Een sportieve Saab is niet zoiets als een sportieve VVD’er.
Het Zweedse automerk Saab bestaat al een tijdje niet meer. Desalniettemin willen ze maar niet uit straatbeeld verdwijnen. Met name in de buurt van Apeldoorn struikel je over de keurig onderhouden Saabs. Voor liefhebbers van ‘Duitse & Premium’ valt er niet veel te genieten, maar daar waren Saabs niet voor bedoeld. Saabs waren voor vrijzinnige academici. Mensen die veilligheid, comfort en een eigen stijl belangrijker vonden dan een badge.
Mede daardoor is de markt voor Saabs behoorlijk in beweging. Ze beginnen duur te worden. Als we even op Marktplaats kijken zien we dat er nog een hele hoop te koop staan, in sommige gevallen voor heel erg flinke prijzen. Als je kijkt naar de 9-3 bijvoorbeeld, zie je nog een hele hoop Cabrio’s staan. Die gaan voor meer geld dan een vergelijkbare Audi of BMW.
Check dit snelle Saabje!
Een van de duurste niet-Cabrio 9-3’s is deze dikkerd. Volgens de advertentie is het een ‘2.8T V6 / Turbo X / XWD / Aero. Net als met je topgrafie proefwerk: als er gevraagd werd naar de hoofdstad van Noord-Brabant vul je gewoon Tilburg, Eindhoven, Den Bosch, Breda en Veghel in. Dan weet je dat je altijd wel goed zit.
Als we zo kijken, is het een ‘gewone’ Aero met 2.8 motor en vierwielaandrijving. Dat is de basis van de Turbo X. Dat is een gelimiteerd model die enkel en alleen in het zwart is geleverd.
Dit exemplaar is lekker aangekleed met onderdelen die we niet direct bij een Saab verwachten. Denk aan de luchtinlaten in de motorkap, splitter aan de voorzijde en de vuistdikke uitlaten. Het is bijna Duits fout, maar omdat het op een Zweed is, is het weer geinig.
Sportief aangekleed
Een sportief aangeklede Saab klopt ergens ook, terwijl een sportieve Volvo dan toch een beetje SGP-er is met Nike’s aan. Over het interieur zijn we nog niet helemaal uit. Er is overduidelijk aandacht aan besteed en dat is goed, maar die vloerbekleding is een beetje als leren ondergoed bij een D66’er. Het kan wel, maar je verwacht het gewoon niet.
De motor is een beetje gekieteld, dankzij een aangepaste ECU. Het resultaat is een maximum vermogen 330 pk, voldoende om 98% van het wegverkeer in Nederland met gemak voor te blijven. Het is ook nog eens een automaatje, dus je kunt er ook lekker mee cruisen.
Dit snelle Saabje komt uit 2008 en heeft sindsdien 125.669 km gelopen. Die kan dus nog een hele tijd mee. De vraagprijs voor al dat mooi? Slechts 15.999 euro! Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Check hier het Saab 9-3 Aankoopadvies om te zien waar je op moet letten:
Dutchdriftking zegt
De Saab 9-3 had altijd wel wat, maar nét te duur voor wat het is. Gelukkig is mijn 159 ook een beetje Saab.
drtim zegt
Oef, daar issie niet knapper van geworden.
Jagris zegt
Er staat momenteel zo’n turbo X station te koop voor schrik niet: 41.500 euro.
En dan niet met nul kilometers, maar 165000 kilometer. Wel alles opnieuw opgebouwd en flink verbeterd valt er te lezen, maar ik vind het toch pittig veel geld voor een 15 jaar oude saab.
joel1987 zegt
Jaren geleden nog getwijfeld over het kopen van een 9-3 Turbo X station.
Toch wel een beetje spijt dat ik dat toen niet heb gedaan, wat een zeldzame en mooie wagen is dat.
Nog steeds kijk ik even om als ik een mooie 9-3 van de laatste generatie tegen kom.
Fruitcake zegt
Ze hebben de tekst inmiddels aangepast op marktplaats, ze lezen vast mee hier ;)
Ultimora zegt
Amerikaanse import, in litauen getuned, geen kenteken zichtbaar laat staan een chassisnummer. Er gaan hier heel wat rode vlaggen omhoog….
DeWitteCondor zegt
En het achterlicht lijkt te verraden dat ie niet meer knisperfris was – ziet er uit het lood uit.
MarcoM zegt
Haddn ze niet een hoog Opel gehalte met Vectra schakelaars en de V6?
PortRo zegt
Wat een vreemde Saab. Alles aan de buurman, binnen gewoon het plastic dashboard met de chromen rand die altijd vervelend speigeld bij laagstaande zon.
Hirsch Tuning, de huistuner van Saab maakte veel mooiere carbon dashboard panelen. Een V6 is eigenlijk niet wat je wilt, er moet een 2.0 Turbo4 in liggen de V6 is toch een beetje de amerikaanse cruise-on-the-highway motor. Op papier leuk, maar de viercilinder is veel energieker en beter te tunen.