Bespaardieseltje? Deze Hummer op Marktplaats? Jazeker, deze Hummer is een echt bespaardieseltje. En die kun jij kopen!
Met de huidige benzine- en dieselprijzen is het altijd goed om te kijken of er ergens nog iets te besparen valt. Je kunt een Volkswagen Lupo 3L kopen bijvoorbeeld, die loopt -als het goed is- 1 op 30 en dat scheelt nogal wat slokken aan de pomp. Of je koopt een elektrische auto, al stijgen de elektriciteitsprijzen ook in ras tempo door.
Je kunt ook kiezen voor een goedkope manier van rijden waar je niet 1 2 3 aan zou denken, precies zoals wij dat nu doen. Want ik weet zeker dat jij een Hummer H1 nooit eerder als ‘bespaardieseltje’ hebt betiteld. Nee, wij ook niet.
Tot nu.
Dit bespaardieseltje is belastingvrij
De huidige eigenaar van deze Hummer heeft echt goud in handen. De Hummer H1 is namelijk geregistreerd als oldtimer en is daarom belastingvrij. Dat zit zo; het chassis van de auto stamt uit 1982 en de koets van de H1 is er later opgezet. Maar aangezien voor de RDW de datum van het cassisnummer leidend is, heb je dus een oude auto.
En daarmee wordt de loodzware slurper ineens wél een bespaardieseltje. Reken zelf maar uit, hij is vrijgesteld van wegenbelasting en fijnstofheffing. Ook mag je er een oldtimerverzekering voor afsluiten. Dat brengt de vaste lasten op minder dan 100 euro per jaar, terwijl die normaal zo’n 5000 euro per jaar zijn. Kijk, nou hebben we het ergens over!
Bespaar 50.000 euro in 10 jaar
Of eigenlijk is deze subkop niet helemaal correct, je bespaart in 10 jaar rondrijden met deze Hummer geen 50.000, maar 49.000, want hij kost 100 euro per jaar. Is een klein verschil, maar aangezien we toch graag volledig willen zijn deze aanvulling. Maar die 49.000 piek hoef je niet aan de belastingdienst te schenken als je erin rondrijdt.
En dat geld kun je ook maar beter in je zak houden, aangezien je wel leegloopt op de diesel. De 6.2 liter grote V8 verbruikt namelijk zo’n 25 liter per 100 kilometer. Da’s 1 op 4 en dat is gemeten onder de gunstigste omstandigheden. En oh ja, de aanschafprijs is ook niet mals, de verkoper vraagt er 120.000 euro voor.
Daar krijg je dan wel iets voor. Lederen bekleding, een trekhaak, alarm, elektrische raambediening en een radio bijvoorbeeld. En een vrijstelling om ermee door de milieuzone in grote steden te rijden, want dat mag met je oldtimer. Stel je eens voor, lekker een rondje over de Herengracht in Amsterdam en even halt houden bij nummer 502, zodat je lekker kunt zwaaien naar burgemeester Femke. Is die 120 ruggen al waard, toch?
Maar goed, wil jij dus besparen op je rijdende middelvinger, koop dan dit bespaardieseltje op Marktplaats.
En doe de groeten aan Femke!
bmwe46m3balling zegt
Dus als je een paar jaar oude v10/8 diesel in een chassis van 40 jaar oud of ouder zet mag ik door elke milieuzone in Nederland rijden?
Duidelijk.
DeWitteCondor zegt
@bmwe46m3balling: aaahhh de mazen in de wet …
bobje zegt
@bmwe46m3balling: Dat deden/doen ze toch ook al jaren met die G van Mercedes.
maotje zegt
@bmwe46m3balling: vanaf 40 jr en ouder valt het onder mobiel erfgoed. Daardoor mogen er geen regels aan opgelegd worden.
Opzich ook niet zo’n probleem mbt de milieuzones. Hoevaak zie je nu dagelijks een auto ouder dan 40 jr rijden?
AudiRS zegt
@bmwe46m3balling: ja.. moet je wel eerst langs de RDW voor een keuring en aanpassen kenteken.
alcantara zegt
Het is dus helemaal geen bespaardiesel.
faalhaas zegt
Kan je hier ook mee door Kiev rijden? Ik vraag dit voor een Russische vriend.
bobje zegt
@faalhaas: Jazeker! Witte vlag op je dak, zodat je een onmisbaar doel bent voor de Russen.
EJS zegt
Beetje teleurstellend dat je maar 750 kg mag trekken met je V8 diesel..
seanxtype zegt
@EJS: mag gewoon 3500kg geremd hebben hoor. Staat op kenteken.
EJS zegt
Volgens Marktplaats maar 750.. je zou toch denken dat zie gegevens op basis van het kenteken bij de RDW vandaan zouden halen.
rulefollower zegt
“Ik heb bij de RDW navraag gedaan en ze hebben mij bevestigd dat het chassisnummer bepaalt hou oud een auto is, in dit geval dus meer dan 40 jaar.”
