Je wilt een sportieve youngtimer met Cossie power onder de kap, maar die bouwsteiger achterop de Ford Escort RS Cosworth vind je net wat teveel van het goede? We hebben de perfecte auto voor je gevonden!
Mercedes maakte haar 190 eind jaren ’80 onsterfelijk in het Deutsche Tourenwagen Meisterschaft. Samen met de BMW E30 M3 gaven de twee auto’s vorm aan het kampioenschap en de toerwagen-racerij van die tijd. Hoewel de M3 twee keer het kampioenschap op zijn naam wist te schrijven en Mercedes daar met de 190E Evo II slechts één keer in slaagde, vormde de 190 misschien zelfs nog wel meer dan de M3 hét gezicht van de serie. In al zijn hoekigheid en mooie kleurcombinaties met veelal logo’s van biermerken op de koets stal de Mercedes de show. Misschien ook omdat M3’s of in ieder geval E30jes ook nog in allerlei andere klasses werden ingezet, maar toch.
Dat de 190 überhaupt ingezet werd in het DTM was trouwens aanvankelijk helemaal niet de bedoeling. In de jaren ’70 had Mercedes haar hand gewaagd aan het racen in rally’s met de bizarre 450 SLC. Ze wilden dit avontuur doorzetten met de ietwat geschiktere 190 en riepen de hulp in van Cosworth om een motor te ontwikkelen. Zodoende werd project ‘WAA’ geboren.
Echter, voordat het project voldoende van de grond was gekomen kwam Audi opeens op de proppen met de Quattro, een kanon met een turbomotor en vierwielaandrijving. Mercedes realiseerde zich dat ze tegen dit geweld met hun atmosferische motor en RWD niet opkonden, zeker niet op het gravel en in de sneeuw die menig rally kenmerkt.
Toch wilde het merk van de driepuntige ster de 190 nog steeds door middel van racen in de spotlights zetten. Het ideale vehikel daarvoor werd gevonden in het DTM. Een van de voorwaarden om mee te doen aan deze serie was echter dat de auto’s gebaseerd moesten zijn op een productiemodel. En daaraan hebben we onder andere deze Mercedes 190 2.3-16 op Marktplaats te danken. In september van 1983 stond het model op de Franfurt Auto Show en in 1984 won een jonge Ayrton Senna er een race mee tegen de gevestigde namen in de F1 rijdend in andere 190jes.
Later kwamen nog een tot 2.5 liter opgeboorde variant op de markt en daarna de Evolution modellen (rijtest). Voor zo’n Evo II betaal je inmiddels de absolute hoofdprijs, voor de mooiste exemplaren wordt een kwart miljoen gevraagd. Gelukkig zijn de nog steeds fijne, maar minder zeldzame zestienkleppers van vóór de Evo een stuk betaalbaarder. Voor dit exemplaar op Marktplaats wil de eigenaar 16.499 Euro hebben.
Daarvoor krijg je een zwarte 190 met 185 pk uit 1986. Oorspronkelijk komt de auto uit Duitsland, maar volgens de verkoper is de auto kogelhard en zit er absoluut geen roest op. De prijs is wel op basis van de originele (putdeksel) velgen, voor de EVO-velgen op de plaatjes moet je een meerprijs betalen. Komt ons ergens een beetje bekend voor dat verhaal, maar we kunnen niet direct thuisbrengen waarom. Vind jij dit een schappelijke prijs om de oude DTM-sfeer te herbeleven?
Bedankt Rachid voor de tip!
badmat zegt
Voor de lokale shoarmazaak zodat ze sneller kunnen bezorgen
viezefreddyw zegt
Ik heb een zwak voor de 190, in welke uitvoering dan ook. Mijn oom had een 190D. Echt onvoorstelbaar hoe deze auto zich staande hield onder alle denkbare omstandigheden. Het ding deed het echt altijd. Letterlijk altijd. Meerdere keren heb ik gedacht dat hij er mee zou ophouden, maar hield zich altijd weer staande. Stervenskoud in de winter? Geen probleem, starten en lopen. Lange afstanden onder de snikhete zomerzon? Geen probleem, blok werd altijd goed gekoeld. Ik kan me nog een dag herinneren dat er een E32 7-serie vast zat in het zand bij een recreatiepark bij mij in de buurt. Zo’n 7-serie is een redelijk zwaar beestje maar mijn oom was er heilig van overtuigd dat hij hem er wel uit zou trekken. Zonder pijn of moeite sleurde de 190 de 7-serie er uit. Zo heb ik meerdere mooie momenten met een 190 mogen meemaken. Stiekem heb ik er altijd wel eentje willen hebben. Helaas zijn de prijzen de laatste tijd ook niet mis.
