Met dit betrouwbare BMW M5-alternatief hoef je niet constant lagerschalen te vervangen!
Als we denken aan E-segment sportsedan, dan denken we automatisch aan de BMW M5. Dat is zo’n beetje de maatstaf. Uiteraard is de tweede auto waaraan we denken de snelste Mercedes-Benz E-klasse, de 63 AMG. Dan heb je nog de Audi RS6, al is dat in de meest gevallen een stationwagon. Dan zijn er nog een paar exoten als de Maserati Ghibli Trofeo, Cadillac CTS-V en voorheen de Jaguar XF-R. Maar dan heb je het toch wel gehad, nietwaar?
Nou, nee! Er was recent nóg een concurrent. Eentje uit het verre oosten. En dan bedoelen we niet een Infiniti met toevallig een grote motor die wij nooit konden bestellen. Nee, een heftig totaalpakket dat gewoon hier in Nederland in de prijslijsten stond! De auto in kwestie is dit betrouwbare BMW M5-alternatief in de vorm van de Lexus GS-F.
Typisch Japans
Het is een typisch Japanse auto. Nieuw is er wel wat op aan te merken op de snelste Lexus GS ooit. Deze Lexus kostte destijds zoveel als een RS6, maar ging niet sneller dan een S6. De infotainment-unit is eventjes wennen en je moet de buurman uitleggen dat het geen Toyota Camry is met rare uitlaten.
Maar gebruikt zijn de kaarten anders geschud. In dit geval heeft de afschrijving zijn werk gedaan. Ook komen andere kwaliteiten bovendrijven. Bij een okazie maakt de infotainment veel minder uit. Je zet toch je smartphone erop. En kom op, als je de MAVO kan afmaken, lukt dit ook wel hoor. Ook is de betrouwbaarheid van zo’n Japanner niet verkeerd. Met name de Duitse automerken zijn ware money-pits.
Deze Lexus GS-F komt uit 2016. De kleur moet je ding zijn, maar bij een Japanse auto ‘mag’ wit. Zeker in deze configuratie. Alle chromen delen zijn nu hoogglans zwart. Het geeft de Lexus een iets sportievere uitstraling.
Ook erg gaaf bij het wit, staat het interieur. Dat is namelijk rood! En dan niet bordeaux-rood, maar Ouderzijdse Voorburgwalrood. Ook opvallend zijn de oranje remklauwen met groot F-logo.
Het betrouwbare M5 alternatief
De motor van deze auto kennen jullie uit de Lexus RC-F en LC500. Het is een 5.0 V8, de 2UR-GSE-motor. Deze levert 477 pk en 523 Nm. In vergelijking met de Duitsers is dat een vrij bescheiden vermogens- en koppelopgave, maar laten we wel wezen: in een dergelijke auto is het alsnog heel erg veel powerrr.
De motor is gekoppeld aan een achttraps automaat (van Aisin) en drijft enkel en alleen de achterwielen aan. om de krachten goed te verdelen is er een sperdifferentieel aanwezig. Klinkt eigenlijk best tof, nietwaar?
Nieuw zijn ze amper verkocht, dus veel occasions zul je er niet van vinden. Zeker niet in ons land. In dit geval is het zelfs de enige Lexus GS-F occasion die we konden vinden op Marktplaats. De auto heeft minder dan 35.000 km gelopen en moet nog 69.945 euro opbrengen.
Een schijntje als je kijkt wat je ervoor terug krijgt. Vergeet niet dat deze auto nieuw 160 mille kostte vóór opties. Dat is een heel erg flinke afschrijving voor de eerste eigenaar geweest… Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Check hier de rijtest van de Lexus GS-F om te zien wat @wouter ervan vond:
Meer lezen? Dit zijn de 13 tofste niet-Duitse sportsedans!
Robert zegt
Mooi man, d’r zit zelfs nog een cd speler in dat dashboard. Dat rode interieur misstaat ook zeker niet.
Sportief en Japans is per definitie wit dus die kleur is dik in orde. Die prijs is natuurlijk de bonus aanbieding van de week, mocht je in de markt zijn voor een potente sedan. Desondanks zal deze wolf in schaapskleren ook de komende zes, zeven jaar nog steeds hard afschrijven.
minimoke1984 zegt
Idd leuke auto en t is een lexus dus met betrouwbaarheid zit t wel goed. Die vraagprijs van 70k voor een 7(!) jaar oude auto vind ik persoonlijk nog veel te hoog.. regels was altijd na 3 jaar 50% waard en daarna elk jaar nog is 10% naar beneden.. dus als hij eerst 160k kostte zou ie nu rond de 45-50k moeten kosten.. aan de andere kant hij heeft weinig km..
Variomatic zegt
Raar, dat Arabisch in dat onderhoudsboekje, eerste vier jaar in Dubai rondgereden misschien?
doublechevron65 zegt
Staan Nederlandse stempels in. Gewoon een internationaal boekje dus.
Variomatic zegt
Die stempels zijn van de laatste twee beurten, toen was ie al in NL. Ik doel op de eerste vier jaar..
