Jazeker, de Porsche 993 Turbo Cabriolet bestaat ook nog. Nu kun je er eentje kopen in Nederland!
De Porsche 993 is de laatste ‘echte’ 911 volgens velen. Dat zijn vaak de mensen die er eentje moeten verkopen, maar dat terzijde. Het bijzondere aan de 993 is dat het de laatste Porsche 911 was met luchtkoeling. Een grote ventilator bovenop zorgde voor de koeling.
Luchtgekoeld
Vanwege emissies, efficiency en het feit dat het geen 1960 meer was, kreeg de 996 (de opvolger van de 993) een watergekoelde motor. Net als bijna alle andere auto’s die toentertijd in productie waren. Het werd inmiddels ook gewoon de hoogste tijd.
Porsche 993 Turbo Cabrio
De Porsche 993 is er in heel erg veel verschillende smaakjes geweest, in dit artikel hebben we ze allemaal (ja, echt allemaal) behandeld en aangegeven hoeveel er van gemaakt zijn. Een van de zeldzaamste 993’s is de 911 Turbo Cabrio.
Porsche Exclusive
Nu is de 993 Turbo Cabriolet geen officiele Porsche en toch ook weer wel. We lichten het graag even voor je toe. Vanwege de (relatief) grote vraag naar bijzondere en dure 911’s, zag Porsche Exclusive ruimte voor een kleine serie Cabriolets. Het ging om 14 cabriolets die vervolgens door Porsche Exclusive werden gebouwd en aangekleed.
964-techniek
Het is niet simpelweg een 911 Turbo Coupé, maar dan zonder dak. Om het chassis een beetje te sparen, werd de motor gebruikt uit de Porsche 964 Turbo 3.6, met 360 pk. Ook had de Porsche 993 Turbo Cabriolet enkel achterwielaandrijving. Naast het open dak en de enorme spoiler, kun je de 993 Turbo Cabriolet herkennen aan de twee dubbele uitlaatjes, in plaats van links en rechts een dikke uitlaatpijp.
14 exemplaren
Heel kort door de bocht is het dus een 993 Cabrio met de aandrijflijn van een oude 964 Turbo. Mocht je er eentje willen hebben, ze zijn lastig te vinden, want er zijn er maar 14 van gebouwd. Dus elke 993 Turbo Cabriolet te koop staat, komt voorbij op Autoblog. Wat te denken van deze zwarte en het exemplaar dat van Willi Weber is geweest. Louwman Exclusive heeft er eentje voor je te koop staan.
Twee setjes wielen
Dit exemplaar komt uit 1995 en heeft in de tussentijd 32.500 hele kilometers gereden. Je hebt keuze uit twee setjes wielen, deze Turbo-velgen en de Cup velgen in hooglans zwart uitgevoerd. Krijg je er gewoon bij. Dat mag ook wel, want de prijs is komisch hoog. Je betaalt namelijk 1.200.000 euro voor deze auto.
Kers in appelmoes
Het is een superzeldzame Porsche en wel een kers in de appelmoes voor je autoverzameling. Maar het is een samenraapsel van oude onderdelen die an sich níet zeldzaam zijn. Aan de andere kant, deze 993 Turbo Cabriolet stond te koop voor 1.300.000 euro, dus de eerste ton heb je al bespaard. Oh, en die van Willi Weber stond voor 700.000 euro te koop. Ouch.
albertjan zegt
Voor dat geld heb je een Singer én een Ruf..
114i210pk zegt
@albertjan: Maar ook deze zeldzame 993 Turbo C.
hplh zegt
@albertjan: of 1.2 miljoen euroknallers
rollingstoned zegt
@albertjan: Of een F40 en een leuke daily erbij.
dwfc zegt
De 993 is heel mooi en deze is dan nog eens infrequent.
Maar de eerste reeks van de 930 Turbo (1975-1977 ) met de 3 liter is nog steeds mijn preferentie.
Met 2890 stuks toch ook niet en masse geproduceerd.
