Het is niet de eerste de beste F50. Of toch wel?
Van de ‘big five’ van Ferrari is de F50 een van de meest zeldzame, en daarmee ook een van de meest gewilde modellen. Er is geen bijzonder exemplaar nodig om een hoge biedingen te krijgen op veilingen. Op het eerste gezicht lijkt het hier ook te gaan om een F50 zoals alle andere F50’s: een rode met zilveren velgen. Toch is dit niet de eerste de beste F50, of eigenlijk is dat precies wél wat deze auto is. Het gaat hier namelijk om het allereerste exemplaar in productie-specificatie.
Dit prototype is de auto die in 1995, het jaar dat dit model het levenslicht zag, stond te blinken op de beurzen van Tokyo en Genève. Er zouden daarna nog 349 F50’s volgen. Deze auto was er echter niet alleen voor de show. Integendeel, de auto is stevig aan de tand gevoeld door diverse F1-coureurs. Niki Lauda, om maar iemand te noemen. Ook Gerhard Berger en Jean Alesi hebben deze F50 aan test onderworpen. De befaamde testrijder Dario Benuzzi behoort tevens tot degenen die het onderstaande stuurwiel in handen hebben gehad. Nog een detail wat deze auto bijzonder maakt is het chassisnummer. Dat is namelijk 99999. Daarmee is het de laatste Ferrari met een chassisnummer dat uit vijf cijfers bestaat.
Vorig jaar werd de auto ook al te koop aangeboden. Iedereen die toen achter het net viste krijgt 15 januari een herkansing op de veiling in Scottsdale. Dan zal deze F50 met een leuk stukje historie onder de hamer gaan. Hoeveel de auto naar verwachting gaat opbrengen is nog niet bekend. Aangezien een ‘normale’ F50 in een goede staat vaak al richting de 2 miljoen euro gaat, is de kans best groot dat je het in dit geval niet redt met dat bedrag.
cossiekiller zegt
Ik bied 20k voor dit afgeragde modelletje.
hotze zegt
@cossiekiller: in bitcoins zeker.
dromedaris zegt
Mijn posterwagen van weleer! Damn wat is die mooi verouderd.
janmetdelangeachternaam zegt
Wat een prachtige wagen is het ook, alleen die velgen zijn al kunst
baklava zegt
Hij wordt steeds mooier.
rikv99 zegt
OFF-TOPIC: Casper wanneer gaan we eigenlijk een video(tje) zien over je 911?
tenaci zegt
Vroeger vond ik dat hij niet in de schaduw van de F40 kon staan, maar echt wat wordt dit ding mooi oud! Ik zou hem inmiddels verkiezen boven de F40.
thomasthomas zegt
@tenaci: dat vind ik nog steeds … dus voor absoluut de F40.
moveyourmind zegt
Ontzettend mooi. Alleen al die simpele rechte lijn die onder de knipperlichten voor begint en heel subtiel iets omhoog naar achter doorloopt. Zo mooi in combinatie met de fraaie welvingen. Italiaans design op zijn best.
Maar de F40 gaat daar nog eens overheen, die heeft nog meer aantrekkingskracht. Maar dat komt misschien ook wel omdat dat in mijn jeugdjaren dé sportwagen was.
bischero zegt
@moveyourmind: amen!
nout zegt
Dynamisch en stylistisch hoogtepunt! Zoals iedereen vond ik eerst de F40 gaver, maar ze zijn gelijkgetrokken in mijn hoofd. Het gaat om beleving, meer dan om rondetijden. F50 lijkt me wat dat betreft ultiem. Ik ga er meteen mee rijden op Forza, omdat ik maar een pauper ben :,)
Dutchdriftking zegt
Heerlijk! Het zal de leeftijd zijn, maar deze staat in mijn rijtje favorieten boven de F40 en de Enzo.
MercMeister zegt
Hij is niet mooi van lelijkheid , t’is gewoon een vrij mislukt model.
knapzuur zegt
Niemand die valt over de front-overhang?
ericc zegt
Een gele is nog zeldzamer! En er is maar 1 in het zilver.
racerx zegt
Ik heb de F50 altijd prachtig gevonden, toen ik ‘m kon besturen in NFS II was ik een gelukkig kereltje.
bischero zegt
Cool, die ventilatie roostertjes had ik ook in mijn 33.
OT: voor mij haalt de F50 de schaduw van de mythische F40 nog niet eens. Dat is altijd mijn ultieme supercar geweest; puur en tijdloos. Van poster, tot schaalmodel en voor het eerst op de parking van het hotel in Italië zien staan, zomaar in het wild. Onvergetelijk.
dave130r zegt
@bischero: De F40 is een prachtige wagen en volgens velen ook de betere maar voor mij is hij niet zeldzaam genoeg want ik heb er al redelijk wat van zien rijden, de F50 heb ik helaas nog nooit mogen aanschouwen. Daarom voor mij de F50 op nummero uno! (oh en laten we de V12 zeker niet vergeten)
sander1980 zegt
2 miljoen voor een F50 is veel geld, maar niet perse duur…
maferick74 zegt
Doe mij maar die f50 gt, maar 3 van gemaakt. Ik wacht nog ff op die 30 miljoen, dan kan ik wel 2 miljoen bieden als openingsbod, kijken of dat afschrikt.