• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koop een Citroën BX voor ongeveer een ton

Auteur: jaapiyo, gepost 20 juli 2019 om 16:01 – 39 Reacties

Afbeelding Koop een Citroën BX voor ongeveer een tonAfbeelding Koop een Citroën BX voor ongeveer een tonAfbeelding Koop een Citroën BX voor ongeveer een tonAfbeelding Koop een Citroën BX voor ongeveer een tonAfbeelding Koop een Citroën BX voor ongeveer een tonAfbeelding Koop een Citroën BX voor ongeveer een tonAfbeelding Koop een Citroën BX voor ongeveer een tonAfbeelding Koop een Citroën BX voor ongeveer een ton

De-echte-neus
Niet in ruil voor de regenton in je achtertuin, maar voor een ton in Euro’s.

Gisteren hadden we het nog maar eens over de hoge prijzen die er tegenwoordig gevraagd worden voor oude(re) auto’s. Dik zes ruggen voor een Golf II GTI uit 1990 met 360.500 kilometer achter de kiezen? Aan de comments te zien vonden velen van jullie dat wat teveel van het goede. Gelukkig kan je als opperkrent nog terecht bij de Franse merken voor een goedkoop oud brik. Zo heb je voor minder dan vijf duizend Euro al een botermalse Citroën C5 met V6. Superdeal!

Niet alle Fransozen onttrekken zich overigens van enorme waardestijgingen. Voor een nette Renault 5 Turbo, Peug 205 GTi of Citroën SM betaal je inmiddels ook de hoofdprijs. De Citroën BX daarentegen is niet per se een model dat in je opkomt als je denkt aan begeerlijke, waardevolle Franse klassiekers. Maar het exemplaar wat we vandaag behandelen, is een uitzondering op die regel. Althans dat denkt en hoopt Gooding & Company, waar de auto binnenkort afgehamerd zal worden.

Het gaat om een BX 4TC, een van de minder bekende juweeltjes die het geweldige Groep B reglement de wereld heeft opgeleverd. We kennen natuurlijk de Audi’s, de Lancia’s enzovoorts, maar deze BX is een wat obscuurdere eend in de bijt. Dat komt mede door het feit dat de auto pas verscheen in 1986, wat tevens het jaar was dat Groep B stierf na de tragische dood van Henri Toivonen. De BX 4TC had op dat moment nog maar meegedaan aan drie rally’s en een zesde plaats behaald als beste resultaat.

De 4TC kwam dan ook eigenlijk in alle opzichten te laat. Niet alleen in letterlijke zin, maar ook qua concept. Dat leek namelijk heel veel op de oorspronkelijke Audi Quattro’s. De motor was net als bij die Audi’s speciaal voor de 4TC vóór de vooras geplaatst. Alsof iemand bij Citroën dacht dat de Quattro’s daarom snel waren, in plaats van dat ze desondanks alsnog snel waren. De auto had en heeft hierom ook een gruwelijk lange frontoverhang. Daarom kan ik de looks verder niet zo goed beoordelen, want mijn retinae zijn grotendeels verbrand. Hopelijk komt dat binnen een paar uur weer goed.

Wel interessant is dat de 4TC het concept van de Quattro’s combineerde met -jawel- hydropneumatische vering. Daarmee ros je pas echt als een koning over ruw terrein. Althans dat was ongetwijfeld ooit de bedoeling. De vering kwam net als de versnellingsbak uit de schappen voor de goede oude SM. Helaas was het feit dat de techniek in die zin ‘beproefd’ was geen garantie voor de betrouwbaarheid van de 4TC.

Sterker nog, die betrouwbaarheid was abominabel slecht. Omdat de BX 4TC een Groep B kanon was, moesten er de gebruikelijke tweehonderd exemplaren voor de openbare weg gemaakt worden. Doch zover kwam het, net als bij sommige andere groep B’s, niet. Dat lag niet alleen aan het feit dat het rally-avontuur van de 4TC dus al snel ophield, maar ook aan het feit dat de 4TC’s zoveel problemen kenden dat Citroën menig exemplaar van klanten terugkocht om ze vervolgens te vernietigen. Zodoende bestaan van de in totaal 62 gebouwde exemplaren er naar verluidt nog een stuk of veertig.