lambo4all zegt
@viezefreddyw: als kind had mijn vader ook een witte 190D. Stond 750.000 op de klok en liep nog steeds als een (wat lawaaiige) klok, tot mijn oom hem tegen een boom parkeerde..
jeroenwz zegt
@viezefreddyw: Klopt. De W201 en W124 (E-klasse vanaf 1986) waren de laatste “echte” Benzen: ontwikkeld en gebouwd door ingenieurs. Hierna kregen de marketing boys en girls het voor het zeggen, helaas.
lekbak zegt
@viezefreddyw: een niet 16v benzine exemplaar kost tegenwoordig helemaal niet veel meer. Om rijdend te houden zijn het trouwens ook hele goedkope auto’s want ze zijn licht (+/-1100 kilo) en verzekering kan bij mercedes benz voor minder dan 100 euro per jaar. Onderdelen kosten zelfs bij de dealer geen drol, een beurtje nog minder als je het zelf doet en er gaat zelden iets kapot. Dan zijn ze ook nog eens zeer comfortabel, best zuinig en vooral erg stil. Kan menig nieuwe auto nog wat van leren!
Edge zegt
@viezefreddyw: Als klein jochie was de 190 mijn droomauto. Natuurlijk, iedereen droomde op die leeftijd van een Ferrari, Porsche of Lamborghini (Door mij toen vaak uitgesproken als Lambordzjini), maar de 190 was voor mij net zo begeerlijk. Als ik mijn ouders mag geloven heb ik wel 100x gevraagd voor zo’n auto als kerst-, sinterklaas- of verjaardagscadeau. Dat ik als peuter geen rijbewijs had, niet boven het stuur uit kon kijken en te klein was om fatsoenlijk een pedaal in te drukken boeide me niet, ik wilde een 190. Het liefst een donkerblauwe.
En die zwak voor de 190 heb ik eigenlijk nog steeds. Altijd als ik er eentje zie kijk ik even om. Vaak kom je ze in slechte staat tegen, verlaagd, overbeladen of slecht onderhouden, maar daardoor ga je de wagens die origineel en goed onderhouden zijn alleen maar meer waarderen. Dat is ook met wagens als de E36 en oude Golfjes zo, maar die hebben niet die aantrekkingskracht die een 190 wel op mij heeft.
jack_abarth zegt
@edge:
Een donkerblauwe?
Dit is mijn donkerblauwe 190E.
Edge zegt
@jack_abarth: Die is mooi, ja! Maar de donkerblauwe kleur die ik altijd voor ogen had was iets lichter dan die van jou. Meer zoals deze, maar dan wel weer met de velgen die onder de jouwe liggen: http://img.favcars.com/mercedes-benz/190-w201/mercedes-benz_190-w201_1988_pictures_13.jpg
lekbak zegt
@Edge: geil hier maar eens op. De uitvoering die ik heb, een Azzurro Avantgarde met Sportline interieur. Let vooral ook op het interieur. De carrosseriekleur is ook speciaal voor deze uitvoering.
https://en.wheelsage.org/mercedes-benz/190_(w201)/pictures/rwii6h/
Edge zegt
@lekbak: Oké, ik moet je eerlijk bekennen dat ik die uitvoering nog niet kende, maar het woord geilen is hier zeker wel op z’n plaats. Ik heb even zitten googlen naar wat interieurfoto’s, echt geniaal, ook met die bijpassende biesjes op de deurpanelen en die vier gekleurde stukjes leer op het stuur.
Ik kwam trouwens ook twee vergelijkbaar positief gestoorde uitvoeringen tegen, de Avantgarde Rosso en Avantgarde Verde. Die ken je dan vast ook wel. Ze zijn niet zo tof als ze Azzurro, maar hebben ook wel hun charme. Jammer dat Mercedes tegenwoordig niet meer dat soort leuke uitspattingen heeft!
lekbak zegt
@Edge: ik droom ervan om ze alle drie te hebben maar vooral die groene is tegenwoordig zeldzaam omdat het een diesel is.