Alhoewel, een Singertje … een goede investering blijkt :
https://rmsothebys.com/en/auctions/ad19/abu-dhabi/lots/r0017-1993-porsche-911-reimagined-by-singer/820941
davelepeef zegt
@dwfc: wowsers. Flink knaken voor een auto die je nog kan laten bouwen, toch?
ty5500 zegt
Lijkt mij ook veel geld voor wat het is. Koop je toch wel wat leukere en sportievere 911’s voor.
flatsixx zegt
@ty5500: echt hoor, een 993 Turbo, 991.2 GT3 RS en nog een shitload aan begeerlijke 911’jes.
potver7 zegt
@ty5500: of een heleboel Panda’s. Kun je ook 100 km/u mee rijden.
kniesoor zegt
Vind een 911 cabrio met een groot vermogen een soort paradox op wielen, een coupé is logischer. Dus behalve als beleggingsobject geen interesse in deze 993. Liever een 964 Turbo 3.6 voor ongeveer 1/6 van de prijs. Om mee te rijden, niet te beleggen.
emping zegt
Als cabrio vind ik hem toch stukken minder begeerlijk. Maar die achterlichten icm de doorlopende reflector vind ik toch wel 1 van de gaafste designs.
bsxc2 zegt
Ik zie een Porsche waar ik hooguit 50k voor zou uitgeven.
maferick74 zegt
F40 of dit… hmm, zal ff kijken war mijn cijfers hebben opgebracht
205zonderdak zegt
911 posts houden momenteel gelijke tred met de corona besmettingen….
ottosk zegt
Dat klopt idd, nog even afwachten over een paar maanden zijn er zoveel mint condition classics te koop voor weinig want al die oudjes zijn er dan toch niet meer. Over Italiaanse classic car collecties die voor weinig beschikbaar worden nog maar niet eens te spreken. Niet te vergeten als straks al die beurzen blijven klappen dan gaat het nog veel leuker worden op de classic car markt.
twentsediesel zegt
Prachtig on die reacties van de oude thread te lezen. Toen was ie 7kEur en zeiden verschillende bloggers ‘over 10 jaar is ie 5kEur meer waard’ met een zooitje ‘ech wel’ en ‘ech nie’ erachter. Dit is 5kEur in 3 (!) jaar…
twentsediesel zegt
@twentsediesel: ik bedoel natuurlijk 700 k en 500 k..
poes zegt
Waard bij Louwman is nogal een relatief begrip. Zij vragen structureel de hoofdprijs voor hun auto’s.
Verder vind ik dit een afzichtelijk ding. Waar de dikke spoiler op de reguliere 993 Turbo mooi bij het ontwerp past, is ‘ie totaal misplaatst op de cabrio.
ghost zegt
@poes: zijn er zat die dat doen, is natuurlijk makkelijker onderhandelen. Klant denkt ik maak een goede deal, maar in the end ben je nog steeds in je ster genomen.
maferick74 zegt
Tja het blijft voor mij gewoon een porsche, zo eentje waarvan er duizenden rondrijden, of je hem nou 911, 991,917,965 of 956 noemt. Mijn auto is ook uniek, maar dat bedrag… natuurlijk mag je er alles voor vragen of er een artikel aan wijden. Voor mij b lijft het gewoon een leuke porsche wasr t dak van af kan en voorzien van een dikke turbo.
carpics zegt
79-rn-xr is er 1 op nl kenteken
Dutchdriftking zegt
Hij is gaaf, al is het niet de mooiste 993. Maar voor dit geld luk die nieuwe Singer welke door Willams ontwikkeld is ook wel, dan geniet die toch de voorkeur.
aut0bl0gg3r zegt
Bij een 911 zou ik toch voor de coupe gaan.
ottosk zegt
@aut0bl0gg3r: Zeer waarschijnlijk heeft de potentiele klant voor een 911 cabrio van 1.3M al een paar coupe’s in zijn verzameling.
MaartenD zegt
1.2 miljoen….Koekoek!
scrmeagle zegt
Bezopen veel geld voor een opgevoerde kever met Bilstein schokbrekers.
hartman zegt
Ik las dat er van de RHD maar 2 zijn. Waaronder deze gele. Had Autoblog ‘m al?https://www.instagram.com/p/B8Ck3MnlzqF/