Gooding & Company claimt dat de unit die zij verkopen daarvan de allerbeste is. Vandaar schatten ze de opbrengst van de auto ergens tussen de 80.000 en 110.000 Dollar. De auto word zonder ‘reserve’ aangeboden, dus kennelijk hebben de verkopers er vertrouwen in dat er voldoende geboden zal worden. Waarschijnlijk wel terecht ook. Jij wilt deze er toch ook graag bijhebben in je Groep B collectie?

Ook interessant!

  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler
  • Nieuwe Citroën C5
    Nieuwe Citroën C5 wordt weer briljant Frans
  • Dit kost het nieuwe topmodel van Citroën

Nieuwste artikelen

  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
  • Dit is de enige Nederlandse Giulia GTA met een achterbank
  • Dikke BMW op Marktplaats heeft een zeer smakelijke kleurencombo
FacebookTweetPinLinkedIn

bx, Citroen, Klassiekers, rally, veiling

Vorig bericht: « Geniaal of faal? Audi promoot e-tron bij Tesla’s laadpalen
Volgend bericht: Hoezee, er komen meer Britten met motor van BMW »

Lees Interacties

Reacties

  1. spidermann zegt

    20 juli 2019 om 16:24

    Ken het model niet, het ziet er iig bruut uit.

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      20 juli 2019 om 16:29

      @spidermann: wel handig bij een frontale crash tegen de Arc de triomph. Je hebt alle tijd om nog even uit te stappen als de voorkant gaat kreukelen.

      Maar toch wel leuk zo’n BX. Jammer dat Citroën die snaar uit de ‘80ies bij mij niet meer weet te raken met hun DS gedoe nu.

      Login om te reageren
      • eklasse zegt

        20 juli 2019 om 16:30

        @eklasse: verkeerde reactie knop ?

        Login om te reageren
    • goodolddays zegt

      21 juli 2019 om 19:47

      @spidermann: totale flopkwam totaal niet mee qua snelheid. Waardeloos…

      Login om te reageren
  2. thestino zegt

    20 juli 2019 om 16:31

    Mijn ouders hebben twee BX’en gehad. Ik vond het altijd leuk dat deze zakte wanneer je de motor stil legde! Leuk weetje is ook dat volgens Citroën deze wagen makkelijk op drie wielen zou kunne verder rijden. Nooit getest weliswaar.

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      20 juli 2019 om 18:12

      @thestino: ik heb t getest bij 1 van de BXen waar we mee in de wei crosten. Ging eigenlijk best goed. Alleen als de motor niet draaide stond ie onstabiel en door t ongelijke van de wei reden we de achterbulper eronderuit, maar op de vlakke weg naar de wei, ging het perfect

      Login om te reageren
  3. pcooperworks zegt

    20 juli 2019 om 16:46

    Tjezus wat een bedrag. Ik ga toch weer eens m’n salarisonderhandelingen opstarten.

    Login om te reageren
  4. lekbak zegt

    20 juli 2019 om 16:50

    Ik heb net de regenton geruild voor twee ibc’s, is dat ook goed?

    Login om te reageren
    • marinepower zegt

      20 juli 2019 om 18:57

      @lekbak: kun je in ieder geval 1800 liter meer regen opvangen.

      Login om te reageren
  5. daniel1975 zegt

    20 juli 2019 om 17:14

    De door Pailler gemaakte versie voor de Rallycross was een stuk sneller en meer betrouwbaar.

    Login om te reageren
  6. moondustfocus zegt

    20 juli 2019 om 17:19

    Betalen met Polaroid?

    Login om te reageren
  7. thearchitect zegt

    20 juli 2019 om 17:23

    Zo lelijk dat-ie mooi wordt..

    Login om te reageren
    • ronaldotour zegt

      20 juli 2019 om 22:18

      @thearchitect:

      Login om te reageren
  8. appeltaartislekker zegt

    20 juli 2019 om 17:28

    “Wat één mooie wagen!”

    Login om te reageren
  9. autopetje zegt

    20 juli 2019 om 17:38

    Uniek ding. De gewone bx’en zijn al leuk. Het klikkende rempedaal heeft bij mij een onwisbare indruk achtergelaten.

    Login om te reageren
    • verplicht zegt

      20 juli 2019 om 17:49

      @autopetje: Klikkend rempedaal? Kun je daar meer over vertellen?