Je ziet de kleuren trouwens ook terug op de versnellingspook en in de vloermatten (die ik helaas niet heb). Ik raad aan om er niet teveel extra voor te betalen want hoewel een hoop mensen het een leuke auto vinden zijn kopers erg schaars ben ik achter gekomen. Ik heb er helaas wel de hoofdprijs voor betaald en krijg dat er nooit meer voor terug. Over een jaar of 5 probeer ik er wel weer eens vanaf te komen. Denk ik…
timt zegt
@Edge: Herkenbaar. Ik kijk altijd om als er 1 voorbij rijdt… terwijl ik verder met het merk helemaal niets heb.
Tip: lees eens het boek Mijn Mercedes is (niet) te koop van Jeroen van Bergeijk. Hij gaat met een 190D van Amsterdam naar West Afrika…
raymster zegt
Heerlijke auto, maar dan wel graag op de standaard putdeksels! Liefst in beige…
e1000bmw zegt
Niks mis met een setje putdeksels.
e36thuglife zegt
ja 190ie altijd flex met ze ruite wisser
bischero zegt
@e36thuglife: huh?
shibby zegt
Geweldig! Als ik de centen toch eens had…
tragepater zegt
Paar spannende momenten gehad in zo ene als passagier. Leuk speelgoed
r32turbo zegt
Geen Rachid?
jaapiyo zegt
@r32turbo: tuurlijk wel, alleen ik was ”m bijna vergeten te bedanken voor de tip. Puik zoekwerk Rachid.
rachid zegt
@jaapiyo: Alles voor Autoblog! :)
rachid zegt
@r32turbo: Hoe wist jij dat ik deze tip aan Autoblog zou geven?
Zeer scherp!
clarkson zegt
Belachelijk hoge prijs voor zo’n oude perenkist.
jack_abarth zegt
Heerlijke wagen heb zelf ook een 190, maar de vraagprijs is voor mij in elk geval wat te ruim.
MoeWat zegt
Wat een exemplaar zeg, bijna nieuwd !!
lekbak zegt
@moewat: dat zijn alle verzorgde exemplaren, zelfs met drie ton op de klok. Dit interieur slijt ook bijna niet als je het goed onderhoud.
aschja zegt
Ik wil er nog niet dood in gevonden worden. Vreselijk. Misschien iets voor die haakneus in Zaandam.
hugoe zegt
@aschja: Dit
pinut187 zegt
Beetje prijzig maar zal wel meer waard worden in de de loop d’r jaren verwacht ik.
contender zegt
Met welke stoeptegel maken hun foto’s.. Beetje klasse foto’s zit er tegenwoordig niet meer in.
Edge zegt
@contender: Dat ligt niet aan de adverteerder. Als je de foto’s op Marktplaats bekijkt, zie je ze gewoon scherp. Het komt waarschijnlijk doordat wanneer je foto’s uploadt, Marktplaats de afbeeldingen verkleint naar een formaat wat voor hun een goed compromis tussen duidelijkheid/scherpte en serverruimte is. Autoblog gebruikt volgens die verkleinde foto’s, die door de gallery weer uitgetrokken worden naar het formaat wat ze hier gebruiken. Zodoende krijg je aardappelfoto’s, terwijl de foto’s waarschijnlijk gewoon met een degelijke smartphonecamera gemaakt zijn.
cpp1 zegt
@contender: zij
gerjan zegt
Mijn zwager had hem precies zo. Ook van binnen met stoelverwarming. Alleen had hij de 2.6. Heb het geld helaas niet
bmwtouring zegt
@gerjan: Stoelverwarming aan de buitenkant zou wel erg bizar zijn, niet?
Dutchdriftking zegt
Blijft mooi zoiets!
lekbak zegt
Wel de beste motor, die 2.3 maar deze is toch echt te duur. Meer dan een dikke tienduizend zou deze niet mogen kosten.
perry_snijders zegt
Ik heb er een gehad. Topauto!
hassani zegt
WAUW!
PeugeotGTI zegt
16.000 euro?? Een paar jaar geleden stonden deze voor rond de 7000 op marktplaats. Zelfs opknappen had uit gekund. Gevalletje had ik maar . . .
Gulli zegt
Heb deze auto een keer gewonnen nadat ik een hole-in-one sloeg op de vierde hole. Met midgetgolf. En hij was 1:48. En ik was er maar wát trots op!
bmwtouring zegt
De Franfurt auto show???