Nou, daar denkt de RDW bij een G-klasse of Defender wel anders over.
2/3 regel.
DeWitteCondor zegt
@rulefollower: de aandrijflijn is hier origineel toch? Dus dan klopt het. Volgens mij is het chassis-aandrijving-koets. Als je dus alleen de koets verandert zoals hier zit je goed denk ik.
rulefollower zegt
2 van de 3 moet oud zijn. Als er een blok en een bak uit 1982 onder zit kan het inderdaad.
DeWitteCondor zegt
@rulefollower: interessante vraag trouwens. Kentekencheck zegt Hummer H1 bouwjaar ‘82. Welk chassis is er dan gebruikt? Voor zover ik snel kon nagaan is de H1 sinds ‘92 in productie en de Humvee sinds ‘84. Lijkt dan helemaal geen Hummer chassis te zijn? Zoveel vragen …
theghost zegt
Dat ding heeft een tank van 95 Liter, dan kom je dus nog geen 100 kilometer ver op een tank! Voor mij zou dat nog geen 2x woon-werkverkeer zijn, tegen ruim 2,00 per liter is dat dus grof gezegd 200 euro per tank, 3x per week tanken, 600+ euro per week…. dat is ruim 30.000 euro per jaar! bespaardiesel m’n reet!
DeWitteCondor zegt
@theghost: hij rijdt 1 op 4 he? Dus dan kom je ong 400 km ver in gunstige omstandigheden.
HFdude80 zegt
@theghost: probeer het nu eens met een rekenmachine…
scott zegt
Lijkt me heerlijk om met zo’n auto rondjes om het GroenLinks-hoofdkwartier te rijden.
dieselrat zegt
De kop moet dus zijn; “koop een leuke wegenbelastingbespaardiesel”.
mustang750supersnake zegt
en tòch wil ik em!!!!
tortuga zegt
Heerlijke bak! Zou wel meteen een setje ofroad velgen er onder stoppen en reclame ophangen: “ik stoot 500gram co2 uit en mag de LEZ binnen”
sudbina zegt
Juli 1980: Het eerste prototype van de HMMWV van AM General is afgewerkt en getest.
Juli 1981: Het Amerikaanse leger geeft AM General opdracht om een aantal prototypes Humvee’s te bouwen.
April 1982: AM General levert 11 Humvee prototypes af aan de Amerikaanse Staat.
Maart 1983: US Army geeft AM General opdracht voor het bouwen van 55.000 Humvee’s.
April 1983: De fabriek voor het seriematig produceren van de HMMWV van AM General wordt opgestart.
Januari 1985: De Humvee massaproductie is gestart
En dan is deze dus van 1-2-1982? Hoe dan?
AudiRS zegt
@sudbina: zelfs van januari 1982. Dus geproduceerd in 1981. Bijzonder inderdaad. Of het is het chassis van een prototype…?
Benny_Weisz zegt
@sudbina:
De Humvee werd door GM gebouwd op het chassis van de toen al geruime tijd reeds bestaande Chevrolet Tahoe…..
AudiRS zegt
@bennyweisz: de Tahoe bestond pas vanaf jaren 90. Deze is gebruikt voor de H2. De H1 niet.
donpiston zegt
Humvees en de originele Hummer worden/werden door AM General gebouwd. GM kocht de Hummer merknaam van AM General in 1998, hernoemde het oermodel om tot H1 en bracht vervolgens de H2 en H3 uit.
rwdftw zegt
Dit is een chassis-on-frame model. Men ontwikkelt een frame, zoiets als wat VW doet met het MQB platform, en monteert daar verschillende koetsen op.
Het kan dus zomaar zijn dat de Hummer op het chassis staat van een vrachtwagen. Net als dat de Cadillac van Biden eigenlijk ook een vrachtwagen is.
AudiRS zegt
@rwdftw: maar hem dan wel als 82er Hummer H1 op kenteken krijgen. Iemand had nog zn ogen op half zeven.
donpiston zegt
Het VW MQB-platform vormt een integraal en structureel onderdeel van de zelfdragende koets de er omheen wordt gebouwd. Je kunt dus niet even “het MQB-platform ervanonderuit schroeven” zoals dat wel bij een ladderchassis gaat. Ja, VW bouwt verschillende modellen op het MQB-platform maar dat heeft niets met het concept van een ladderchassis te maken. De Hummer/HumVee is dus in niets vergelijkbaar met het MQB-platform van VW.
shicomm zegt
Ondanks de loopholes op het kenteken is het wel heel erg veel geld voor dit monster..
Tegen de tijd dat er een fatsoenlijk blok in ligt ben je ruim 2 ton verder….
DeWitteCondor zegt
@shicomm: en dat kan dus uberhaupt niet zonder de mrb vrijstelling te laten vervallen. Want dan zou je de koets EN de aandrijving hebben aangepast en geldt de 1/3 – 2/3 regel niet meer.