Als een bodyguard van Donald Trump ziet dat iemand op het punt staat een aanslag te plegen op de president, zou hij dan ‘Donald, duck!’ exclameren?
We were you before you even existed. Deze zinsnede komt voor in de enge banger van M83 genaamd ‘Intro’, onder andere gebruikt voor snowboard-docu ‘The Art of Flight’. De 997 911 Sport Classic had de zin ook uit kunnen spreken tegen de 991 911R (rijtest). Op een iets andere manier grijpen beide bijvoorbeeld terug op de Carrera 2.7 RS van lang geleden. Zo zie je de 911R vaak in de wit-groene livery van die auto en heeft de Sport Classic de welbekende ducktail van zijn voorouder geërft.
Uiteraard zijn er ook de nodige verschillen. De 911 Sport Classic heeft bijvoorbeeld ‘gewoon’ een gekietelde variant van de krachtbron uit de toenmalige 911 S onder de kap. Sterker nog, de vermogensupgrade kon je ook aanvinken op de optielijst van die laatste. De 911R daarentegen deelt zijn briljante krachtbron met de 911 GT3. Puristen zullen wellicht tegenwerpen dat dat niet zo veel meer zegt nu de GT3 ook niet meer beschikt over de legendarische Mezger-motor, maar toch. Als het op sportieve bragging rights aankomt, is de 911R de meer indrukwekkende machine.
Maar dat alles, maakte direct niks meer uit toen Porsche de beslissing name beide modellen ernstig te limiteren qua oplage. Op dat moment werden allebei de auto’s namelijk in één klap een beleggingsinstrument. In geval van de Sport Classic waren alle 250 exemplaren binnen 48 uur uitverkocht. Bij de 911R ging het waarschijnlijk nog sneller. Binnen Porsche mort men daar inmiddels een beetje over, maar dat valt in dezelfde categorie als bankheld Rijkman Groenink. Ook hij aanvaarde zijn vergoeding van ruim 28 miljoen Euro naar eigen zeggen met passende tegenzin.
Het is wel balen voor de 911-liefhebber met een goedgevulde doch eindige beurs. Had Porsche een paar duizend van deze modellen weggezet, dan had deze nu namelijk lekker kunnen scheuren met deze epische elfjes. Nu echter zijn ze schier onbetaalbaar en als je er dan een hebt, is het financiële zelfmoord om er serieuze kilometers in af te leggen. De beste remedie: toch gewoon zo’n ding kopen en ‘m vervolgens inzetten als daily driver. Dat zal Porsche en al die notoire verzamelaars leren! Laat hen zich maar weer toeleggen op tuinkabouters en postzegels.
Het goede nieuws is dat dit nu kan, want er staat een Sport Classic te koop op Marktplaats. Van buiten is ‘ie, net als alle Sport Classics, saai grijs. Maar, details als de Fuchs-velgen en het double-bubble dak maken het toch tot een aparte verschijning. Van binnen is de auto helemaal een feest, tenminste als je van klassieke 911-jes houdt met zo’n heerlijk bruin interieur. Nostalgie met een modern randje.
Het slechte nieuws hebben we eigenlijk al aangestipt. Je moet namelijk helaas je huis verkopen om de auto te kunnen betalen. Porsche Centrum Gelderland wil er graag 354.900 Euro voor hebben. Dat wordt dus in een studentenkamer leven met je gezin. Maar ach, je moet er iets voor over hebben om het systeem snoeihard de vinger te geven.
Bedankt Rachid voor de tip!
roberto zegt
Ik vind hem ubervet! Alleen geen 3,5 ton waard..
banaan7 zegt
@roberto: bijna 3.55 ton zelfs! Pow!
ptothem zegt
@roberto: vorig jaar gingen ze voor 5 a 6 ton de markt op, dus dit valt mij nog enigszins mee. Voor mij 1 van de mooiste 911jes.
hight96 zegt
@ptothem: Voor mij toch wel echt dé mooiste 911
beefcake zegt
@ptothem: 911R is nog een treetje hoger wat mij betreft, sowieso geen groot fan van de 997. Toch zou ik geen nee zeggen als ik rijk was en de auto voor pak ‘m beet een derde van dit bedrag werd aangeboden.
