Voor velen onbekend, maar dat maakt hem niet minder onbemind.
Te koop in Frankrijk, een originele Fiat 131 Abarth Groep 4 Rallywagen. Mét racehistorie. Maar niet bekend is welke races dit geweldige koekblik allemaal heeft gereden. Sterker, er is wel meer niet bekend. Een bouwjaar bijvoorbeeld. Deze 131’s reden eind jaren 70, begin jaren 80 hun rondjes, dus dan is de conclusie snel getrokken dat deze ook in die periode rondreed. Verder is het wel een echte Abarth, zegt de advertentie, maar er wordt nogal geheimzinnig gedaan of het een echte Alitalia Works Fiat is geweest of niet. Waarschijnlijk vertellen ze je dat allemaal wel als je hem echt wil kopen hoor, maar de advertentie is wat dat betreft vrij summier.
Maar laten we ons even richten op de zaken die we wél weten. Bijvoorbeeld dat er een Lampredi Twin Cam inzit met Kugelfisher injectie. En dat ie de allergaafste livery heeft die er in die tijd mogelijk was. Zelfs nog toffer dan de Martini-livery, in mijn optiek dan. En dat het interieur eruit ziet om door een ringetje te halen. En dat ie zowel motorisch als cosmetisch helemaal als nieuw is.
Verder is een leuk feitje over deze auto dat Walter Röhlr, vooral bekend van zijn successen met Quattro’s en zijn strapatsen met Porsches juist in de Fiat 131 de meeste overwinningen heeft gehaald. Doet het goed aan de bar, zulke weetjes.
Een nadeel. De prijs. Hij kost je 2 ton… Maar deze Lancia is duurder.
Met dank aan John voor de tip!
theyoungsaablover zegt
Aparth
KEV9 zegt
Omg een natte droom…uit de tijd van de mannen met echte ballen
fmgarcia zegt
@soulmaster: Lijkt bijna het verkeerde blog zo.
janmetdelangeachternaam zegt
@soulmaster: en snorren
sr20det zegt
@soulmaster: die omg maakt het weer een beetje vrouwlijk
W115 zegt
@sr20det: sure, en een natte droom over mannen met ballen niet
Edge zegt
Toffer dan een Martini-livery? Volgens mij is @nicolasr wat te vroeg aan de vrijmibo begonnen.
nicolasr zegt
@Edge: vind ik echt!! ;-)
kilum zegt
@nicolasr: Ik ben het met je eens. Ik vind deze ook mooier.
roppp zegt
@Edge: dit is de enige echte. Wat een geweldige wagen. Bedenk mij ineens dat ik daar nog een radiografische uitvoering van heb liggen die nog in elkaar gezet moet worden ?
viezefreddyw zegt
Wat een heerlijk apparaat. Ja, ik wil ‘m! Helaas heb ik het geld er even niet voor.
Hubert zegt
@viezefreddyw:
Voor heel wat minder geld :
http://www.martinwillems.nl/#!auto-voorraad/c161y
Hubert zegt
@Hubert:
Link werkt niet helemaal goed..
Maar hier staan leuke Ritmo’s
aj26sc zegt
Wat een ge-wel-dig apparaat. Zou ik het geld hebben, dan wist ik wel..
aj26sc zegt
@aj26sc: *ergens ben ik nog “het” vergeten..
thomasthomas zegt
Mijn vader heeft de normale versie de Mirafiori in 1978 nieuw gekocht nu snap ik pas waarom, hij had rally versie natuurlijk gezien :-)
martijn11 zegt
Voor de dakar
lincoln zegt
Zelfs met het vermoeden dat ie eventueel ook echt aan een race heeft meegedaan is het nog een lelijk grafhok ..
Ook dat 1 of andere debiel er 2 ton voor durft te vragen maakt em niet “obscuurder” of arti-farti genoeg ..
idd een natte droom .. Pure suggestie dus ..
vorsprungdurchbetrug zegt
@lincoln:
Tjonge wat bij zuur zeg,
in die tijd waren auto gewoon hoekig, van cw waardes had men nog nooit gehoord.
Ik vindt het wel een mooie auto.
lincoln zegt
@vorsprungdurchbetrug:
Hoeveel auto’s uit deze periode bezit jij ??
nord zegt
@lincoln: haha +1!
Geen koffie nodig wanneer ik je commentaar lees, mijn bloeddruk is gelijk op niveau.
Even nog een kanttekening, dit ellendige fiatje heeft wel al 3x zoveel vermogen dan al die Amerikaanse onzin dat helaas zijn grondgebied verlaat. ?
Vreddy_B zegt
@nord: Maar die Amerikanen hebben dan weer meer inhoud per cilinder dan die gehele Fiat in zijn totaliteit.
lincoln zegt
@nord:
Joh .. Dat ding staat te koop ..
Doe wat goed voor je is ..
nord zegt
@lincoln: Heb zoiets vierkants al heel lang staan…
lincoln zegt
@nord:
Leuk .. Welke dan ??
Ene .. Nog cooler dan mijn Gamma coupe ..
nord zegt
@lincoln: Neu niet cooler, wel een Lancia..
integrale 8v,
lincoln zegt
@nord:
Wel vierkanter .. You win ..
Dutchdriftking zegt
Hij is wel gaaaaaf!
poeperman zegt
Dit maakt ‘m dus wél onbemind :)
lekbak zegt
Nou @desjonnies: kom maar op met die leuke feitjes!
bullzeyersn zegt
Met al die rally-kanonnen die langs komen de laatste tijd kun je zo je eigen rally museum beginnen. Mooi spul.
clarkson zegt
Dit is geen originele volgens mij. Lastig om te zien omdat er vaak wat moderniseringen plaatsvinden zodat er nog mee geracet kan worden. Maar ik gok dat het een hele mooi imitatie is. Die trouwens aardig wat geld mag kosten dan.
lincoln zegt
@clarkson:
Buiten het feit dat het een lelijk grafhok is in vergelijking met zijn voorganger .. De 130 ..