      Login om te reageren
      • saxoke zegt

        20 juli 2019 om 18:13

        @verplicht: volgens mij bedoelt ie de sleg van het rempedaal, die is pakweg 1cm lang. Dieper kan je m ni intrappen

        Login om te reageren
        • autopetje zegt

          20 juli 2019 om 18:57

          @saxoke: @verplicht juist wat saxoke zegt. Bij alle andere auto’s kun je naargelang de remkracht die benodigd is het rempedaal intrappen en hoe harder je trapt des te dieper zakt dan het rempedaal weg. Bij de BX leek het alsof er een schakelaar achter het pedaal zat die klikte bij het bedienen en maar max een centimeter bewoog. Misschien dat iemand anders het technische verhaal er achter kent.

          Login om te reageren
          • rufctr01 zegt

            20 juli 2019 om 22:38

            @autopetje: volgens mij heb je het over het remsysteem van de CX met een Diravi stuurbekrachtiging.
            Ik heb zelf jaren een BX 1.9 GTI 16V gehad en die remde hetzelfde als een gewone auto.

            Login om te reageren
            • cartype zegt

              21 juli 2019 om 13:33

              @rufctr01: Het werkt op de druk van het veersysteem en dit systeem kwam voor in alle mij bekende citroens met hydraulische vering, bijv. de DS, CX, GS(A) en BX. Een eigenschap van de koppeling van vering en remmen is dat de druk hoger wordt bij het remmen, en de auto minder neigt tot duiken. Het meer lineaire gedrag van drukopbouw onder de voorwielen betekent betere wegligging als je remt en stuurt tegelijk (bijv. bij een uitwijk manoeuvre ). Een eigenschap is inderdaad ook dat het rempedaal nauwelijks ingedrukt hoeft te worden. Vergelijk het met een weegschaal, of een drukgevoelig iPhone scherm. Het went snel en in mijn ervaring kun je de remmen net zo goed doseren, als in een conventionele auto. Het Diravi stuurbekrachtiging systeem dat zowel de SM als de CX-en hebben is wel gekoppeld aan het veersysteem maar staat verder los van deze discussie (denk ik)

              Login om te reageren
  10. verplicht zegt

    20 juli 2019 om 17:55

    Die overhang is écht episch. Lelijk, dat wel.

    Vroeger in de straat stond er een witte CX. Alles werd even onderbroken als de buurman ging rijden want we moesten allemaal even zien hoe die achterkant omhoog kwam.

    Eerste keer in een BX was ook een ervaring. Dat stuur, dat Dashboard, alles was nét even anders.
    Mooie wagens vroeger.

    Login om te reageren
    • willempjuh zegt

      21 juli 2019 om 10:33

      @verplicht: overhang was nodig om de 2.2 turbo motor te plaatsen, die ligt in deze BX in de lengte, in plaats van dwars bij de normale BX

      Login om te reageren
  11. rufctr01 zegt

    20 juli 2019 om 18:07

    Volgens mij heeft de overhang te maken met het feit dat de 2200 cc Talbot turbomotor er in de lengte richting er in ligt.
    De normale BX-en hebben de motor dwars geplaatst.
    Verder een unieke auto om te hebben. De auto’s die teruggekocht zijn door Citroën zijn in Polen op de sloperij belandt en hebben daar nog vele jaren gestaan. Ik heb in 2002 een poging gewaagd om de resterende auto’s te achterhalen maar ze zijn allemaal al weg.

    Login om te reageren
  12. marinepower zegt

    20 juli 2019 om 18:58

    Jammer dat desjonnies hier niet meer rondhangen, die had vast nog wel een mooie anekdote kunnen vertellen.

    Login om te reageren
    • smoked zegt

      20 juli 2019 om 19:00

      @marinepower: waar is ie gebleven?

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        21 juli 2019 om 01:40

        @smoked: vanished in cyberspace. Zelfs z’n gebruikersaccount is opgeheven. Helaas.

        On topic: nog maar een jaar of tien geleden kon je zo’n ‘gewone’ BX te kust en te keur vinden voor een honderdje of vier, vijf. Dankzij de vele kunststof panelen roestten ze nog amper en zeker de post-facelift exemplaren waren weliswaar nog niet van Duitse bouwkwaliteit, maar zeker niet meer zo slecht als voorheen.