Boomer zegt
@roberto: als ik het had had ik hem gekocht. Niet nadenken kopen en dan pas rijden. Mooiste elfje van de laatste 10 jaar.
roberto zegt
@airc: voor het geld koop ik wel mijn ultieme Porsche (964 Turbo) en van het wisselgeld komt een andere droomauto (Ferrari 360CS) ;-)
Jochempie zegt
@airc: Doet u mij maar een 997.2 GTS met een handbak. In essentie ongeveer dezelfde auto, maar nog relatief betaalbaar. Zeg zo’n 90.000 euro..
rufctr01 zegt
@roberto: idd 1 van de leukste 911-jes!
perry_snijders zegt
TL;DR, ik kon alleen maar plaatjes kijken. Ganz geil!
jaapiyo zegt
@perry_snijders: affengeil?
perry_snijders zegt
@jaapiyo: Entengeil!
jobberns zegt
Als iemand ‘m nou inderdaad koopt en gewoon als daily ofzo gaat gebruiken… Dát zou stoer zijn! En ach, het blijft een Limited Edition, dus ik ben benieuwd of mensen die er een willen hebben m laten staan als ie 50.000 of meer op de klok heeft, want zo vaak wordt er geen Sport Classic aangeboden volgens mij…
smoked zegt
Stiekem veel leuker dan een (991) 911 R…
e36thuglife zegt
Ja die eendenstaart die geeft dus downforce achter de achterwielen en je waggi wordt een wipwap want hoe harder je rijdt hoe meer de voorwielen omhoog komen. Staat lekker old school maar ik denk niet dat die spoiler op een 911 veel nut heeft als je kijkt naar de gewichtsverdeling. Ik denk zelfs dat de handling er slechter van wordt.
Boomer zegt
@e36thuglife: dusssss lees even wat een spoiler doet. Deze is niet voor downforce maar om de lucht los te trekken van de vlak aflopende achterkant.
e36thuglife zegt
@airc: oh natuurlijk ja “lucht lostrekken”… en wat doet dit voor handling? Of is dit om het brandstofverbruik te verminderen omdat Jesse Klaver van de anti auto partij dat wil?
badmat zegt
@e36thuglife: Nou ik denk dus dat Porsche echt wel weet waar ze mee bezig zijn en dat ding er niet op hebben geplakt om mindere prestaties te bereiken…
e36thuglife zegt
@badmat: ja zeker zorgt deze staart voor betere prestaties…. betere VERKOOPprestaties! Een spoiler aan de achterkant voor een waggi die achter zonder spoiler al veel te zwaar is is gewoon slecht plan. Als Porsche echt alleen voor prestaties ging had de 911 al lang een middenmotor en 50/50 gewichtsverdeling. Porsche bewijst al jaren dat traditie en retro looks belangrijker voor ze zijn dan prestaties. En fanboys zeggen dan dat ie zo “lekker listig” is maar eigenlijk is het gewoon achterhaalde engineering.
kilum zegt
@e36thuglife: Then explain the GT3 RS. Daar zit een taartschep groot genoeg achter op dat je er met 8 man aan kan dineren.
En toch op het circuit sneller dan de 458 Speciale pizza macaroni.
mashell zegt
@e36thuglife: is het zwaartepunt van de motor van de 911 niet ook telkens een beetje meer naar voren geschoven?
