Deze Cayenne op Marktplaats is zwart, maar toch ook grijs.
De verkoopknaller van Porsche staat namelijk op grijs kenteken. Zo rijdt je zo’n dikke prestige-SUV waar normaal een enorme bak BPM op rust stiekem lekker voordelig. Het recept hebben we vaker gezien, bijvoorbeeld bij deze ML63 AMG, deze Audi SQ5 en deze Hummer H3. Maar de verkoper claimt dat dit de enige Cayenne in Nederland is met een tussenschot achter de voorstoelen.
Het gaat om een zwarte Cayenne van de tweede generatie, met de 3.0 V6 turbodiesel onder de kap. Helaas heeft de oorspronkelijke koper dus niet geopteerd voor de 4.2 V8 diesel (rijtest) of de Turbo. Dat was helemaal een opgestoken vinger geweest naar de belastingdienst.
Het is een exemplaar van vóór de facelift, dus met de, laten we zeggen ‘karakteristieke’ achterlichten. De buitenkant is zoals gezegd zwart en de binnenzijde is een oase van beige leder. Fijne extra’s zoals stoelverwarming en een panoramodak zijn ook aanwezig. Wel zo fijn om de vracht achterin te voorzien van het nodige zonlicht.
De gepeperde bestelbus is pas drie jaar oud en heeft in die drie jaar 55.000 kilometers verorberd. Volgens de verkoper is ‘ie altijd in onderhoud geweest bij de Porsche dealer. De vraagprijs bedraagt 54.000 Euro. Daarvoor krijg je er overigens ook alle onderdelen bij om de auto weer een vijzitter te maken, maar dan ga je wel weer ietsje meer dan de 41 Euro wegenbelasting per maand betalen die je nu betaalt voor de auto als ondernemer.
Heb jij trek in deze Cayenne of bouw je liever een andere auto om tot besteller?
Bedankt Rachid voor de tip!
hammerman zegt
Ideaal voor een startend koeriersbedrijf…. ;-)
roadrage zegt
@hammerman: van drugsrunners ja.
bmwalpina zegt
@roadrage: Precies, de plaatselijke nachtapotheker. Ideaal en sinister vervoer.
singer911 zegt
Haha wat slecht zeg.. als je geen normale nieuwe cayenne kan betalen ga je dit toch niet doen.
granlusso zegt
@singer911: Huh, kan ook te maken hebben met willen betalen hoor… Een bestelbus is nog altijd goedkoper. Bovendien is het natuurlijk een fantastische auto om zakelijk in te zetten, afhankelijk van het gebruik (het calvinistische Nederland kan dit helaas niet altijd waarderen).
smulders zegt
@singer911: Scheelt €39.000,- euro aan BTW en BPM. En dan nog eens jaarlijks €2000 aan motorrijtuigbelasting.
Andersom beredeneren: Voor €40k eenmalig en €2k per jaar kun je gebruik maken van je achterbank. Zou jij daar voor betalen?
Edge zegt
Ik vraag me serieus af wat de reden is dat mensen voor zoiets gaan. Het is minder praktisch dan een bestelbusje, maar wel weer stukken duurder. En je vrienden of kinderen even meenemen is er ook niet bij met zo’n tussenschot en gebrek aan achterbank.
fanboy zegt
@edge: Maar het rijdt een stuk beter dan een bestelbusje, en het is een stuk goedkoper dan een normale Cayenne. En wat als je geen kids hebt? (of vrienden trouwens)
thomasthomas zegt
@fanboy: klopt helemaal
ukbob zegt
@fanboy: joh, Porsche is juist groot geworden met goed sturende tweezitters dus deze Cayenne is meer ’trouw’ aan de merk waarden dan enig andere suv van Porsche :)
fiestacruizer zegt
@ukbob: haha!
youknowme zegt
@Edge: Maar je rijdt wel in een Porsche.
850t5r zegt
@youknowme: nou nou, wauw wauw… Alsof dat zo speciaal is.
pomoek zegt
@edge: Ik denk dat dit een vraag is die alle Porsche bezitters moeten, zouden, kunnen beantwoorden:
Because Porschah!
jack_abarth zegt
@edge:
Ik snap dat dus ook nog steeds niet, dus hoop dat iemand mij kan overtuigen.
dare2think zegt
De tractormotor komt alvast overeen met een bedrijfswagen.
fanboy zegt
Er staan trouwens vele luxe grijs-kenteken Landcruisers te koop, soms met V8 turbodiesel, maar in ieder geval vaak de 4.2 turbodiesel. En dan niet de werkpaarden versie maar de luxe modellen, natuurlijk wel wat minder sportief dan een Cayenne. En vaak kilometerstanden van een half miljoen.
fiestacruizer zegt
@fanboy: Mooi betrouwbaar alternatief voor de LandRover Defender Hoveniers editie.
Dutchdriftking zegt
Lekker rap pakketjes brengen.
kroezeder zegt
Altijd van eigenaar opc classics geweest voor ophalen auto’s
stuko zegt
Dat het de enige Cayenne is op grijs kenteken is onzin. Kenteken: 7-VFS-70 is een Cayenne uit 2004 en is in 2009 al omgebouwd tot grijs kenteken. Slordig verkoper… zeer slordig
rijnooit zegt
@stuko: Bizar… Terwijl er normaal nooit iemand liegt op marktplaats ;-)
gerjan zegt
En dan de trekhaak vergeten. Heb je dus weer helemaal niks aan.
vetnek zegt
Dit doet me denken aan radio 538. In de categorie: ‘lekker belangrijk’
iemandzondernaam zegt
Leuk hoor. Maar het blijft een dikke zuip bak
pinut187 zegt
Leuk alternatief voor een busje als je toch niet al de ruimte nodig hebt..
VeniVidiVici zegt
Ja hoor daar hebben de Marktplaats en AB samenwerking weer…
Wat zou er op Autoscout24.nl en Autotrader.nl staan?
tenaci zegt
@venividivici: sponsoring vriend en wees er maar blij mee, dan kan jij nog lekker gratis en zonder al teveel advertenties AB lezen tijdens het poepen. Daarnaast, waar ze mee komen vind ik vrijwel altijd vermakelijk, meer van zulke sponsoring!
tenaci zegt
Kudos voor de eerste held die die walgelijke Bentayga ombouwt tot bestelbus!
spidermann zegt
Er zijn wel meer 2 zits Porsches, iemand een probleem daarmee?
tstile zegt
Je date: ‘zullen we dan met je Porsche naar het strand?’
Jij ‘kuch nee dan moet ik bijtelling betalen en dat kost me wat teveel’
fiestacruizer zegt
Zou je dit ook kunnen doen met een oude Range Rover? Die pik je voor 5 rooien op
joostlab zegt
Dat is ruim 65K in de BTW. Voor minder koop je een geel kenteken van 2013/14. Dus alleen wegenbelasting voordeel?! Logica ontgaat me hier