Koop maar snel een elektrische auto, want in 2026 is er geen benzine meer te krijgen aan de pomp! Dat zit zo…
Het merendeel van de automobilisten rijdt nog altijd met een auto op dinosap. Benzine en diesel, maar ook chemicaliën die de industrie gebruikt, worden in ons land en in de rest van de Europese Unie vooral via schepen ingevoerd.
De haven van Amsterdam speelt hierbij een hele grote rol. Deze haven is namelijk de grootste benzinehaven ter wereld. Alleen wordt het vervoer over de binnenwateren van met name toevoegingen voor onze brandstoffen vanaf 2026 een probleem.
Ontgassen
Zo’n schip met brandstof moet namelijk zijn giftige dampen kwijt. Op dit moment mogen de schepen op speciaal aangewezen plekken in ons land de restgassen nog varend ventileren in de buitenlucht, maar dat wordt vanaf 2026 (of heel misschien 2027 als het kabinet nog even wakker wordt voor die tijd) VERBOTEN.
Om die restgassen dan te lozen moet het schip lang een ontgassingsinstallatie. Je raadt het al, die zijn er eigenlijk niet. Nou ja in Moerdijk staat er één, maar daar heb je het ook wel mee gehad.
Gemeente Amsterdam
Die schepen kunnen natuurlijk niet allemaal langs Moerdijk varen. Sterker nog, alleen in de haven van Amsterdam zijn er al minimaal twee stuks nodig. De wens van de binnenvaartbranche is daarnaast nog een stuk of acht elders. Maar die twee in Amsterdam zijn het absolute minimum.
De gemeente Amsterdam geeft alleen geen f*ck. Die zijn druk met dertig kilometer rijden en milieuzones. Dus waarom je druk maken over benzine? Wethouder Alexander Scholtes geeft aan dat het aan de markt is, zo lezen we in het Parool. Er zijn drie bedrijven die interesse hebben getoond, maar er is nog niks gerealiseerd. Nou dan zal er wel geen behoefte zijn, aldus reservaat Amsterdam.
Kop in het zand
De brancheorganisatie van de binnenvaartschippers vindt dat de gemeente Amsterdam zijn kop in het zand steekt. Ja, nu kan er nog in de buitenlucht geventileerd worden, maar er komt een totaalverbod aan. Als je dan wacht tot dat verbod van kracht is, dan is het te laat.
Zo’n installatie vergunnen en bouwen kost minimaal een jaar. Dus haast is geboden en de overheid moet zich daar juist mee bemoeien. Ook in verband met de mogelijke maatschappelijke gevolgen.
In 2026 is de benzine op
De gemeente heeft vier jaar geleden twee locaties aangewezen, aan de Aziëhaven en aan de Amerikahaven, waar wat hen betreft een ontgassingsinstallatie mag komen. Verder is het aan de markt, aldus de gemeente.
De vereniging van ontgassingsbedrijven (Evra) doet ook een duit in het zakje. De markt kan namelijk niets met de aangewezen locaties. In de Aziëhaven moet de plek worden gedeeld met andere gebruikers waardoor het plannen van het ontgassen lastig is en de aangewezen plek in de Amerikahaven verdwijnt in 2026 want er komt op die plek in 2026 een nieuwe overslagterminal.
Geen bedrijf gaat dus investeren in de aangewezen locaties en dus is de gemeente wél aan zet. Het havenbedrijf doet ook niets, want er is op dit moment te weinig vraag. Ja gek hè? Nou als het zo doorgaat is er dus in 2026 geen peut aan de pomp!
Nieuwe omgevingswet
Alle obstakels inmiddels behandeld? Nou bijna. Er is sinds dit jaar ook een nieuwe omgevingswet. Daardoor zijn de trajecten voor vergunningsaanvragen langer, complexer en kostbaarder geworden. Ontheffingen verlenen kan ook niet meer.