Ook onder de motorkap ..
norge zegt
@lincoln: Ik vind hem mooi….Neem een biertje van me.
Rob zegt
@norge:
Nou, je moet hem toch wel een beetje gelijk geven. De 131 best lelluk is als je ‘em vergelijkt met de 130, niet waar?
norge zegt
@Rob: leluk…Nee anders ..ja , vind het gewoon een tof ding..
clarkson zegt
@lincoln: Ja maar jij vindt alles lelijk.
desjonnies zegt
@clarkson:
’t is wel een originele
Maar is in Amerika ingezet
Op Bringatailer, waar ik hem ook vond, staatíe en geeft de ex-works rijder comments.
Overigens heb ik een beetje dezelfde gevoelens bij deze dingen als @lincoln.
Ooit naar Zwitserland gereden om een 131 Rallye op te pikken.
Komt er het dichtst bij voor de gewone sterveling.
En er dan, met behulp van een uitstekend passend Poolse body kit een Abarth van om te toveren.
Grootste probleem voor ons was de achteras, deze zijn namelik onafhankelijk geveerd.
De oranje wijzerplaat Veglia tellertjes had ik gescoord uit wat oude Renault en Fiat meuk
Eigenlijk is dit een veredelde?? Italiaanse Ford Escort RS 2000
Met dit verschil dat die gekkies op dat eiland altijd een enorme renaissance industrie weten op te zetten in hun schuurtjes om zo weer alle onderdelen te kunnen leveren.
Omdat, Just because.
Doen ze met IEDER merk dat ze omarmd hebben al is het SUBARU !!!
En dit Italianen zijn, die er wat apatisch bij staan te kijken en je -als er Abarth – op staat prijzen rekenen waarvan je schoenen uitvliegen.
Zoals de Carello Megalux lampen op dit hok.
Ze lachen je uit als je vijfhonderd voor een setje biedt.
En heeft de GROTE Walter Röhrl eigenlijk zijn meeste successen geboekt met deze FIAT.
Dat’ie bekend en beroemd is van de Quattro S1, zal te danken zijn aan de uitstekende marketing van Audi destijds!
En dat Zwitserse hiok hebben we laten staan.
simpelweg omdat die verkopert een eerste klas klootzak was !
Die dacht dat die stomme Hollandertjes dat ding wel zouden kopen omdat ze een eind hadden gereden.
Die smoel van die gozer toen we gewoon instapten en met trailer en al wegreden !
Twee weken later een heel stuk verderop in diep Zwitserland de Impreza WRX STi Type- R opgehaald, die nu de mijne is !
Ook bij die gozer moesten we weglopen, maar die begreep op het laatst dat er niet zo veel gegadigden waren voor een Impreza in dozen !
De prijs moest door zijn bluf wel omlaag, want zo zijn we dan ook weer !
clarkson zegt
@desjonnies: Nou als ik dit zo lees weet jij er zo veel van dat hij inderdaad wel origineel is. Thanks voor de les!
kennone zegt
Die is dik!!
flik2punt0 zegt
Zo die wil ik graag in mijn garage! Nu het geld nog!
Alex_79 zegt
Markku Alen en Walther Röhrl vochten met dit vierkante gebakje een paar heel mooie duels uit, met Portugal 1980 als hoogtepunt. De kreet Maximum Attack is in Nederland is in Nederland helaas verknoeid door Cristian Albers, maar de oorsprong ligt bij Alen, die aan de vooravond van een klassementsproef met de ogen dicht trillend in zijn auto zat. Journalisten die hem wat wilden vragen kregen meestal maar drie woorden eruit : “Now maximum attack”, omdat hij zich op zijn image training concentreerde en probeerde het parcours uit de recce in zijn geest terug wilde laten komen.
Röhrl was nog gekker, de 42 km lange proef naar Arganil ging door de dichte mist een helletocht worden met zicht van niet meer dan 10 meter in het beste geval, maar de Duitser was vier minuten sneller dan iedereen. Copiloot Christian Geistdorfer beweerde dat Röhrl de rit letterlijk met gesloten ogen had afgelegd, zo grondig was zijn verkenning op de recce geweest. Helaas hadden ze niet die bekende Alitalia livery, maar een blauw witte uitmonstering
http://trackmania-carpark.com/imagespark/up2/4bf0f1edd4390.jpg
Rörhl werd dat jaar kampioen met FIAT en kreeg een dik contract van Mercedes aangeboden, vlak voor de start van het seizoen 1981 trokken de Stuttgarters echter hun keutel in toen Rörhl ze na testritten in een telefoontje botweg vertelde dat winst er niet in zat in Monte Carlo, “hoogstens top5, als het sneeuwt top15”.
nord zegt
@Alex_79: Hello Alex! Dank voor de N U T T I G E bijdrage.
Alex_79 zegt
@nord: hey nord. ik doe soms mn B E S T ;)
nord zegt
@Alex_79: Doe maar A L T I J D je best.. heerlijk leesvoer ;)
undifined1 zegt
Uhm minder onbemind?
Rohrl-fan zegt
Als fan van de snelle Duitser moet ik toch even opmerken dat de juiste schrijfwijze van Herr Walter zijn familienaam ‘Röhrl’ is. :-)
pinut187 zegt
Wow, wat een mooie bak!