MARS zegt
@e36thuglife: nog nooit met een duck gereden zeker?
toyotafortuner zegt
Mooiste hedendaagse Elf!
super zegt
tering, hoeveel badges kun je op een auto plakken.
kareljansen zegt
Ik kwam echt niet door de tekst heen, dus ben maar snel door gescrolld naar de foto’s. Prachtig!
jippie zegt
Deze en de 911R zijn zoals een 911 moet zijn. Helaas zijn die dan in beperkte oplage gemaakt. Best vreemd eigenlijk.
drf76 zegt
Zag er een paar maanden geleden eentje rijden in Rotterdam. Een plaatje en in elk geval die dag ingezet als daily driver ;-)
bisazza zegt
Wat een slechte 1e alinea… heeft echt totaal niets met dit artikel te maken… beetje moe van dat Trump bashen. Zullen we het gewoon lekker over auto’s hebben ipv politiek? Dan is dit een nog fijnere plek om je daily feed te lezen
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Dat interieur is precies goed zo! Alleen hadden ze niet wat vaker de uitvoering kunnen vermelden!?? Sjiiiit he…
gerjan zegt
Laatste mooie 911. Prachtige auto in prachtige kleur
pomoek zegt
Donald Duck. Het beste van dit jaar. Van alles. Nu al op 21 februari. Zelfs al wint Verstappen 19 races. Beter wordt het niet.
desjonnies zegt
Er is niets, maar dan ook helemaal niets klassieks aan deze auto, de tekst mag dit dan tegenspreken maar, zet deze wagen naast een 1976 of 1983 of 1974 911 en het lijkt op een Scania die naast een Suzuki Carry staat.
Deze is zo ontieglijk groot en vooral vies vet, dat het een karikatuur is van het origineel.
viezefreddyw zegt
@desjonnies: Dit is de reactie die ik zocht. En ook de enige juiste.
schreute01 zegt
Laat foto 6 de veelgeroemde afwerkingskwaliteit van Porsche zien? Wat een naad!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@schreute01: Da’s een retro classic naad…
jorden zegt
Te “doorsnee” 911 techniek, om tot een echt begeerde klassieker te groeien. Dan is de 911R toch exotischer.
willempieee zegt
911R ontleent toch echt de motor etc aan de GT3 RS en niet aan de GT3….
Edge zegt
Wat mij betreft is dit dé versie van de 997 die je moet hebben. Veruit het mooist van ze allemaal, zowel qua interieur als exterieur en ook zonder GT3 of GT2 motor heb je meer dan genoeg vermogen onder je bips. En de handbak!
trolle zegt
Nee toch niet, er is wel beter spul te vinden voor die prijs
bietje zegt
Zooo mooi !! : ) …mijn favoriete moderne Porsche
jvthof zegt
Ik weet er 1 voor een iets betere prijs, afgelopen weekend voor een vriend daar een auto (mooie s60!! R design met 2.0t!) wezen aanschaffen. Tot mijn verbazing stonden daar 2 Porsches binnen, een 4.0 gt3 rs a 229k (http://voorraad.autodatawheelerdelta.nl/porsche/911/40-gt3-rs-pdk-500-pk-1100-km-10-11-2015/occ2603675-02c2e machtige bak!) en een sport Classic a 325k. http://voorraad.autodatawheelerdelta.nl/porsche/911/38-sport-classic-no-106250/occ2629409-02c2e
Dutchdriftking zegt
Op de 997 kon je fanbrieksaf al eeen ducktail laten monteren. Dus een gewone 911 S, staartje er op, fuchs wielen er onder, motortje kietelen en klaar. Kan je tenminste wel zelf de kleur kiezen!
focusrs1 zegt
Prachtige 911 één van mijn favorieten!
martijn11 zegt
Ben ik de enige die dit niet zo heel bijzonder vind?
sjakietrekhakie zegt
Mooi verhaal daar bij Porsche… ze zeggen zelf dat geen beleggingsobjecten maken maar auto… maar ondertussen wel lekker een ton bovenop de nieuwprijs gooien bij de Porsche dealer beetje hypocriet
shibby zegt
Ducktail én Fuchs! Heel fijn! Beetje jammer dat ie alleen zo gruwelijk duur oet zijn
mrrallycross zegt
Wow! Zo een ducktail is wel echt lekker
rob636 zegt
Wat een prachtige wagen
koningcaris zegt
Nummer 107/250 staat ook te koop met 16600km een stuk goedkoper. voor €325000 ben je koopman. gevonden op Gaspedaal