Deze bekende BMW M135i heeft 400 pk en zoekt een nieuw baasje. Misschien ben jij dat wel!
Mozambique-kenner, Enkhuizer Almanak, rots in de branding, cameraman, presentator, auto-encyclopedie, Baarddrager van het jaar 2022, Ton Kas-imitator, fietsfanaat, tuning-liefhebber en eigenaar van het verzamelde werk van DJ Paul Elstak én Art Garfunkel. Niemand is zo veelzijdig als @martijngizmo.
Niet alleen is het een bijzonder vriendelijke man, hij heeft ook nog eens goede smaak als het op auto’s aankomt. Martijn is een persoon die ziet waar de fabrikant geld probeert te besparen en monteert kwalitatief hoogstaande upgrades op zijn auto’s om de auto beter te maken dan de fabriek bedoelde. Zoals Elvis Presley onze lichamen bevrijde en Bob Dylan onze geest, zo bevrijdt Martijn ons van knakige fabriek-limitaties.
Bekende BMW M135i
Nu is het wachten to Martijn met zijn eigen serie tuningsonderdelen de markt gaat veroveren, maar tot die tijd moeten we het doen met zijn auto’s die hij zelf in bezit heeft gehad. Denk aan de Volvo V50 T5 en daarna een Renault Mégane R.S. 250 Cup. Vervolgens stapte hij over naar een BMW 1 Serie en niet de minste: een M135i. Deze leek op die van @wouter, maar is compleet anders. Martijn koos namelijk voor een driedeurs van een recenter bouwjaar.
Ook het aanpassen naar smaak ging anders. Die van Martijn heeft een elektronische wastegate (Wouter had een pneumatische), waar je meer vermogen uit kan halen. Middels een paar modificaties (grotere intercooler, M2 luchtfilterhuis met Forge chargepipe en MHD software) heeft de M135i nu zo’n 400 pk. Dat is met de katalysator die de auto door de APK loodst. Dat klinkt als een briljant totaalpakketje.
OS Giken!
Maar het wordt beter! Het hoogtepuntje van deze bekende BMW M135i is natuurlijk het OS Giken platen-sperdifferentieel. Dat kostte inclusief difflagers en montage meer dan 4.500 euro, maar is een onmisbare upgrade om er écht een leuke auto van te maken. De JR Racing JR30-wielen (square setup) staan er lekker onder, mede dankzij de 50 mm verlagingsveren van H&R.
Naast enkele pluspunten zijn er ook, eh, kluspunten. Het onderhoud is door een topspecialist gedaan, maar het staat niet vermeld in het iDrive-systeem. Wel is al het onderhoud bijgehouden, uiteraard. Er is een klein deukje in de achterbumper en de synchromesh in zijn twee is niet briljant. Na ja, gezien de prijs van 17.950 euro kunnen we daarmee leven.
De M135 van Martijn is van november 2013 en heeft nu 193.000 km gelopen, dus die kan er nog eventjes tegenaan. Sterker nog, het zou weleens de betrouwbaarste motor voor de pre-LCI 1 Serie kunnen zijn. Die N13- en N20-motoren zijn veel onderhoudsgevoeliger dan deze N55. Dus in die zin is het ook een verstandige koop. Interesse? Je kan de advertentie hier bekijken!
Check hieronder een dolblije Martijn die praat over zijn auto (en of hij saus erover of saus ernaast heeft):
Nu wil je ‘m kopen, toch? Bekijk dan ook even ons M135i-aankoopadvies!
Meer lezen? Dit zijn de 5 superhatches van 2015!
Edge zegt
Hij ligt mij persoonlijk iets te laag (optisch heel fraai, maar hier liggen zoveel onhandige verkeersdrempels dat de voorbumper binnen no-time kapot zou zijn) en wit is niet mijn kleur, maar Martijn heeft wel echt iets heel fraais van zijn M135i gemaakt.
Dan nu alleen de hamvraag: Komt er ook iets anders voor in de plaats, en zo ja, wat heb je op het oog @martijngizmo?
MartijnGizmo zegt
De F21 met zescilinder beviel mij zo goed… dat ik er wéér eentje gekocht heb! :) Binnenkort met voorstelronde in de Autoblog Garage.
kennone zegt
Ook serieus een stuk mooier dan zijn broer met 5 deuren👌🏼, ben benieuwd
kniesoor zegt
Inderdaad prima velgjes voor deze oto 👌
bart1976 zegt
Wat een leukerd! Ik ga zeker even kijk0n ;-)
Fruitcake zegt
Korting voor reaguurders?
Dutch79 zegt
Ben onlangs ook begonnen om mn N55 naar dezelfde ca 390pk te brengen.
LSD is n prijzige maar wel n mooie upgrade.
Trojan zegt
En dan natuurlijk nu de hamvraag: Wat gaat hiervoor bij Martijn in de garage komen ter vervanging?
Z zegt
Er staat in de advertentie dat er voor Martijn een M140i is aangekocht…
Oopelkadet zegt
Zeer leuke auto. Persoonlijk vind ik de 1-serie echt te klein. Ook is de pre-lci qua achterlichten niet mijn ding. Maar echt superspecs al ben ik echt verbaasd hoe duur de OS Giken set is. 4500? Hardemann heeft mij een voorstel van ongeveer de helft gedaan. En hoewel mooi is 17 mille wel aan de rijs voor een flink verbouwde 1 serie.
MartijnGizmo zegt
Autoverkopers hè… volgens mijn mailarchief was het 3000 Euro.
bart1976 zegt
Die auto handelaar maakt overigens prachtige foto’s!
ponnie zegt
Met die taiwan racing wielen gelooft niemand de rest van de dure tuning.
Dat osgiken diff zal ook wel zo’n sperblokje met veren in een open diff zijn van 200 euro.
MartijnGizmo zegt
Je kunt aan de achterkant duidelijk zien dat het een Polo AW van Temu is!
kniesoor zegt
😂
tazmania zegt
En die synchromesh dan? Mooi dat het erbij staat, maar met een potentiële dure operatie zou ik de auto daarop laten staan.