Een Volkswagen Golf R32 met vier ton op de klok…Wat moet dat nog kosten, op Marktplaats?
De Volkswagen Golf GTI is een legendarisch icoon in de autowereld. Maar van de beste Golf ooit, de Golf IV, was de GTI-versie, een tikje ‘meh’. Je kon de GTI krijgen met een 1.8 vierpits turbomotor en er was ook de 2.3 V5. Beide waren echter geen strepentrekkers. Het waren de hoogtijdagen van ‘TDI’ en de 1.9 TDI met drie rode letters was min of meer ‘de hete Golf’ geworden voor de ‘liefhebber’, ondanks het satansap.
Later werd dit een beetje goedgemaakt door de Golf GTI 25 Jahre Edition, maar ook door de Golf R32. Volkswagen legde sinds de Golf III al een heuse zespitter in de C-segmenter. Maar aanvankelijk was dit meer ‘de luxe variant’. Ook in de Golf IV kon je de 2.8 liter grote VR6 krijgen, die inmiddels gewoon V6 (4motion) heette. Maar nog minder dan voorheen, had deze ook sportieve pretenties.
Dat werd anders toen Volkwagen de grotere 3.2 zescilinder uit de Phaeton en Touareg in de kleine Golf lepelde. De resulterende R32 had wél een sportieve uitdossing, met dikke velgen, bodykit, stortkokers en binnen Recaro’s. Eindelijk was er een waardige snelle variant van de Golf IV.
Omdat de R32 aan het einde van de modelcyclus kwam, is deze relatief legendär. Van de Golf V kwam ook een R32, met in principe dezelfde motor. Volgens collega @willeme, de veel betere auto. Ook collega @Loek is wel gecharmeerd van deze generatie. Doch als okkazie, is de Golf V R32 vaak goedkoper dan een Golf IV R32. Zeker als je corrigeert voor kilometers.
Deze R32 die we op Marktplaats tegenkomen, is echter redelijk voordelig. Maar dat heeft alles te maken, met de imposante kilometerstand. Bijna vier ton kilometers heeft deze unit achter de kiezen. Dat zie je onherroepelijk ook een beetje terug in in- en exterieur. Hier en daar is er wat lak verdwenen (bijvoorbeeld de hendel van de achterklep) of een roestplekje zichtbaar en in het interieur zie je dat stuur, pookknop en stoelen ook wat ‘gebruik’ gezien hebben.
De verkoper meldt wel dat de auto dealeronderhouden is. In principe staat de motor niet bekend als een probleemjongen. Zo’n volvette V-/Lijnmotor in een C segmenter heeft niet per se veel stress. Zou jij het aandurven deze klassieker in spe te kopen voor 11.999 Euro? Of heb je niet zoveel met de Golf IV magie en ga je net als @Loek voor een vlotte Golf V?
bruintje beer zegt
Belachelijk veel geld voor een auto met 4 ton op de klok.
Robert zegt
Poeh hé, 12 mille vragen voor een auto die (eufemistisch gesproken) ‘uitdaagt om door te rijden’ en inmiddels vier ton aan levenservaring heeft opgedaan; gedurfd hoor. Vragen mag altijd, hè.
Waarschijnlijk heeft de verkoper gedacht dat als hij deze voor de dagwaarde zou aanbieden, dat een ieder die maar een beetje geïnteresseerd zou kunnen zijn, er vanwege die km-stand met een grote boog omheen zou lopen. Terwijl nu iedereen iets zal denken in de trant van ‘oei, dat moet dan wel iets heel bijzonder zijn’. Want eerlijk is eerlijk, 397.000 km, dat ga je hoogstwaarschijnlijk niet redden met de eerste generatie(s) T(F)SI motoren.
Autokenner zegt
12 duizend voor een auto die bijna uit elkaar valt, je moet het maar durven vragen
Dutchdriftking zegt
Tja, een uitlaatje, inlaat kitje een verse schroefset en je kan je kosteloos vermaken met dit apparaat. Lekker mee raggen in Luxemburg of de Eifel. Origineel hoeft niet meer, en ook geen angst voor parkeerschade van derden. Ik kan mij een gekkere deal bedenken.
vbarchetta zegt
Die vraagprijs doet me gelijk even snuffelen op het internet. Maar aangezien ze voor andere exemplaren, bijvoorbeeld 1 met 232dkm 24k vragen en daarna gewoon richting de 40k voor een exemplaar met minder dan 200dkm. Tja, als je die prijzen ziet dan lijkt me deze prijs gewoon redelijk “normaal”….
Maar goed. Vragen mag altijd, er zal vast wel 1 iemand rond lopen die wel dit geld heeft liggen en niet 40k. Zodoende kan die persoon alsnog z’n droom auto kopen…..
Aon zegt
Het is een volkswagen he, dus dan weet je hoe laat het is.
bietje zegt
400K km…. ruim 20 jaar oud… 12d euro ?
Zo’n mega-klassieker is het ook weer niet en zeker niet met 400K op de klok. Ook niet met 200K, maar soit… duur opknappertje in feite dus.
shellplc zegt
Golf 5 R 32 als videoauto bij Wegmisbruikers vaak te te zien heerlijk geluidje altijd bij die achtervolgingen.
https://www.youtube.com/watch?v=fSLQr-2v-s4
petroldrinker zegt
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA wat een vraagprijs voor een Golf met 4ton erop
maxidyne zegt
Geen Recaro stoelen maar van König! En belachelijke prijs voor een R32 met 4 ton.
Dutch79 zegt
Misschien de helft waard. Als ie maar n ton had gelopen OK…