
e38ossie zegt
Alle Z3 m’s komen uit Amerika. 😉
Thieuke zegt
Altijd één van de gaafste BMW’s gevonden. Wel lekker aan de prijs, maar er is altijd een liefhebber met geld (of lening) te vinden voor dit soort zeldzame bolides….
Robert zegt
The clown shoe. Ik vond het toen niks en hij is wat mij betreft ook niet mooi oud geworden. Ook dit exemplaar lijkt te lijden aan een ernstige vorm van ‘johnnieficering’ door die idiote maat velgen/banden combi waardoor vooral de achterzijde meer weg heeft van een dune buggy dan een sportieve coupé.
Het feit dat de aanwezigheid van de originele 20 jaar oude banden nog als een pluspunt wordt aangeprezen doet meer denken aan een makelaar die een oud krot aanprijst als ‘voorzien van talloze originele details’ dan aan tijdig en verantwoord onderhoud plegen. En laten we wel wezen: als je 130 mille durft te vragen voor een auto ‘in nieuwstaat’, dan zou daar gewoon een nieuw setje A-merk banden bij horen te zitten.
kniesoor zegt
Het heeft alleen zin om dit ding te kopen als je er niet mee gaat rijden en ‘m onder een doekie zet in de (ijdele ?) hoop, dat-ie dan nog meer waard wordt. Dan maakt het qua rijveiligheid niet uit welke leeftijd de banden hebben.
Overigens – als je programma’s zoals die met Wayne Carini mag geloven – is het in de VS voor de waarde van dit soort garagedochters een pre als de oorspronkelijke banden er nog onder/bij zitten. Dit in het kader van een zo extreem mogelijk doorgevoerde ‘originaliteit’ van de oto -> hoe origineler, hoe duurder. Misschien, dat die obsessie met ‘originaliteit’ inmiddels naar Europa is overgeslagen.
erce zegt
Ik heb z’n mindere broertje gehad (de Z3 3.0 Coupé). Nog altijd spijt als haar op mijn hoofd dat ik die verkocht heb, wat een feest van een auto was dat!
maotje zegt
Waarom heb je hem dan verkocht?
erce zegt
Meer ruimte nodig en op dat moment wilde ik iets anders. Achteraf spijt dus.