Kortom, er is totaal geen urgentie bij de gemeente, maar ook niet bij het rijk. Na 2026 dreigt er een serieus tekort aan cruciale grondstoffen en jullie mogen raden wie de prijs daarvoor aan de pomp mag gaan betalen… Dus, koop maar gauw een EV, want in 2026 is de benzine op!
3246cm252kw zegt
Ja iedereen een EV en fan is er niet genoeg stroom hahahah #paniekzaaier
maotje zegt
De omgevingswet zou alle vergunningaanvragen makkelijker maken. Het is alleen maar complexer geworden met meer regels
RutgerK zegt
Meer regels of alle regels die eerder verspreid waren in beleidsdocumenten op verschillende overheidsniveuas nu in één procedure?
DeWitteCondor zegt
De gemeente Amsterdam, wat moet je daar nog over zeggen. Alice in wonderland.
De landelijke overheid zal wel ingrijpen als ze dit op het spits drijven. Anders loop je het risico op een massale volksopstand.
V8Vantage zegt
ow gelukkig rij ik op diesel/frituurolie (Ja ben weer overgestapt op HV100).
Rokende Wielen zegt
Heeft dit ook gevolgen voor tankvoorraad in Duitsland en België?
V8Vantage zegt
Als ik het van de week op BNR goed gehoord heb dan ja.
banderas zegt
Nog een voorbeeld waarom EV beter is. De pro benzine-lui vergeten altijd dat olie/benzine echt de hele wereld rondmoet om in jouw auto te komen..
Dutchdriftking zegt
Want de accu’s regenen zo uit de lucht? En we kunnen met groene energie alle accu’s vol krijgen?
banderas zegt
Heb ik het over de productie van de accu’s? En waarom zeg je niet zoiets als weer een geknepen 1.0 3pittertje op de markt wordt gebracht? Alleen bij EV’s wordt de vuiligheid van productie genoemd, nooit andersom. Groot deel van de elektra in NL is al groen hoor.
DeWitteCondor zegt
In ‘23 kwam 17% uit hernieuwbaar. Dat valt dus allemaal wel mee.
De productie van EVs laat natuurlijk te wensen over, van ICEs vermoedelijk evenzeer. Alleen, de accu’s zijn een typisch EV probleem en daar hebben we straks een berg afgedankte items van liggen. Recycling is er nauwelijks volgens mijn info en het delven van grondstoffen voor de accus gebeurt niet bepaald op een groene manier. Daar moet je je ogen niet voor sluiten. Overigens ontkomen we niet aan de EV, maar de nuance lijkt structureel te ontbreken.
maotje zegt
@Dewittecondor kun je jouw info met ons delen? Graag een linkje plaatsen van die info aub.
werf76 zegt
Standaard reactie van EV liefhebbers.
banderas zegt
Andere bronnen zeggen juist dat accu’s al voor een groot deel te recyclen zijn.. Dus ja. En vergeet ook niet veel minder slijtage onderdelen, minder olie in de auto etc. En genoeg mensen die vrijwel geheel op zonnepanelen hun auto bijladen. Iets wat nooit met een brandstofauto zou kunnen.
mashell zegt
Jullie hebben allebei gelijk. Batterijen van EV’s is prima mogelijk en @DeWitteCondor heeft gelijk met dat er nauwelijks recycling is. En dat is simpelweg omdat er nog niet veel vraag naar is, er zullen straks bedrijven zijn die in die markt stappen, zie je bij elektrische fietsen nu al.
maotje zegt
@dutchdriftkimg. Waarom zou dat alleen met groene energie moeten? Ook met grijze stroom gaat de accu gewoon vol.
Dutchdriftking zegt
Ik zie kansen voor Rotterdam.
mashell zegt
Is het geen optie om die giftige benzine dampen te verbranden in de motor van het schip? Is ook zo’n beetje wat auto’s er mee doen.