PunicaOase zegt
Dubbel gevoel: ja hij is vast betrouwbaar en heel snel, maar krijg het er gewoon echt niet warm van.. sowieso vind ik het design echt ugly..
Zijn die Aisin-bakken beetje oké? Bij dit soort vermogens zie je toch meestal ZF?
bietje zegt
Hele gave velgen, dat zeker.
kniesoor zegt
De neus ademt genoeg presence, de achterkant is – op die raar opgestelde uitlaatmonden na – ook best OK. Maar en profil oogt-ie wat log. Alles bij elkaar niet genoeg om begeerte op te wekken. Maar altijd goed als er wat te kiezen valt, houdt de concurrentie scherp 😎
bvlagusta zegt
Dik ding, in het echt beter voor de netvliezen. In frankrijk staat voor dezelfde vraagprijs ook een zwarte te koop
vbarchetta zegt
Als je die in Frankrijk importeert naar NL betaal je op dit moment nog circa €10.000 rest BPM. Dus ondanks dat het bedrag op papier hetzelfde lijkt, zou het exemplaar uit Frankrijk bij import uiteindelijk een stuk duurder zijn.
Verder vind ik dat wit met rood altijd een hele fraaie kleuren combo voor een sportieve Lexus.
maotje zegt
Constant lageschalen vervangen klinkt alsof het iedere onderhoudsbeurt aan de orde is.
Kunnen we dit inderdaad zien als een alternatief? Volgens mij is deze auto veel meer op comfort gericht dan een m5. Daarnaast heeft die ook nog eens een stuk minder vermogen.
Koelebobes zegt
Even belangrijk:
Deze auto staat bij Wensink in Zwolle en komt zo te zien uit de “Luxury” afdeling die sinds kort niet meer bestaat. Wensink in Zwolle is absoluut geen goede plek om een auto te kopen.
Ik heb daar een Golf R Variant met 7 Bak DSG gekocht:
1.werd de auto afgeleverd onder de poets schade!
2 Auto had verborgen schade, hele linke flank had in elkaar gezeten
3 De 7 traps automaat ging in de 3 elke keer in noodloop hiervoor is de auto 7x terug geweest dan mocht ik een week in een leen auto rijden en dan werd het probleem opgelost door hun automaatbakken speclalist, hij mocht nooit naar de DSG dokter.
4. Na 7x met de auto terug te zijn geweest mocht ik een nieuwe auto uitkiezen! ( top ) de golf heeft toen een jaar te koop gestaan en is met een nieuwe eigenaar mee naar huis gegaan, meteen na 30km noodloop, dezelfde problemen als mij dus.
Auto is uit eindelijk toch naar de DSG dokter gegaan en je raad het al de automaat is nooit onder de auto weggeweest want de seal van volkswagen zat er nog op :)
Top tent
Crosscabouter zegt
Als daar dezelfde mentaliteit heerst onder het personeel Als in Emmeloord, dan idd met een boog om Wensink heen lopen. Wat een omhoog gevallen werkplaatsaansturing hebben ze daar…..
monsieurleloure zegt
quoteDeze auto staat bij Wensink in Zwolle en komt zo te zien uit de “Luxury” afdeling die sinds kort niet meer bestaat. Wensink in Zwolle is absoluut geen goede plek om een auto te kopen.
Ik heb daar een Golf R Variant met 7 Bak DSG gekocht:
1.werd de auto afgeleverd onder de poets schade!
2 Auto had verborgen schade, hele linke flank had in elkaar gezeten
3 De 7 traps automaat ging in de 3 elke keer in noodloop hiervoor is de auto 7x terug geweest dan mocht ik een week in een leen auto rijden en dan werd het probleem opgelost door hun automaatbakken speclalist, hij mocht nooit naar de DSG dokter.
4. Na 7x met de auto terug te zijn geweest mocht ik een nieuwe auto uitkiezen! ( top ) de golf heeft toen een jaar te koop gestaan en is met een nieuwe eigenaar mee naar huis gegaan, meteen na 30km noodloop, dezelfde problemen als mij dus.
Auto is uit eindelijk toch naar de DSG dokter gegaan en je raad het al de automaat is nooit onder de auto weggeweest want de seal van volkswagen zat er nog op :)
Top tent
Unquote.
Lag het ook niet een beetje aan de Volkswagen zelf?
Reputatie van een dsg is al niet denderend.
Svenska II zegt
Heerlijke auto! Regelmatig mee gereden en met name de atmosferische V8 is automobiele perfectie…
w0ut zegt
Sorry een auto is misbruikt geweest is door naar Qmusic te luisteren koop ik niet. Je weet nooit welke lijken er nog uit de kast vallen. ;-)
sntial zegt
Ik zou dit kiezen boven elke M5, behalve de F10. Die is gewoon perfect.
sabrerator zegt
Net zo’n mooi rood interieur als in mijn Rover 200 BRM!
dailydriver zegt
Zeker weten. KW set variant 3 eronder. Helemaal top dan!!