        Mijn eerste baan ná de mts was bij een inlener/koppelbaas die er destijds twee BX’en had rijden, voor het vervoer van elk vier man personeel + een kilootje of 250 aan gereedschap. Dankzij die hydropneumatische vering gingen die dingen als het welbekende strijkijzer over de weg. Briljant. Daarna zelf nog eentje een tijdje in deelbezit gehad. De co-eigenaar had deze echter van de ene op de andere dag verkocht, omdat -ie er tweehonderd gulden méér voor geboden kreeg dan dat wij er destijds zelf voor hadden betaald. Ergens wel leuk om zo ‘snel’ honderd piek verdiend te hebben, maar wel zuur dat de nieuwe eigenaar de auto net een week later helemaal total loss reed.

        Login om te reageren
  13. autopetje zegt

    20 juli 2019 om 19:03

    De voorkant kwam trouwens ook mee omhoog. Eerst de achterkant, dan de voorkant. Als ie heel lang stil stond dan lag ie plat op z’n buik. Vergeet ook niet de radio die tussen de voorstoelen geplaatst was. Citroën was toen echt eigenwijs.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      20 juli 2019 om 21:11

      @autopetje: dat was bij de GS en CX zo, de BX had de radio in het middenconsole voor de versnellingspook

      Login om te reageren
  14. jaleukhoor zegt

    20 juli 2019 om 19:19

    Maar buurman, wat doet u nú?;-)

    Login om te reageren
  15. mashell zegt

    20 juli 2019 om 19:25

    Zo rond het jaar tweeduizend was er bij zo ongeveer elke botsing die ik zag wel een witte BX betrokken. Vandaar dat je ze nooit meer ziet, allemaal total loss. Daarom is bij mij dus witte BX onlosmakelijk aan ongeluk gekoppeld.

    Login om te reageren
    • weem zegt

      20 juli 2019 om 20:05

      @mashell: Ik heb me wel eens laten vertellen dat de motorkap van kunststof was en nogal makkelijk in de fik vloog na een ongeluk. Weet niet of dat waar is, maar mogelijk een verklaring?

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        20 juli 2019 om 21:12

        @weem: motorkap was idd van kunststof maar kon niet branden, ik heb wel eens BX-en gezien die afgebrand waren maar de motorkap, kofferklep en voorspatborden waren gewoon intact.

        Login om te reageren
  16. nikk zegt

    20 juli 2019 om 20:57

    Leuk voor een gefortuneerde verzamelaar. Zou er zelf niet meer dan een rooitje voor overhebben

    Login om te reageren
  17. mark383 zegt

    20 juli 2019 om 22:10

    Omg, die front overhang… Net of iemand het plaatje heeft gestrecht…
    Er was een tijd dat je BXjes bijna gratis op kon halen (meen rond de 300 euro). Toen vond ik het niks. Ben m sindsdien wel steeds meer gaan waarderen. De jaren lijnen zijn onmisbaar jaren 80, maar toch uniek. Liefst dan wel een sport icm met de digitale klokkenwinkel. Hoewel ik de metertjes van dit exemplaar ook wel kan waarderen :)

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      20 juli 2019 om 22:36

      @mark383: bij mijn weten is de Sport nooit met digitale tellers geleverd. De enige BX die ik ken met digitale tellers was de Digit.

      Login om te reageren
  18. loserboi932 zegt

    20 juli 2019 om 23:11

    Mijn groep B collectie:
    Buik
    Bacardi
    Benzine
    BMW
    Bamilton

    Login om te reageren
  19. emping zegt

    21 juli 2019 om 04:55

    Dit is zo’n geval voor iemand die al de andere leukere Group-B wagens al heeft en deze nog nodig heeft om de verzameling af te maken.

    Login om te reageren
  20. tjorque zegt

    21 juli 2019 om 08:53

    Toen Citroën nog auto’s bouwde die in geweldig vind! Heerlijk spul!?

    Login om te reageren
  21. imarinos zegt

    21 juli 2019 om 11:09

    Mijn vader heeft ook een BX gehad in de jaren ‘80. Was hilarisch, met de vering in de hoge stand kon je door een bussluis!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North