DeWitteCondor zegt
Heb jij hier nu zojuist eigenhandig een enorme vinding gedaan?
weekert zegt
Benzine mag al jaren niet ontgast worden, Veel schepen die in de benzine zitten varen dedicated benzine of benzinecomponenten. Dit voorkomt dat er ontgast hoeft te worden. Niks aan de hand.
petroldrinker zegt
Gewoon weer een manier om de benzine prijs nog veel verder omhoog te drijven in de hoop meer mensen een EV in te duwen om zo hun eigen achterlijke plannen door te blijven duwen kosten wat kost…
mashell zegt
Zeker niet koste wat kost. Immers EV rijden is nu al niet meer zo goedkoop door de bijtelling en wordt straks gewoon premium duur door de invoering van wegenbelasting. Tegelijkertijd houden de regerende populisten de benzineprijs laag door accijnskortingen in stand te houden. Dat ze daarmee islamitisch terrorisme (aan die de “bevrijders” van Syrie gaan we nog veel “plezier” beleven) blijven financieren en milieu vervuiling in stand houden nemen ze voor lief.
baofan87 zegt
Huidige accijns van ca 80cent per liter zijn al misdadig genoeg. Treurig dat er van een “korting” wordt gesproken.
406_v6 zegt
Dat wordt met z’n allen die schepen “op natuurlijke wijze” ontgassen achter het Centraal station..
audiA41.8TFSI2013 zegt
Dat de Amsterdammers het beleid van Groen Links / F. Halsema nog pikken. Snap ik echt niet.
Er zal toch een dag komen dat er enig inzicht komt en er rechts gestemd wordt? 🙄 Of is dat een utopie aangezien er al decennia lang Links gestemd wordt in 020?
mashell zegt
Inzicht en rechts stemmen? Hahaha. De huidige regering wist vier maanden te bakkelijen over de inzet van noodrecht. Bij echte nood gaat zelfs de oppositie in 24 uur mee.
En hier heeft Amsterdam toch gewoon gelijk? Als die binnenvaartschippers een ontgassingsinstallatie willen dan moeten die binnenvaartschippers een ontgassingsinstallatie bouwen. Grond kopen, vergunning aanvragen, investeerders zoeken, installatie bouwen, installatie exploiteren, dat is normaal ondernemen. Als die binnenvaartschippers dat niet doen zijn ze geen ondernemer en heeft Amsterdam groot gelijk dat ze zeggen: niet zeuren. We hebben in Nederland veel teveel van die luie ondernemers die telkens bij de overheid lopen leuren dat zij hun werk voor hen opknappen en de voorzieningen voor hen betalen.
schuimbekje3 zegt
Uit BNR komt tegenwoordig wel vaker Televaagstijl ‘journalistiek’..
mikespek zegt
Gelukkig staan in Rotterdam van die hele mooie installaties die Benzine en Diesel maken.
RutgerK zegt
Waarom is Amsterdam hier de gebeten hond. Dit lijkt mij een zaak op rijksniveau.
Wel een bijzonder hoe makkelijk men denkt over giftige gassen als het gaat om fossiele brandstof. En natuurlijk heerlijk dat je je er eerder niet druk over hebt gemaakt als je voor een brug of sluis stil stond waar deze regels al een tijd gelden.
560pk zegt
@autoblog: leuke clickbait weer hoor, die kop, en Amsterdam bashen is natuurlijk een persoonlijke hobby van jullie. Het zou beter zijn als jullie je hierin zouden verdiepen en aan de feiten zouden houden.
“De markt”, lees private bedrijven, wil en kan dit probleem prima oplossen. De overheid moet dan natuurlijk wel vergunningen verlenen. Maar het grootste probleem is dat het ontgassen 3000 euro per keer kost, en de vervoerder/reder/binnenvaartschipper dat niet wíl betalen, zolang hij/zij ook de klep gewoon open kan zetten. Nou is ontgassen van tankers tijdens het varen al een hele tijd verboden voor het grootste deel van de ladingen, maar het wordt “gedoogd”. Ik ken een ondernemer die de investeringen heeft gedaan, de apparatuur en locatie heeft, maar nog geen definitieve vergunning en helemaal geen klanten. Waarom zou een schipper gaan betalen als hij z’n tanks straffeloos kan laten leegwaaien.